Romeo en Juliet

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Yours
Ervaren pen

Re: Romeo en Juliet

Bericht door Yours » 16 jun 2017 13:14

Dag Petra,

Ik volg dit topic met belangstelling.

Wat mij vooral opvalt is dat hij zich als christen zo superieur opstelt. Terwijl je zou verwachten dat hij zich eerder, als volgeling van JC, nederig zou moeten gedragen. Maar nee, de hoogmoed vertaalt zich in macht die hij maar al te graag botviert.

In Rede blijkt niets te helpen. Uiteindelijk zou ik als hij weer begint onophoudelijk 'de mantra' tegen hem bezigen: "Ik weet wie het zegt". En er als zodanig pertinent niet meer op in gaan. Wellicht kookt hij dan uiteindelijk in zijn eigen sop gaar en doet hij er in dezen het zwijgen toe.

Wat je in elk geval niet moet doen is de botte bijl in jezelf zetten, want daarmee beschadig je jezelf. En dat is hij absoluut niet waard.

Sterkte ermee.

Vriendelijke groet,

Yours
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 16 jun 2017 14:06

Hoe kun je je afkeer van religie temperen, als je degene die die afkeer aanwakkert steeds weer opzoekt? Als je huis in brand staat, blus je niet met benzine. Die neerbuigende houding van je zwager moet gewoon stoppen. Godsdienst heeft geen patent op moraliteit.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 jun 2017 18:07

Doppelgänger schreef: Godsdienst heeft geen patent op moraliteit.
In tegendeel. De instructies van een (al)machtige - ook wanneer ze juist zijn - zijn op zich niet moreel, maar slechts commando's van een sterkere. Als men een moreel beroep op iemand doet, beroept men zich op principes die de andere óók huldigt. Moraal is iets dat mensen delen, niet iets dat men oplegt.
Ik wens u alle goeds

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 16 jun 2017 18:36

Peter van Velzen schreef:Moraal is iets dat mensen delen, niet iets dat men oplegt.
Daar denken moralisten anders over.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 17 jun 2017 03:12

Dat beloof ik schreef: Nee, het belangrijkste is niet dat ze happy zijn met elkaar.
Je schat de situatie volledig verkeerd in.
Het belangrijkste is dat jij je zussie terug krijgt, en wel zoals ze vroeger was.
Het gaat hier om het geluk van je zussie en jij, zoals het vroeger was.
Dat doe je niet door de botte bijl in jezelf te zetten, maar in degene die je zussie heeft gevormd tot het onherkenbare slappe aftreksel dat er nog van haar over is.
Kom op, ik kan me niet voorstellen dat je dat werkelijk meent.
Mensen trouwen, hebben kinderen. Haar geluk ligt in haar gezin. Niet in vroeger tijden.
Slap aftreksel is ook onnodig en niet waar.
Dat beloof ik schreef: Ik begrijp daar echt geen hol van, waar is je zelfrespect ?
Helemaal weg omdat je de botte bijl in jezelf zet ?
Eerlijk gezegd lijkt het er op dat je ook op weg bent om gelovig te worden.
Bedenk wel dat je niet dezelfde fout begaat als je zussie: je eigen persoon opgeven.
Dat zit wel prima hoor met mijn zelfrespect.
Het is maar net wat je precies onder gelovig verstaat.
In zeker zin ben jij zelf ook een gelovige, met een vergiet.
Dat beloof ik schreef: Zolang zij hem er van kan overtuigen dat jij ook bent te bekeren, zal hij het contact accepteren.
Zodra hij dat idee niet meer heeft, is dat over want hij is de baas, mannen beschermen immers de vrouwen.
De andere mogelijkheid is dat jij haar uit de situatie weet te halen.
Uiteindelijk zijn er niet meer uitkomsten mogelijk dan deze 2.
Ja, er is een 3e en dat is dat jij alle zelfrespect verliest en je ook aansluit, maar dan is er niet alleen geen zussie meer, maar ook geen Petra, alleen nog de twee gehersenspoelde versies ervan.
Het staat volwassen mensen vrij om hun eigen keuzes te maken.
Als mijn dochter met een moslim trouwt en zich in een hoofddoekje hult zal ik dat verschrikkelijk vinden.
Maar het is niet aan mij en wat ik vind.
Een ander evangeliseren is m.i. niet goed. Maar een ander de-evangeliseren is van hetzelfde laken een pak.
Ik ga dan wel voor uitkomst 4. Of 5. Van mijn part 100.
Er is een weg en ik ben vastbesloten die te vinden, maar extremisme (welke kant dan ook) gaat 'm zeker niet worden.
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 17 jun 2017 03:26

Maria schreef:
De problemen, die ik zie, hebben mi. vnl. hun bron in de eigen opvoeding, culturele en/of religieuze vorming of misvorming en hetgeen wat mensen zelf als persoon wel of niet juist vinden aan de hand wat ze gedurende hun leven hebben (bij) geleerd.
Graag zou je dan willen dat die ander het ook zo zou willen zien, zoals dat voor jou de oplossing is voor een best leven.

En daar komt het dis-respect voor de natuur en de aard en het gevoel en de mening naar de ander om de hoek kijken.
Niet dat men dat zo ziet.
Nee, zo kun je het dan stellen, het is de liefde en vermeende kennis/wijsheid, die hen aanspoort, dat de ander niet te willen onthouden.
Ik zou willen stellen dat dit feitelijk wel dis-respect is, met als drijfveer de eigenwaan en/of hoogmoed te denken het beste te weten.
Ja, die ja. De liefde en vermeende kennis en wijsheid. Uit een goed hart en met de beste wil van de wereld.
Dat is tevens wat het zo moeilijk maakt. Er valt niet mee te debatteren.
Het is die eigendunk, en dat betweterige waar je horentjedol van wordt maar wat blijkbaar onlosmakelijk verboden is met het enige ware geloof.
En het gekke is; ze denken het ook echt. Dat christenen betere mensen zijn dan anderen, gewoon omdat je christen bent.
Daar kan ik met m'n pet niet bij.

Ik schiet al in de aanval bij belerend of betweterig gedrag, laat staan als daar eigenwaan en hoogmoed bij opgeteld worden. :lol:
Enfin, toch denk ik dat intentie belangrijk is. Of iemand een kwaaie of goeie bedoeling heeft maakt nogal wat uit.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 17 jun 2017 03:32

Doppelgänger schreef:Hoe kun je je afkeer van religie temperen, als je degene die die afkeer aanwakkert steeds weer opzoekt? Als je huis in brand staat, blus je niet met benzine. Die neerbuigende houding van je zwager moet gewoon stoppen. Godsdienst heeft geen patent op moraliteit.
Patent op moraliteit; Integendeel is mijn mening.
Dat neerbuigende zit ingebakken in het ware geloof.
Ik zie het in elk geloof, ook in het zo zgn. nederige boeddhisme.

Maar.. om in jouw metafoor te blijven.
Je kunt je huis niet blussen met benzine maar je hoeft hem ook niet aan te steken.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 17 jun 2017 15:57

Petra schreef:Het onmogelijke is mogelijk. If you can't beat them join them Je kunt een ander niet veranderen maar wel jezelf. Van dattum dus.
Bedoel je dat je desnoods een toegewijd Christen zou worden terwijl je dat nu absoluut niet bent? Als noodkreet is de opmerking dan volledig te begrijpen, maar als plan toont het overduidelijk te weinig toekomstvisie om daadwerkelijk serieus te nemen uit de mond van een intelligent mens.
Zij neemt het me kwalijk dat ik er niet kan zijn voor haar kroost zoals zij dat voor de mijne was en is.
Dat is onterecht.
Ik zoek een weg uit verscheurende familievetes. En ik zoek gewoon m'n zussie.
De verscheurende familievetes onthullen een onderliggende wederzijdse genegenheid. Dat is best wat waard. Mijn zus & ik, bijvoorbeeld, houden echt niet meer van elkaar. Geen familievete, geen woede & pijn, maar evenmin een spoor van liefde. We hebben ooit wel heel erg van elkaar gehouden, maar dat is gewoon voorbij -- geen enkel probleem. Je liefste vriendin heeft, zoals jij, een familie. Terugverlangen naar hetzelfde zusterschap als uit je verleden is - naar het zich laat lezen - weinig realistisch. 'Agree to disagree' is wellicht de beste deal die hieruit te slepen valt -- en dat is binnen een vriendschap, als gezegd, best wat waard.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 18 jun 2017 05:55

ChaimNimsky schreef:
Petra schreef:Het onmogelijke is mogelijk. If you can't beat them join them Je kunt een ander niet veranderen maar wel jezelf. Van dattum dus.
Bedoel je dat je desnoods een toegewijd Christen zou worden terwijl je dat nu absoluut niet bent? Als noodkreet is de opmerking dan volledig te begrijpen, maar als plan toont het overduidelijk te weinig toekomstvisie om daadwerkelijk serieus te nemen uit de mond van een intelligent mens.
Ik heb nooit gezegd een toegewijd christen te willen worden.
Maar een begripvol medemens lijkt me toch te moeten lukken.
Religie aversie helpt daar niet bepaald bij.
Overigens vind ik het geen enkel probleem om als niet-intelligent beschouwd te worden.

Mijn zussie en ik houden zielsveel van elkaar.
Als liefde niet meer kan overwinnen mag van mijn part de bom vallen, wat heeft het allemaal nog voor zin dan.
Dus soms.. moet je gewoon wat harder knokken.
Laatst gewijzigd door Petra op 18 jun 2017 06:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 18 jun 2017 06:02

Godin Aretha Franklin heeft altijd antwoord.
Knapt een mens van op. :love7:

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 jun 2017 21:47

Petra schreef:Ik heb nooit gezegd een toegewijd christen te willen worden.
Maar een begripvol medemens lijkt me toch te moeten lukken.
Begrip mag er niet toe leiden dat je jezelf wegcijfert. Zoals jij de situatie hier uitlegt heb ik eerder de indruk dat je jezelf probeert te motiveren om je te onderwerpen.
Petra schreef:Religie aversie helpt daar niet bepaald bij.
Aversie tegenover bepaald gedrag is geen religie aversie enkel omdat de persoon die dat gedrag vertoont een gelovige blijkt te zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 19 jun 2017 02:42

axxyanus schreef: Begrip mag er niet toe leiden dat je jezelf wegcijfert. Zoals jij de situatie hier uitlegt heb ik eerder de indruk dat je jezelf probeert te motiveren om je te onderwerpen.
Ontwerpen.
Klinkt 'n stuk prettiger, is ook wat minder zwaar op de hand. :)

Doet me denken aan Sartre.

'De mens is volgens Sartre zomaar in een zinloze wereld geworpen en het komt er vervolgens op aan onszelf te ontwerpen. Hoe we dat doen, staat ons vrij.

Die vrijheid belast ons met een enorme verantwoordelijkheid: 'we zijn gedoemd tot vrijheid' volgens Sartre. Kiezen biedt de enige mogelijkheid tot een daadkrachtig en authentiek leven. Ik, en ik alleen, moet betekenis aan mijn leven geven. Laat ik dit na, dan ben ik aan mijzelf te kwader trouw. Het maken van keuzes is volgens Sartre een moeizaam proces omdat je altijd vecht tegen visies van anderen over jezelf. De ander ziet je altijd als een bepaald persoon met bepaalde eigenschappen, terwijl de keuze juist de mogelijkheid biedt om jezelf opnieuw te bepalen. Volgens Sartre is dit de reden waarom de anderen altijd een last zijn: ze maken je tot object. 'De hel, dat zijn de anderen', zegt Sartre.'

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 19 jun 2017 07:32

Gek genoeg heeft al die weerstand mij eerder gesterkt in het idee dat het een prima plan is om die bijbelse-god-haat te temperen door er wat meer voeling mee te krijgen.

De ene keer vinden we dat mensen moeten veranderen en nieuwe inzichten tot zich nemen en de andere keer moeten ze juist weer zichzelf blijven. Het ligt er maar net aan of hun overtuigen passen bij de onze. Of zeggen we tegen IS strijders ook dat ze vooral zichzelf moeten blijven? Zullen we tegen haar man zeggen die ie vooral zichzelf moet blijven?
Of hé, misschien kan hij toch ook een beetje veranderen.

Wie is die jezelf nu eigenlijk?
Is die nog hetzelfde als 30, 20, 10, 5 of 2 jaar geleden?
Of veranderen we vaak zat in ons leven, noemen we dat progressie, en is dat ook een onderdeel van die 'jezelf'.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 jun 2017 11:11

Petra schreef: Wie is die jezelf nu eigenlijk?
Is die nog hetzelfde als 30, 20, 10, 5 of 2 jaar geleden?
Dat vroegen Koot&Bie zich ruim 40 jaar terug ook al af:
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours » 19 jun 2017 11:36

Petra schreef:
Wie is die jezelf nu eigenlijk

Uitgaande van jou als maatstaf ben jij iemand die de universele liefde uitdraagt: je laat iedereen in zijn waarde en zich ontwikkelen naar zijn of haar eigen (creatieve) mogelijkheden. Dit in tegenstelling tot de man die zich christen noemt en via zijn daardoor ontwikkelde waan jou wenst te veranderen en dus manipuleert. Jij moet je afvragen of je daar een beter mens door wordt.
Zullen we tegen haar man zeggen die ie vooral zichzelf moet blijven?
Hij heeft natuurlijk de vrijheid om zichzelf te blijven. Maar hij is niet vrij om zodanig te manipuleren dat jij niet langer de universele liefde die jij met je zussie deelt, te gronde te richten. Neutraliseren is hier het sleutelwoord. Uiteraard niet door geweld, maar door hem stoïcijns te laten blijken dat je hier absoluut niet van gediend bent.
Zie mijn eerdere bericht.

Overigens begrijp ik je motief om meer empathie voor religie te verkrijgen: je wilt hierdoor datgene wat je met je zussie deelde, terug. Dat is een illusie. Acceptatie is onvermijdelijk.
zeggen we tegen IS strijders ook dat ze vooral zichzelf moeten blijven?
Nee, die moeten zeker niet zichzelf blijven. Het is gewoonweg krankzinnig te noemen dat zij in hun godsdienstwaan denken dat zij de wil van een Godheid dienen door anderen en zichzelf van het leven te beroven en daardoor een hemel denken te verwerven. Hun handelen doet mij denken aan het oude testament, basis-onderdeel van de christelijke religie, waar mensen zogenaamd de wil van de christelijke God denken uit te voeren door te moorden.
Zij moeten dus absoluut de botte bijl in dat denken zetten.
Beter een ongelovige die vrede brengt dan een gelovige die angst, haat, dood en verderf zaait.
(I am) Yours

Plaats reactie