jaarwisseling: terugkijken en vooruitblikken

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Think
Forum fan

jaarwisseling: terugkijken en vooruitblikken

Bericht door Think » 31 dec 2008 10:33

Hallo Freethinkers,

Ik gebruik de oudjaarsdag vrijwel ieder jaar om terug te kijken op het oude jaar, meestal door in mijn dagboek een antwoord te schrijven op de volgende drie vragen:

* wat kenmerkte het oude jaar voor mij?
* wat wil ik achter met laten als ik het nieuwe jaar in ga?
* en wat wil ik meenemen het nieuwe jaar in?

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier zo beschouwend mee omgaan en wat het verschil hierin is tussen vrijdenkers en christenen, dus is dit ook weer zo'n topic waar ik in verschillende forums over begonnen.

Deze antwoorden op mijn eigen vragen heb ik dit keer niet in mijn dagboek, maar op Credible geschreven:

"* Hoe was 2008?: Heel actief, stond vooral in het kader van werk aan de voorbereiding van het symposium over beeldvorming dat ik met 4 mensen uit mijn belangenorganisatie heb voorbereid en in november plaatsvond. Vaak had ik last van 'uitval', zoals dat in de cliëntenbeweging genoemd wordt: dat het psychisch zo slecht met je gaat, dat je afspraken moet afzeggen (of in het ergste geval, zomaar niet komt opdagen, maar dat heb ik zelden). Eigenlijk heb ik teveel gewerkt in 2008.

* Wat wil ik achter me laten? Ik wil dus minder werken, maar gezien mijn verantwoordelijkheidsgevoel en wat ik allemaal wil doen, lijkt me dat lastig worden: ik wil wél het jaarverslag schrijven, de week van de psychiatrie helpen voorbereiden in maart en met ons 'dreamteam' beginnen met de voorbereiding van het symposium in 2010 (het vindt iedere 2 jaar plaats). We hebben al een idee voor een thema.

* Wat wil ik meenemen: het plezier in het werk. Van mijn geloof vallen betekende voor mij ook een verlies aan zingeving: het draaide niet langer om 'éénwording met God' of zoiets dergelijks, het was geen 'op zoek naar het hogere' meer en leven bleek een toevallig produkt van een evolutie die ook anders had kunnen lopen en geen doel, zin of richting heeft.

"Doe goed op de plek waar het leven je neergeworpen heeft" werd mijn nieuw zin, richtsnoer, doel, moraal. En dat doe ik dus binnen de cliëntenbeweging. Oudjaar, nieuwjaar, achter me laten, meenemen, it's all the same dus: werk! Vechten voor een plek in de samenleving voor mensen zoals ik (en de schizoaffectieven, autisten, bipolairen, verslaafden etc. onder ons). Lang leve de zorgzame, respectvolle, ieder-op-zijn-eigen-kwaliteiten-beoordelende-samenleving! En ja, dan werk ik maar wat te hard en heb ik af en toe maar uitval, ik doe het met veel plezier."

Ik heb mezelf hiermee schrijven in mijn dagboek bespaard en benieuwd naar jullie antwoorden!
Laatst gewijzigd door Think op 31 dec 2008 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 31 dec 2008 15:10

Oudjaarsdag geeft mij altijd een melancholisch gevoel. Er is weer iets voorbij gegaan, en dat komt nooit meer in precies diezelfde hoedanigheid terug.
Aan de andere kant, hou ik erg veel van oliebollen. Ik vreet me er dan ook te pletter in. En ik ben dol op vuurwerk, maar ook dat geeft me een dubbel gevoel. Vroeger (voor mijn twintigste jaar) maakte ik zelf bommen, en de laatste jaren besef ik pas hoe vaak ik door het oog van de naald ben gekropen. Ik ben heel blij dat ik nog handen heb.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 31 dec 2008 15:27

2008 was voor mij een jaar waarin ik me elke seconde van de dag heb doorheen gesleept, door de klachten die ik na het ooglaseren heb ervaren. Een jaar waarin ik heel veel ben kwijtgeraakt. Een jaar waarin ik heel veel onbegrip heb gekregen en de vreemdste pychische diagnoses over me heen heb gehad. Een jaar wat ik graag achter me wil laten.

En 2009? Begin januari heb ik een afspraak in de laserkliniek die me 4 jaar geleden voor het eerst hebben behandeld. Ik hoop dat zij me terug kunnen geven wat voor de meeste mensen heel normaal is: een helder zicht en een helder hoofd. Zodat ik alles wat ik ben verloren en zelfs nog meer weer terug kan pakken.

Voor iedereen: Een fijne jaarwisseling en dat al jullie wensen maar uit mogen komen!

Groet Kristel

biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas » 31 dec 2008 17:10

2008, een jaar voor gemengde gevoelens.
Mooie dingen en minder mooie.
Helaas kon ik niet meer terug in mijn appartementje, wat mij veel verdriet deed en nog steeds doet.
Afscheid nemen van. Op zoek naar een nieuwe plek.
Een jaar waarin ik op kosten van mijn werkgever weer een studie mocht volgen, wat ik met plezier doe, maar wat mij ook verveelde.
Nu mag ik 2 studiejaren in 1 gaan doen, dus wanneer alles goed gaat mag ik in juli weer een nieuw papiertje gaan aannemen.
Een jaar waarin ik mijn kleine meid een heel stuk groter heb zien worden, en ook een stuk wijzer.
Tijdens het corrigeren, komen er veelvuldig weerwoorden, waar mama even aan moest wennen. Ook nogal eens een zinnetje waaruit blijkt dat dochterlief alles in heel andere context zag dan mamslief. En dan geen blad voor de mond nemend.
Een jaar waarin er 2 cliënten overleden zijn, waarvan ik er met 1 best wel wat moeite was. Een bijzonder mensje, dat was heengegaan. Dat doet me weer beseffen hoe uniek ieder persoon is en hoeveel je als gewoon mens kan leren van een ander mens met een verstandelijke beperking.
Ofwel: een veelzijdig jaar.
En voor het komende jaar hoop ik meer rust te mogen hebben, meer tijd te hebben voor vrienden, maar voornamelijk voor mijn dochter...
Nou, dat was het dan weer....

sentimental Martha :oops:
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha

Think
Forum fan

Bericht door Think » 31 dec 2008 18:08

vuurdoorn schreef: En 2009? Begin januari heb ik een afspraak in de laserkliniek die me 4 jaar geleden voor het eerst hebben behandeld. Ik hoop dat zij me terug kunnen geven wat voor de meeste mensen heel normaal is: een helder zicht en een helder hoofd. Zodat ik alles wat ik ben verloren en zelfs nog meer weer terug kan pakken.
Dan wens ik je voor 2009 een succesvolle behandeling toe! Zo'n laserbehandeling heb ik altijd heel eng gevonden, nu weet ik dus wel waarom. Wens je net zo'n goed gezicht toe, als ik heb wanneer mijn lenzen in zijn.

Theoloog

Bericht door Theoloog » 31 dec 2008 18:31

Ik bedacht me juist vandaag hoe raar het eigenlijk op me overkomt dat we een conventionele tijdrekening gebruiken om periodes te markeren als existentieel belangrijk.

Dat je een midwinterfeest viert, de donkerste dag, en dan - als het weer lichter wordt - een nieuw jaar gaat vieren (met vier seizoenen en al), en dat als betekenisvol ervaart, dat zou ik mee kunnen voelen.

Maar het hele idee van mensen 'de beste wensen' wensen en voornemens maken voor 2009, dat maak ik niet mee. Ik vind het een gekunstelde onderscheiding.

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 31 dec 2008 18:35

Dank je! Ach, de meeste mensen zijn erg gelukkig met hun gelaserde ogen. De laserklinieken hebben het ontzettend druk, en het is bijna lopende band werk. Maar áls het fout gaat, staat heel je leven op de kop.

Maar van autorijden worden sommige mensen ook erg ongelukkig. En er wordt geen auto minder om verkocht.

groet Kristel

C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. » 31 dec 2008 18:40

Mooi jaar geweest voor mij 2008. Appartement gekocht. Stage gelopen in de US. Veel gereisd, en veel gewerkt. Volgend jaar hoop ik zeker terug te gaan. Eigenlijk niet echt in de stemming voor een complete zelfreflectie, hbe het gewoon erg goed atm. En daarom vanavond, zoals de boeren zeggen: "Zuup'n tot we kruup'n" en "Lal'n tot we vall'n".

Vanmiddag met ijshockey mijn schouder gekneusd, dus ik zal niet veel ongein uitvreten de aankomende dagen!

Prettige avond en jaarwisseling!
"Only the mediocre are always at their best"

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 31 dec 2008 18:54

Theoloog schreef:Ik bedacht me juist vandaag hoe raar het eigenlijk op me overkomt dat we een conventionele tijdrekening gebruiken om periodes te markeren als existentieel belangrijk.
Grappig, ik moest er op de fiets aan denken. 21 december, dat zou een logisch nieuwjaar zijn, dan komen er weer langere dagen. Maar oud en nieuw? Het slaat werkelijk nergens op. Dat gedoe van die beste wensen vind ik een beetje onzinnig. Nou ja, het kan wel goed zijn om een dag te hebben dat je de mensen die je het beste wens dat ook werkelijk vertelt, maar nu is het een beetje gemaakt af en toe. En die oliebollen? Ja, lekker, maar daar is geen oud en nieuw voor nodig. :)

Wat kenmerkte het oude jaar voor mij?
Op de achtergrond volledig losweken van mijn religieuze verleden en wennen aan de seculiere levensstijl. Tegelijk ben ik me meer gaan oriënteren op filosofie (niet zo enorm veel overigens).

Wat wil ik achter met laten als ik het nieuwe jaar in ga?
Mijn gebrek aan discipline die me ervan weerhoudt te studeren wat ik moet kennen, die me beperkt me uit te leven in mijn hobby's.

En wat wil ik meenemen het nieuwe jaar in?
Mijn relaties, interesses, gezondheid, tevredenheid en alles meer wat ik positief acht.

Iedereen een gelukkig nieuwjaar (gemeend)! :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Destinesia

Bericht door Destinesia » 01 jan 2009 05:25

Iedereen de allerbeste wensen voor 2009! Gelukkig is al dit december feestgedoe allemaal weer voorbij. Ik heb er steeds minder mee. :D

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 01 jan 2009 10:02

Vertel mij wat, ik ben vannacht maar gewoon binnen gebleven.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 01 jan 2009 10:23

Theoloog schreef:Ik bedacht me juist vandaag hoe raar het eigenlijk op me overkomt dat we een conventionele tijdrekening gebruiken om periodes te markeren als existentieel belangrijk.

Dat je een midwinterfeest viert, de donkerste dag, en dan - als het weer lichter wordt - een nieuw jaar gaat vieren (met vier seizoenen en al), en dat als betekenisvol ervaart, dat zou ik mee kunnen voelen.

Maar het hele idee van mensen 'de beste wensen' wensen en voornemens maken voor 2009, dat maak ik niet mee. Ik vind het een gekunstelde onderscheiding.
Wat diep....

Mensen creeren nu eenmaal mijlpalen. Ik had Nieuwjaar het liefst op de winterzonnewende gehad, maar goed, door en wrede samenloop van omstandigheden is het meer dan een week later.

Gelukkig 2009 iedereen trouwens:

1 1/2 fles bubbels en om 01:00 naar bed en nog steeds een kater. Bewijs 1.649.673 dat er geen god is.
Laatst gewijzigd door Marinus op 01 jan 2009 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 01 jan 2009 12:24

Zo voel ik dat ook ...... ik heb altijd het gevoel gehad dat ik door externe omstandigheden verplicht al die nieuwjaarswensen moet doen.
Tijd is een uitvinding waaraan wij mensen ook nog eens tradities hebben gehangen, en bij de ene voel je je thuis, en bij de andere niet.

De tijd is een doorgaande lijn, hetzelfde geldt voor verjaardagen, iemand feliciteren omdat hij weer een jaar dichter bij de dood is gekomen??
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

Think
Forum fan

Bericht door Think » 01 jan 2009 16:27

De midwinterzonnewende zou een logischer dag zijn voor oud en nieuw, geen idee waarom het jaar op 1 januari begint, maar ik vind het wel mooi, persoonlijk, dat mensen bewust een moment gecreëerd hebben om de vanzelfsprekendheid van alle dag te doorbreken en het bewustzijn te creëeren dat de toekomst altijd nieuw en onverwacht is. En dat we er bij stil staan dat we het beste wensen voor onze naasten.

En op de koop toe een gelegenheid om bij je eigen leven stil te staan. Inderdaad een kunstmatig moment, maar het gaat erom wat je er zelf van maakt. Misschien is het wel iets religieus: ik zie religie steeds meer als van niets (letterlijk) iets maken om wat bewuster met de dingen om te gaan. Het doorbreken van de alledaagse vanzelfsprekendheid met een ritueel. Woorden geven aan onze onmacht, het besef dat we niet alles snappen en in de hand hebben.

Dat daar dan zo'n metafysica aan wordt gekoppeld, als zou het echt bestaan, dan kom je intellectueel aardig in de knoop. En emotioneel raak ik meestal kwaad en rancuneus als ik me voorstel (een beeld dat je vaak genoeg voorgeschoteld krijgt als je met christenen op het net discussieert) dat een persoon deze mess gecreëerd zou hebben (HEL, Het Echte Leven). Maar als taalspel kan ik het nog wel best waarderen.

We proberen wat aardigs te maken van een continue tijdsstroom waarin DNA, dat succesvol is in repliceren, organismen om zich heen creëert die de DNA-moleculen voortdragen. Leven is helaas kaal genoeg als je het onder een fileermes legt. Ik ben er wel voor om af en toe wat 'doen alsof' te doen, zonder het besef te verliezen dat het een spel is, een alsof. Niet alleen als opleuking, maar ook om af en toe bezinning en inspiratie in te lassen; een besef van verwondering en af en toe te stamelen in plaats van het in wanhoop uit te schreeuwen.

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 01 jan 2009 19:26

MOODY BLUE schreef:De tijd is een doorgaande lijn, hetzelfde geldt voor verjaardagen, iemand feliciteren omdat hij weer een jaar dichter bij de dood is gekomen??
Elke dag is een stap dichter naar de dood. En het is aan jou om aan het eind van iedere dag te kunnen zeggen "Ik heb geleefd, Fortuna's race gereden" (vrij naar Seneca). :)
Men in Black

Plaats reactie