Atheïst geworden

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Atheïst geworden

Bericht door Maria » 26 nov 2018 14:04

Verdere reacties op Marliesgld verplaatst naar haar getuigenis.
Hier verder LonelyThinker
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 29 jan 2019 09:56

Ik snap de TS wel. Goede daden worden gedaan uit empathie, medeleven met andere mensen. Religie maakt mensen wijs dat dit gevoel van empathie wordt gegeven door god of zelfs de heilige geest van die god. Terwijl dit overduidelijk niet het geval is. Neem Moeder Theresa maar als voorbeeld, die arme stervenszieke mensen in haar hospice opnam, niet om ze helpen en medicijnen te geven, nog geen paracetamol kregen ze, maar om ze te laten lijden als Jezus en te proberen om ze net voor hun dood nog even te dopen en naar de Rooms-Katholieke hemel te brengen. Haar daden werden verward met empathie die ze niet had.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Sofietje

Bericht door Sofietje » 26 feb 2019 15:15

Henry II schreef:
29 jan 2019 09:56
Ik snap de TS wel. Goede daden worden gedaan uit empathie, medeleven met andere mensen. Religie maakt mensen wijs dat dit gevoel van empathie wordt gegeven door god of zelfs de heilige geest van die god. Terwijl dit overduidelijk niet het geval is. Neem Moeder Theresa maar als voorbeeld, die arme stervenszieke mensen in haar hospice opnam, niet om ze helpen en medicijnen te geven, nog geen paracetamol kregen ze, maar om ze te laten lijden als Jezus en te proberen om ze net voor hun dood nog even te dopen en naar de Rooms-Katholieke hemel te brengen. Haar daden werden verward met empathie die ze niet had.
Dit vind ik interessante informatie, ernstig, als het klopt. Weet jij misschien waar ik daar meer over kan lezen?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 26 feb 2019 15:57

Sofietje schreef:
26 feb 2019 15:15

Dit vind ik interessante informatie, ernstig, als het klopt. Weet jij misschien waar ik daar meer over kan lezen?
https://www.vn.nl/zo-heilig-is-moeder-t ... maal-niet/
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 feb 2019 16:27

Sofietje schreef:
Er staat vrij veel op het web, maar het is alsof de verhalen steeds sterker worden, vooral in onderwerpen als de rijkdommen van de RK kerk en de bijbehorende hypocrisie.
Om het echt te begrijpen denk ik dat je inzicht moet hebben in de denkwijze van bepaalde orthodoxe christenen, en dat zowel RK als protestant.
Hier op FT kun je ook zoeken op "moeder theresa".

Maar dit is het getuigenissentopic van LonelyThinker.
Zie: Forumregels T11
Voor verdere vragen en info kun je ook de zoekmachine hier gebruiken of een topic starten.
Zou misschien interessant kunnen zijn om dit eens uit te dokteren. :)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 05 mar 2019 09:18

Sofietje schreef:
Henry II schreef:
29 jan 2019 09:56
Sorry voor de late reactie. Was even op vakantie. Christopher Hitchens heeft een boek over moeder Theresa geschreven 'The Missionary Position' Deze kan ik aanraden.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Plaats reactie