Romeo en Juliet

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

De Encyclopedist
Ervaren pen

Re: Romeo en Juliet

Bericht door De Encyclopedist » 22 jun 2017 10:08

Doppelgänger schreef:Bij strenggelovige mensen zou de dreiging van eeuwig hellevuur misschien wel kunnen aansporen tot moreel gedrag. Je kunt je echter afvragen of daar dan een intrinsieke motivatie aan ten grondslag ligt.
Tsja, ik hoop dat mensen die de dreiging van de hel nodig hebben om slecht gedrag na te laten vooral blijven geloven in hel en verdoemenis.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 jun 2017 10:44

Volgens mij is de enige optie nog: Een 1 op 1 gesprek waarin je heel duidelijk te kennen geeft waar je wel en waar je vooral niet van gediend bent. Jij accepteert zijn levensvisie/stijl en hij moet die van jou accepteren. Je kunt het volkomen met elkaar oneens zijn, maar je moet als volwassenen bepaalde afspraken kunnen maken.
Mijn schoonvader en ik praten NOOIT....NEVER NOOIT NIET over religie. De beste man is als de dood voor het hiernamaals, dus zeg niet dat hij niet gelovig is en hij zal WETEN dat ik naar de hel ga en zijn dochter en kleinkinderen zal meesleuren.
Maar het komt NOOIT ter sprake, omdat we elkaar geaccepteerd hebben zoals we zijn (met al onze (vermeende) tekortkomingen.
En dat ze verdrietig zouden zijn om mijn situatie....dat is wederzijds!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 23 jun 2017 02:59

Doppelgänger schreef: Bij strenggelovige mensen zou de dreiging van eeuwig hellevuur misschien wel kunnen aansporen tot moreel gedrag. Je kunt je echter afvragen of daar dan een intrinsieke motivatie aan ten grondslag ligt.
Ik denk eerder dat het kunnen 'afkopen' van je zonden immoreel gedrag vergemakkelijkt.
Maar bewijs heb ik daarvoor niet.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 23 jun 2017 03:13

dikkemick schreef:Volgens mij is de enige optie nog: Een 1 op 1 gesprek waarin je heel duidelijk te kennen geeft waar je wel en waar je vooral niet van gediend bent. Jij accepteert zijn levensvisie/stijl en hij moet die van jou accepteren.
Ja, die hebben we al meermaals achter de rug.
Ik kan het 'wij christenen' niet meer horen. Hoe dat gesprek liep had ik al geschreven.
Het is iemands overtuiging en bijbehorend gezegde wat er spontaan uitvalt en wat je niet zo even binnen kunt houden omdat een ander daar geen zin in heeft. Overigens vinden zij mijn 'ja hoor, doe maar raak, drie weesgegroetjes en je bent weer schoon', ook niet geweldig.
Verder denk ik dat het ook zo gaat, dat je op je tenen loopt en dan juist....

Je schoonvader zal zich ook wel eens wat laten ontvallen toch? Niet naar jou maar naar zichzelf of iemand anders of echt nooit?
En dan kun je dat met een schouderophalen van je af laten glijden.
En als je eenmal op dat pad zit, valt de spanning wat meer weg, en wordt het steeds makkelijker.
Stel ik me zo voor :roll:

It takes two to tango!
Ik ben dol op de tango, maar dan op de dansvloer. :wink:
Deze wil ik stoppen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 jun 2017 09:34

Nou, een tango zit er met mijn schoonvader niet meer in. De beste man loopt niet meer zo soepel, laat staan (duivels) dansen!
Maar wat hij tegen anderen (eventueel) zou zeggen, daar kan ik niet wakker van liggen evengoed als hij er niet wakker van zou moeten liggen dat ik het hier over hem heb.
Maar je gaf het al aan. Iedere keer als je hoort "Wij christenen" is je Pavlov-reactie: "3 weesgegroetjes!" met je reactie erop. Ik zou het geduld in ieder geval niet meer kunnen opbrengen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 08 jul 2017 14:41

Ik moest direct aan jou denken, Petra.
En aan jouw "zusje".
Ik weet niet of je Inge kent, maar zij schrijft zo verschrikkelijk mooi.
Zusje
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 09 jul 2017 04:22

Maria schreef:Ik moest direct aan jou denken, Petra.
En aan jouw "zusje".
Ik weet niet of je Inge kent, maar zij schrijft zo verschrikkelijk mooi.
Zusje
@Maria.
Dank je. x
Ik heb ook een WP blog (Eclect), volg Inge ook en heb wel vaker gereageerd.
Wonderlijk om te zien hoe synchroon 't kan lopen. Ik had hier over zusje geschreven en op m'n blog over een regenboog aan kleuren en dat zie ik dan allemaal op deze manier weer terug. :)
Mooi blog heeft ze.

Erg voorspoedig gaat het helaas niet, alle goeie bedoelingen ten spijt, zitten nu onze ouders over ons te kibbelen.
Hoe erg het toch is... maar het ligt meer aan jouw dochter dan aan de mijne.
Ouders... kom aan je kroost en de beer gaat los.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 09 jul 2017 05:18

Petra schreef:Ouders... kom aan je kroost en de beer gaat los.
Tsja, de eerste helft van je leven wordt verpest door je ouders, de tweede helft door je kinderen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 09 jul 2017 12:50

De Encyclopedist schreef: Tsja, de eerste helft van je leven wordt verpest door je ouders, de tweede helft door je kinderen.

Of de eerste helft droom je van hoe jij het beter zal doen met je kinderen.
En in de tweede helft denk je: mijn ouders waren zo beroerd nog niet.
Vooral mijn moeder was streng-gelovig. Maar met de wetenschap van nu weet ik dat ze dat slechts was omdat ik dat zo zag.
Ik heb het groter gemaakt dan het was.

Plaats reactie