Zelfbeschikking.

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Zelfbeschikking.

Bericht door Giovedico delle Fate » 28 mar 2018 12:26

Henry II schreef:
28 mar 2018 11:37
@Gershom:

"In jouw eigen land kan je gewoon doen wat je altijd al deed. Zolang je de wet niet overtreedt."

Ik verschil van mening. Ik ben hier namelijk gewend om openlijk flinke kritiek te uiten over alle vormen van godsdienst in mijn land, maar blijkbaar overtreed ik dan toch de wet. Vrijheid van Godsdienst wordt hoger aangeslagen dan Vrijheid van Meningsuiting.
Kun je mij even wijzen in welk wetsartikel staat dat je geen flinke kritiek mag hebben op welke vorm van godsdienst dan ook?
Zou het kunnen dat jij een andere definitie hebt van het woord 'kritiek?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 28 mar 2018 13:19

Henry II schreef:
28 mar 2018 11:37
@Gershom:

"In jouw eigen land kan je gewoon doen wat je altijd al deed. Zolang je de wet niet overtreedt."

Ik verschil van mening. Ik ben hier namelijk gewend om openlijk flinke kritiek te uiten over alle vormen van godsdienst in mijn land,
Dat is jouw en mijn recht.
maar blijkbaar overtreed ik dan toch de wet.
Dat is wat je toehoorders je laten blijken?
Maar over welke wet spreek je dan, die wordt overtreden?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 04 apr 2018 11:41

Het valt in mijn ogen onder gewoon fatsoen om mensen niet opzettelijk te kwetsen. Maar anderzijds heb je het recht op vrijheid van meningsuiting. De Nederlandse traditie stelt dat iedereen zijn eigen weg mag volgen in geweten en godsdienst. Maar er zijn godsdiensten die hier niet tegen kunnen. Die zijn blijkbaar intolerant en menen dat zij de enige en onaantastbare waarheid in pacht hebben. Maar goed, deze topic gaat over iets anders, dus ik hou op met interruptie.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 09 apr 2018 11:04

Henry II schreef:
04 apr 2018 11:41
Het valt in mijn ogen onder gewoon fatsoen om mensen niet opzettelijk te kwetsen. Maar anderzijds heb je het recht op vrijheid van meningsuiting. De Nederlandse traditie stelt dat iedereen zijn eigen weg mag volgen in geweten en godsdienst. Maar er zijn godsdiensten die hier niet tegen kunnen. Die zijn blijkbaar intolerant en menen dat zij de enige en onaantastbare waarheid in pacht hebben. Maar goed, deze topic gaat over iets anders, dus ik hou op met interruptie.
Moeten we dan soms het aloude Ethisch Reveil van Dries van Agt maar weer eens afstoffen?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 apr 2018 11:36

Giovedico delle Fate schreef:
09 apr 2018 11:04
Henry II schreef:
04 apr 2018 11:41
Moeten we dan soms het aloude Ethisch Reveil van Dries van Agt maar weer eens afstoffen?
Als het nou gebaseerd zou geweest zijn op humanistische normen i.p.v. christelijke zou ik mij daar nog achter kunnen scharen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie