Atheïst geworden

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Gershom
Unstoppable!

Re: Atheïst geworden

Bericht door Gershom » 28 dec 2016 11:41

LonelyThinker schreef:Dank je. Maar ik hoor misschien ook niet bij deze groep, omdat ik geen atheïst ben. (ook geen christen) Ik bedacht dat het misschien gaat om dromen, en dus niet om de waarheid. In die zin ben ik geen christen, maar wel een gelovige in die zin dat het niet om de waarheid gaat (dromer). Maar daarom misschien wel weer om God. Ben ik nog begrijpelijk? ;)
Of misschien juist wel, Zolang je dit maar niet ziet als een homogene groep mensen die overal hetzelfde over denken.
Atheist zijn is geen voorwaarde en zelfs geen vereiste om erbij te horen, en gelovig zijn ook niet. Het enige is dat je in staat moet zijn om je eigen visie te ontwikkelen, waarbij je steun of kritiek kan verwachten van mensen die hier vaak komen. Dit is geen kerk waar iedereen in dezelfde goden, engelen en duivels gelooft, en waar je bij kunt horen omdat je precies hetzelfde gelooft. Als je de leden van deze groep zou verzamelen, kan je het beter zien als een wachtruimte waarin je bij toeval bent binnengestapt. Je kunt met iedereen een gesprek aanknopen, zonder voorwaarden vooraf. Je kunt niet weten wat de afloop zal zijn, want iedereen reageert weer anders. En dat verassings element maakt het nu juist zo aardig. Meningen kunnen hier uiteenlopen van; hoogst verstandig, tot straal bezopen, en alles daartussenin.
Persoonlijk zit ik liever in deze wachtruimte waar ik van alles kan verwachten, dan geknield in een kerkbank, waar ik niets nieuws meer te horen zal krijgen.
Het tweede deel van je zin over dromen en waarheid heeft voor mij een te hoog onbegrijpelijkheids-gehalte.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 dec 2016 12:21

Gershom schreef:
LonelyThinker schreef:Dank je. Maar ik hoor misschien ook niet bij deze groep, omdat ik geen atheïst ben. (ook geen christen)
Of misschien juist wel, Zolang je dit maar niet ziet als een homogene groep mensen die overal hetzelfde over denken.
Atheist zijn is geen voorwaarde en zelfs geen vereiste om erbij te horen, en gelovig zijn ook niet. Het enige is dat je in staat moet zijn om je eigen visie te ontwikkelen, waarbij je steun of kritiek kan verwachten van mensen die hier vaak komen.
............
Waard om uit te lichten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Diehard

Bericht door Storm » 28 dec 2016 13:05

:thumbright:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 28 dec 2016 19:22

Goed beschreven G =D> . Atheïsten zijn inderdaad een heterogene groep personen. Richard Dawkins beschreef atheïsten ooit als een groep katten, die je moet proberen allemaal dezelfde kant op te laten kijken. Een onbegonnen bezigheid want ze springen alle kanten op en ze zijn ook nog heel moeilijk onder een bepaald gezag te plaatsen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

LonelyThinker
Unstoppable!

Bericht door LonelyThinker » 29 dec 2016 12:43

vegan-revolution schreef:Hoe zou je jouw huidige levensovertuiging willen kenschetsen?
Ik heb werkelijk geen enkel idee! "Somber" of zo...? Ik leef een (noodzakelijk) teruggetrokken leven en heb veel moeite met sommige dingen die gebeuren.
vegan-revolution schreef:Voor mij is wat je hier schrijft niet begrijpelijk. Zou je het nader kunnen uitleggen?
Als je droomt, ga je er vanuit dat de dingen die je verzint net zo goed onwaar kunnen zijn als waar. Vrijwel altijd is het in het wilde weg verzinnen van dingen niet op waarheid gebaseerd. Onder dergelijke dingen kan ook een ingebeelde God zijn. Freek de Jonge zei: "Er is wel, EN geen God!" Wat blijft dan over? Dromen. Ik weet niet wat "de waarheid" is. En vanwege dit laatste voelde ik me genoodzaakt realisme te vervangen voor dromen.

Gerard R.
Diehard

Bericht door Gerard R. » 29 dec 2016 19:26

Ik denk, dat je op die manier wel heel erg dicht bij 'de waarheid' zit hoor.
De vraag "wat is waar" of "wat is niet waar" en nog veel meer vragen van dit soort getuigen van behoorlijk veel realiteitszin, naar mijn idee.
Dromen zouden best ook wel eens in deze categorie kunnen vallen.
Onze hersens doen boeiende dingen...
Vrijheid van meningsuiting geldt ook voor meningen, waar je niet van houdt..

MeFlower88
Addicted

Bericht door MeFlower88 » 20 aug 2017 14:44

Hey LonelyThinker,
Ik veroordeel je helemaal niet. Ik snap heel goed dat mensen niet kunnen geloven en/of zich atheïst noemen.
Ik heb het zelf ook overwogen, maar bij mij blijft er toch knagen: en toch....geloof ik wel.
Sterkte in je situatie

Petra
Diehard

Bericht door Petra » 21 aug 2017 05:35

MeFlower88 schreef:
20 aug 2017 14:44
Hey LonelyThinker,
Ik veroordeel je helemaal niet. Ik snap heel goed dat mensen niet kunnen geloven en/of zich atheïst noemen.
Ik heb het zelf ook overwogen, maar bij mij blijft er toch knagen: en toch....geloof ik wel.
Sterkte in je situatie
Misschien zou je kunnen overwegen om jezelf gewoon niet meer in een hokje te plaatsen.
Dan hoef je het geen naam te geven.
Je hoeft toch jezelf geen atheïst te noemen omdat je jezelf geen christen meer wilt noemen?
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Rereformed
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 aug 2017 07:03

Petra schreef:
21 aug 2017 05:35
Misschien zou je kunnen overwegen om jezelf gewoon niet meer in een hokje te plaatsen.
Dan hoef je het geen naam te geven.
Je hoeft toch jezelf geen atheïst te noemen omdat je jezelf geen christen meer wilt noemen?
Dat is heel goed gezegd. Ik herinner me dat het vele jaren duurde nadat ik het christelijk geloof had opgezegd om me atheïst te noemen. Dat voelde lange tijd aan als een brug te ver.

...
Verdere berichten omtrent de vraag Wanneer ben je atheïst? Afgesplitst naar dat onderwerp. HIer alleen reacties op lonely thinker svp.
Peter van Velzen
Born OK the first time

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 01 sep 2017 03:16

Zelfs ik verbaas me er nu over dat we in een topic als dit (atheïst geworden na het christendom vaarwel te hebben gezegd) toch weer bij de islam zijn uitgekomen ..... :D :shock:

...
Mijns inziens is het off-topic onderwerp dat we aangesneden hebben niet zozeer islam is, dan wel het gevaar dat atheïsten in sommige landen lopen. Dat de landen waarin je als atheïst in levensgevaar bent in meerderheid islamitisch zijn, maakt het nog niet tot een onderwerp over islam, vandaar dat ik een ander subforum heb gekozen om deze berichten naar af te splitsen:
Zie: Het risico dat je loopt als atheist
Bedankt overigens voor je bevinding.
Ik heb ook rest van de discussie die is ontstaan naar dat subforum verplaatst (zie vorige bericht).
Peter van Velzen
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Plaats reactie