Naïeve bijbelgedachten

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

writer
Bevlogen

Naïeve bijbelgedachten

Bericht door writer » 15 feb 2015 22:11

In het begin schiep God de hemel en de aarde............en dan......

In welk begin?
God bestond immers altijd al?
Ik stel me dus voor dat God eerst helemaal alleen ergens in het heelal was.
Niet helemaal alleen, met zijn 3jen.
Maar ze dachten precies hetzelfde dacht ik als kind zijnde.
Ze waren ergens zomaar ontstaan, zo lang geleden dat het leek alsof ze er altijd geweest waren.
Zo leefden zij met zn 3jen miljarden jaren lang.
Op zekere dag werden er echter engelen geschapen, dat bracht wat leven in de brouwerij.
Daar ging ook weer lange tijd overheen.
En toen kwam de opstand en de opstandige engelen werden verbannen.
En toen werd op zekere dag het heelal gevuld met zon, maan en sterren, allemaal geschapen.
Ook de aarde met de mensen.
Die mensen moesten precies doen wat God wilde, Hij was tenslotte de baas want Hij had ze geschapen.
Als ze ongehoorzaam zouden zijn zouden ze dood gaan.
En wat er dik in zat, ze hadden een eigen mening en het ging mis.
De dood werd nog even uitgesteld maar de hel werd al warm gestookt voor hun ontvangst.
Als straf voor de zonde.
Want wat Hij vergeten was te vertellen, in elk mens zat een ziel en die ziel was onsterfelijk.
Die ziel ging dan naar de hemel of de hel en later zou elke ziel zijn of haar eigen lichaam weer terug krijgen.
God vond al die narigheid maar niks maar kon geen amnestie verlenen, er moest in Zijn optiek eerst bloed vloeien.
En o wonder, God had toevallig een Zoon die zich wel wilde opofferen.
En zo geschiedde.
Intussen had de verbannen engel Satan ook niet stilgezeten, hij wilde zich wreken op God vanwege zijn verbanning en deed alles wat mogelijk was om Gods mooie schepping te vernietigen.
God vond dat niet zo erg, Hij had een datum geprikt waarop Hij aan alles een eind zou maken.
God, Zoon en HG waren dan wel éen maar die datum hield Hij mooi voor zichzelf.
Maar ooit komt die dag en dan komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
De satan gaat dan voor goed naar de hel, samen met alle ongelovigen.
De gelovigen mogen allemaal naar God in de hemel, of daar de nieuwe aarde is is niet helemaal duidelijk.
Daarna wordt de oude aarde vernietigd.
Voor God is het dan weer net als voor de schepping.
Zijn hemel met wat engelen maar nu aangevuld met dankbare mensen dat zij voor eeuwig bij Hem mogen zijn.
Hij wil dan als een Vader voor hen zijn en al hun tranen afwissen.
Het gekerm van de ongelovigen in de hel deert hen niet, allemaal hun eigen schuld.
En zo gaat het dan miljarden jaren door, er komt nooit een eind aan.
Voor God was de schepping en het bestaan van de aarde slechts een klein intermezzo in zijn bestaan.
Hoe ik dit allemaal weet?
Uit de bijbel.
Meerdere schrijvers hebben allemaal een kleine openbaring van God gehad en die in hun verhalen bekend gemaakt.
Iedereen wist wel een tipje van de sluier op te lichten.
Als je al die openbaringen bij elkaar optelt krijg je bovenstaand verhaal.
Sommigen mensen geloven nog steeds in die openbaringen en het samenhangende godsbeeld wat zij daarbij voor de mensen in hun tijd opriepen.
Morgen wordt mijn schoonmoeder begraven.
Als de dominee vertelt dat zij nu voor eeuwig bij God is zal iedereen wel instemmend knikken.
Wat moet hij ook anders zeggen, dat dood dood is?
Daarna kan iedereen opgelucht naar huis, het was tenslotte een oud iemand en wist niet meer dat ze nog leefde.
NB: Doe wel en zie niet om.

worteltje
Geregelde verschijning

Re: Naïeve bijbel gedachten

Bericht door worteltje » 14 apr 2015 19:23

God, Zoon en HG waren dan wel éen maar die datum hield Hij mooi voor zichzelf.
=D>
Iedere vorm van geloof is een beperking van je persoonlijke vrijheid in doen en denken

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 14 apr 2015 22:06

Vreemd verhaal als je het zo kinderlijk opschrijft en leest.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 15 apr 2015 10:45

MeFlower88 schreef:Vreemd verhaal als je het zo kinderlijk opschrijft en leest.
Goed opgemerkt.
Maar als je bijbelverhalen ontdoe van alle franje en het ingeprente ontzag voor de God uit de bijbel even vergeet, is het overblijfsel dan niet wat je las?
Ik sta open voor wat in mijn betoog in tegenspraak met de bijbel is, laat maar horen.
NB: Doe wel en zie niet om.

HJW
Diehard

Re: Naïeve bijbelgedachten

Bericht door HJW » 15 apr 2015 11:43

Een paar misvattingen die ontstaan omdat je van het christenodm uitgaat.
1. Er is geen Drie-eenheid. Is niet in de bijbel terug te vinden en de joden kennen dat ook niet. Er is één ondeelbare God. De Drie-eenheid is een uitvinding van later.
2. Joden kennen geen Satan als gevallen engel. Satan is een engel die in opdracht van God (!!!) mensen test en verleidingen op hun weg brengt. Daarmee mensen de keuze gevend om voor het geode danwel het kwade te kiezen.
De duivel als de grote tegenstander van God is in het jodendom onbekend. Satan is dus niet bezig zich te wreken op God, lees het verhaal van Job. Satan kan pas iets NA toestemming van God.
3. Het grote deel van de joden kent geen hel (sommigen geloven niet eens in een leven na de dood). De hel is een tijdelijke (!!) plek waar ze gereinigd worden.
4. Ongelovigen gaan niet naar de hel. In het messiaanse tijdperk zullen alle volkeren de God van Israël erkennen (elke knie zal zich buigen). Ze zullen dan de waarheid kennen.
5. Jodendom kent helemaal geen God die zichzelf (in de vorm van zijn zoon) gaat offeren. De joden hebben al een verzoeningscyclus, de kruisdood is in joodse ogen absurd.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 15 apr 2015 11:45

writer schreef:
MeFlower88 schreef:Vreemd verhaal als je het zo kinderlijk opschrijft en leest.
Goed opgemerkt.
Maar als je bijbelverhalen ontdoe van alle franje en het ingeprente ontzag voor de God uit de bijbel even vergeet, is het overblijfsel dan niet wat je las?
Ik sta open voor wat in mijn betoog in tegenspraak met de bijbel is, laat maar horen.
Misschien een idee om je wat meer in het jodendom te verdiepen.
Krijg je een heel ander beeld.

MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 » 15 apr 2015 12:17

Ja, het is confronterend om erachter te komen dat er op deze manier een soort sprookjesverhaal over blijft. Goh, dat ik dat nog eens zou denken.
Ik vind vloeken afschuwelijk (hoor het veel op school helaas) en ik vind het ook lastig wanneer een leerling zegt: ' God bestaat niet!' (tijdens een gesprek over evolutie en schepping).
Maar geloven zoals het me is geleerd doe ik niet meer.

Het is natuurlijk een worsteling, maar de laatste weken gaat het wel wat makkelijker. Ik heb voor het eerst 2,5 wijntje gedronken (nou nou!!!) en dat kon ik ook goed merken :D :D :D . Door mijn strenge blik op geloof (en 1000 voorlichtingscampagnes op school) heb ik nooit eerder alcohol gehad (en ik ben van 1988). Leerlingen geloven het niet :lol: maar het is echt zo. Dit gegeven is natuurlijk totaal niet representatief voor gelovigen, sterker nog, ik heb wijn leren drinken door het avondmaal in de kerk :idea: . Maar het geeft wel aan hoe streng ik voor mijzelf was.

MeFlower88
Forum fan

Re: Te herziene titel

Bericht door MeFlower88 » 15 apr 2015 12:18

Oh, misschien moet het laatste stukje hier niet staan, sorry.

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 15 apr 2015 12:33

MeFlower88 schreef: Ik heb voor het eerst 2,5 wijntje gedronken (nou nou!!!) en dat kon ik ook goed merken :D :D :D . Door mijn strenge blik op geloof (en 1000 voorlichtingscampagnes op school) heb ik nooit eerder alcohol gehad (en ik ben van 1988)
Jezus veranderde water in wijn......niet andersom. :D

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 apr 2015 12:59

HJW schreef:Een paar misvattingen die ontstaan omdat je van het christenodm uitgaat.
Precies daarvan wordt uitgegaan en daarom juist is het geen misvatting om de reden die jij aangeeft.
Jouw zogenoemde misvattingen over deze teksten en de vertalingen door christelijke vertalers en geaccepteerd door de tijd heen van de kerkmeesters en basis voor de dogma's van diezelfde kerk zijn geen argumenten tegen de Bijbel van de Christenen.
Natuurlijk zou je de uitleg van de verschillende denominaties naast elkaar kunnen leggen.

Wat wel relevant is, als je het wil gaan hebben over de Thora en de Tenach als letterlijke voorgangers van de Bijbel in zijn geheel. Want in het Christendom worden wel degelijk teksten uit het Oude en uit het Nieuwe Testamenten samen gebreid.
Maar is dat wel het geval?
Dan zul je, om je argumenten krachten bij te zetten, de vertaalde teksten van de Bijbel moeten leggen naast de teksten uit de Thora en Tenach, zoals hij 2000 jaar geleden geschreven en beleden werd en om de zaken te actualiseren dit opnieuw moeten doen met de uitleg van nu van beiden met de nieuwe vertalingen en uitleggingen.

En dat is in dit topic niet aan de orde, want een totaal ander onderwerp.
Misschien interessant als nieuw onderwerp, maar dan uitsluitend met discussanten die weten waarover ze het hebben.
Als er joden zijn op dit forum, dan kan er een discussie komen over hoe zij het zien.
Ook noachiden zouden hun zienswijze kunnen ventileren.
Ik denk dat ook Willempie wel daarin geïnteresseerd zou zijn.

Maar bedenk:
Niet toe te juichen voor dit FT-forum als algemeen discussie onderwerp, want dan krijgen we een theologische discussie, die beter op zijn plaatst is in een Religie forum.
Ik zou die hooguit in een besloten discussie interessant vinden, met medeleden, die weten waarover ze het hebben en niet emotioneel betrokken zijn.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 15 apr 2015 13:02

Maria schreef:Ik zou die hooguit in een besloten discussie interessant vinden, met medeleden, die weten waarover ze het hebben en niet emotioneel betrokken zijn.
Daar heb je gelijk in. Emotionele betrokkenheid is voor watjes.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 apr 2015 13:09

MeFlower88 schreef:Oh, misschien moet het laatste stukje hier niet staan, sorry.
Als je dit niet bedoeld had te schrijven, is er natuurlijk altijd nog een periode de wijzigknop.
Ook kun je een Mod. vragen, als het te laat is.

Maar misschien liet je dit bewust zo om, je gedachten gangen te laten zien? :)
Zo gek zijn ze nog niet voor een fundamentalistisch gelovige, die voorheen nooit zelf objectief onderzoek heeft gedaan en onafhankelijk van indoctrinatie de Bijbel heeft gelezen.
De meeste regels stammen uit de calvinistische periode net na de reformatie, nog eens dunnetjes over gedaan einde 19e eeuw, de tijd van de grote afsplitsingen van iedereen, die dacht de juiste Bijbel te hebben.

Zie opmerking van HJW:
Waarom zou Jezus 6 vaten wijn gemaakt hebben op een grote dorpsbruiloft, daar waar het een schande was zonder voldoende eten en drinken te zitten?
Alle geplande wijn was al op.
Waarom?????

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 apr 2015 13:10

Gralgrathor schreef: Emotionele betrokkenheid is voor watjes.
Ik zie het eerder als een bron voor subjectiviteit. :wink:

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 15 apr 2015 13:14

HJW schreef:Een paar misvattingen die ontstaan omdat je van het christenodm uitgaat.
Eigenlijk zou je een dergelijk stuk voor elke religie moeten schrijven, want per stroming zitten er wat andere puntjes in.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 15 apr 2015 13:36

Maria schreef:
HJW schreef:Een paar misvattingen die ontstaan omdat je van het christendom uitgaat.
Precies daarvan wordt uitgegaan en daarom juist is het geen misvatting om de reden die jij aangeeft.
Jouw zogenoemde misvattingen over deze teksten en de vertalingen door christelijke vertalers en geaccepteerd door de tijd heen van de kerkmeesters en basis voor de dogma's van diezelfde kerk zijn geen argumenten tegen de Bijbel van de Christenen.
Wat mij altijd steekt is dat het christendom zichzelf slijt als de waarheid en daarmee de kern van het jodendom negeert.
En dan komt mijn rechtvaardigheidsgevoel naar boven.

Maar je hebt gelijk.
In dat geval blijft de Drie-eenheid over, die is volgens mij in de bijbel zo niet terug te vinden.

Plaats reactie