Hoe goed we het hebben vergeleken bij anderen....

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Hoe goed we het hebben vergeleken bij anderen....

Bericht door Jagang » 13 dec 2012 03:47

Het is crisis in Nederland, en bijna kerst.

Tijd om weer lekker knus tussen de kerstboom en de centrale verwarming tegen elkaar aan te kruipen, en ons buikje rond te eten.

En tijd om onszelf er aan te herinneren dat we weer 364 dagen hebben lopen klagen en mopperen over onze werkgever, de files, de brandstofprijzen, het rotweer, en de uitpuilende agenda.
Want klagen dat is zondig, terwijl we daar in Nederland net bovengemiddeld bedreven in schijnen te zijn.

Maar waarom eigenlijk?
Vergeten we soms hoe goed we het hier hebben......in vergelijking met mensen in sommige andere landen?

Ik betwijfel of we dat vergeten, want de dagelijkse nieuwsuitzendingen geven ons weinig kans om dat te vergeten.
Het is eerder gewenning; alles wat je een lange tijd hebt, wordt gewoon, en daarmee komen ook de kleine en grotere ergernissen.
De gedachte dat we niet mogen klagen "omdat we het al zo goed hebben" vind ik een vrij holle frase.
Alsof mensen elders op de wereld geholpen zijn wanneer wij stoppen met klagen.
Ja, ik ben nogal praktisch ingesteld, zoals men wellicht merkt.

Aan de bewering dat we niet mogen klagen zit dan kraak noch smaak, maar aan de bewering dat we dat niet mogen omdat het elders érger is, zit ronduit een luchtje.
Op het eerste gezicht lijkt het misschien een gezonde denkwijze om onze eigen decadentie wat te relativeren, maar wat zegt men nu eigenlijk, wanneer het uitgangspunt is dat klagen niet mag zolang anderen het slechter hebben?

Het antwoord is simpel: Dat we niet moeten zeuren totdat we net zo arm zijn als diegenen in de arme landen.
Sinds ik dat doorheb, ben ik me bijzonder aan deze denkwijze gaan irriteren, omdat mensen die deze redenering gebruiken, zich niet ontpoppen als vrienden van armen, maar als vrienden van de armoede.

Van armoede wordt zo iets nobels gemaakt, iets dat eigenlijk nagestreefd zou moeten worden, omdat de armen geen luxeproblemen kennen.

Zij klagen niet, want ze zijn al blij als er s'avonds eten op de grond van hun hut/krot staat.

Iedereen die in zijn of haar decadente kortzichtigheid beweert dat we niet moeten zeuren omdat we het beter hebben dan anderen, moet zich afvragen of hij/zij uiteindelijk ook graag dineert bij kaarslicht, uit een gemeenschappelijke kom op de vloer van een geïmproviseerd bouwsel!

Ik gok van niet.

Nee, we moeten niet stoppen met klagen, want zonder kritiek is er geen vooruitgang.
Wel zouden we misschien beter iets minder over onzelf klagen, en wat meer over de armoede elders.
Opdat we onszelf niet arm relativeren, maar de armen rijk rekenen.

Prettige feestdagen, en een fijne jaarwisseling allen!

Zorg dat je goed doorvoed bent, zodat we met ons allen weer een jaar energiek, en hopelijk eens constructief kunnen klagen!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

PietV.
Moderator

Re: Hoe goed we het hebben vergeleken bij anderen....

Bericht door PietV. » 13 dec 2012 04:52

Je hebt helemaal gelijk. We praten over crisis terwijl we het jaarinkomen van iemand in Congo even wegtanken bij de pomp. De seranohammen opgestapeld staan bij de Lidl. En we achteloos een kerstboom van €25 meenemen ter decoratie. We hebben verhoudingsgewijs een kwart meer te besteden dan 30 jaar geleden. Maar klagen doorlopend, terwijl we gezondheidszorg voor iedereen hebben. Een sociaal vangnet die er voor zorgt dat je niet op straat hoeft te rond te lopen of honger hoeft te lijden. Er is geen avondklok. De kans dat je in Nederland terecht komt in een gewapend conflict is nihil. En ga zo maar door. Maar misschien is klagen wel een vorm van luxe, als je niet bij machte bent om te klagen dan is er echt iets aan de hand. Goede feestdagen toegewenst en natuurlijk elkaars mening bekritiseren is geen materiële kwestie. Dat doen ze overal. Ook op plaatsen waar het dagloon een paar euro is.

Groeten,

Piet
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 13 dec 2012 08:13

Het zeuren zeiken en zaniken is inderdaad in de volksaard verankerd lijkt het wel. Eigen verantwoording bestaat niet en het ligt allemaal aan de zakkenvullers in den Haag. Aldus menig kortademig veel te zwaar onverzorgd slachtoffer van onze welvaartsmaatschappij. Die bij de verkiezingen maar hoopt op een grote verlosser het liefst een sterke leider die de boontjes gaat doppen en het aards paradijs naderbij brengt. Dat kan de PVV zijn maar ook even goed de SP als het maar populistisch is en de boodschap wenselijk. Nuances en enige kennis van het reilen en zeilen in de maatschappij gaan aan deze figuren totaal voorbij. Voor deze exemplaren zou enige spiegeling aan echt minder bedeelden toch niet onaardig zijn.

Zoals heer Bommel zei
Het is prettig om een goed doel in het leven te hebben", sprak hij tot zichzelf. "Wat is er beter dan welvaart aan achtergebleven volkjes te brengen en ze duidelijk te maken wat ze missen zonder dat ze het weten? ..."
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Jinny

Bericht door Jinny » 13 dec 2012 09:08

Niets aan toe te voegen.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 13 dec 2012 11:27

Jullie vergeten dat een heleboel mensen helemaal niet zo gemakkelijk een kerstboom van 25 euro kopen. Weliswaar komt er elke maand heel wat eurootjes binnen, maar er gaan er ook een heleboel weer de deur uit zonder dat ik daar veel grip op heb. En aan vergelijkingen met Congo of 30 jaar geleden heb ik dan weinig boodschap. Zelf heb ik in de afgelopen 10 jaar zo'n 30 procent salaris ingeleverd omdat allerlei bedrijven het goedkoper vinden Indiërs in te huren. En als ik dan Rutte en Samson hoor praten, vraag ik me wel eens af of ik niet in de schuldsanering terecht kom, zonder dat ik veel kan doen om het te voorkomen. En je ziet nu ook inderdaad dat allerlei mensen met banen in de schuldsanering terecht komen, en dat is echt niet omdat ze dure kerstbomen kopen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 13 dec 2012 12:09

Bonjour schreef:En je ziet nu ook inderdaad dat allerlei mensen met banen in de schuldsanering terecht komen, en dat is echt niet omdat ze dure kerstbomen kopen.
Ik zie wel eens mensen met twee auto's op de pof gekocht en een paar paarden in vol pension gecombineerd met een gezellige aflossingsvrije tophypotheek. Gebrek aan realiteitszin kan ook tot problemen leiden.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 13 dec 2012 12:46

doctorwho schreef: Ik zie wel eens mensen met twee auto's op de pof gekocht en een paar paarden in vol pension gecombineerd met een gezellige aflossingsvrije tophypotheek. Gebrek aan realiteitszin kan ook tot problemen leiden.
5 berichten en we zitten weer in het cliché eigen-schuld-dikke-bult en er zelf om gevraagd hebben.
is natuurlijk een mooite uitleg om geen medeleven/inleving te moeten tonen.
zou brave mens die nu buitengegooid is 5j een fout hebben gemaakt met 5j geleden een hypotheek af te sluiten voor zijn huis? kun je die spanjaard/Griek/Hollander of Belg gebrek aan realiteitszin verwijten?

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 13 dec 2012 12:51

Ik moet nu heel erg denken aan een gesprek wat ik heb gehad met een somalische jongen van 15 die ik op school begeleid met wat extra nederlands. Het gesprek begon er mee wat ik gehoord had wat er gebeurde als je dood ging.Dus uitgelegd dat ik geloof dat als je dood bent dat je dan gaat slapen en nooit meer wakker wordt. Maar dat er ook mensen zijn die geloven dat je dan naar God gaat of naar Allah.

Ja Allah, was zijn antwoord. Je moet doen wat Allah wil. Lief zijn voor anderen, geen verkeerde dingen doen, dan kom je er.
Maar waarom zei hij! Hij en een andere somalische jongen keken elkaar vaak aan als er een ander kind in de klas zat wat een grote mond had tegen de juf. Dit is niet goed! In somalie konden we helemaal niet naar school! hij moet blij zijn dat hij naar school kan, dan moet hij de juf geen grote mond geven!

En die nederlandse kinderen! Ze hebben alles! Ouders, een huis, eten, kleren spullen en tóch hebben ze een grote mond tegen hun ouders! Ze moeten blij zijn met hun ouders! Die ouders doen alles voor hun! Hij heeft zelf geen ouders meer.
Andere kinderen liggen in bed en denken aan voetbal. Ik denk aan somalie. Aan alles wat er gebeurd is.Het is zo oneerlijk in de wereld.
De rijke mensen, de directeuren, zij hebben nooit geleerd zei hij! Zij weten niet hoe het anders kan.

Een kind wat in twee werelden heeft geleefd, en zich er over verbaasd dat de andere kinderen zo kunnen mopperen en ondankbaar kunnen zijn.

Groet Kristel

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 13 dec 2012 13:04

doctorwho schreef:
Zoals heer Bommel zei
Het is prettig om een goed doel in het leven te hebben", sprak hij tot zichzelf. "Wat is er beter dan welvaart aan achtergebleven volkjes te brengen en ze duidelijk te maken wat ze missen zonder dat ze het weten? ..."
Hm
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 13 dec 2012 13:47

Ik krijg de indruk dat iedereen alleen maar de eerste helft heeft gelezen? :?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jinny

Bericht door Jinny » 13 dec 2012 13:50

Ik heb het hele verhaal gezien, maar nog niet de tijd genomen om er fatsoenlijk op te reageren.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 13 dec 2012 13:54

doctorwho schreef:Voor deze exemplaren zou enige spiegeling aan echt minder bedeelden toch niet onaardig zijn.

Zoals heer Bommel zei
Bedoel je dat we arme aapjes nodig hebben om ons aan te spiegelen?
Henry Ford

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 13 dec 2012 15:07

Jagang schreef: Bedoel je dat we arme aapjes nodig hebben om ons aan te spiegelen?
Nee maar een bepaalde zeurpieten zou ik wel met een koe en een melkemmer op een alpenwei willen zetten om te zien of ze na een zomer selfsupporting nog zo zeuren of inderdaad aan hun lijden zijn bezweken. :)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 14 dec 2012 01:37

Fair enough, al leidt het de aandacht wel een beetje weg van het punt dat ik over hoopte te brengen.
Henry Ford

GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH » 14 dec 2012 13:12

*
Degene die het zelf goed (genoeg) heeft spreekt als snel over
  • "WE(?) hebben het goed ... ...
De feiten van de CBS wijzen echter uit:
CBS schreef:
Armoede in 2011 sterk toegenomen
  • In 2011 is de armoede in Nederland sterk toegenomen.
    Ramingen wijzen op een verdere stijging in 2012.
  • Ook de langdurige armoede liep in 2011 voor het eerst in jaren weer op.
  • De armoede groeide in absolute aantallen in 2011 sterk bij werklozen,
    bijstandontvangers en zelfstandigen.
  • De kans op armoede is het hoogst bij eenoudergezinnen, alleenstaan-den tot 65 jaar, niet-westerse huishoudens en huishoudens met bijstand.
    Bij al deze groepen nam het armoedepercentage in 2011 toe.
  • Bij gepensioneerden en 50-plussers is de armoede laag, bij kinderen juist hoog. De 30-45 jarigen hadden vroeger geen verhoogd armoederisico, maar de laatste jaren is dat wel het geval.
<< >>
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*

Plaats reactie