Voor wie zich gewoon aanstelt.

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
NicoletteSiemons

Voor wie zich gewoon aanstelt.

Bericht door NicoletteSiemons » 30 mei 2017 10:18

Deze blog schrijf ik voor degene die zo hard leert, maar telkens tweeën blijft halen voor wiskunde, zonder een leerstoornis te hebben. Voor degene die zich dagen achtereen ongelukkig kan voelen, maar bij wie na zo’n periode altijd te zon weer gaat schijnen. Voor degene die nachten wakker ligt van de stress, maar bij wie de stress niet zo hoog oploopt dat diegene haast denkt een hartaanval te krijgen.

Voordat ik de vraag waarom ik juist voor deze groep schrijf uitleg, wil ik eerst de volgende situaties met jullie bespreken. Een jongen die niet zo goed kan lezen en schrijven. Een jongen van wie we de spelfouten verbeteren en waarbij we lachen om de fouten die deze jongen vaker dan gemiddeld maakt. Een jongen die ‘gewoon dom’ is. Een vrouw die al langere tijd zich somber voelt. Een vrouw die we veroordelen wanneer zij een dagje verzuimt van haar werk. Een vrouw die we ongemotiveerd noemen of zelfs een aansteller. Een vrouw die ‘slechts een beetje down’ is. Een student die voor een tentamen zo nerveus is dat hij ’s nachts geen oog dicht doet. Een student die we lui noemen wanneer hij besluit een periode de lat wat minder hoog te leggen. Een student die ‘alleen maar een beetje gespannen’ is.

Hoe zou het nu zijn als de jongen die moeite heeft met lezen en schrijven dyslexie heeft? Zouden we om hem durven lachen? Zouden we zijn fouten durven te verbeteren? Wat als de vrouw met somberheidklachten een depressie blijkt te hebben? Verwijten we haar dan dat ze een periode niet op haar werk verschijnt? Durven we dan het woord ‘aansteller’ in de mond te nemen? Wat als de student met stressklachten herstellende is van een burn out? Noemen we hem ook lui?
Zie hier het gewicht dat een diagnose heeft in onze huidige maatschappij. Men lijkt te vergeten dat een DSM-diagnose slechts een benaming is voor een groep symptomen. Het kan dus zijn dat iemand zonder diagnose last ondervind van hetzelfde symptoom als iemand mèt een diagnose. Is het niet raar dat we eenzelfde symptoom bij twee verschillende personen zo verschillend benaderen?

Is het niet vreemd wat we, in een samenleving waar er steeds meer diagnoses vastgesteld worden, er steeds meer medicatie wordt geslikt, we mensen pas serieus nemen wanneer hun symptomen toenemen? Ik schrijf voor de mensen die ‘gewoon maar een paar klachten hebben’. Ik schrijf juist voor hen, omdat deze mensen veel te vaak over het hoofd worden gezien.
Wat als zij zich mochten uitspreken? Wat als zij gehoord werden? Wat als we het oké zouden vinden dat ook zij af en toe een stapje terugnemen?

Zou dat kunnen verkomen dat een dipje een depressie wordt? Dat stress een burnout wordt?

Peter van Velzen
Moderator

Re: Voor wie zich gewoon aanstelt.

Bericht door Peter van Velzen » 30 mei 2017 11:28

Welkom NicoletteSiemons namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
Schrijven voor wie tijdelijk in de put zit, of die gewoon geen wiskunde snapt is een nobel streven, succes ermee!
Zelf denk ik wel wiskunde te snappen, maar geen wiskundigen. Die wiskundigen wijten dat hunnerzijds aan het feit dat ik geen wiskunde snap, snap je wel?
Ik wens u alle goeds

Arjen2015
Unstoppable!

Bericht door Arjen2015 » 30 mei 2017 13:57

Ik laat hem lezen aan mijn partner.
Ze zal zich er heel goed in herkennen.

Dank je.
prettig in me vel

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 01 nov 2017 15:54

Iemand die er steeds van bakt, heeft geen aanleg voor dat vak.
Die kan er dan ook beter mee stoppen want hij/zij is zijn tijd aan het verspillen.

Hoeft geen ramp te zijn ik kan niet dansen en geen muziek maken en doe dat dan ook niet.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 01 nov 2017 20:36

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 02 nov 2017 19:18

Welkom op deze plek. Lees de reacties op je blog.
Loes - Zaterdag 3 juni 2017 11:58 Beantwoorden
Dit artikel zou echt gedeeld moeten worden op een groter platform!
Wat een waarheid.. dat het vele ogen mag openen. Ook zou het goed zijn voor artsen om dit te beseffen, neem een ieder serieus, ook al zie je ergere gevallen.
Bedankt voor dit stuk!!
Je hebt haar advies opgevolgd. Als je nog zin hebt wil je dan nog even iets schrijven over freethinker. Dan is het bereik wederzijds.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Petra
Diehard

Bericht door Petra » 03 nov 2017 05:44

Sja, mag je pas OK zijn als een ander dat erkent?
Als een officiële instantie/docter je die herkenning of erkenning geeft?
Is het voor jezelf pas Ok als de goegemeente je een OK geeft?

Ik heb er niet voor gestudeerd hoor maar volgens mij moeten we het allemaal maar doen met onze makkes en is er geen mens die zonder mankementen is.
Ik heb aan makkes geen gebrek, ik zou best wel eens dyscalculie kunnen hebben maar zit niet zo direct op een officiële diagnose te wachten. Nooit nodig gehad ook. De ene kan beter rekenen de ander beter schrijven. Dus laat je op een gegeven moment maar de frustratie los dat je Einstein nu eenmaal niet te pakken kunt krijgen en ga je iets doen waar je wél blij van wordt.

Sommigen zijn niet depressief te rammen (moi) anderen worden depressief van zoiets onbelangrijks als dyscalculie.

Mijn idee is dat je beter gediagnosticeerd en behandeld kunt worden voor het zieligheidssyndroom, of het depressief worden van hele normale menselijke tekortkomingen dan patiënt te worden vanwege zoiets onbenulligs als (roep maar weer wat) dyscalculie.

Klinkt misschien harder dan het bedoeld is. Sorry daarvoor.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Petra
Diehard

Bericht door Petra » 03 nov 2017 05:46

Petra schreef:
03 nov 2017 05:44
Sja, mag je pas OK zijn als een ander dat erkent?
Als een officiële instantie/docter je die herkenning of erkenning geeft?
Is het voor jezelf pas Ok als de goegemeente je een OK geeft?

Ik heb er niet voor gestudeerd hoor maar volgens mij moeten we het allemaal maar doen met onze makkes en is er geen mens die zonder mankementen is.
Ik heb aan makkes geen gebrek, ik zou best wel eens dyscalculie kunnen hebben maar zit niet zo direct op een officiële diagnose te wachten. Nooit nodig gehad ook. De ene kan beter rekenen de ander beter schrijven. Dus laat je op een gegeven moment maar de frustratie los dat je Einstein nu eenmaal niet te pakken kunt krijgen en ga je iets doen waar je wél blij van wordt.

Sommigen zijn niet depressief te rammen (moi) anderen worden depressief van zoiets onbelangrijks als dyscalculie.

Mijn idee is dat je beter gediagnosticeerd en behandeld kunt worden voor het zieligheidssyndroom, of het depressief worden van hele normale menselijke tekortkomingen dan patiënt te worden vanwege zoiets onbenulligs als (roep maar weer wat) dyscalculie.

Klinkt misschien harder dan het bedoeld is. Sorry daarvoor.
De wijzig knop is foetsie, dus maar zo.

Nog wel ff opmerken dat ik het niet als aanstellen beschouw maar als een oprecht en heus probleem.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 03 nov 2017 18:29

Het leven is geen pretje en externe diagnoses nodig hebben om je onvolkomenheden te legitimeren vind ik in veel gevallen een zwaktebod.

Petra
Diehard

Bericht door Petra » 04 nov 2017 01:17

doctorwho schreef:
03 nov 2017 18:29
Het leven is geen pretje en externe diagnoses nodig hebben om je onvolkomenheden te legitimeren vind ik in veel gevallen een zwaktebod.
Ik denk dat de truc is dat je het zelf prettig kunt maken i.p.v. afwachten tot een ander het voor je doet.
Of je een excuusbriefje geeft.

Petra
Diehard

Bericht door Petra » 04 nov 2017 03:56

Gooi ik maar weer 's één van m'n (naar alle waarschijnlijkheid vast weer geen goed onderbouwde :lol: ) theorieën naar binnen.

Ik ben al eens op een zeepkist geklommen vanwege mijn weerstand tegen opgedrongen zieligheid en zwakheid want volgens mij zit het probleem in de helpende mens. Veel mensen willen graag de grote helper zijn, dat voelt blijkbaar lekker; de Moeder Theresa paradox. Dat van al dat gehelp de zieligerd alleen maar zwakker wordt is m.i. een heel jammerlijk maar vast gegeven.

Nou gaat het heus niet om een helpende hand toereiken of goeie raad geven o.i.d. maar om het stelselmatig alle hobbels voor een ander gladstrijken.
Je ziet het vaak ouders doen voor hun kroost. Misschien is het een trend geworden; alle kindjes blij, gelukkig en beschermd tot in den treure, met als gevolg kindertjes die geen failure met de daarbij behorende frustraties hebben gekend. Alsof ze nooit meer 's boos, kwaad of teleurgesteld mogen zijn. Of het een keertje gewoon helemaal verkeerd hebben gedaan en daar de consequenties van moeten dragen.
Ik werd vroeger al vreemd aangekeken als ik tegen m'n kinderen zei dat ik hun tekening of knutselwerkje gewoon lelijk vond en dat ze heus wel beter konden; alsof je elk wangedrocht vol trots op de ijskast moet plakken, want stel voor... dat 't kindje 's een keertje faalt.
Ik zie daar geen probleem in, integendeel. Ik kan niet zingen, valser dan vals. Dus zei m'n moeder vroeger vrolijk toen ik in 't background groepje wilde 'Jij bent van de bekhoudgroep, ga maar lekker dansen kun je veel beter.'
Dus ja, zo simpel... we kunnen niet allemaal even knap tekenen of zingen of rekenen of weetikveel, en daar heb je het gewoon maar mee te doen.

De opkomst van de hedendaagse zo populaire coach zie ik als een gevolg van dat hele help-proces of mag-niet-falen idee. Die mag als volgende in de rij alle hobbels gladstrijken en beren uit de weg ruimen.

Dus sja, zo zie ik het een beetje... niet leren omgaan met falen, onkunde of gebrek, zit je later met hele zielige gebakken peren.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 04 nov 2017 09:24

Petra schreef:
04 nov 2017 01:17
doctorwho schreef:
Ik denk dat de truc is dat je het zelf prettig kunt maken i.p.v. afwachten tot een ander het voor je doet.
Eens want met geen pretje bedoel ik dan ook dat je er het beste van kan maken zonder navelstaarderij en terugkijken naar wat geweest is. Wie steeds achterom blijft kijken staat met zijn/haar rug naar de toekomst en meer van die gemeenplaatsen.
“Enjoy the little things in life because one day you`ll look back and realize they were the big things.”(Kurt Vonnegut)

Petra
Diehard

Bericht door Petra » 04 nov 2017 12:24

doctorwho schreef:
04 nov 2017 09:24
Petra schreef:
04 nov 2017 01:17
doctorwho schreef:
Eens want met geen pretje bedoel ik dan ook dat je er het beste van kan maken zonder navelstaarderij en terugkijken naar wat geweest is. Wie steeds achterom blijft kijken staat met zijn/haar rug naar de toekomst en meer van die gemeenplaatsen.
“Enjoy the little things in life because one day you`ll look back and realize they were the big things.”(Kurt Vonnegut)
Ja maar wij zijn nu eenmaal niet lief. :D
Misschien is het voor Nicollete fijn om te weten dat alle anderen wel lief zijn.
Nou jaa, velen.
Nou jaaa sommigen.
Nou jaaaa, een enkeling.
Ik kan eigenlijk alleen Roeland van harte aanbevelen voor lieve een aai over de bol, maar dat is dan ook mijn favoriete lieverd. :lol:

Plaats reactie