Gelovige vriendin

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Gelovige vriendin

Bericht door Peter van Velzen » 25 sep 2016 14:52

Het is denk ik niet de god die men haat - want die bestaat niet - maar de absurde bewering van zij die in de bijbelse veralen geloven dat de beschreven massamoordenaar de basis voor onze moraal zou moeten zijn. Ik weet dat de meeste christenen helemaal niet in de massamoord geloven, maar in een goede vader, die voor ons zorgt. Helaas is dat een illusie. zo'n god is er niet. Het bestaan van vernietigende ziektes is het duidelijkst bewijs. Een goede vader zou dat zijn kinderen nooit aandoen. Alhoewel; er zijn ouders die vanwege hun geloof weigeren zulke ziektes adequaat te bestrijden. Dar zijn vaak de gelovigen die wel in de massamoord geloven. Hun houding is wat wij haten. Niet eens henzelf. Ze weten blijkbaar niet beter, maar wel wat ze hun kinderen aandoen. Dar willen we met liefde uit de wereld helpen.

Dit gezegd zijnde, moet men een goedwillend gelovige niet op deze afschuwlijkheden aanvallen. ze bedoelen het doorgaans goed, en gunnen hun medemens vaak het beste.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 sep 2016 16:28

Wilsophie schreef:En mijn tegenbericht als gelovige wordt uiteraard verwijderd. Het zij zo.
@Wilsophie
Dit 'uiteraard' is niet terecht. Ik heb het verwijderde bericht gelezen en constateer dat het met geen woord ingaat op de door Wim aangehaalde tekst 1 Kron. 21 en zijn uitgesproken aanklacht dat een God die 70.000 onschuldige Israelieten aan de pest laat omkomen als straf voor David omdat hij een volkstelling uitvoerde de titel massamoordenaar verdient. In plaats daarvan gaf je een lange preek over dat deze wereld de duisternis liever had dan Het Licht, en de leugen liever heeft dan de Waarheid, waarom God in onze tijd verborgen is en over hedendaagse christelijke eindtijdfantasieën. Oftewel je tekst was volkomen off-topic.
Gelieve niet op dit bericht te reageren, maar enkel on-topic bijdragen te leveren.
Born OK the first time

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 25 sep 2016 16:37

Wilsophie schreef: Je ziet dat mijn bericht verwijderd is. En dat zegt toch genoeg? Want daar stond de uitleg over de opmerkingen die je nu maakt, dus ik ga dat niet herhalen.
Je haat tegen de God van je vriendin zit wel diep. Triest voor haar.
Je plaatst je bericht op een forum waar jij alleen "meepraters" vindt voor je probleem. Niet objectief dus...En mijn tegenbericht als gelovige wordt uiteraard verwijderd. Het zij zo.
Dat heeft niets met meepraters te maken maar met empathie.

Er zijn momenten dat je het over theologie en bijbelkritiek kan hebben en er zijn momenten waarin het niet gaat om wat de juiste interpretatie is maar om hoe iemand een tekst ervaart. En dan mag jij er honderd maal van overtuigd zijn dat die ervaring een verkeerde interpretatie impliceert, dat is in dit topic niet aan de orde.

Het lijkt me in dit topic veel nuttiger dat Wim_1946 vanuit zijn lezing van de bijbel toch op een positieve manier met zijn vrouw kan omgaan en dat hij hier tips krijgt die hem daarbij kunnen helpen dan dat hij hier overtuigd wordt dat hij verkeerd omgaat met de bijbel. Want dat laatste is maar een specifiek voorbeeld waarin een overtuiging tot conflicten kan leiden in een relatie. Daar mee leren omgaan is belangrijker dan het conflict in een specifiek voorbeeld te kunnen ontwijken omdat je leert dat het om een "misverstand" zou gaan.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 25 sep 2016 17:19

Het moet gezegd dat ik door de plaatsing van mijn bericht en de vele reacties ik er nu veel meer ontspannen insta.
Mijn vrouw aanvaardt volledig mijn atheïsme en ik vind dat ik ook haar gelovigheid zonder meer moet aanvaarden. Zoals gezegd zijn haar opvattingen totaal niet dogmatisch maar veeleer verlicht. Aan evangeliseren doet ze niet.
Dat er nog een uitstapje werd gemaakt naar de moordpartijen van die "liefdevolle" :shock: god past m.i. wel in dit topic. Tenslotte was er bij mij ook even het probleem van de "supermarktgelovige", het niet willen zien van de kwaadaardigheid van de christelijke god en het christendom. Soms denk ik dat ik meer van de bijbel weet dan sommige gelovigen. Of gelovigen willen het gewoon niet weten uit angst dat er twijfel komt m.b.t. hun geloof. Dat kan natuurlijk ook.
Zo, mijn vrouw komt zo terug van een bezoek aan haar tante van 86 jaar, ik zal haar liefdevol ontvangen

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 25 sep 2016 19:06

Wim_1946 schreef:Soms denk ik dat ik meer van de bijbel weet dan sommige gelovigen. Of gelovigen willen het gewoon niet weten uit angst dat er twijfel komt m.b.t. hun geloof. Dat kan natuurlijk ook.
Veel mensen weten doorgaans meer, van de bijbel naarmate zij minder gaan geloven.

Behalve bekeerlingen, zij hebben vaak ook een ruime Bijbelkennis.

Bij huis, tuin en woonboot gelovigen is de interesse om zich in de bijbel te verdiepen vaak minder, want laten we eerlijk zijn, er staan veel ellenlange en buitengewoon saaie passages in.
Bij de Rooms katholieken werd het vroeger zelfs afgeraden om de bijbel te lezen. Alleen meneer pastoor beschikte over voldoende kennis om lastige passages te verklaren. Vaak werden ook de akelige of lastige gedeelten eenvoudig overgeslagen.

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 25 sep 2016 21:09

In mijn bescheiden opinie zijn de ex gelovigen de beste Bijbelkenners. Je wilt niet weten hoe vaak ik gelovigen tegenkom, tenminste mensen die zeggen dat ze gelovig zijn, en waar de Bijbelkennis bedroevend laag is. De ex gelovige, waar ik mezelf ook onder schaar, is juist door Bijbelkennis ongelovig geworden. Gewoon door realistisch nadenken, niets meer en niets minder.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 25 sep 2016 22:34

lost and not found yet! schreef:In mijn bescheiden opinie zijn de ex gelovigen de beste Bijbelkenners. Je wilt niet weten hoe vaak ik gelovigen tegenkom, tenminste mensen die zeggen dat ze gelovig zijn, en waar de Bijbelkennis bedroevend laag is. De ex gelovige, waar ik mezelf ook onder schaar, is juist door Bijbelkennis ongelovig geworden. Gewoon door realistisch nadenken, niets meer en niets minder.
het probleem is natuurlijk dat de bijbel kennen een heel lastige klus
elk zinnetje kun je op een dozijn verschillende manieren uitleggen, interpreteren, begrijpen, plaatsen in de historische context, rituelen, politieke logica van toen, ...

begin er maar eens aan
iedereen kent het lamsoffer en de meeste gelovigen zijn blij dat god dat kind gered heeft, de moslims vieren het elke jaar, de simpele implicatie dat god wel in 1e instantie opdracht gaf die kleine te vermoorden?
daar staat amper een supermarktgelovige, christen of moslim, bij stil. Laat staan wat ons dat verteld

"ik weet dat ge mij graag ziet maar ik wil toch bevestiging van u en daarom moet ge uw kleine vermoorden"
5 minuten later:" ge hebt inderdaad getoond dat ge mij graag ziet, pak maar een lam en ge moet uw kleine ni meer vermoorden "

dit soort houding is echt voer voor psychologen en psychiaters

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 sep 2016 23:20

appelfflap schreef:"ik weet dat ge mij graag ziet maar ik wil toch bevestiging van u en daarom moet ge uw kleine vermoorden"
5 minuten later:" ge hebt inderdaad getoond dat ge mij graag ziet, pak maar een lam en ge moet uw kleine ni meer vermoorden "

dit soort houding is echt voer voor psychologen en psychiaters
Dien kleine is voor de rest van zijn leven getraumatiseerd, maar och ja.... :|
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 25 sep 2016 23:32

Appelfflap schreef
ik weet dat ge mij graag ziet maar ik wil toch bevestiging van u en daarom moet ge uw kleine vermoorden"
5 minuten later:" ge hebt inderdaad getoond dat ge mij graag ziet, pak maar een lam en ge moet uw kleine ni meer vermoorden

Ik moet lachen om de laconieke manier waarin u dit neer schrijft. Maar ik dacht er als wel eens als kind aan wat hij tegen Sarah gezegd zou hebben als de engel niet net op tijd had ingegrepen? "Ja hij stak zo de snelweg over en werd gegrepen door een kameel?"
Maar wat dacht je in deze context van het bizarre wedstrijdje van god met de duivel? Met die arme Job als kop van jut? "Ik durf wedden dat het u niet gaat lukken om hem opstandig te laten zijn?" Ja... maar....
" Hou je kop Job"...Niemand vroeg je wat.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 sep 2016 09:45

Gershom schreef: Maar ik dacht er als wel eens als kind aan wat hij tegen Sarah gezegd zou hebben als de engel niet net op tijd had ingegrepen? "Ja hij stak zo de snelweg over en werd gegrepen door een kameel?"
tja
Wat zou een kind zeggen moest hij van z'n papa z'n lievelingshuisdier vermoorden om te bewijzen hoe graag hij papa ziet?
en wat zouden de gevolgen op lange termijn zijn, los vh feit of mama al dan niet op tijd zou hebben ingegrepen?
zou dat kind op z'n 70e nog steeds vieren hoe lief en tof z'n pa was?

Moest een papa dat vandaag met z'n kind doen noemen we dat psychische mishandeling, bij jouw god wordt het plots een liefdesbewijs.

Opletten mijn beste, het is Gershoms god niet!
Peter van Velzen

Robo
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Robo » 16 dec 2016 21:11

Ik heb ook een gelovige vriendin. Zelf ben ik zonder geloof opgevoed, ik moest het zelf maar uitzoeken. Ik begrijp ook niet wat een atheïst precies is en waarom iemand zich atheïst noemt. Of ik wel of niet geloof dat maakte haar niet uit, ik begrijp dat jij dit voordeel ook hebt :)
Ik luister graag naar de visie die mijn vrouw heeft met betrekking tot geloof. Het kan geen kwaad open te staan voor de ideeën van een ander, zeker niet als je er oprecht van houdt. Als je haar heilige boek beschouwd als sprookjes boek kan ik je vertellen dat het mooie sprookjes zijn. Dat mijn vrouw oorspronkelijk gereformeerd was daar is na meer dan 25 jaar samen niet veel van te merken. Toch hebben we door mijn zonder geloof en haar met geloof een hele aardige middenweg gevonden in hoe het allemaal werkelijk in elkaar zou kunnen zitten. We vinden het heerlijk hierover te discussiëren, van na de dood is er niets, tot na de dood heb je ontelbare mogelijkheden. Ik heb het geluk dat ik sciencefiction en fantasie erg leuk vind. Ik heb daarmee direct mijn simpelste omschrijving gegeven van wat ik onder geloof versta, en waardoor voor mij geloof erg makkelijk is. Als ik het goed heb begrepen zijn atheïsten niet per definitie mensen die zeggen dat God niet bestaat, maar zonder bewijs niet zomaar iets klakkeloos aannemen... Dan heb je toch juist de goede attitude om te houden van een vriendin die geloofd?
Je hoeft niet in God te geloven of dat in de bijbel alleen waarheid staat, maar door mijn vriendin en haar bijbel leef ik nu wat meer op de manier zoals wordt beschreven in Leviticus met betrekking tot voeding, en het helpt mijn bloedglucose niveau binnen de perken te houden waardoor ik als diabetes type 2 patiënt geen medicatie nodig heb.
Wat ik hiermee wil zeggen dat de bijbel wel ook hele bruikbare informatie geeft, of God nu bestaat of niet.
Voorlopig zal geen gelovige kunnen bewijzen dat God bestaat, maar bewijzen dat ie niet bestaat krijgt van mij even veel punten. Respect voor de ander zijn of haar gedachtengoed helpt enorm. Ik hoop voor jou dat jij als karakter het vermogen hebt dat te accepteren, en haar in haar idee niet zult aanvallen of zelfs het haar kwalijk nemen dat ze wel in een God geloofd. Trouw en loyaliteit zijn belangrijke factoren binnen een relatie, verlies die niet uit het oog. Zonder eerlijk duurt geen relatie lang, dat tot slot. Misschien heb je net als ik een lot uit de loterij :)
Geloof :angel12: , Hoop [-o< en Liefde :oops: , Sciencefiction :idea: , Fantasie :mrgreen: of werkelijkheid :lol: ?

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 16 dec 2016 22:50

Robo schreef: Respect voor de ander zijn of haar gedachtengoed helpt enorm. Ik hoop voor jou dat jij als karakter het vermogen hebt dat te accepteren, en haar in haar idee niet zult aanvallen of zelfs het haar kwalijk nemen dat ze wel in een God geloofd. Trouw en loyaliteit zijn belangrijke factoren binnen een relatie, verlies die niet uit het oog. Zonder eerlijk duurt geen relatie lang, dat tot slot. Misschien heb je net als ik een lot uit de loterij.
Dat zijn m.i. wijze woorden. Ik accepteer nu wat makkelijker dat mijn vrouw gelovig is, zoals ik al eerder aangaf is zij noch dogmatisch, noch evangeliserend. En ja, ik denk ook dat ik een lot uit de loterij heb.
Robo schreef: Voorlopig zal geen gelovige kunnen bewijzen dat God bestaat, maar bewijzen dat ie niet bestaat krijgt van mij even veel punten.
Je beseft dat dit een drogredenering is? Denk jij dat je niet kunt bewijzen dat god niet bestaat evenveel waard is als het feit dat je het wel bestaan van god niet kunt bewijzen? Dat dit in voetbaltermen zou betekenen dat de stand 1-1 is?
Dat is niet zo. Vervang god maar eens door iets anders.
Bijvoorbeeld : je kunt niet bewijzen dat kabouters en elfjes bestaan. Maar je kunt ook niet bewijzen dat deze elfjes en kaboutertjes niet bestaan. Leidt dit ertoe dat het bestaan van elfjes en kabouters wat meer waarschijnlijk wordt?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 dec 2016 22:59

@Robo
Als ik het goed heb begrepen zijn atheïsten niet per definitie mensen die zeggen dat God niet bestaat, maar zonder bewijs niet zomaar iets klakkeloos aannemen... Dan heb je toch juist de goede attitude om te houden van een vriendin die geloofd?
Het enige dat atheïsten gemeen hebben is dat ze niet in het bestaan van goden geloven. That's all!
Maar zo zijn er ongetwijfeld atheïsten die in ufo's geloven, of de heilzame werking van homeopathie. 'Houden van' staat hier volgens mij helemaal los van. De bruikbare info. uit de bijbel ben ik overigens nog niet tegengekomen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie