Column van Ebru Umar in de Metro

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: Column van Ebru Umar in de Metro

Bericht door Fish » 19 jan 2016 23:02

lost and not found yet! schreef: Heb je cijfers van overlast door christelijke basisscholen?
Daar ging mijn post niet over LANFY En ik begrijp ook wel dat ze het toen onmogelijk konden voorzien. Feit is dat we nu met het probleem van islamitische scholen zitten waar kinderen niet met seculieren en anders gelovende opgroeien.
Wat ik er van begrijp vinden ze op die scholen democratie ook maar zo zo.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 20 jan 2016 07:06

Dat is heel verschillend. het democratiegehalte is verbonden met de strengheid van de leer, hoe strenger hoe minder democratisch. Mijn dochter geeft les op verschillende scholen, o.a. islamitische en christelijke. de christelijke is volgens haar veel erger. In dit geval gaat het dus kennelijk om een streng-islamitische school.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 20 jan 2016 15:03

Labyrint schreef:Ik kan me voorstellen dat in de USA nog een politieke noodzaak bestaat om christenen te "pesten". In Nederland is het Christendom alleen nog maar een schaduw van een nauwelijks ter zake doende groep mensen.
Inderdaad. Het grootste deel van de christelijke media en partijen, is nauwelijks christelijk en zit seculier Nederland absoluut niet (meer) in de weg. Op de meeste christelijke en katholieke scholen, merk je daar nauwelijks iets van en zijn andersdenkenden welkom. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen. Verder neemt de invloed van kerken elk jaar verder af. En niet onbelangrijk: je mag van verreweg de meeste christenen kritiek op het christendom hebben en spotprenten over Jezus maken zonder in de problemen te komen.

De islamitische zuil is echter volop in ontwikkeling en de ideeën over integratie, gelijkheid en vrijheid van meningsuiting staan ver af van de onze. Daar gaan we nog een hoop plezier aan beleven.

De generaal vecht altijd zijn vorige oorlog.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 20 jan 2016 16:03

gerard_m schreef:De generaal vecht altijd zijn vorige oorlog.
Het christendom bestrijden in Nederland lijkt op het stug muizenvallen blijven neer zetten in een huis dat door een grote brand bedreigt wordt.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 20 jan 2016 16:15

Enkele jaren geleden las ik nog wel eens mee op O.I. Er was af en toe ook een discussie over scholing. Algemeen was toch de mening, dat moslimkinderen naar moslimscholen moesten en waren die niet in de buurt dan liever thuisonderwijs.
De hoofdreden was, dat moslimkinderen niet 'besmet' mochten worden door atheïstische of christelijke denkbeelden.
Ik hoop maar, dat de meeste kinderen naar seculiere scholen gaan en wellicht willen de meeste moslimouders dat ook. Maar ik ik weet niet hoe groot de druk van de omgeving zal zijn als er een moslimschool in de buurt is.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 jan 2016 18:53

In het kader van een citytrip ga ik naar de volgende column.

Afbeelding
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 20 jan 2016 20:07

Wie is Suzanne Reijans?
Zij lijkt mij een moslimbekeerlinge. Is ze dat?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 20 jan 2016 20:36

Ik weet niets van de achtergrond van de schrijfster.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 21 jan 2016 00:42

Fish schreef:
lost and not found yet! schreef: Heb je cijfers van overlast door christelijke basisscholen?
Daar ging mijn post niet over LANFY En ik begrijp ook wel dat ze het toen onmogelijk konden voorzien. Feit is dat we nu met het probleem van islamitische scholen zitten waar kinderen niet met seculieren en anders gelovende opgroeien.
Wat ik er van begrijp vinden ze op die scholen democratie ook maar zo zo.
Je bedoelt democratie op islamitische scholen? Daar kan ik in meegaan. Maar democratie op christelijke scholen? Heb even geinformeerd bij een van mijn broers, die directeur is op een van de christelijke basisscholen, maar democratie staat daar hoog in het vaandel hoor! De school trekt zelfs seculiere leerlingen aan vanwege het hoge onderwijsniveau.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 jan 2016 15:33

lost and not found yet! schreef: Je bedoelt democratie op islamitische scholen?
Dat heb je goed begrepen. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 21 jan 2016 16:51

De reactie van Suzanne Reijans komt me erg bizar over. Ik haal uit de reactie van de caissière geen kritiek op het meisje, de islam of wat dan ook. Integendeel, betrokkenheid en belangstelling.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 jan 2016 19:30

Ik proef wel dat ze inbreuk maakt op een privé zaak. Als dit kind sigaretten of alcohol had gekocht, dan had ik mij er iets bij voor kunnen stellen. Het is tenslotte geen zaak van een kassière om te kijken of een product voldoet aan hallal eisen en hier voorlichting over verstrekt. Of het moet een islamitische toko zijn die heb je tegenwoordig genoeg.

Plaats reactie