Zelfbeschikking.

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Zelfbeschikking.

Bericht door Maria » 23 mar 2018 17:28

Storm schreef:
23 mar 2018 15:10
Of het eigen keus is, soms wel, soms misschien groepsdruk. Meer dan 20 jaar geleden zag je in Nederland veel minder moslima's met hoofddoeken en met burka's helemaal niet. Is het het aanscherpen van leefregels in de religie?
De meeste moslima's, die ik toen kende werkten of zaten thuis.
Een enkele keer zag ik ze op de markt.
Of een soort "ik ben er trots op dat ik moslima ben en dat wil ik laten zien''! Ook al zijn we Nederlanders maar onze afkomst verloochenen we niet.
Ik denk, dat de tweede en latere generatie toch veel vrijer is.
En ook hebben de meesten hier scholing gehad, die zeker zijn uitwerking heeft in het vrijer kunnen beweging en zich uiten.
In positieve zin, maar ook in negatieve zin, daar de oudere generatie moslims veel strenger zijn opgevoed.
Die combinatie zie je nu terug in de grotere conglomeraties, waar de jeugd doet wat zij willen buitenshuis.

Maar ook bewuster bezig met hun geloof.
Ik kende meer dan 20 jaar gelden een jonge Turkse vrouw, die van haar moeder geen hoofddoek op hoefde.
Haar moeder zelf droeg die nog wel.
Deze vrouw vertelde dat ze bewust is gaan lezen en onderzoeken, wat nu eigenlijk Islam is.
Zij vertelde dat haar moeder haar hoofdoek maar half op had met de haren er aan alle kanten uitkomend.
Dat is niet wat zij wilde.'Zij wilde de hijap, zoals zij vond dat het hoorde, als je bewust bezig was met je geloof.
Maar dat betekent niet, dat je er als een hobbezak bij hoefde lopen.
Zij koos schitterende kleding van goede kwaliteit en die haar mooi tot haar echt lieten komen. Ook al waren het vaak sobere kleuren en vrij lang.
Haar hoofddoek spelde ze op een heel speciale manier om, zodat alleen haar gezicht vrij was en hij over haar borst hing. In mooie keuren en ook met prachtige spelden.

Een andere vrouw, die ik kende was van Molukse afkomst.
Molukse vrouwen zie je zelden met een hoofddoek.
Zij kreeg kennis aan een Nederlands/blanke jongen/man, die niet alleen koos zich te schikken naar haar religie, maar de Islam begon te bestuderen.
Samen werden ze steeds fundamenteler, totdat hij met een niet bijgewerkte baard rond ging lopen en zij in een zwart gewaad, dat als een tent rondom haar heen hing.

Beide in mijn eigen naaste omgeving, die zeer bewust en zonder dwang zich gingen houden aan de kledingvoorschriften.
Een burka is in onze Nederlandse samenleving een stap te ver. Tenminste als je een baan wilt, contacten wilt onderhouden buiten je eigen gemeenschap, maar daar zal m.i weinig van komen. Wanneer ik iemands gezicht niet zie, de uitdrukking niet, dan voel ik me daar niet prettig door. Het lijkt me dat hier religieuze druk en 'onderwerping' een grotere rol speelt.
Dat is wat mij betreft ook een heel ander verhaal.
Ik ken die in Nederland eigenlijk niet van de Noord Afrikaanse en Levant omgeving.
Ik las vorig jaar, dat er ook maar ca. 600 vrouwen rondlopen in burka.
In Frankrijk zie je ze vaker, samen met heel donkere tot zwarte man en kinderen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 23 mar 2018 17:48

Maria schreef:
23 mar 2018 17:28

Ik kende meer dan 20 jaar gelden een jonge Turkse vrouw, die van haar moeder geen hoofddoek op hoefde.
Haar moeder zelf droeg die nog wel.
Deze vrouw vertelde dat ze bewust is gaan lezen en onderzoeken, wat nu eigenlijk Islam is.
Zij vertelde dat haar moeder haar hoofdoek maar half op had met de haren er aan alle kanten uitkomend.
Dat is niet wat zij wilde.'Zij wilde de hijap, zoals zij vond dat het hoorde, als je bewust bezig was met je geloof.
Maar dat betekent niet, dat je er als een hobbezak bij hoefde lopen.
Zij koos schitterende kleding van goede kwaliteit en die haar mooi tot haar echt lieten komen. Ook al waren het vaak sobere kleuren en vrij lang.
Haar hoofddoek spelde ze op een heel speciale manier om, zodat alleen haar gezicht vrij was en hij over haar borst hing. In mooie keuren en ook met prachtige spelden.

Een andere vrouw, die ik kende was van Molukse afkomst.
Molukse vrouwen zie je zelden met een hoofddoek.
Zij kreeg kennis aan een Nederlands/blanke jongen/man, die niet alleen koos zich te schikken naar haar religie, maar de Islam begon te bestuderen.
Samen werden ze steeds fundamenteler, totdat hij met een niet bijgewerkte baard rond ging lopen en zij in een zwart gewaad, dat als een tent rondom haar heen hing.
Beide in mijn eigen naaste omgeving, die zeer bewust en zonder dwang zich gingen houden aan de kledingvoorschriften.
Voor een 'inside view' op het vraagstuk van wel of geen burka kan ik je het boek "Duizend schitterende zonnen" van Khaled Hosseini zeer aanbevelen. (https://www.bol.com/nl/p/duizend-schitt ... oductTitle)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 23 mar 2018 18:02

Hoe vaak nemen mensen in ons land aanstoot aan het uiterlijk van orthodoxe Joodse mannen? Ik weet vrijwel zeker dat er genoeg types te vinden zijn die dat doen. Maar het wordt nooit zo'n issue als het hoofddoekenverhaal. Zelfs Geert Wilders heeft dit bij mijn weten nog nooit benoemd. Maar ja, zijn PVV wordt dan ook mede-gefinancierd vanuit de Joodse lobby.
En hoe zit het met de Joodse vrouwen? Ik ken er een heleboel die bepaald niet orthodox zijn, maar desalniettemin van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met een pruik op hun hoofd rondlopen. Je kunt natuurlijk zeggen dat dat iets anders is dan een hoofddoek, maar klopt dat feitelijk wel? De reden waarom Joodse vrouwen een pruik dragen is in elk geval vrijwel identiek aan die van moslimvrouwen die een hoofddoek dragen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 mar 2018 18:09

axxyanus schreef:
23 mar 2018 09:33
... De burgers mogen van die maatschappelijke vrijheid gebruik maken om zich te onderwerpen aan religieuze voorschriften.
Je uit zelfbeschikking onderwerpen aan iets dat opgelegd wordt...
Dit klinkt zo ontzettend tegenstrijdig.
Ik moet bij zelfbeschikking altijd denken aan de rokers onder ons. "We hebben zelfbeschikking, DUS we roken"
Maar eerlijk is eerlijk, ze roken omdat ze verslaafd zijn. Er is geen zelf-beschikking meer, de nicotine beschikt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 23 mar 2018 19:34

dikkemick schreef:
23 mar 2018 18:09
Ik moet bij zelfbeschikking altijd denken aan de rokers onder ons. "We hebben zelfbeschikking, DUS we roken"
Maar eerlijk is eerlijk, ze roken omdat ze verslaafd zijn. Er is geen zelf-beschikking meer, de nicotine beschikt.
Volgens mij kan je er zelf mee beginnen, en kan je er ook zelf mee stoppen. Nou dat noem ik zelfbeschikking.
Zelf stoppen met roken en met alcohol is moeilijk (hoewel het mij erg meeviel) maar altijd mogelijk.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 mar 2018 19:56

Gershom schreef:
23 mar 2018 19:34
dikkemick schreef:
Volgens mij kan je er zelf mee beginnen, en kan je er ook zelf mee stoppen. Nou dat noem ik zelfbeschikking.
Zelf stoppen met roken en met alcohol is moeilijk (hoewel het mij erg meeviel) maar altijd mogelijk.
Zelf beginnen met religieuze (gezins)-tradities/verplichtingen? Met roken begin je zelf. Dat wordt (doorgaans voor zover ik weet) niet opgedrongen. Wellicht dat sociale druk een kleine rol speelt, maar een hoofddoek?
https://www.mabonline.net/940/
En echt hoor, het staat dit meisje prima, maar wil jij dit onder de noemer 'zelfbeschikking' scharen? Het gaat erom dat ook de spijkerbroek min of meer door papa en mama klaar gelegd wordt. Maar als kindlief in de puberteit geen spijkerbroek meer wil dragen is dit doorgaans geen probleem.
Maar wat als Fatima tegen moeder/vader zegt: "Ik wil vandaag zonder hoofddoek naar school"?
Ik zie verschillende mate van zelfbeschikking.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 mar 2018 20:21

@Dikkemick
Dit is de tweede keer, dat je aankomt met een foto van een kind.
Ingeval van deze meisjes heb je helemaal gelijk.
Niemand, die het ontkent, dat dit is opgelegd door de ouders.
Daar hoef je dus ook niet mee te argumenteren, want dat is een waarheid als een koe.

Het probleem van jouw manier van denken en schrijven echter is, dat je geen verschillende meningen bij verschillende vrouwen en bij verschillende soorten bedekkingen erkent.
Alleen jouw mening over de hoofddoek telt.
Alleen al binnen dit topic ga je gewoon door met je eigen mening over hoofddoeken en ga je niet eens in op berichten, die dat wel proberen te nuanceren.

Ook lijk je te vergeten, dat het de moeder is, die in deze haar sterke stempel drukt.
Het zijn de moeders die hun kinderen tot het ca. 12e jaar opvoeden en de meisjes tot hun volwassen leeftijd.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 23 mar 2018 20:28

dikkemick schreef:
axxyanus schreef:
23 mar 2018 09:33
... De burgers mogen van die maatschappelijke vrijheid gebruik maken om zich te onderwerpen aan religieuze voorschriften.
Onze maatschappij legt geen religieuze voorschriften op.
dikkemick schreef:
Dat is omdat je er steeds de religieuze regels bij betrekt terwijl het hier om maatschappelijk regels gaat.

Neem een analogie met sport. Als je bv lid wordt van een voetbalploeg dan zal men over het algemeen van je verwachten dat je je onderwerpt aan het trainingsschema. Niemand verplicht je om lid te worden maar als je die keuze maakt dan hoort die onderwerping min of meer bij de verwachtingen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 23 mar 2018 20:36

Giovedico delle Fate schreef:
23 mar 2018 18:02
Hoe vaak nemen mensen in ons land aanstoot aan het uiterlijk van orthodoxe Joodse mannen? Ik weet vrijwel zeker dat er genoeg types te vinden zijn die dat doen. Maar het wordt nooit zo'n issue als het hoofddoekenverhaal. Zelfs Geert Wilders heeft dit bij mijn weten nog nooit benoemd. Maar ja, zijn PVV wordt dan ook mede-gefinancierd vanuit de Joodse lobby.
En hoe zit het met de Joodse vrouwen? Ik ken er een heleboel die bepaald niet orthodox zijn, maar desalniettemin van 's morgens vroeg tot 's avonds laat met een pruik op hun hoofd rondlopen. Je kunt natuurlijk zeggen dat dat iets anders is dan een hoofddoek, maar klopt dat feitelijk wel? De reden waarom Joodse vrouwen een pruik dragen is in elk geval vrijwel identiek aan die van moslimvrouwen die een hoofddoek dragen.
Ik weet niet of er in Nederland veel orthodox Joodse mannen rondlopen. Maar ga op een zaterdag naar Antwerpen dan zie je veel orthodox Joodse gezinnen. De kinderen gaan mee in de traditie waarschijnlijk ook omdat ze niet anders weten en zo hun manieren zijn en het waarschijnlijk verplicht is. Ik vind het boeiend om te zien, maar vermoed dat het net als in andere orthodoxe geloven moeilijker zal zijn om je er aan te onttrekken wanneer je dat wilt. En ja dan kom je aan de zelfbeschikking; de sociale cohesie van de groep kan groot wezen.

We waren eens in Saas-Fee op vakantie; er waren daar een paar honderd orthodoxe Joden op vakantie/conferentie? De meisjes en jongens met lange jasjes niks geen korte broek omdat het zo warm was.
Hetzelfde in ons stadje wanneer zondags de terrassen vol zitten en er mensen van een zeer streng orthodoxe kerk langs komen. Dominee in het zwart, vrouwen met hoedjes op, al doen de meesten na de dienst de hoed in een plastic tas. Er wordt vaak vreemd naar gekeken door de mensen op de terrassen. Eigenlijk vind ik het best mooi die eigenheid, zoals ook kledendrachten. Maar wanneer het opgelegd wordt dan is het triest. We horen de traumatische ervaringen van mensen die zich ontworsteld hebben uit deze benauwende omgeving.

@Giovedico delle Fate; ~~Duizend schitterende zonnen~~, ja een prachtig maar ook een triest boek. Jemen een zeer streng islamitisch land.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 24 mar 2018 01:46

Je kunt nuanceren wat je wilt en van vrouwen horen hoe fijn ze hun hoofddoek vinden maar dat verandert niets aan het feit waarom die hoofddoek op MOET.
Ik kan er voor kiezen om vandaag op stiletto's te lopen en morgen op gympies. Ik kan een sporttenue aan om die sport te beoefenen maar het hoeft niet. Ik MOET die sport niet doen, het is een keuze. Als ik niet die sport wil doen is er niemand die er wat van zegt.
Dat is m.i. allemaal heel andere koek dan die doek!

En ik geloof in vrijheid hoor, dat iedereen lekker zelf mag weten wat ie doet en hoe je je leven inricht!
Maarrrrrrr verplicht je haren bedekken omdat je anders te onweerstaanbaar bent voor de heren vind ik helemaal niks met vrijheid of eigen keus te maken hebben. Pas als ze kunnen zeggen, vandaag 's wel maar volgende week weer niet is er m.i. een keuzevrijheid.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 mar 2018 09:16

@Axxyanus

De maatschappelijke regels en het steeds weer terugkerende hoofddoekjes-debat zijn uiterst nauw met elkaar verweven natuurlijk.
In eerste instantie ging het hier om zelfbeschikking voor wat betreft die hoofddoekjes. We zouden het immers als een teken van intelligentie kunnen beschouwen (aldus de openingspost).
Ik doel uiteraard op zelfbeschikking m.b.t. druk van binnenuit (familie). Wat is je zelfbeschikkingsrecht als jij als klein meisje een hoofddoek moet dragen? De koran-teksten zijn multi-interpretabel, maar of er veel ruimte voor zelfbeschikking overblijft....dat zou ik aan de moslims zelf moeten vragen. Gezien het aantal dames dat de doekjes HEEL trouw draagt, zet ik daar mijn vraagtekens bij.
En dit staat dan allemaal nu even los van het feit of ik er persoonlijk wel of geen moeite mee heb. Ik kan de doek toch echter echt niet zien als voorbeeld van zelfbeschikking. En daar is het mij om te doen.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 24 mar 2018 10:23

dikkemick schreef:
24 mar 2018 09:16
@Axxyanus

De maatschappelijke regels en het steeds weer terugkerende hoofddoekjes-debat zijn uiterst nauw met elkaar verweven natuurlijk.
In onze maatschappij is sport en drank ook nogal met elkaar verweven, dat is geen reden om regels rond sportinfractstruktuur en regels rond de horeca door elkaar te halen.
dikkemick schreef:
In eerste instantie ging het hier om zelfbeschikking voor wat betreft die hoofddoekjes. We zouden het immers als een teken van intelligentie kunnen beschouwen (aldus de openingspost).
Ik doel uiteraard op zelfbeschikking m.b.t. druk van binnenuit (familie). Wat is je zelfbeschikkingsrecht als jij als klein meisje een hoofddoek moet dragen?
Maar waar jij op doelt, is niet de invalshoek van Ingnaas Devishs opiniestuk. Door jouw invalshoek --- familiedruk --- te mengen met Ignaas' invalhoek --- wetten en maatschappelijke regels en dat allemaal zonder onderscheid onder een en de zelfde noemer te plaatsen 'zelfbeschikking' krijg je natuurlijk verwarring en maak je je kwetsbaar voor de equivocatie drogreden.
dikkemick schreef:
De koran-teksten zijn multi-interpretabel, maar of er veel ruimte voor
De koranteksten zijn van geen enkel belang voor iemand die wil bespreken in welke mate onze maatschappij kledijbeperkingen kan opleggen aan zijn burgers.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 24 mar 2018 10:31

Giovedico delle Fate schreef:
23 mar 2018 18:02
Nee, de reden is heel anders. Het gaat in beide gevallen om een religieus gebod, maar dat is de enige overeenkomst. Vanuit jodendom en christendom is hoofdbedekking een teken van respect voor hun god.

De islam geeft 2 redenen voor het dragen van een hoofddoek:

- moslima's beschermen tegen mannelijke lusten. Ofwel: mannen kunnen zich niet inhouden, dus vrouwen moeten zich inpakken
- moslima's onderscheiden van ongelovigen. Ofwel: een symbool van segregatie.

Nu zullen er genoeg moslima's zijn die hun eigen redenen hebben om een hoofddoek te dragen. Maar als ik om heel andere redenen dan Apartheid een apartheidssymbool ga dragen, blijft het een apartheidssymbool.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 24 mar 2018 10:55

gerard_m schreef:
24 mar 2018 10:31

Nee, de reden is heel anders. Het gaat in beide gevallen om een religieus gebod, maar dat is de enige overeenkomst. Vanuit jodendom en christendom is hoofdbedekking een teken van respect voor hun god.
Dat klopt mijns inziens niet. In het Jodendom wordt een vorm van hoofdbedekking voor vrouwen (hoedje, hoofddoek of pruik) voorgeschreven door de Torah. De regel geldt vanaf het moment dat een vrouw getrouwd is. Behalve respect voor God bestaat ook bij Joden de opvatting dat haren erotiserend kunnen werken, en daarom voor iedereen behalve hun man bedekt moeten zijn. Net als hun knieën en ellebogen trouwens.
Ook staat er in de Torah dat zelfs mannen "geen 4 el zullen lopen zonder hoofdbedekking".
Wat echter niet expliciet in de Torah staat, is het 'waarom' van deze regels.
Daarnaast is er wel meer keuzevrijheid in het Jodendom om je al dan niet aan die geschreven regels te houden. Maar in de orthodoxe kringen hoef je er echt niet mee aan te komen om zonder hoofdbedekking of in een minirok rond te gaan lopen. Groepsdruk is daar dus ook sterk aanwezig.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 mar 2018 11:00

Petra schreef:
24 mar 2018 01:46
Je kunt nuanceren wat je wilt en van vrouwen horen hoe fijn ze hun hoofddoek vinden maar dat verandert niets aan het feit waarom die hoofddoek op MOET.
Nee hoor, je kunt er ook voor kiezen niets van dat alles te geloven. Het barst hier op dit forum van geïndoctrineerde gelovigen die de keuze hebben gemaakt dat alles achter zich te laten. Die vrijheid heb je in ons land. Je moet vaak weerstanden overwinnen. Soms zelfs zonder familie verder gaan, maar het is niet onmogelijk je eigen weg te gaan.
Ik kan er voor kiezen om vandaag op stiletto's te lopen en morgen op gympies. Ik kan een sporttenue aan om die sport te beoefenen maar het hoeft niet. Ik MOET die sport niet doen, het is een keuze. Als ik niet die sport wil doen is er niemand die er wat van zegt.
Dat is m.i. allemaal heel andere koek dan die doek!
Zoals je kunt afzien van een sport, kan je ook afzien van een religie, of van roken of teveel alcohol. Het is niet allemaal even makkelijk, maar wel allemaal mogelijk.
En ik geloof in vrijheid hoor, dat iedereen lekker zelf mag weten wat ie doet en hoe je je leven inricht!
Kijk aan, we zijn het eens! Wie had dat ooit gedacht?
Maarrrrrrr verplicht je haren bedekken omdat je anders te onweerstaanbaar bent voor de heren vind ik helemaal niks met vrijheid of eigen keus te maken hebben.
Dat is ook raar, en daarom zijn er hier ook behoorlijk wat vrouwen zonder hoofddoek, hoewel zij afkomstig zijn uit een cultuur waar een hoofddoek vanzelfsprekend is.
Pas als ze kunnen zeggen, vandaag 's wel maar volgende week weer niet is er m.i. een keuzevrijheid.
Dat kunnen zij, en dat doen zij ook. Niet allemaal. Een aantal kiest ervoor die doek wel te dragen. Hun keuzevrijheid heb je zojuist met vuur verdedigd.

Plaats reactie