Al wat leeft is geprogrammeerd

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Jan van Lennip
Diehard

Re: Al wat leeft is geprogrammeerd

Bericht door Jan van Lennip » 11 sep 2016 18:07

dikkemick schreef: Wij mensen trekken maar al te graag vergelijkingen. Wat ik ermee wilde zeggen is dat we de onderliggende principes (nog) niet begrijpen en daarom termen gebruiken als: de drang tot overleving, de drift tot voortplanting en het instinct tot ontwikkeling.

Ik ben het ook met jou eens hoor dikkemick. Het begrip omtrent de materie schiet ernstig te kort. Wij zijn dan ook nog maar sinds korte tijd in staat onderzoek te doen naar de oorspronkelijkheid van de levensvormen.
Maar wellicht is het exact hetzelfde als natrium en water. Een onderliggende natuurwet?
Ik heb trouwens wel even zitten zoeken naar aanleiding van dit onderwerp. Ik ben er zelf wel in geinteresseerd. Ik heb als uitgangspunt de term biologie genomen, aangezien ik van mening ben dat we het hier voornamelijk hebben over dit vakgebied. Op het moment dat ik hieraan programmeren toevoeg, dan kom ik uit op een pagina van kennislink: synthetische Biologie: Leven programmeren. Hieromtrent is dit jaar nog de spinozaprijs uitgereikt aan Wilhelm Huck. Hij heeft met een oog vanuit de chemie de werking van een biologische cel bestudeerd. Aan de hand hiervan tracht hij er ééntje na te bouwen.

Hij zegt het volgende over een levende cel:
Wilhelm Huck schreef:Een essentieel kenmerk van levende cellen is dat al die chemische processen niet in evenwicht zijn. Eenvoudig gezegd: er is sprake van een continue stroom van reacties. Aan de ene kant worden bouwstenen opgenomen en aan de andere kant verlaten afvalstoffen de cel. De tussenliggende reacties vormen netwerken die nauw met elkaar verweven zijn. Bijvoorbeeld: A + B reageren tot C, dat vervolgens overgaat in D en E, maar dan vormt E uiteindelijk toch weer A. En zolang B beschikbaar is, blijft de stroom reacties op gang.

De synthetische biologie kan worden gezien als het voortborduren op genetische modificatie. Hierbij kan het verschil tussen beide worden aangegeven met dat synthetische biologie zich richt op het schrijven (programmeren) van DNA, terwijl gen mod zich bezig houdt met de analyse ervan.

Afbeelding

Ik kan concluderen dat het wel mogelijk is om levende cellen te programmeren. Dit is waarover de synthetisch biologie spreekt.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Plaats reactie