Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Vraag aan jou: Kom je ooit helemaal van het geloof af?

Bericht door Rereformed » 10 okt 2019 17:17

Voor mij hielp het enorm om in te zien dat het bijbelse (nieuwtestamentische) denkbeeld van de hel, evenals duivel, demonen, einde van de wereld, laatste oordeel, eeuwig leven en hemel allemaal uit het heidendom (religie van Perzië) naar het bijbels geloof zijn overgewaaid. Er zijn voor die zaken helemaal geen godsopenbaringen. Sla de bladzijde om van Oude naar Nieuwe Testament, dan zie je dat ze die hele santekraam in de tijd daartussen die weggelaten is hebben uitgevonden.
En die zaken die in de bijbel wél als een godsopenbaring worden neergezet (wetten gegeven aan Mozes) worden door christenen helemaal niet serieus genomen, maar lapt men aan de laars.
Zo gek dat christendom. #-o
Born OK the first time

worteltje
Geregelde verschijning

Bericht door worteltje » 23 okt 2019 12:01

Thanks. Je bedoelt tijdens de babylonische ballingschap?
Iedere vorm van geloof is een beperking van je persoonlijke vrijheid in doen en denken

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 23 okt 2019 12:51

worteltje schreef:
23 okt 2019 12:01
Thanks. Je bedoelt tijdens de babylonische ballingschap?
Vanaf die tijd. Zoals je vast weet ging die over in een Perzisch rijk. De Perzische religie noemt men tegenwoordig het Zoroastrisme, en het Judaïsme is vooral daaruit gegroeid.
In de tijd van Alexander de Grote (rond 330 vChr) werd het Perzische rijk door de Grieken veroverd, en ontstond een grote culturele bloeitijd die men het Hellenisme noemt, waarvan één van de belangrijkste kenmerken is dat er op grote schaal vermenging van allerlei godsdiensten plaatsvond, en ook de reden waarom het nieuwe Testament in het Grieks is geschreven.
In het Nieuwe Testament kom je farizeeën tegen (het woord is waarschijnlijk afgeleid van het woord perziër). Net als de christenen hadden zij allerlei zaken uit het perzische geloof overgenomen: engelen, demonen, satan, eeuwige strijd tussen goede God en zijn tegenstander, vergaan van wereld (via vuur) na tijd van grote rampen, creatie nieuwe aarde, laatste oordeel, waarna eeuwig leven met helstraf of hemelse beloning. Al deze zaken vind je terug in het christendom.
Sadduceeën waren behoudende joden die niets van deze nieuwlichterij moesten hebben, maar zich enkel aan de boeken van Mozes hielden.
Kleine aanpassing: 330 gewijzigd in 330 vChr. Scheelt maar 660 jaar.
Bonjour
Born OK the first time

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 23 okt 2019 13:29

HarrieMe schreef:
10 okt 2019 15:53
Overigens heeft de katholieke kerk voeger een tussenvorm tussen de hemel en de hel gehad, die ze het vagevuur noemde, In 1999 heeft de paus het vagevuur afgeschaft. Wie weet, gaat hij binnenkort ook de hel afschaffen, omdat die anders veel te vol zou raken met allerlei priesters en bisschoppen?
Hoe het zit met het vagevuur weet ik niet goed maar dat heeft de paus niet afgeschaft. De paus heeft het voorgeborchte afgeschaft: De plek waar ongedoopte gestorven zuigelingen terechtkwamen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe » 23 okt 2019 14:26

axxyanus, je hebt helemaal gelijk. Ik ben iets te snel aan het antwoorden geslagen en heb beide begrippen verwisseld.
Natuurlijk had ik dit zelf meten ontdekken voordat ik op submit drukte. Dank voor de correctie.
Ik zal trachten ook mijn herinneringen wat vaker te toetsen aan wat gepubliceerd is.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

Plaats reactie