"De vernegering van de mens."

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jagang
Ontoombaar

"De vernegering van de mens."

Bericht door Jagang » 14 mei 2016 15:58

Een provocatieve titel, maar niettemin een interessant stuk dat ik hier graag wil delen:

https://decorrespondent.nl/4492/Deze-fi ... 6-a307fb59" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

dikkemick
Ontoombaar

Re: "De vernegering van de mens."

Bericht door dikkemick » 14 mei 2016 20:51

Ik weet niet of dit er (zijdelings) mee te maken heeft, maar dat viel me al op tijdens mijn opleiding in de jaren 80-90.
Had te maken met stralingsgevaar/risico en dit had te maken met een acceptabel aantal doden na een bepaalde stralingsdosis. Herinner je je nog de liquidatoren in Tjernobyl? Menselijke robots.
Maar als we het in deze tijd bekijken? Wat ben ik voor de organisatie waarin ik werk. Een poppetje bij de salarisadministratie. Een poppetje dat een bepaalde productie levert. En als dit poppetje (deze neger) morgen dood neervalt, staan er 20 negertjes in de rij om mijn werkzaamheden met plezier over te nemen en de organisatie draaiende te houden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Oldboy
Geregelde verschijning

Bericht door Oldboy » 11 jun 2016 02:23

Een geldig idee,

Maar misschien heeft die neger hetzelfde probleem,

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 jun 2016 06:05

Ik denk dat er een bepaalde relatie bestaat tussen exponentiële groei van de wereldbevolking en de daling van de waarde van een mens.
Born OK the first time

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 jun 2016 09:30

Nee, een mensenleven is tegenwoordig meer waard dan vroeger. Met name geld dit voor kinderen. Die zijn in bijbelse tijden nog slechts eigendommen van de vader, terwijl ze tegenwoordig vaak het belangrijkste zijn in ons leven. Ook vrouwen zijn tegenwoordig 1,5 keer meer waard dan in 600 of daaromtrent. Negers zijn tegenwoordig ook mensen met dezelfde rechten als wie dan ook. Tenminste volgens de wet. Er zijn wat malloten die het woord denigrerend vinden, maar ik vindt dat niet, Het betekend gewoon zwarte(n). En zoals je weet: Zwarte levens doen ertoe!
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 11 jun 2016 12:06

Rereformed schreef:Ik denk dat er een bepaalde relatie bestaat tussen exponentiële groei van de wereldbevolking en de daling van de waarde van een mens.
Dat vraag ik mij af, zijn we de 'lijfeigenen' vergeten? Er leefden in die tijd nog geen miljoen mensen in Nederland.
Hadden die het beter dan de zeventien miljoen van nu?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 jun 2016 12:30

lijfeigenen, slaven, Kanaanieten, MIdiantieten, amelakieten. Heksen, homo's, zo zijn er nog wel meer categorien. Het is een denkfout te menen dat de mens tegenwoordig minder wordt geacht als voorheen. WIj protesteren daarentegen wel veel vaker tegen het gebrek aan achtig dat er soms nog steeds is.

Voor mij is de neger vermenselijkt. En ik acht hem hoog.
Ik wens u alle goeds

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 11 jun 2016 16:27

Peter van Velzen schreef:Nee, een mensenleven is tegenwoordig meer waard dan vroeger. Met name geld dit voor kinderen. Die zijn in bijbelse tijden nog slechts eigendommen van de vader, terwijl ze tegenwoordig vaak het belangrijkste zijn in ons leven.
In horizontale verhoudingen misschien, maar tegen economische argumenten legt de waarde van de mens het steeds meer af.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 11 jun 2016 16:29

Rereformed schreef:Ik denk dat er een bepaalde relatie bestaat tussen exponentiële groei van de wereldbevolking en de daling van de waarde van een mens.
Waren mensen handelswaar geweest, dan had ik in die redenering kunnen meegaan.
(De economische theorie van schaarste en overvloed)

Aangezien we mensen niet meer zien als handelswaar, of althans geacht worden mensen niet als zodanig te zien, heb ik hier zo mijn twijfels bij.
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 jun 2016 17:02

Jagang schreef:
Peter van Velzen schreef:Nee, een mensenleven is tegenwoordig meer waard dan vroeger. Met name geld dit voor kinderen. Die zijn in bijbelse tijden nog slechts eigendommen van de vader, terwijl ze tegenwoordig vaak het belangrijkste zijn in ons leven.
In horizontale verhoudingen misschien, maar tegen economische argumenten legt de waarde van de mens het steeds meer af.
Ik zie dat niet zo. Dat geldt alleen voor CEO's en trawanten.
Ik wens u alle goeds

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 12 jun 2016 22:44

Peter van Velzen schreef: Ik zie dat niet zo. Dat geldt alleen voor CEO's en trawanten.
Daarom spreek ik dus over verticale verhoudingen, want je praat dan wel over mensen die de economie zo ongeveer "bezitten".
Alles is steeds meer zo ingericht dat het vooral hen tot voordeel strekt.
Henry Ford

Plaats reactie