Chapeau!

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Chapeau!

Bericht door Rereformed » 04 mei 2013 08:43

Siger is een getrouwe forummer wiens bijdrages op dit forum inmiddels al tot boven de tienduizend zijn gestegen. Hij is ons allen bekend als iemand die vaak omgeven is door strijdgewoel - hij heeft duidelijk altijd zijn eigen mening en houdt die mening altijd fier boven water. Met hem in discussie te gaan vereist beslagen ten ijs te komen, aangezien zijn eigen favoriete hobbies bestaan uit het constant lezen van weer nieuwe boeken, afgewisseld met het besteden van tijd in zijn - naar eigen zeggen - 'paradijselijk verwilderde tuin', waaruit ik opmaak dat die blijkbaar vooral dient om de gelezen boeken nog eens rustig te kunnen overdenken.

Strijdgewoel geeft gemakkelijk een verkeerde indruk van wat iemand te zeggen heeft. Voor iemand die opgewaaide stofwolken achter zich wil laten en de ware vruchten van Sigers geest wil proeven is zijn weblog een prachtige verstilde smultuin. Zelden of beter gezegd nooit zal Siger er zelf naar verwijzen, en hoewel er onder de avatar van iemand veelal een ikoontje is om aan te klikken om op iemands eigen webpage te komen vergaat het vele forummers wellicht op dezelfde manier als met mij en is dit terra incognita.

Bij deze dan een uitnodiging voor alle freethinkers: Sigers Weblog.
De oudste columns aldaar dateren uit 2007, 2008 en 2009, maar vanaf 2010 - toen hij zijn blog opzette - begon Siger zeer bedreven te worden in het schrijven van nieuwe columns, en de bedrijvigheid lijkt tot aan de dag van vandaag eerder toe dan af te nemen.

Vaak of misschien wel meestal gebruikt Siger de forumdiscussies om er zijn columns mee te slijpen. Ik herinner me ooit hier te hebben gemeld een boek gelezen te hebben over Spinoza en Leibniz, waarna Siger er als een tijger op sprong om er het fijne van te weten... en ziehier, een sublieme boekbespreking en overdenking van een uiterst boeiend onderwerp.
Af en toe gaat het andersom, hij leest een boek en begint er een discussie over op het freethinker forum. Veel forummers zullen zich de verwoede discussies over determinisme en vrije wil herinneren. Wat Siger in alle rust wil zeggen heeft hij hier staan.

Ik vind de veelzijdigheid van zijn interesses bewonderenswaardig. Je kunt Siger aanhoren over zowel Margaret Mead als Monseigneur Leonard, over wat Hannah Arendt te zeggen heeft of de oeroude Griekse sofisten.
Kostelijk geschreven is de overdenking over De Nieuwe Theologen... en ja, zo kan ik wel doorgaan.

Het enige wat er wat mij betreft nog aan ontbreekt zijn beschouwingen over de boeken van Nietzsche. Wat zou ik graag willen dat je je daar eens op zou werpen, Siger! Please. [-o<

Ik neem inmiddels mijn pet af voor de niet aflatende energie waarover je al jaren beschikt, en naar mijn bescheiden mening zijn je pennenvruchten boeiend en waardevol. Ik hoop ze nog lang te mogen volgen.
Born OK the first time

sytze
Diehard

Re: Chapeau!

Bericht door sytze » 04 mei 2013 11:25

Helemaal mee eens. Ik kan er niet altijd op mee gaan, en het ligt vaak op een niveau die voor mij ergens ligt waar ik er alleen maar naar kan kijken. Maar dat is fijn, mensen waar je iets van kunt leren. Van mij ook m'n complimenten Siger.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 04 mei 2013 12:41

Siger lees ik graag, ook zijn weblog is me niet onbekend.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 04 mei 2013 14:08

Vind vooral Siger's blog een lezenswaardig bezinksel van zijn "temperamentvolle" diskussies en belezenheid ... en erg inspirerend als startpunt omdat het vooral Siger's eigen meningen beknopt en contextueel weergeeft , zodat je bijna automatisch op zoek goed naar meer info over de aangesneden onderwerpen ...en je dan waarschijnlijk een stapje verder kunt uitkomen (...Maar veel tijd om dat nog ernstig te doen heb ik niet meer , heilaas ... Het behoort dus in alle geval niet meer tot mijn prioriteiten )

Goede wegwijzer, maar geen soort bijbel ....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 04 mei 2013 23:37

( Lees ) .....zodat je bijna automatisch op zoek gaat ....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 04 mei 2013 23:49

Tsjok45 schreef: (...Maar veel tijd om dat nog ernstig te doen heb ik niet meer , heilaas ... Het behoort dus in alle geval niet meer tot mijn prioriteiten )

Goede wegwijzer, maar geen soort bijbel ....
Ik hoop dat de tijd die je nog rest ook een tijd van geluk (voor zover mogelijk) mag wezen Tsjok.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Twijfelaar

Bericht door Twijfelaar » 05 mei 2013 00:08

Ik reageer nergens op (enige schroom houdt me tegen) maar lees daarentegen overal mee. Zo volg ik ook al enige tijd je weblog. Bij deze ook mijn dank daarvoor, ik lees het met grote interesse.

Plaats reactie