Naïeve bijbelgedachten

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Re: Naïeve bijbelgedachten

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 12 feb 2019 17:34

Ja ik ben weer terug, had wat andere zaken aan mijn hoofd.
Maar dank voor je welkom.

Maar Kaïn was geen jager.
Uit de wiki.
Kaïn, de oudste van de twee, was landbouwer; Abel was schaapherder.
PS.
Een alternatieve verklaring kan zijn dat Kaïn geen fikkie kon stoken en het offer aan de verkeerde kant aanstak. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 feb 2019 18:01

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
12 feb 2019 17:34
Uit de wiki.
Ja natuurlijk, :oops: :oops: dat krijg je als je het uit je bolle hoofd wil doen en vergeetachtig wordt. :oops:
Dan gaat mijn verhaal niet op.
Ik denk dat ik dit al zo lang geleden heb verzonnen, en er daarna een aantal keren over heb gedacht en dat ik nu alleen nog mijn herinnering nog herinner. =P~

En ik vond het zo leuk verzonnen. :D
Nu weet ik het ook niet meer.

We zullen er een paar exegeten bij moeten halen.
Die doen tenslotte niet anders dan de Bijbel zo verklaren, dat het ook allemaal logisch klinkt. 8*)
Die zijn daar veel beter in thuis.
Misschien kent Rereformed er nog een paar die de rondte doen.
Een alternatieve verklaring kan zijn dat Kaïn geen fikkie kon stoken en het offer aan de verkeerde kant aanstak. :lol:
:lol:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 12 feb 2019 18:05

Maria schreef:
12 feb 2019 18:01
Uit de wiki.
Ja natuurlijk, :oops: :oops: dat krijg je als je het uit je bolle hoofd wil doen en vergeetachtig wordt. :oops:
Dan gaat mijn verhaal niet op.
Ik denk dat ik dit al zo lang geleden heb verzonnen, en er daarna een aantal keren over heb gedacht en dat ik nu alleen nog mijn herinnering nog herinner. =P~

En ik vond het zo leuk verzonnen. :D
Nu weet ik het ook niet meer.

We zullen er een paar exegeten bij moeten halen.
Die doen tenslotte niet anders dan de Bijbel zo verklaren, dat het ook allemaal logisch klinkt. 8*)
Die zijn daar veel beter in thuis.
Misschien kent Rereformed er nog een paar die de rondte doen.
Je verhaal was niet zo uit de lucht gegrepen hoor. Jouw versie kwam me bekend voor omdat het me recent ter ore is gekomen door de film Noah
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 feb 2019 18:30

Vaak ga ik op zoek naar dingen die ik in mijn herinnering heb.
Ook nu, na mijn vergissing, en kwam ik een bijzonder interessant artikel tegen over moraliteit en ingaan tegen de normen van een gemeenschap.
Maar vooral: Hoe is zo'n gemeenschap tot een bepaalde norm gekomen?
Ik blijf toch een aantal dingen terugvinden in het eerste begin van de Bijbel.
Het gaat nu vooral van het hoe en waarom van de broedermoord en waarom dat misschien al in het begin van de Bijbel is vermeld.
Metaforen, van hoe vanaf zo'n 10.000 jaar geleden normen veranderden aan de hand van hoe men leefde.
Het is uit het NRC (net geleerd hoe ik gemakkelijk cookies kan verwijderen en die ik will houden niet)
Was Kaïn ontoerekeningsvatbaar?
Hier worden de eerste menselijke gemeenschappen vergeleken met een bijengemeenschap.
En zie je aan de verschillende soorten van opsplitsing van een zwerm met behoud van de koningin-zusters of juist niet bij het vermoorden van de zusters, wat daar de oorzaken van kunnen zijn.
Afhankelijk van de toestand waarin de kolonie zich bevindt, kiest de eerste koningin die haar cel verlaat soms opnieuw het luchtruim. Als de korf echter ziektes bevat, of het aantal resterende werksters te klein dreigt te worden, dan speelt zich een drama af. De koninginnen, onderling sterker verwant dan twee menselijke broers, vliegen elkaar naar de keel. Het moorden houdt aan tot slechts één enkele koningin is overgebleven.

Omdat verwanten een deel van de eigen genen hebben, is het doden van verwanten vanuit evolutionair perspectief bezien onlogisch. Als een menselijke vrouw haar opgroeiende kinderen om het leven brengt, hetgeen bij hoge uitzondering voorkomt, dan is er een grote kans dat ze niet de gevangenis ingaat, maar ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard.

Wanneer verwanten onderling concurreren om iets dat ieder noodzakelijk acht voor de eigen voortplanting, dan kan het voorkomen dat een moord op verwanten de eigen fitness bevordert. Zonder de hulp van een groot aantal werksters kan een honingbij-koningin zich niet voortplanten.
......
Een gen met de instructie "Doodt alle andere koninginnen als de kolonie niet gesplitst kan worden!' zal dus de eigen kans op voortplanting bevorderen, en daarom door de natuurlijke selectie worden begunstigd. Maar zolang de kolonie groot genoeg is, is het verstandiger om niet te doden maar uit te vliegen. Want de andere koninginnen zijn immers verwanten.

Uit de verschillen in de frequentie van broedermoord in menselijke samenlevingen, blijkt dat de kans dat een man zijn eigen broer doodt benvloed wordt door de onderlinge concurrentie. Tot ongeveer 10.000 jaar geleden leefden mensen in "jagers- en verzamelars-samenlevingen'. Er was geen eigendom van geld of grond, en duurzame goederen waren vrijwel afwezig. Rijkdom bestond vooral uit het bezit van verwanten.

Tot ongeveer 10.000 jaar geleden leefden mensen in "jagers- en verzamelars-samenlevingen'. Er was geen eigendom van geld of grond, en duurzame goederen waren vrijwel afwezig. Rijkdom bestond vooral uit het bezit van verwanten. Als reden voor iemands gewelddadige dood wordt in de spaarzame jagers- en verzamelaars-samenlevingen die nu nog bestaan, soms opgegeven: "Hij had geen verwanten.' Verwanten zijn degenen die als reactie op een moord bloedwraak nemen.

Bloedwraak kan de oorzaak van eindeloze vetes vormen, maar wordt noodzakelijk geacht om geloofwaardig te maken dat een familie "terug kan slaan.' Bloedwraak heeft daarom een afschrikwekkende en beschermende functie. Verwanten vormen daarmee een onderdeel van de eigen veiligheid. Een man die in dergelijke omstandigheden zijn broer doodt, doodt een belangrijke bondgenoot en schaadt zichzelf. Broedermoord komt in jagerverzamelaar-samenlevingen dan ook uiterst zelden voor; in feite zijn er geen voorbeelden van bekend, terwijl deze samenlevingen zeer gewelddadig kunnen zijn.

In agrarische samenlevingen, waar land en vee in eigendom worden gehouden, kunnen broers lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Om versnippering van het bezit te voorkomen, ontstonden in agrarische samenlevingen erfregels die voorschreven dat het bezit geconcentreerd moest blijven. Vaak erfde de oudste zoon al het bezit of het merendeel ervan, soms was de jongste zoon de gelukkige. Het ongenoegen van de overige zonen die elders hun geluk moesten beproeven is voorstelbaar. In agrarische samenlevingen bestaat soms tien procent van alle moorden uit broedermoord. Geschillen over de verdeling van eigendommen vormen bijna altijd de aanleiding.

Volgens de bijbel was Kaïn een landbouwer en zijn broer Abel een schaapherder. Zij leefden dus in een agrarische samenleving. Misschien handelde Kan in een "vlaag van waanzin' toen hij Abel doodsloeg. Het type samenleving waarin zij leefden suggereert echter dat er een reële belangentegenstelling aan deze eerste bijbelse moord ten grondslag lag. Kaïn was vermoedelijk bij zijn volle verstand.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 feb 2019 18:37

Mcmadtasty schreef:
12 feb 2019 18:05
Je verhaal was niet zo uit de lucht gegrepen hoor. Jouw versie kwam me bekend voor omdat het me recent ter ore is gekomen door de film Noah
Dat zal misschien geleken hebben of betrekking gehad hebben op de periode daarna, waarin landbouw en veeteelt bedrijven problemen hebben samen.
Dat het vee van de één de landbouw gewassen van de ander kunnen vertrappelen.
Of misschien zelfs ook de theorieën en de psychologie van de moraal, die ik mijn volgende bericht noemde.

Blijft het verhaal dat Kaïn een landbouwer was en vooral, dat zijn offer werd afgewezen.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 13 feb 2019 01:08

Kijk nou, daar hebben we Tiberius weer.
Van hieruit nog een welkom hoor! :)
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 feb 2019 07:19

Maar Kaïn was geen jager.
Uit de wiki.
PS.
Of Jahweh wilde stoken tussen de twee!
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 13 feb 2019 11:33

Petra schreef:
13 feb 2019 01:08
Kijk nou, daar hebben we Tiberius weer.
Van hieruit nog een welkom hoor! :)
Dank je wel hoor.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 13 feb 2019 11:40

Peter van Velzen schreef:
13 feb 2019 07:19
Of Jahweh wilde stoken tussen de twee!
Dat is ook mogelijk.

Zelf denk ik dat het verhaal ontstaan is, in een tijd dat er nog geen monotheïsme was.
Dat maakt dat er misschien toen meer goden in het spel waren.
Er is naderhand waarschijnlijk flink aan gesleuteld tot het zijn definitieve vorm kreeg.
Daardoor is het oorspronkelijke verhaal uit zijn verband gerukt.
Ook duidt alles er op dat de oer versie niet aan Adam en Eva was gekoppeld.
Dit verklaart veel tegenstrijdigheden.

Maar een echt bewijs heb ik natuurlijk niet.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 07 mei 2019 17:00

12 feb 2019 15:47
Rereformed schreef:
08 jul 2015 09:41
Als klein kind zat ik met dat probleem dat de rook van het offer van Abel opsteeg maar van Ezau niet.

PS.
Ezau was de sympathieke maar niet als te slimme broer van Jacob en de stamvader van de Edomieten. (volgens de mythe)
Dus heeft daar vier jaar lang zo'n rare fout gestaan waar iedereen de conclusie uit kan trekken dat Rereformed een beetje dement aan het worden is? Pfffff :shock:
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 08 mei 2019 20:46

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 09 mei 2019 06:20

Er zit niets anders op dan het maar toe te geven: ouder worden is vechten tegen de bierkaai.
Born OK the first time

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 09 mei 2019 22:56

Rereformed schreef:
09 mei 2019 06:20
Er zit niets anders op dan het maar toe te geven: ouder worden is vechten tegen de bierkaai.
Heeft niks met domheid of ouder worden te maken! Je had deze tekst beter moeten uitleggen cherrypicker! :)
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Plaats reactie