De nieuwe mens, dichterbij dan we denken

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sibrandi
Geregelde verschijning

De nieuwe mens, dichterbij dan we denken

Bericht door Sibrandi » 10 dec 2016 11:43

Medische onderzoekers in Engeland begonnen zich tegen het eind van de vorige eeuw af te vragen wat er de oorzaak van zou kunnen zijn dat niet alle mensen in de middeleeuwen aan de pest stierven in de met die bacillen besmette gebieden. Zelfs in zwaar getroffen streken bleek een categorie mensen desondanks te kunnen overleven zoals vastgesteld is aan de hand van research op opgegraven menselijke restanten uit die tijd. Vastgesteld werd dat de immuniteit tegen infectie rechtstreeks verband hield met de aanwezigheid van het gen Delta 32 in de DNA molecule Verder onderzoek in de met hiv besmette gebieden in Afrika toonde aan dat mensen die datzelfde gen in hun DNA hebben geen aids kunnen krijgen. Wanneer dat gen aangebracht kan worden in de bevruchte eicel van een mens is die toekomstige mens gevrijwaard tegen bepaalde infectieziekten. Genetisch onderzoek is al heel lang bezig zowel op planten als dieren met veel resultaat. Direct na WO II werd in de US gestart met research, tegenwoordig is de productie van gemodificeerde planten, katoen, mais, soja, koolzaad al zeer aanzienlijk en is steeds minder omstreden. Genetische manipulatie op humane cellen is verboden op grond van ethische bezwaren echter, een paar jaar terug is er een grote doorbraak geweest in een genetische handeling die gebruikt maakt van een bacteriëel 'immuunsysteem' (crispr) *. De methode lijkt heel veelbelovend te zijn en het is in Engeland al toegestaan om onder bepaalde voorwaarden menselijke embryos of voortplantingscellen genetisch te modificeren.
Een van de basic instincts van de mens is de drang tot ontwikkeling en verbetering, het vrijgeven door de wetgever voor volledig vrij onderzoek is dus een kwestie van tijd. Chinese genetici zijn , zoals elders al vermeld, het verst gevorderd in de ontwikkeling van technieken en men zou aldaar over vijf jaar met de eerste proeven kunnen starten. Westerse onderzoekers zijn het daar niet mee eens op grond van ethische bezwaren en nemen de Chinese publicaties niet over in hun vakbladen. China dat in veel opzichten een progressief beleid voorstaat hanteert andere ethische normen dan wij en gaat dus een eigen weg volgen. Die eigen weg weg kan zeer bijzondere consequenties hebben voor onze soort op zeer lange termijn..
Onder een gemodificeerd mens wordt verstaan een "product" dat minder vatbaar is voor ziekten, dat fysiek vooral duurzamer is en waarop bepaalde verbeterde psychische eigenschappen zijn aangebracht. Nu wij aan de vooravond staan van "de nieuwe mens " , een creatie van onszelf , moeten wij ons terdege realiseren dat er geen weg terug is, dat een nieuw verwekt leven definitief is en dat het rechten heeft. Vanaf de start zullen genetici onophoudelijk doorgaan met het testen van verbeteringen wellicht millennia achtereen. Let wel, verbeteringen of modificaties vinden dan plaats op steeds verbeterde mensentypen, welk "mens "daar op de lange duur uit tevoorschijn komt hangt af van de inmiddels sterk geevolueerde opvattingen van de dànmalige cultuur en is nu onvoorspelbaar. Deze nieuwe gedachte schept ruim baan voor science fiction maar de realiteit wordt straks wel dat er iets heel erg mis kan gaan en dat zeker niet iedere regering zijn wetenschappers voldoende kan binden aan strikte wetgeving. Over genetische ingrepen zullen internationale afspraken moeten worden gemaakt met een zeer bevoegd controlepanel. Zoals nu al vaststaat zal een aantal landen zich niet willen aansluiten bij die afspraken en een eigen weg zoeken. Daaruit kan een nieuwe diversiteit aan mensentypen ontstaan. De zojuist aangevangen 21ste eeuw beloofd voor de humane soort uiterst belangrijk te worden.

*info insider, zie ook .https://youtu.be/jAhjPd4uNFY" onclick="window.open(this.href);return false;

Mullog
Ervaren pen

Re: De nieuwe mens, dichterbij dan we denken

Bericht door Mullog » 11 dec 2016 17:42

Dat is toch gewoon evolutie. Mutaties zoals dat gen tegen de pest en HIV verspreiden zich vanzelf door de populatie als dat nodig is. En dan gaan we de natuur weer een handje helpen?

Met ongetwijfeld onvoorziene consequenties. Zo hoorde ik enige tijd terug dan hazenlippen in Afrika veel minder voorkomen dan in de Westerse wereld. Dat komt omdat mensen met hazenlippen outcasts zijn met weinig reproductieve kansen. Hier in het westen lossen we dat operatief op en geven daarmee kansen aan een erfelijk defect. Voor je het weet zit je in een discussie waarin je tegen argumenten moet opboksen tegen het argument dat mensen met het syndroom vam Down toch prachtig zijn en een kans op leven moeten hebben.

Moet de medische wetenschap zich eens niet gaan beperken tot het repareren van gebroken armen in plaats van het VERMEEND verbeteren van de soort?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 11 dec 2016 22:26

@Mulldog
Moet de medische wetenschap zich eens niet gaan beperken tot het repareren van gebroken armen in plaats van het VERMEEND verbeteren van de soort?
Ik begrijp je argument, maar nee! De Wetenschap zal zich niet beperken. Je kunt mensen nu eenmaal niet verbieden nieuwsgierig te zijn. Ook al heeft dat tot gevolg dat wij nu met een waterstofbom opgescheept zitten.
De wetenschap draagt wel de verantwoording schadelijke gevolgen van onderzoek en experiment zoveel als mogelijk is te beperken. Dit zal niet altijd succes hebben (Tsjernobil) maar het is het enige wat wij kunnen verlangen denk ik.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 dec 2016 05:59

Het corrigeren van genetische defecten lijkt me helemaal geen slecht iets. Waarom denken mensen dat toch? Als toekostige mensen geen aids of de pest kunnen krijgen, dan heb ik daar helemaal niets tegen. Ook niet als ze geen hazelip meer krijgen. Waarom willen mensen dat deze ellende persisteerd? Hebben ze iets tegen de mensen die na ons komen? Willen ze hen graag laten lijden? Ik snap het niet!
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 12 dec 2016 11:21

Peter van Velzen schreef:Het corrigeren van genetische defecten lijkt me helemaal geen slecht iets. Waarom denken mensen dat toch? Als toekostige mensen geen aids of de pest kunnen krijgen, dan heb ik daar helemaal niets tegen. Ook niet als ze geen hazelip meer krijgen. Waarom willen mensen dat deze ellende persisteerd? Hebben ze iets tegen de mensen die na ons komen? Willen ze hen graag laten lijden? Ik snap het niet!
Ik vind dit ook geen slecht idee Peter en kan zo wel wat verbeterpunten bij mezelf aandragen. :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 13 dec 2016 09:49

Peter van Velzen schreef:Het corrigeren van genetische defecten lijkt me helemaal geen slecht iets. Waarom denken mensen dat toch? Als toekostige mensen geen aids of de pest kunnen krijgen, dan heb ik daar helemaal niets tegen. Ook niet als ze geen hazelip meer krijgen. Waarom willen mensen dat deze ellende persisteerd? Hebben ze iets tegen de mensen die na ons komen? Willen ze hen graag laten lijden? Ik snap het niet!
Ik denk dat ik het misschien niet helemaal goed verwoord heb wat ik bedoel. Natuurlijk is er niks op tegen om genetisch te modificeren zodat we straks met z'n allen geen aids, pest, ebola, vergroeide teennagels, kromme neuzen en andere ongemakken hebben. Misschien kunnen we ook iets doen aan de evolutionare miskleun waardoor ons voedselkanaal en onze luchtweg van dezelfde tunnel gebruik maken waardoor er jaarlijkse mensen stikken, iets wat ik ook niemand gun.

Maar waar ligt hier dan weer de grens en wat lossen we op? Als wij genetisch ziektes te lijf kunnen gaan dan zullen die ziektes nieuwe wegen vinden om ons te lijf te gaan. Er is volstrekt geen inzicht van wat de combinaties van reparaties die we zouden kunnen uitvoeren met ons als menselijke soort zouden doen. Wat als het implementeren van allerlei mechanismen tegen ziektes zoveel energie van ons lichaam gaan vragen dat onze hersencapaciteit (grootverbruikend orgaan) daardoor gaat verminderen en we onze eigen oplossingen niet meer gaan begrijpen. Wat doet symptoombestrijding met het evolutionaire principe van aanpassen aan de omgeving?

Gezellig medisch knutselen mag van mij (tenslotte kan ik daar zelf ook baat bij hebben) maar genetisch modificeren heeft meer vragen in zich dan alleen even aids resistentie organiseren.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 dec 2016 10:09

De menselijke vaardigheid om problemen op te lossen, hangt minder af van onze individuele hersencapaciteiten dan van onze collectieve kennis. Dus daarvoor hoef je de eerstvolgende millenia niet bang te zijn. Tegen die itjd zullen we weer veel meer weten en wellicht voldoende kennis hebben opgebouwd om ook onze individuele intelligentie op peil te houden, ALs we althans nu intellifent genoeg zullen blijken om niet tussen nu en dan te zullen uitsterven.

Jij en ik zijn bepaald niet slimmer dan Plato of Aristoteles, maar toch weten we al veel meer.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie