Klimaatverandering

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Vilaine
Bevlogen

Re: Klimaatverandering

Bericht door Vilaine » 22 aug 2016 10:37

Broeikasgassen nemen exponentieel toe sinds de industriële revolutie.

Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 22 aug 2016 11:10

(op verkeerde knop geklikt en de corrigeer knop ontbreekt, vreemd)

Klimaatvluchtelingen, natte voeten. In West-Australië is van de wheatbelt ook weinig meer over.
Wellicht wel op te lossen.
Maar, hierboven al genoemd, is er een point of no return. Als voorbeeld wordt Venus genoemd. Daar zou het ooit aangenaam zijn met veel water en aangename temperaturen. Maar door broeikasgassen is het daar uit de hand gelopen. Zij het op een natuurlijke manier.

This greenhouse effect on Venus is often cited as a nightmare example of what could happen to Earth if we don't get our pollution under control.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 aug 2016 06:50

Vanmorgen dit bericht op Scientias gelezen. Het is fijn dat onze ecologische voetafdruk minder snel toeneemt dan ons aantal en veel minder snel dan onze economie. Probleem is dat zowel ons aantal als onze ecologische impace nog steeds toenemen. En dat terwijl die impact nu al te groot is! Daar zal toch echt een einde aan moeten komen. willen we een grote catastrophe voorkomen. (een kleine catastrophe is waarschijnlijk al onvermijdelijk). In het huidige tempo is de wereldbevolking over 3062 jaar - uitgaande van een gemiddeld gewicht van 50 kg per persoon - even zwaar als de totale massa van de aarde, en helaas is het ruim 18.000 jaar reizen naar proxima centauri. dus dat is ook geen oplossing. trouwens na nog eens 70 jaar, is ook de massa van onze zusterplaneet aldaar, omgezet in menselijk vlees. Exponentiele groei is nu eenmaal exponentieel.
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 25 aug 2016 08:31

Achter deze link.
Tussen 1993 en 2009 is de wereldbevolking met 23 procent gegroeid. De wereldwijde economie groeide in diezelfde periode 153 procent. Maar de wereldwijde ecologische voetafdruk groeide in dat tijdvak ‘slechts’ negen procent. Dat schrijven onderzoekers in het blad Nature Communications.

Bemoedigend
Het is bemoedigend nieuws
Dat noemen ze bemoedigend?

Zoek even verder, dan zie je dat het vooral in de ontwikkelingsgebieden de bevolking en de industrie groeit en de gebieden, die wat dat betreft op dit moment zijn uitgegroeid en er zelfs een krimp is in bevolkingsgroei, er veel gedaan wordt aan beperkingen van uitstoot.
Ik zal ook even een leuke korte conclusie ventileren:
Vuile industrie naar ontwikkelingslanden en het schone gedeelte, zoals kantoor en zaken gedeelte blijft in de rijke landen.

Ik kan er alleen van schrikken, want de stijging is er nog steeds en zal zich alleen maar zeer snel uitbreiden als ook de nu gegroeide bevolking de levensstandaard zal willen , die nu mensen hebben in de krimpgebieden.
"Slechts" 9% in dat tijdvak tot 2009.
Hoe zal dat zijn geweest tot 2016 en wat in een verdere 10 jaar?
We kunnen allemaal bedenken dat dit alleen maar zal versnellen.

En waar is die stijging van de wereldeconomie, en waar zit hem dat in?
En hoe en wat na 2008 toen we in het westen een crisis kregen, waardoor de cijfers in de stijging van de economie in verder vertekend beeld zullen laten zien.
Goedkope mankracht en dierkracht, die uitvoeren wat in de rijkere gebieden door machines wordt gedaan.
(Ik herinner me nog de jaren, dat de handnaaimachines hier werden ingezameld voor de kledingindustrie in India.)
Volkomen scheefgroei, die maakt dat deze cijfers niets zeggen, maar deze kort door de bocht misinterpretatie juist misinformatie geeft.
Waar denkt men dat India zijn energie vandaan haalt?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 aug 2016 05:01

Het ijs begint serieus terug te trekken, de Noord -West passage waar twee eeuwen lang vergeefs naar werd gezocht, is nu commercieel bevaarbaar. Niet echt iets om blij mee te zijn, want het klimaat is nu pas echt bezig op te warmen.
Ik wens u alle goeds

Sibrandi
Geregelde verschijning

Bericht door Sibrandi » 31 aug 2016 09:52

Bij al het slechte nieuws over de komende klimaatomslag , die overigens al begonnen is, vraag ik me af of de mens zich biologische gaat aanpassen in de getroffen hittegebieden. Wij, als soort, schijnen bijzonder flexibel te zijn en hebben ons in de afgelopen millennia door ijs-en hitteperioden weten te handhaven. Personen die vanuit de milde klimaten uitgezonden worden naar de tropen blijken na enkele maanden minder last van de warmte te krijgen. Die aanpassing zal zijn grenzen wel kennen maar wat mogen we van een bepaalde oprek in verwerking van hitte verwachten. Een verdere vraag is dan hoe snel het totale proces verloopt en of de mens de tijd zal krijgen te leren leven in temparaturen van meer dan 50 C.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 31 aug 2016 10:37

We vergeten al die gebieden in de wereld die nu te koud, maar die nu ook te droog zijn om intensief bewoond en ontgonnen te worden.
Er ligt een bijna heel Canada, Siberië braak. En China is nog grotendeels onbewoond.
Al de nu niet te bewonen hooggebergten zullen ook veel verder sneeuw en ijsvrij zijn, de boomgrens stijgt evenredig, zodat mensen vanuit laagvlakten zullen kunnen verhuizen.
Onmetelijke woestijngebieden, overal op de wereld, die door een hogere grondwaterstand doortrokken zullen gaan worden door meren en rivieren.

Dat proces zal niet van de ene op de andere dag gaan gebeuren en zal vooraf gaan aan grote catastrofes.
Wsl. voor de meeste mensen toch te snel door te weinig kennis, te weinig vooruitziende blik, en een te grote gehechtheid aan eigen leefwereld.

Het grootste probleem hier zal zijn het nationalisme van de betreffende gebieden, waar mensen heen zullen trekken.
Eerst zullen mensen met voldoende geld verhuizen, die gemakkelijk een andere woonplaats zullen kunnen kopen, misschien eerst als 2e woning.
Maar ook mensen met voldoende innovatieve ideeën en avonturiersgeest, zoals we dat van verschillende perioden uit de geschiedenis kennen, Europeanen naar de US, en later naar Canada en Australië.
Dat zie ik als eerste gebeuren, maar dan een verhuizing naar hogere, legere gebieden.
Mensen met voldoende geld en/of kennis zijn nog altijd overal welkom.
De massa zal bij elkaar kruipen bij de eerste de beste hogere gebieden en later toch weer moeten gaan pootje baden en verder opschuiven.

Maar zonder wereldoorlog zie ik een massale volksverhuizing niet komen.
Daarvoor kennen we de geschiedenis en de mensheid te goed.
Waarschijnlijk zullen er weer honderden jaren onrust komen en vele miljoenen mensen zullen het niet redden, Naar alle waarschijnlijkheid nog met een nulletje meer.

En daarom zie ik ook weer een nieuw evenwicht komen.
Minder mensen, minder verbruik, meer groen.
Ik denk niet dat dit een irrationeel toekomstbeeld is.
Maar nog ver weg.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 aug 2016 10:44

Ver weg? Voor ons wel. Maar mijn achterkleinzoon (4 maanden oud) gaat het misschien nog wel meemaken. Ondertussengeschieden er al kleine rampjes. (overstromingen, droogte hittegolven, orkanen)
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 31 aug 2016 11:32

Peter van Velzen schreef:Ver weg? Voor ons wel. Maar mijn achterkleinzoon (4 maanden oud) gaat het misschien nog wel meemaken.
De grote ontwrichting.
Die zou idd. wel eens heel snel kunnen komen.

Ik bedoelde het nieuwe evenwicht.
Dat zou wel eens heel ver weg kunnen liggen.
Maar misschien zal je achterkleinzoon, als hij tijd van leven heeft, het begin ervan mee kunnen gaan maken.
Laten we het hopen, dat dat niet al te lang op zich zal laten wachten.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 aug 2016 11:56

Maria schreef:
Peter van Velzen schreef:Ver weg? Voor ons wel. Maar mijn achterkleinzoon (4 maanden oud) gaat het misschien nog wel meemaken.
De grote ontwrichting.
Die zou idd. wel eens heel snel kunnen komen.

Ik bedoelde het nieuwe evenwicht.
Dat zou wel eens heel ver weg kunnen liggen.
Daar heb je - vrees ik - groot gelijk in. Wat we nu alleen nog kunnen, is de schade beperken en de dijken verhogen (als het eerste gebeurt, zal het tweede nog net werken). Hoe sneller de CO2 uitstoot terugloopt hoe beter!
Ik wens u alle goeds

Sibrandi
Geregelde verschijning

Bericht door Sibrandi » 31 aug 2016 12:03

.......... Maar mijn achterkleinzoon (4 maanden oud) gaat het misschien nog wel meemaken."........"

Dat zou best kunnen, hij gaat dus mogelijk 130 jaar worden. *

Andrea Maier, zomergasten, Zo. 28 Aug. 20.15 uur

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 31 aug 2016 13:19

Vilaine schreef:Broeikasgassen nemen exponentieel toe sinds de industriële revolutie.

De impact van onze handelingen is zelfs zo groot, dat een groep wetenschappers een voorstel heeft ingediend met betrekking tot het begin van een nieuw geologisch tijdvlak. Leefde de planeet de afgelopen 11.000 jaar in het Holoceen, reeds zou deze era zijn over gegaan in het Antropoceen.

Deze overgang is het directe gevolg van het menselijk handelen. Als oorzaak van de transitie worden twee mogelijkheden aangedragen. De eerste is het resultaat van het vele plastic dat her en der over het aardoppervlak verspreid raakt. Daarnaast is een tweede mogelijkheid aangedragen. Hierbinnen wordt gesteld dat de oorzaak ligt in het gebruik van fossiele brandstoffen.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 02 sep 2016 19:05

HJW schreef:Is dit inderdaad het meest urgente probleem ?
Ik zet hier ook mijn vraagtekens bij.
Imho is de wereldbevolkingsgroei het meest urgente probleem, het staat aan de basis van alle andere problemen. Vorige week stond in mijn krant dat de tien miljard bereikt wordt in 2053. Er waren maar twee miljard toen mijn vader geboren werd, en vier toen ik geboren werd.
Zoals het menselijk ras gewoon is wordt over het grootste probleem nauwelijks gesproken. #-o
Born OK the first time

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 sep 2016 19:26

De groei van de wereldbevolking is het onderliggende probleem van vele problemen. Je kunt de andere problemen er niet los van zien. Met minder mensen stoten we ook minder CO2 uit, is er minder vervuiling, meer ruimte voor soorten die nu berdreigt zin. minder geweld en noem maar op. Maar het tot staan brengen van die groei is niet voldoende om op korte termijn de klimaatverandering tot staan te brengen. Dus het meest Urgente? Volgens mij niet. Maar het staat wel degelijk hoog op mijn lijst met problemen die we deze eeuw nog zouden moeten oplossen.

Het probleem met dit soort problemen is dat zolang je ze niet heb opgelost, hun urgentie blijft toenemen.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 02 sep 2016 19:27

Uiteindelijk lost moedertje natuur dit probleem (van overbevolking) wel op.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie