Maar dank voor je welkom.
Maar Kaïn was geen jager.
PS.Uit de wiki.
Kaïn, de oudste van de twee, was landbouwer; Abel was schaapherder.
Een alternatieve verklaring kan zijn dat Kaïn geen fikkie kon stoken en het offer aan de verkeerde kant aanstak.

Moderator: Moderators
PS.Uit de wiki.
Kaïn, de oudste van de twee, was landbouwer; Abel was schaapherder.
Ja natuurlijk,TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 feb 2019 17:34Uit de wiki.
Kaïn, de oudste van de twee, was landbouwer; Abel was schaapherder.
Een alternatieve verklaring kan zijn dat Kaïn geen fikkie kon stoken en het offer aan de verkeerde kant aanstak.
Je verhaal was niet zo uit de lucht gegrepen hoor. Jouw versie kwam me bekend voor omdat het me recent ter ore is gekomen door de film NoahMaria schreef: ↑12 feb 2019 18:01Ja natuurlijk,TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 feb 2019 17:34Uit de wiki.
Kaïn, de oudste van de twee, was landbouwer; Abel was schaapherder.![]()
dat krijg je als je het uit je bolle hoofd wil doen en vergeetachtig wordt.
![]()
Dan gaat mijn verhaal niet op.
Ik denk dat ik dit al zo lang geleden heb verzonnen, en er daarna een aantal keren over heb gedacht en dat ik nu alleen nog mijn herinnering nog herinner.![]()
En ik vond het zo leuk verzonnen.![]()
Nu weet ik het ook niet meer.
We zullen er een paar exegeten bij moeten halen.
Die doen tenslotte niet anders dan de Bijbel zo verklaren, dat het ook allemaal logisch klinkt.![]()
Die zijn daar veel beter in thuis.
Misschien kent Rereformed er nog een paar die de rondte doen.
Een alternatieve verklaring kan zijn dat Kaïn geen fikkie kon stoken en het offer aan de verkeerde kant aanstak.![]()
Afhankelijk van de toestand waarin de kolonie zich bevindt, kiest de eerste koningin die haar cel verlaat soms opnieuw het luchtruim. Als de korf echter ziektes bevat, of het aantal resterende werksters te klein dreigt te worden, dan speelt zich een drama af. De koninginnen, onderling sterker verwant dan twee menselijke broers, vliegen elkaar naar de keel. Het moorden houdt aan tot slechts één enkele koningin is overgebleven.
Omdat verwanten een deel van de eigen genen hebben, is het doden van verwanten vanuit evolutionair perspectief bezien onlogisch. Als een menselijke vrouw haar opgroeiende kinderen om het leven brengt, hetgeen bij hoge uitzondering voorkomt, dan is er een grote kans dat ze niet de gevangenis ingaat, maar ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard.
Wanneer verwanten onderling concurreren om iets dat ieder noodzakelijk acht voor de eigen voortplanting, dan kan het voorkomen dat een moord op verwanten de eigen fitness bevordert. Zonder de hulp van een groot aantal werksters kan een honingbij-koningin zich niet voortplanten.
......
Een gen met de instructie "Doodt alle andere koninginnen als de kolonie niet gesplitst kan worden!' zal dus de eigen kans op voortplanting bevorderen, en daarom door de natuurlijke selectie worden begunstigd. Maar zolang de kolonie groot genoeg is, is het verstandiger om niet te doden maar uit te vliegen. Want de andere koninginnen zijn immers verwanten.
Uit de verschillen in de frequentie van broedermoord in menselijke samenlevingen, blijkt dat de kans dat een man zijn eigen broer doodt benvloed wordt door de onderlinge concurrentie. Tot ongeveer 10.000 jaar geleden leefden mensen in "jagers- en verzamelars-samenlevingen'. Er was geen eigendom van geld of grond, en duurzame goederen waren vrijwel afwezig. Rijkdom bestond vooral uit het bezit van verwanten.
Tot ongeveer 10.000 jaar geleden leefden mensen in "jagers- en verzamelars-samenlevingen'. Er was geen eigendom van geld of grond, en duurzame goederen waren vrijwel afwezig. Rijkdom bestond vooral uit het bezit van verwanten. Als reden voor iemands gewelddadige dood wordt in de spaarzame jagers- en verzamelaars-samenlevingen die nu nog bestaan, soms opgegeven: "Hij had geen verwanten.' Verwanten zijn degenen die als reactie op een moord bloedwraak nemen.
Bloedwraak kan de oorzaak van eindeloze vetes vormen, maar wordt noodzakelijk geacht om geloofwaardig te maken dat een familie "terug kan slaan.' Bloedwraak heeft daarom een afschrikwekkende en beschermende functie. Verwanten vormen daarmee een onderdeel van de eigen veiligheid. Een man die in dergelijke omstandigheden zijn broer doodt, doodt een belangrijke bondgenoot en schaadt zichzelf. Broedermoord komt in jagerverzamelaar-samenlevingen dan ook uiterst zelden voor; in feite zijn er geen voorbeelden van bekend, terwijl deze samenlevingen zeer gewelddadig kunnen zijn.
In agrarische samenlevingen, waar land en vee in eigendom worden gehouden, kunnen broers lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Om versnippering van het bezit te voorkomen, ontstonden in agrarische samenlevingen erfregels die voorschreven dat het bezit geconcentreerd moest blijven. Vaak erfde de oudste zoon al het bezit of het merendeel ervan, soms was de jongste zoon de gelukkige. Het ongenoegen van de overige zonen die elders hun geluk moesten beproeven is voorstelbaar. In agrarische samenlevingen bestaat soms tien procent van alle moorden uit broedermoord. Geschillen over de verdeling van eigendommen vormen bijna altijd de aanleiding.
Volgens de bijbel was Kaïn een landbouwer en zijn broer Abel een schaapherder. Zij leefden dus in een agrarische samenleving. Misschien handelde Kan in een "vlaag van waanzin' toen hij Abel doodsloeg. Het type samenleving waarin zij leefden suggereert echter dat er een reële belangentegenstelling aan deze eerste bijbelse moord ten grondslag lag. Kaïn was vermoedelijk bij zijn volle verstand.
Dat zal misschien geleken hebben of betrekking gehad hebben op de periode daarna, waarin landbouw en veeteelt bedrijven problemen hebben samen.Mcmadtasty schreef: ↑12 feb 2019 18:05Je verhaal was niet zo uit de lucht gegrepen hoor. Jouw versie kwam me bekend voor omdat het me recent ter ore is gekomen door de film Noah
Kijk nou, daar hebben we Tiberius weer.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 feb 2019 17:34Ja ik ben weer terug, had wat andere zaken aan mijn hoofd.
Maar dank voor je welkom.
Of Jahweh wilde stoken tussen de twee!TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 feb 2019 17:34Ja ik ben weer terug, had wat andere zaken aan mijn hoofd.
Maar dank voor je welkom.
Maar Kaïn was geen jager.
PS.Uit de wiki.
Kaïn, de oudste van de twee, was landbouwer; Abel was schaapherder.
Een alternatieve verklaring kan zijn dat Kaïn geen fikkie kon stoken en het offer aan de verkeerde kant aanstak.![]()
Dank je wel hoor.
Dat is ook mogelijk.
Dus heeft daar vier jaar lang zo'n rare fout gestaan waar iedereen de conclusie uit kan trekken dat Rereformed een beetje dement aan het worden is? PfffffTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 feb 2019 15:47Rereformed schreef: ↑08 jul 2015 09:41Als klein kind zat ik met dat probleem dat de rook van het offer van Abel opsteeg maar van Ezau niet.
PS.
Ezau was de sympathieke maar niet als te slimme broer van Jacob en de stamvader van de Edomieten. (volgens de mythe)
Heeft niks met domheid of ouder worden te maken! Je had deze tekst beter moeten uitleggen cherrypicker!Rereformed schreef: ↑09 mei 2019 06:20Er zit niets anders op dan het maar toe te geven: ouder worden is vechten tegen de bierkaai.
Ach het zijn beide miskende figuren, dus is wel een zekere verwantschap.Rereformed schreef: ↑07 mei 2019 17:00Dus heeft daar vier jaar lang zo'n rare fout gestaan waar iedereen de conclusie uit kan trekken dat Rereformed een beetje dement aan het worden is? PfffffTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑12 feb 2019 15:47Rereformed schreef: ↑08 jul 2015 09:41Als klein kind zat ik met dat probleem dat de rook van het offer van Abel opsteeg maar van Ezau niet.
PS.
Ezau was de sympathieke maar niet als te slimme broer van Jacob en de stamvader van de Edomieten. (volgens de mythe)![]()