dikkemick schreef: ↑24 mar 2018 20:52
Heb ik niet al meer dan eens duidelijk gemaakt dat het m.n. een
persoonlijke gevoelskwestie is. Irrationeel misschien ook wel!
MIJ bedruipt het gevoel dat een overgroot deel van de moslima's
niet over zelfbeschikkingsrecht beschikt, omdat die hoofddoek
imo zo van levensbelang
LIJKT te zijn (in MIJN ogen dus!).
Eerst, dank voor je eerlijke post.
Tweedens:
Als je dit zo helder kunt verwoorden en als je beseft dat het voor jou iets persoonlijks is, en dat dat de reden kan zijn dat je steeds datgene eruit pakt wat jou het meeste raakt, is het dan wel zo verstandig om een rationele discussie aan te gaan, waarbij je alleen maar kunt laten zien hoe emotioneel irrationeel je kunt reageren?
Niemand begrijpt nl. hoe jij dit steeds weer op deze zelfde manier blijft verwoorden. En dat is niet van de laatste tijd pas.
Ik WIL de vrouwen dus best in hun specifieke persoonlijkheid zien, maar ik blijf vooralsnog van mening dat die doek hier een zeer belangrijke beklemmende rol in kan spelen.
Kan spelen......inderdaad........, maar niet voor die moslima's meer die ervoor kozen die niet meer te dragen.
Overigens is negeren van berichten/vragen/opmerkingen niet echt mijn ding, maar of ik heb ergens over heen gelezen, of ik begrijp het niet (maar dan zou ik het vragen), of ik vond het niet belangrijk genoeg er op te reageren.
Ik hoop, dat ik je begrijp.
Ik denk in dit geval het laatste, gezien je focus op dingen, zoals die jouw gevoel wel aangaan.
Maar als antwoord gegeven op een vraag van jou en bij elkaar horend, zou ik die toch maar serieus nemen.
Ik heb dit even als laatst gezet.
Ik heb bijna dagelijks met moslima's te maken waarbij ze zich moeten ontkleden. Alles gaat dan uit/af...BEHALVE de hoofddoek. Dat geeft mij het gevoel dat deze vrouwen niet echt vrij zijn en hier dus vrij over beschikken. Dan zit er meer achter dan alleen maar een (sier)kledingstuk.
Interessant.
En er komen direct vragen bij me op.
Je hebt het nu over moslima's met hoofddoek, dus enkel die vrouwen die dat ook als ondergoed zien.
Laat ik nu even als vrouw redeneren, met als gegeven een vrouw, die niet gewend is zich te ontkleden voor andere mensen en al helemaal niet voor vreemde mannen. De hoofddoek is voor haar gelijk aan lingerie.
Bevindt zich in een positie, waar ze zich ongewild kwetsbaar moet opstellen, zich moet schikken, zich moet ontkleden voor onderzoek.
Me in haar gevoel verplaatsend van in de tijd, dat ik hier ook nog veel moeite mee had, zou ik slechts het allerhoogst nodige uitdoen.
Zo gezien, voor die vrouwen in een dergelijke situatie geldt dan juist het aanhouden van de hoofddoek als een laatste restje zelfbeschikking.
Dat is zoals ik dit ervaar.
Een andere vraag komt ook direct op:
Je hebt het steeds over de hoofddoek bij moslima's, nu, zoals jij ze meemaakt.
Hoeveel moslima's zonder hoofddoek komen er bij jou?
Hoe herken jij die als moslima en hoe weet jij hoeveel dat er zijn?
Staat dat in hun status?
Deze hele laatste groep heeft gekozen voor ontblote haren, maakt gebruik van de mogelijkheid tot zelfbeschikking.
Als je alleen gefocust bent op hoofddoeken, hoe kun je dan vanuit jou eigen praktijkvoorbeelden beoordelen, dat moslima's geen keuze hebben en dus niet zelf kunnen beschikken?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."