Waarom iedereen slachtoffer is van de media, MUV...

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Waarom iedereen slachtoffer is van de media, MUV...

Bericht door Jagang » 26 nov 2016 14:22

“De media zijn links”, zo luidt het verwijt van boze rechtse burgers wanneer Sylvana Simons haar verhaal komt doen bij Jeroen Pauw omtrent bedreigingen aan haar adres.
Er zaten namelijk helemaal geen gasten aan tafel om haar tegen te spreken, maar slechts medestanders.

Volgens treitervloggers zoals Ismail Ilgun of geweldenaren als rapper boefje en hun aanhang “met migratieachtergrond” zijn de media weer te rechts, want wat worden ze toch zwartgemaakt door onder andere diezelfde Jeroen Pauw en zijn gasten, die maar niet willen begrijpen wat een gevoelige jongens het eigenlijk zijn.

Wat beiden groepen gemeen hebben is dat ze “de media” tegen zich hebben, en schreeuwen om een “gebalanceerd verhaal”.
Want blijkbaar zijn er in beide gevallen verzachtende omstandigheden of zelfs rechtvaardigingen aan te voeren voor een tegengeluid.
Soms mag je namelijk blijkbaar best iemand bedreigen of van de fiets trappen, en dat geluid moeten we dan omwille van de balans ook even horen, natuurlijk.

Ik heb nooit iets gemerkt van die behoefte aan een gebalanceerd verhaal toen in 2002 de kogel zogezegd van links kwam, of toen twee jaar later Theo van Gogh werd omgebracht.
Ook toen veel recenter Charlie Hebdo onder vuur werd genomen, riep er niemand “Laat nou ook eens de andere kant aan het woord!”

Die behoefte aan balans lijkt dus wel erg selectief te zijn, en vooral aanwezig wanneer men zélf zo graag eens aan het woord zou komen, want de chocoladeletters waarmee Wilders zelfs vanuit het beklaagdenbankje nog kranten kan vullen, die worden voor het gemak maar even vergeten.

In het geval van Sylvana Simons luidt de rechtvaardiging voor dreigementen aan haar adres dat ze “veel mensen heeft gekwetst” door onder andere een Nederlandse traditie onder vuur te nemen. Of erger: Vanwege de fabel dat ze zou hebben gezegd dat elke witte Nederlander een racist is.

En ik maar denken dat we zo tegen de bedreiging van cartoonisten waren omdat we gekwetstheid een hele slechte reden vinden om mensen te bedreigen en te doden.

Silly me.

Dat duurt namelijk slechts totdat nationalistische gevoelens in het gedrang komen.
Dan zijn we plots slachtoffer van de media die een podium geeft aan foute types die we eigenlijk niet aan het woord willen hebben.
Het is maar goed dat we niet met twee maten meten:
Niet aan het woord zijn en even niet genoemd worden of ongezouten kritiek moeten incasseren is thans het ultieme mediaslachtofferschap voor iedereen.

Ik ken ook een groep die slachtoffer is, maar deze keer niet van de media.

In de voormalige kluizenaarsstaat Myanmar vindt momenteel namelijk op grote schaal vervolging plaats van de staatloze Rohingya moslims, die gemangeld worden tussen gewelddadige Boeddhistische monniken enerzijds, en het leger anderzijds.
De VN waarschuwt zelfs voor een genocide.

Wat ik opmerkelijk vind zijn niet de reacties op dit nieuws in onze media, maar het totale gebrek daaraan.
Goed, van een gemiddelde witte westerling mag je op dit vlak misschien enige schouderophalende stoïcijnsheid verwachten, maar wat me nog het meest verbaast is hoe moslims die normaal zo vol vuur spreken over hun “broeders” en “zusters” in het Midden-Oosten en Afghanistan, en hoe die in “de hypocriete westerse media” te kijk worden gezet, hierover zwijgen als het graf.
Hun verontwaardiging over “de media” is al even selectief als die van wit-rechts, en hun kop zit vermoedelijk vol Palestina.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Maria
Site Admin

Re: Waarom iedereen slachtoffer is van de media, MUV...

Bericht door Maria » 26 nov 2016 15:13

Goed opiniestuk.
Ga ik even op me in laten werken.

Over dat laatste.
Waarschijnlijk maakt iedereen zich alleen maar druk over het eigen hemd en is de rok van de ander een heel ander chapiter.
Wat weten Arabische moslims, die elkaar in West Europa ontmoeten nu van een moslim uit Myanmar?

Of het zou in onze eigen huiskamer een hot-item moeten worden, zoals dat het geval is met sommige TV programma's en Facebook achtige hoaxen, waarvan men weet dat het alle bonte kleuren heeft behalve die van de saaiheid.
Wat in de kop of titel staat is opeens van levensbelang als het net op dat moment een persoonlijke snaar raakt.
Dan gaat het ineens ons allemaal aan.

Wat dat betreft zijn (alle) mensen gelijk.
Links of rechts, gekleurd of niet, van buiten of van binnen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 26 nov 2016 15:26

Maria schreef: Wat dat betreft zijn (alle) mensen gelijk.
En verkondigden ze hun mening vroeger luidkeels bij de plaatselijk kruidenier, tegenwoordig hebben ze, min of meer anoniem, Facebook en Twitter.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 nov 2016 19:02

Fish schreef:
Maria schreef: Wat dat betreft zijn (alle) mensen gelijk.
En verkondigden ze hun mening vroeger luidkeels bij de plaatselijk kruidenier, tegenwoordig hebben ze, min of meer anoniem, Facebook en Twitter.
links of rechts
als ik zie hoe de Vrt bericht over diens dood. Is het op de Nos ook zo?

fidel lijkt wel een held, een icoon, een ....
dat hij gewoon een communistisch dictator van een totalitair regime was ...

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 26 nov 2016 19:22

appelfflap schreef: fidel lijkt wel een held, een icoon, een ....
dat hij gewoon een communistisch dictator van een totalitair regime was ...
Tsja, hier verschijnt hij in de media als zowel groot staatsman als dictator.
Het een sluit het ander blijkbaar niet uit.
Wel waren er ook opnames te zien van feestende mensen in de straten van havanna.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 nov 2016 19:56

Jagang schreef: Tsja, hier verschijnt hij in de media als zowel groot staatsman als dictator.
Het een sluit het ander blijkbaar niet uit..
en voor je het weet is kim jong un een groot staatsman :)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 26 nov 2016 20:03

appelfflap schreef: en voor je het weet is kim jong un een groot staatsman :)
Ik vraag me eigenlijk sowieso al af wat een dergelijk etiket nu eigenlijk wil zeggen.
Als groot staatsman betekent dat iemand zich als het belangrijkste individu van de maatschappij heeft kunnen profileren, en lang heeft kunnen vasthouden aan de macht, dan was het een groot staatsman ja.

In de praktijk vrees ik dat het zijn van een groot staatsman vaak wordt verward met een "lang zittend staatshoofd".
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 26 nov 2016 20:09

Even een staaltje uit het Nederlandse NOS journaal.
Oordeel zelf.

Henry Ford

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 26 nov 2016 20:11

Jagang schreef: In de praktijk vrees ik dat het zijn van een groot staatsman vaak wordt verward met een "lang zittend staatshoofd".
Hij was 191 cm. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 nov 2016 23:50

Jagang schreef: Ik vraag me eigenlijk sowieso al af wat een dergelijk etiket nu eigenlijk wil zeggen..
een politici die iets bereikt heeft, denk aan Helmut Kohl

Ok, Fidel heeft vrede gebracht
alle oppositie vermoorden, politieke tegenstanders uitroeien en de bevolking onderdrukken.
iedereen die van partijlijn afwijkt zal het gevoeld hebben, klassiek voor dictaturen

krijg je mythes als
in N-korea is Kim een god en in Cuba hebben ze het beste gezondheidssysteem vd wereld.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 nov 2016 03:27

Op de ranglijst van de wereld gezondheids organizatie staat Cuba op plasts 39 Net iets onder de VS en boven Nieuw-zeeland.
Ik wens u alle goeds

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 27 nov 2016 04:48

Peter van Velzen schreef:Op de ranglijst van de wereld gezondheids organizatie staat Cuba op plasts 39 Net iets onder de VS en boven Nieuw-zeeland.
Ja, maar daar staat de povere huisvesting tegenover.
Weel van de koloniale gebouwen hebben geen klusjesmensen meer gezien sinds Castro aan de macht kwam, en verkeren in een erbarmelijke staat.
Henry Ford

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 27 nov 2016 08:14

Peter van Velzen schreef:Op de ranglijst van de wereld gezondheids organizatie staat Cuba op plasts 39 Net iets onder de VS en boven Nieuw-zeeland.
waar wij altijd naar refereren is de gezondheidszorg voor de westerse toerist. Dat heeft het regime nodig om harde dollars binnen te krijgen en dat verhaal behoort tot de ideologische propaganda.
Net zoals Cubaanse artsen inderdaad een exportproduct zijn, eveneens om harde dollars binnen te krijgen.

deze gezondheidszorg is totaal onbereikbaar voor pakweg de Cubaanse Peter Van Velzen en heeft niets met de werkelijkheid te maken. ziekenhuizen zonder lopend water of wc papier zijn geen goede ziekenhuizen en is geen bewijs van een goed systeem.

je moet niet lang zoeken om zoiets tegen te komen
https://panampost.com/belen-marty/2015/ ... ts-to-see/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou het in Nieuw-zeeland echt zo slecht zijn? Zouden Nieuw-zeelanders uit het buitenland maandelijks geld naar het thuisland sturen zodat familie daar op de zwarte markt ...
ik heb iig nog nooit m'n eigen matras moeten meepakken naar het ziekenhuis

Ik hoop alleszins dat de WHO zich niet baseert op cijfers van het Cubaanse regime mbt gezondheid, logisch dat Cuba zo hoog uitkomt. Kan amnesty zich ineens beter op de cijfers van Pyongyang baseren om N-Korea in de top 5 van ... te zetten.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 27 nov 2016 08:29

[quote="Jagang"]Even een staaltje uit het Nederlandse NOS journaal.
Oordeel zelf.

Ik snap niet wat je hier wil zeggen. Wat bedoel je met "een staaltje" .
Kennelijk wordt er volgens jou iets niet goed gedaan, wat bedoel je precies ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 27 nov 2016 08:37

In je openingspost heb je het over media die links zijn, media die rechts zijn, en balans op dit gebied.

Volgens mij is dit bericht behoorlijk in balans. Er wordt gerapporteerd over wat de man gedaan heeft, waarbij ook de wandaden en executies worden belicht. Het gebruik van "een staaltje" , daarmee suggererend dat het hier helemaal geen gebalanceerde berichtgeving betreft, snap ik dus niet.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie