Het zijn reacties die van politici de belangelozen en de experts maken die ze niet zijn.
Ik denk zelfs dat het huidige model van de vertegenwoordigde democratie moreel failliet is, en dat we juist veel meer zouden moeten streven naar een Zwitsers model.
Hebben politici bij de introductie van de Euro de Eurocrisis voorzien?
Ik mag hopen van niet.
Was men van tevoren op de hoogte van de puinhopen die een nieuw computersysteem zou veroorzaken bij de SVB?
Ik mag hopen van niet.
Wist men van tevoren dat allerlei dure maatregelen om mensen "tot werk te prikkelen" niet zouden werken?
Ik mag hopen van niet.
Daar waar de politiek zich al baseert op kennis is deze meestal ingehuurd, en het idee dat burgers te dom zijn om zich met politiek te bemoeien, was in de relatief ongeletterde 19e eeuw wellicht nog verdedigbaar, maar vandaag de dag niet meer.
Er is geen diploma waarmee je gekwalificeerd bent als politicus, noch is het duidelijk waarin een politicus precies goed moet zijn om een goede politicus te zijn.
Hoeveel politici zullen eigenlijk het associatieverdrag van binnen en van buiten kennen?
En dan komen we nu bij het morele failliet: Politici zijn mensen met belangen.
Belangen die niet noodzakelijkerwijs overeenkomen met de belangen van de kiezer.
Politici zijn niet van beter vlees gemaakt dan jij of ik, en juist daarom is ook tussentijdse democratische controle van essentieel belang voor de kiezer om ook daadwerkelijk vertegenwoordigd te worden in de politiek.
Het is niet omdat politici "volksvertegenwoordiger" heten, dat ze ook daadwerkelijk enkel het belang van de kiezer op het oog hebben.
De commentaren die suggereren dat we maar braaf moeten gaan slapen en ons niet met de serieuze politieke meneren moeten bemoeien, vind ik met deze kennis dan ook onbegrijpelijk.
Wanneer de politiek tussen de verkiezingen door geen verantwoording hoeft af te leggen aan de kiezer, hebben krachtige lobbygroepen en baantjesjagers die de politiek als een springplank beschouwen naar het bedrijfsleven, vrij spel.
Het schept een klimaat waarin politici van onderaf worden gekozen, maar van bovenaf worden gekocht.
Lobbygroepen vertegenwoordigen veelal kapitaalkrachtige bedrijven en instellingen, en zijn daarmee welbeschouwd een antidemocratisch kracht. In een goed functionerende democratie zijn stemmen immers niet te koop.
Het idee dat we na parlementsverkiezingen maar achterover moeten zitten, en nietsdoen vind ik, het moge duidelijk zijn, ontzettend naïef.
Ik vind het ook lui en laf, en het getuigt van weinig wil tot actief burgerschap.
Heb ik zelf nog gestemd dan?
Nee.
Maar dat heeft te maken met het feit dat het verdrag al door 27 landen is geratificeerd, en ik niet de illusie heb dat een nee-stem het verdrag van tafel zal vegen.
Men zal misschien hier en daar een zinnetje veranderen, en zo via de toeristische route het verdrag toch ratificeren.
En dat is precies het bezwaar dat ik heb tegen het zogenaamde “vertegenwoordigde” bestel.
Dit nav. het referendum over het associatie verdrag met de Oekraïne. zie ook Toevoeging, Maria