Polygamie, barbaars en ouderwets of juist met de tijd mee?

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

a.r.

Re: Polygamie, barbaars en ouderwets of juist met de tijd mee?

Bericht door a.r. » 18 dec 2009 23:45

Op deze manier raken we wel nog steeds verder offtopic, Mariakat! Iemand voelt iets als een gemis en dus bestaat dat gemis mi. On topic graag maar weer dus!

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 19 dec 2009 15:03

a.r. schreef:Op deze manier raken we wel nog steeds verder offtopic, Mariakat! Iemand voelt iets als een gemis en dus bestaat dat gemis mi. On topic graag maar weer dus!
Moet je even aangeven wat er wel of wat er niet on topic is.

En niet enkel, omdat je het niet eens bent met een uitspraak van mij.

Het ging om een van de opmerkingen van Kitty, wat een reden zou kunnen zijn waarom iemand "niet geschikt" zou kunnen zijn voor een monogame relatie.
Maar dan misschien ook niet voor een polygame.
Kitty schreef:Als je een gemis voelt in je relatie, is er inderdaad iets mis met je relatie, of ben je zelf wellicht niet geschikt voor een één op één relatie. Maar dat zal altijd individueel moeten worden bepaald, waarom iemand vreemd gaat. Dat kan heel wat redenen hebben. Het wil ook nog lang niet zeggen dat iemand die vreemd gaat in een relatie voor polygamie zou zijn.
Ik heb het idee dat ik geheel logischer wijze de berichten na
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 15#p200113
aan het volgen ben.
Ook logisch op jouw vebichten en die van Kitty refereer, uiteraard met het uiten van mijn mening.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon » 19 dec 2009 15:20

a.r.
huwelijken/monogamie daarentegen zijn nog steeds "heilig" en dat iemand meerdere mensen op verschillende manieren lief kan hebben is ook in deze deze tijd blijkbaar nog steeds onbestaanbaar....hoort niet, kan niet, mag niet immers.
Kan je eens uitleggen waarom je vind dat dat niet mag.
Dat is buitengewoon prettig te horen. Gelukkig één winnend lot in de loterij!
Dus als ik 32 jaar samen ben met mijn twee vrouwen dan heb ik dat lot niet gewonnen, idem voor homo's en lesbiennes en bi-sexuelen, die kunnen dat lot niet winnen. Voor mij is dit kul.
Bij elkaar blijven voor de kinderen, of omdat het zo hoort, of uit angst voor het onbekende/onzekere lijken mij heel legitieme redenen om toch maar bij elkaar te blijven.
ligitiem? Als mensen om die reden bij elkaar blijven is het geen verassing dat ze vreemdgaan he. Wat denk jij?

je zegt het hier trouwens zelf
Iets anders imo is vreemdgaan: Wanneer partners iid partners zouden zijn en dus niet alleen in naam, zou vreemdgaan (stiekem dus) mi veel minder voorkomen, een teken dus dát er iets mis is/een gemis is binnen die relatie.
verder
Ik schijn een beetje vreemd in elkaar te steken :D
Dat kan je wel zeggen, ik kan moeilijk kop noch staart aan sommige van jouw schrijfsels knopen. :D

kitty

En trouwens proficiat kitty, als jullie je zo goed voelen met elkaar way to go!

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

a.r.

Bericht door a.r. » 19 dec 2009 19:40

LD, je hebt idd mijn schrijven niet begrepen, ik schrijf mijn stukjes meestal als toeschouwer van menselijke gedragingen en moraal. Die gedragingen en moraal verwonderen mij vaak en roepen bij mij nogal wat cynisme op. Ik heb er geen enkele moeite mee dat mensen in gelijkwaardigheid/openheid en eerlijkheid, een andere, dan door het gros van de mensheid toegestane relatie hebben. Ik heb in tegenstelling met veel anderen nl nogal wat moeite met "kan niet, mag niet, hoort niet" vooral omdat dit vaak ingegeven wordt door religieuze moraal. Als Kitty of jij of wie dan ook een gelukkige relatie heeft die een levenlang duurt, dan is dat prachtig en ik gun het iedereen van harte, echter in veel gevallen zijn relaties niet levenslang gelukkig.
Bij elkaar blijven voor de kinderen, of omdat het zo hoort, of uit angst voor het onbekende/onzekere lijken mij heel legitieme redenen om toch maar bij elkaar te blijven.
ligitiem? Als mensen om die reden bij elkaar blijven is het geen verassing dat ze vreemdgaan he. Wat denk jij?
Het gebeurt wél heel vaak hé, dat men om één of meerdere van die redenen toch bij elkaar blijft...en idd op zeker moment vreemdgaan dus, want ik schreef ook "en hoe lang houdt een mens dát vol". of woorden van gelijke strekking. Ben ik duidelijk genoeg nu? :)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 19 dec 2009 22:18

Iedere relatievorm waaraan alle partijen in vrije wil participeren, en waarin iedereen gelukkig is, is goed. Of het nu een vrouw is met meerdere mannen, een man met meerdere vrouwen, een man met koe, of een vrouw met haar Duitse dog; zolang beide partijen er tevreden over zijn, moet men niet zeuren.
Ik heb niets met sado-masochisme of polyamorie, maar laat mensen toch lekker doen wat ze lekker vinden, zolang ze er een ander geen kwaad mee doen, en zolang het uit vrije wil is.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 19 dec 2009 22:43

Daar ben ik het helemaal mee eens Devious.

Ik heb er geen enkele moeite mee dat mensen in gelijkwaardigheid/openheid en eerlijkheid, een andere, dan door het gros van de mensheid toegestane relatie hebben. Ik heb in tegenstelling met veel anderen nl nogal wat moeite met "kan niet, mag niet, hoort niet" vooral omdat dit vaak ingegeven wordt door religieuze moraal.
Inderdaad alleen door een religieuze moraal krijg je afwijzing van andersoortige relatievormen. Maar dan ook alleen bij de streng religieuzen. Verder vraag ik mij werkelijk af of er tegenwoordig nog zoveel mensen, buiten die relatief kleine groep streng religieuzen, van mening zijn dat andersoortige relatievormen niet mogen of niet kunnen, ik ken die mensen eigenlijk niet. Ik hoor toch heel vaak de mening verkondigen dat ieder toch vooral moet doen waar hij zin in heeft en gelukkig mee is. En indien het op vrijwillige basis gaat bij alle partijen is er toch niets aan de hand? Daarbij heeft niet iedere gelovige, SGP- of Christenunie standpunten.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon » 19 dec 2009 23:10

a.r.
Het gebeurt wél heel vaak hé, dat men om één of meerdere van die redenen toch bij elkaar blijft...en idd op zeker moment vreemdgaan dus, want ik schreef ook "en hoe lang houdt een mens dát vol". of woorden van gelijke strekking. Ben ik duidelijk genoeg nu? :)
Yup!

devious
een man met koe, of een vrouw met haar Duitse dog; zolang beide partijen er tevreden over zijn, moet men niet zeuren.
jamaar, hoe ga je dat die deense dog of die koe vragen? :)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam » 19 dec 2009 23:14

Polygaam leven levert zo zijn specifieke problemen op. Maar gelukkig komt de westerse wetenschap te hulp. Zie maar deze geneesmiddelen reclame.
http://www.youtube.com/watch?v=kJnEBXMZwGs
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 dec 2009 23:20

Kitty schreef: En indien het op vrijwillige basis gaat bij alle partijen is er toch niets aan de hand? Daarbij heeft niet iedere gelovige, SGP- of Christenunie standpunten.
Gelukkig niet. Alhoewel ik binnen de Islam wel de indruk krijg dat men maar één soort relatie kent. Ook binnen de EO wordt met het oog op een "representatieve" achterban heel voorzichtig mee omgegaan. Enerzijds gaat men de discussie aan om het evangeliserende karakter van de omroep te waarborgen, anderzijds sturen ze iemand weg die te veel sympathie toont voor andere relatievormen. Ik zie toch meer heil in de NCRV gelovige. Die al decennia gemakkelijker met dit onderwerp omgaan. Jos Brink was een geziene figuur binnen deze omroep. En bij mijn weten kwamen er helemaal geen protesten als hij wees naar Frank Sanders en hun relatie. Dit zie ik dus niet bij de EO gebeuren.

Maar elke relatie waarbij er sprake is van wederzijdse overeenstemming moet kunnen. Als dit maar echte overeenstemming is. En dan kun je de vraag stellen wat is echte overeenstemming? Maar wat vinden jullie van de Mormonen. Zouden ze in Nederland veelwijverij mogen claimen? Is hier wel sprake van echte overeenstemming?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 20 dec 2009 00:21

PietV. schreef:En dan kun je de vraag stellen wat is echte overeenstemming? Maar wat vinden jullie van de Mormonen. Zouden ze in Nederland veelwijverij mogen claimen? Is hier wel sprake van echte overeenstemming?
Dat zou ik dus een reden vinden om juist huwelijken met meerdere vrouwen niet toe te staan. Mensen die vrijwillig met zijn allen bij elkaar gaan wonen zonder wettelijke binding, daarbij is de kans dat er dwang hiervoor is, veel minder logisch dan bij huwelijken met meerdere vrouwen. Indien huwelijken mogelijk zijn, dan is de kans dat vrouwen tegen hun wil met meerdere vrouwen wettelijk verbonden zijn aan een man veel groter. Zie bijvoorbeeld moslims met vier vrouwen of andere religies die dit toestaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 dec 2009 12:11

Kitty schreef:
Dat zou ik dus een reden vinden om juist huwelijken met meerdere vrouwen niet toe te staan. Mensen die vrijwillig met zijn allen bij elkaar gaan wonen zonder wettelijke binding, daarbij is de kans dat er dwang hiervoor is, veel minder logisch dan bij huwelijken met meerdere vrouwen. Indien huwelijken mogelijk zijn, dan is de kans dat vrouwen tegen hun wil met meerdere vrouwen wettelijk verbonden zijn aan een man veel groter. Zie bijvoorbeeld moslims met vier vrouwen of andere religies die dit toestaan.

Ik zie het dagelijke nut ook niet van polygamie. Juridisch uitermate ingewikkeld en in de praktijk geeft het een beeld van een roedel met een man als hoofd. Als dit ook nog semi-gedwongen is op basis van een religieus programma is het voor een vrouw minderwaardig. Ook al zal er door deze groep vrouwen hardop nee geschud worden. Maar kinderen die mishandelt worden en hun ouders gelijk geven omdat het in de bijbel staat, hoef je ook niet het voordeel van de twijfel te geven. We kunnen het wel van twee kanten bekijken. Maar het zal er op neer komen dat één man meerdere vrouwen heeft. In Oosterse landen is het gekoppeld aan status. Als je veel vrouwen kan onderhouden en altijd de beschikking hebt over een verse vrouw dan ben je iets. Ik vind dit primitief.

Als mensen op vrijwillige wijze een relatie aangaan met meerdere personen is dit hun persoonlijke keuze. Anton Heijboer was een zeer bekende kunstenaar die samenwoonde met 4 vrouwen. Maar de vrouwen stonden hier achter en konden elk moment vertrekken. Worden het huwelijken dan zitten er talloze haken en ogen aanvast. Een ingewikkelde echtscheidingsmaterie, boedelsplitsel en aansprakelijkheid op pensioenen etc.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 20 dec 2009 15:51

PietV. schreef: Als mensen op vrijwillige wijze een relatie aangaan met meerdere personen is dit hun persoonlijke keuze. Anton Heijboer was een zeer bekende kunstenaar die samenwoonde met 4 vrouwen. Maar de vrouwen stonden hier achter en konden elk moment vertrekken. Worden het huwelijken dan zitten er talloze haken en ogen aanvast. Een ingewikkelde echtscheidingsmaterie, boedelsplitsel en aansprakelijkheid op pensioenen etc.
Het blijkt in de praktijk ook een zeldzaamheid te zijn.
Was het simpeler, dan had je veel meer gemeenschappen, zoals het gezin van Anton Heyboer.
Hij en zijn vrouwen bleven een uitzondering.
Niemand in Nederland die het je verbiedt.

Bij deze zeldzaamheid vind ik het nonsens om te gaan debateren over wel of niet huwen met meerdere partners.
Laat mensen gewoonn doen wat zij zelf willen zolang alle partners het eens zijn.

Voor mij zou het duidelijk niets zijn.
Vraagt het mensen per stuk en ik denk dat de meesten gelijk denken als ik.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Variform
Banned

Bericht door Variform » 17 sep 2010 09:25

Wat zou Midas Dekkers zeggen over polygamie? Hoe zou een bioloog hier naar kijken? Wat doen dieren in de natuur? Sommige soorten blijven hun leven bij elkaar. Anderen niet. Tot welke groep behoren wij? Wat zegt evolutietheorie over polygamie?
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 sep 2010 10:46

Alleen mensen kennen een bij wet geregeld huwelijk, want andere dieren kennen geen wet.
De nederlndse wet is niet gelijk met alle landswetten elders, dus kan de situatie ontstaan dat een man heel wettig getrouwd hier immigreert, en da ook wettelijk getrouwd blijft. Alleen kan er dan hier geen vrouw bij die ook in het huwelijksboekje en burgerlijke stand komt.

Samenwonen met meer dan een enkele partner, stel 5 vrouwen en 2 mannen, is per samenlevingscontract gewoon toegestaan.

Bij andere dieren
{ http://en.wikipedia.org/wiki/Animal_sexual_behaviour } komt van alles voor, monogamie, seriele monogamie, roedels, harems, geslachtlozen met koninginnen, afmaken van mannetjes na de paring, homoseksualiteit, etc. etc.

De menselijke fantasie schiet bijna tekort in het overzien wat er in werkelijkheid allemaal wordt gepractiseerd.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

HenkM
Superposter

Re: Polygamie, barbaars en ouderwets of juist met de tijd me

Bericht door HenkM » 28 apr 2012 16:57

Wat een leuk onderwerp! En wat een gebrek aan kennis.

Nu ben ik zelf deel van een amorie http://polderdom.nl/6voeten/b2evolution/blogs/blog1.php
en ook het AD artikel 13/03/2010.

Onze situatie is dat ik ben gaan horen bij een al getrouwd stel. Het is een V-relatie, dwz zij 'doet' het met ons, wij heren niet met elkaar. En ook niet gezamenlijk.
Maar dat is onze situatie. Natuurlijk zijn er, zoals ook al geschreven, talloze mogelijkheden.

Een eerste vereiste is dat alle personen in die erbij betrokken zijn erg goed met elkaar overweg kunnen.
Dat het als een gemis aanvoelt als 1 ervan er niet (bij) is.
Een tweede vereiste is de afwezigheid van jaloezie. In 80% van de situaties die mislukken gaat het om jaloezie.
Voorop, natuurlijk, sex MOET alleen maar kunnen met die ene. En vice versa.
Dan is er nog een groep die zich lekkerder voelt in een monogaam huwelijk/partnerschap.
Een derde vereiste is dat je sterk in je schoenen moet staan. Ook naar je familie/vrienden/collega's toe.
(het is net een 'coming out' , lol)

Er zijn (zeker) voordelen: kinderoppas, huishoudelijke taken, verdeling van taken, kinderen bijstaan met huiswerk, met hun sport, of andere activiteiten.
Minder huizen nodig.

En dan kom ik (weer) eens op de genen. Onze blauwdruk.
Onder mensen is het hoogst onwaarschijnlijk (= niet onmogelijkl!) dat er iemand wordt tegengekomen die alle aspecten van jezelf beantwoord, bevredigd, dan wel aanvult.
Afhankelijk van de mate van verschil wordt, wanneer je iemand tegenkomt die nu wél beantwoordt aan die andere zaken, is de kans groot dat je een bepaald gevoel gaat ontwikkelen.
Et voilá .... een liefde is geboren. Wat nu ????????

Wij hebben dat opgelost door gewoon gezamenlijk door te gaan. Anderen, de meesten (helaas), doen het stiekum, gaan uit elkaar (met alle ellende van dien), krijgen trauma's (wat mankeert er aan mij?)

Dus, polyamorie is dus niet barbaars en zeker met de tijd mee. Is ook veel wijder verspreid dan je zou denken.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Plaats reactie