Klimaatverandering

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Klimaatverandering

Bericht door Peter van Velzen » 16 aug 2016 08:07

Ik begin maar eens een column over het meest urgente probleem van dit moment: De opwarming van de aarde als gevolg van het broeikaseffect dat wordt veroorzaakt door het gebruik van fossiele brandstoffen,

Tot voor kort waren dee gevolgen nog niet zo duidelijk te zien omdat allerelei andere effecten - zoals de zonne-activitieit en el Nino, de metingen deed wisselen, maar imiddels hebben we een lange reeks "warmste maanden ooit achter d e rug. Mischien dar Augustus een uitzondering gaat worden (De grafiek laat de grootste verschillen zien tijdens de koudste maanden op het noordelijk halfrond.) Maar we kunnen - volgens de deskndigen - de komende decennia steeds duidelijke de gevolgen zien.

Aan het eind van deze eeuw dreigen de woonplaatsen van minstens 100 miljoen mensen te overstromen, sommige landjes - zoals de malediven - zullen compleer onder water verdwijnen, en ondertussen verdoen de mensen nog steeds hun tijd met onderlinge ruzies. Dit gaat pas echt een ramp worden.zeker als blinde struisvogels zoals Trump hun zin krijgen.
Ik wens u alle goeds

HJW
Diehard

Re: Klimaatverandering

Bericht door HJW » 16 aug 2016 10:13

Is dit inderdaad het meest urgente probleem ?

Wat zijn de gevolgen van klimaatverandering ? Zal de aarde het overleven ? Ik denk het wel.
Het zal, tijdelijk, gevolgen hebben voor de bewoners van deze aardbol. Soorten zullen uitsterven, er zal minder ruimte zijn voor mensen.
Maar het zal niet het einde van de aarde betekenen.

Op kortere termijn zal het tot veel ellende kunnen leiden, maar uiteindelijk zal er een nieuwe balans gevonden worden.

Kunnen we het tij nog keren ? Ik denk het ook haast niet.
In het westen doen we wel wat om de uitstoot van broeikassen te beperken. Maar in China heeft men volgens mij de doelstelling dat bij een economische groei van 10% de uitstoot met niet meer dan 4% mag groeien.
1,3 miljard mensen die 4% meer gaan uitstoten. En wat als India zich echt gaat ontwikkelen. Gaan er nog een miljard mensen meer broeikassen uitstoten.
Zo maar eens het gevoel dat dat het effect van het westen wel teniet zal doen.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 aug 2016 13:32

HJW schreef:Is dit inderdaad het meest urgente probleem ?

Zolang er geen asteroide op ons afkomst van het formaat dat de dynos de das omdeed wel!
Ik wens u alle goeds

Sibrandi
Geregelde verschijning

Bericht door Sibrandi » 16 aug 2016 13:43

Het ziet er inderdaad naar uit dat de klimaatomslag het meest urgente probleem is voor de gehele wereld maar wel direct daarop gevolgd door het vluchtelingenprobleem uit de brandhaarden in het MO dat laatste speciaal voor Europa. Het is moeilijk te beoordelen in welk volgend land aldaar de vlam in de pan. zal slaan maar er zijn "vulkanen "die op uitbarsten staan. Een aantal landen in het MO leven grotendeels van de olieopbrengsten en die lopen terug met alle problematiek van dien.
Wat het klimaat betreft, naarmate de hittegrens verlegd wordt door de omslag zullen de getroffen landen deels leeglopen en komt er totaal nieuw vluchtelingenprobleem aan de orde ditmaal echt mondiaal. Technisch zou dat niet zo'n ramp behoeven te zijn want in de koudere gebieden is nog ruimte. Grote volkverhuizingen heeft de mensheid eerder meegemaakt en eenmaal gestetteld in de nieuw gebieden gaat het leven weer gewoon door. Er zal echter heel wat weerstand van de ontvangende landen overwonnen moeten worden om alles in goede banen te kunnen leiden en tegen die tijd zal de VN zich er mee moeten bemoeien. Bovendien hangt aan dat alles een gigantische prijskaart en wie gaat die betalen. De rijke landen voor een deel, jazeker, maar niet zonder grote bezwaren. Op korte termijn schijnt alles nogal mee te vallen, de tropengebieden en de woestijnlanden zijn het eerst aan de beurt, maar hoe die landen zich kunnen aanpassen is een nog niet opgeloste vraag. Als het op migratie aankomt praten we met het zwartste scenario over meer dan een miljard mensen en over het lichtste scenario toch gauw over vele, zeer vele miljoenen.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 16 aug 2016 14:29

Ikzelf woon aan de kust. Ik voel mij toch wel in de groep die wordt bedreigd door het stijgende water. Als alles klopt wat de studies aangeven dan bestaat de kans dat mijn huis idd onderwater zal lopen. Voor mij is dit een groot issue. Ik las vandaag nog een artikel op nu.nl over dat juli 2016 de warmste maand ooit gemeten is. Dat zet toch aan tot denken.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 16 aug 2016 17:22

Peter van Velzen schreef:
HJW schreef:Is dit inderdaad het meest urgente probleem ?

Zolang er geen asteroide op ons afkomst van het formaat dat de dynos de das omdeed wel!
Het is maar een gevoel en ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen.....maar ik heb een veel slechter gevoel bij het kappen van de regenwouden.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 16 aug 2016 19:27

Ik denk dat dit helemaal verweven is.

Het teveel aan CO2, om wat voor reden dan ook is relatief als je het afzet tegen de verwerkende vermogen in de natuur.
Het kappen van oerwouden is één van de dingen waardoor we ons teveel aan uitstoot van CO2 niet meer kwijt kunnen.
We zouden veel meer bomen moeten bij planten.
En hard aan het werk moeten gaan om de Sahara weer vruchtbaarder te maken.
Meer vocht toevoeren geeft meer groei van groen, geeft hogere luchtvochtigheid.
Op dit moment worden overal de Savanna's groter met het gevaar van woestijnvorming.

Tot nu toe de grootste oorzaak van de klimaat verandering anders dan de normale fluctuatie door oa. min of meer actieve zonneactiviteit.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 16 aug 2016 21:12

Er zijn wat lichtpuntjes:

https://www.nrc.nl/nieuws/2007/11/24/gr ... 3-a1257985" onclick="window.open(this.href);return false;

Dichtbij huis is trouwens ook ruimte voor veel meer bomen.
Dat zou best gestimuleerd mogen worden (belasting op uitstoten van CO2 en een premie voor het uit de lucht halen ervan?)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 16 aug 2016 21:22

Niet abonnees kunnen NRC niet lezen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 16 aug 2016 21:40

Maria schreef:Niet abonnees kunnen NRC niet lezen.
Jawel een x aantal artikelen kan je lezen. Steeds je cookies verwijderen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 aug 2016 07:02

Door de opwarming van de aarde komen er steeds meer migranten naar Nederland. De Nu.nl meldt de komst van de tropische wolkrab
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 17 aug 2016 11:54

Jan van Lennip schreef:Ikzelf woon aan de kust.
Ik ook, maar ben helemaal niet ongerust, niet op de korte termijn tenminste. Aangezien Noordzee dorpen op plekken ontstonden waar de duinen laag zijn is er een aantal jaren geleden hier wel een dijk in het duin voor de boulevard aangelegd. We kunnen er voorlopig weer even tegen.
Op de lange termijn ben ik wel veel minder optimistisch, ik heb namelijk wel eens ergens gelezen dat als de opwarming over een kritiek punt gaat er geen weg terug meer is.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 17 aug 2016 11:57

Peter van Velzen schreef:Door de opwarming van de aarde komen er steeds meer migranten naar Nederland. De Nu.nl meldt de komst van de tropische wolkrab
Zeebaars in de Noordzee is ook een nieuwkomer.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 aug 2016 15:50

Jan van Lennip schreef:Ikzelf woon aan de kust. Ik voel mij toch wel in de groep die wordt bedreigd door het stijgende water. Als alles klopt wat de studies aangeven dan bestaat de kans dat mijn huis idd onderwater zal lopen. Voor mij is dit een groot issue. Ik las vandaag nog een artikel op nu.nl over dat juli 2016 de warmste maand ooit gemeten is. Dat zet toch aan tot denken.
In Nederland woont bijna iedereen aan de kust als de nood aan de man is. En aangezien de mens creatief is, weet ze ongetwijfeld te overleven. Hoe groot de klimaat-ramp ook zal zijn. Of de mens al verstandig genoeg is er op in te spelen, zal nog moeten blijken. Voorlopig zijn er nog voor-en tegenstanders. En uiteindelijk gaat er maar 1 met de prijs vandoor en dat is de natuur zelf!
Misschien dat we voor die tijd al kunnen oefenen als de SanAndreas breuklijn het begeeft.
Of wat dacht u van de explosie van de caldeira onder Yellowstone Park? Geen prettig vooruitzicht.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 aug 2016 03:34

We houden het niet droog meer als je voelt wat ik bedoel.
Volgens scientific American worden grote overstromingen een frequenter verschijnsel. Niet alleen door de stijging van het Zeewater, maar ook door de grotere luchtvoctigheid van een warmere Atmosfeer.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie