Gelovige vriendin

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Gelovige vriendin

Bericht door dikkemick » 16 sep 2016 19:30

Wim_1946 schreef: Kort gezegd, ik heb het hier soms een beetje moeilijk mee.
Heeft iemand wijze raad?
Hahaha...Mijn vrouw (christelijk opgevoed) heeft na 25 jaar ook door dat ik steeds spitsvondiger (qua bijbelkennis) wordt en afkeer heb van starre dogmatische religies/overtuigingen.
Maar mijn gouden tip: Laat geloof rusten. Het zal echt zo nu en dan ter sprake komen en dan kunnen de (verbale) vonken eraf vliegen, maar eens wordt je het wrschl. nooit. Dit is 1 van de zaken waarin we diametraal verschillen. En dat mag!
Ik mag ook graag naar Ozzy Osbourne luisteren, zij krijgt er een hartverzakking van. Dus zet ik de koptelefoon op.
Maar heel soms staat het toch over de geluidsboxen te galmen. En dat moet kunnen. Alles met mate!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 16 sep 2016 23:23

Het goede werk wat ze doet zie ik helemaal niet als een "christelijke deugd" zoals gesuggereerd wordt, maar jouw kijk op "haar" God ( van de Bijbel) strookt dus niet met haar overtuiging en voor mij zou het een reden zijn, gezien je terminologie in je openingspost en de kwalificaties die ene appelflapp haar toedicht de relatie te beëindigen.
Ik begrijp niet dat als je "nergens aan doet" afkeer moet hebben van het Christendom. En die "afkeer" zou voor mij een bottle nek zijn. En als je achter haar rug om hier je beklag gaat doen, zou voor mij helemaal een reden zijn om te kappen met een dergelijke relatie. Maar misschien heb ik een ander beeld van een huwelijk danwel een relatie.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 16 sep 2016 23:47

Wilsophie schreef:Ik begrijp niet dat als je "nergens aan doet" afkeer moet hebben van het Christendom.
Je bent hier lid sinds 2011. Ik geloof niet dat je al die tijd rustig hebt meegelezen. Deze opmerking is gelijkwaardig aan: "Ik snap niet dat als je nooit in pishingmails trapt, je een hekel moet hebben van dit fenomeen." Er zijn genoeg topics hier die je deze vergelijking duidelijk kunnen maken. Wellicht nog wel een leuk nieuw topic.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 17 sep 2016 00:36

@Wim _1946,

Mooi en mild de reacties hier op Freethinker. Het gaat in de eerste plaats om ...houden van. En dat is er zoals je aangeeft...houden van. Maar dat betekend niet dat je in alles dezelfde weg bewandeld, zeker niet als je al een heel leven achter je hebt. Ik herken het gevoel van je vriendin; de kritiek op wat je dierbaar is kun je van veel mensen verdragen, maar niet van diegene waar je van houdt. Andersom zou dat ook zo zijn, maar ik begrijp dat zij jou meer ruimte geeft.
Mijn man is enigszins orhodox gelovig maar wil zo graag met mij dezelfde weg bewandelen, een brug slaan tegen zijn eigen gevoel in.. Maar dat hoeft m.i niet, hij moet daarin zichzelf kunnen zijn en ik ook. We hebben zoveel wat we wel samen delen, we begrijpen elkaar en dan is het goed. Waarom zou je als partners met alles op één lijn zitten??
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 21 sep 2016 14:30

Bonjour schreef:
Wilsophie schreef:Ik begrijp niet dat als je "nergens aan doet" afkeer moet hebben van het Christendom.
Je bent hier lid sinds 2011. Ik geloof niet dat je al die tijd rustig hebt meegelezen. Deze opmerking is gelijkwaardig aan: "Ik snap niet dat als je nooit in pishingmails trapt, je een hekel moet hebben van dit fenomeen." Er zijn genoeg topics hier die je deze vergelijking duidelijk kunnen maken. Wellicht nog wel een leuk nieuw topic.
Het gaat hier niet over mij, dus mijn lidmaatschap enz... is totaal niet relevant en de rest van meelezen ook niet. Ik begrijp je reactie ook niet binnen het verband.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 21 sep 2016 14:51

Wilsophie schreef:
Bonjour schreef:
Het gaat hier niet over mij, ...
Waarom maakte je het dan over jou, door te beginnen over iets dat jij niet begrijpt?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 21 sep 2016 19:52

Als je iets niet begrijpt, maakt dat "iets" m.i. niet persé tot iets persoonlijks. Bovendien kan niemand beoordelen of ik vanaf 2011 rustig alles heb meegelezen of niet.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 21 sep 2016 20:21

Wellicht heb je meegelezen. Vraag is dan of je het begrepen hebt.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 24 sep 2016 10:52

Bonjour schreef:Wellicht heb je meegelezen. Vraag is dan of je het begrepen hebt.
Is dat de essentie of voorwaarde van dit topic? Of heb ik iets gemist?

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 sep 2016 13:33

@Wim
Beheers je zelf een beetje. Je schrijft dat je jouw vrouw niet wilt kwetsen, en je wenst haar god de gele vlektyfus, en nog wel ongezien? Wat is dat voor mallepraat. Het lijkt wel gelul van een dronken aardbei. Dat doe je toch niet?
Vanuit haar optiek is die uitbarsting een reden tot echtscheiding, nou ja misschien wat overdreven, maar ik zou toch wel denken, de rest van de week slaap je maar mooi op de bank.
Kijk beste Wim, ik ben een verklaart tegenstander van goden, en van veel passages in de bijbel krijg ik bloed voor mijn ogen in combinatie met jeukbulten. Maar mijn lieve vrouw met wie ik al 25 jaar samen ben, zingt ik een katholiek kerkkoor
En als zij daar zingt gaat zij ook ter communie, omdat iedereen dat doet. Ik begin geen gesprek met haar over de bijbel, want die heeft zij nooit gelezen. Zij kijkt mij hooguit wat glazig aan en vraagt of ik nog wat spruitjes blief....
Zij doet geen kwaad, en wenst dat ook niemand toe. Wat zal ik winnen als ik haar gemoedsrust verstoor? Als ik mijn vijandigheid de vrije loop laat? Ik weet wat ik zal winnen...Ik zal haar verliezen! O, ze zal niet echt weglopen, maar ik zal haar kwijtraken, dat snap je toch?

Gaat heen en plaats een wachter voor uw mond, opdat zij zich niet beschaamd zal voelen ; Gershom vers 1 hfdstk 2

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 24 sep 2016 13:52

:D
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 24 sep 2016 13:54

Het systeem dat je per email bericht krijgt van reacties werkt hier niet.

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 24 sep 2016 13:57

Gershom schreef:@Wim
Beheers je zelf een beetje. Je schrijft dat je jouw vrouw niet wilt kwetsen, en je wenst haar god de gele vlektyfus, en nog wel ongezien? Wat is dat voor mallepraat. Het lijkt wel gelul van een dronken aardbei. Dat doe je toch niet?
Vanuit haar optiek is die uitbarsting een reden tot echtscheiding, nou ja misschien wat overdreven, maar ik zou toch wel denken, de rest van de week slaap je maar mooi op de bank.
Kijk beste Wim, ik ben een verklaart tegenstander van goden, en van veel passages in de bijbel krijg ik bloed voor mijn ogen in combinatie met jeukbulten. Maar mijn lieve vrouw met wie ik al 25 jaar samen ben, zingt ik een katholiek kerkkoor
En als zij daar zingt gaat zij ook ter communie, omdat iedereen dat doet. Ik begin geen gesprek met haar over de bijbel, want die heeft zij nooit gelezen. Zij kijkt mij hooguit wat glazig aan en vraagt of ik nog wat spruitjes blief....
Zij doet geen kwaad, en wenst dat ook niemand toe. Wat zal ik winnen als ik haar gemoedsrust verstoor? Als ik mijn vijandigheid de vrije loop laat? Ik weet wat ik zal winnen...Ik zal haar verliezen! O, ze zal niet echt weglopen, maar ik zal haar kwijtraken, dat snap je toch?

Gaat heen en plaats een wachter voor uw mond, opdat zij zich niet beschaamd zal voelen ; Gershom vers 1 hfdstk 2
Wel heel ingekleurd en gebaseerd op je eigen relatie die nooit de norm kan zijn. Stoere taal, maar weinig subtiel.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 24 sep 2016 17:09

Wilsophie schreef:
Stoere taal, maar weinig subtiel.
De uitlating van Wim vond je wel subtiel?

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 24 sep 2016 17:27

Gershom schreef:Wilsophie schreef:
Stoere taal, maar weinig subtiel.
De uitlating van Wim vond je wel subtiel?
Laat er geen misverstand over bestaan, dat ik mijn eigen opmerking (vlektyfus) niet echt subtiel vind. Maar het is wel oprecht, omdat ik het zo voel en daarom zo heb verwoord. Ben ik dan een bot persoon? Ik vind van niet, omdat de bijbel zelf beschrijft wat voor een smerige, maniakale, sadistische massamoordenaar god is. Dat bedenk ik niet zelf, je kunt het gewoon lezen in de bijbel. Om zo'n smeerlap (god), die nog walgelijker is dan ene A.H. uit het derde rijk ongezien de gele vlektyfus toe te wensen is in mijn optiek dan nog mild, gezien de barbarij die god pleegt.
Ik zou ook kunnen zeggen : "foei god, dat is niet zo mooi wat je hebt gedaan, wil je daarmee ophouden?" Maar dat vind ik dan geen recht doen aan de psychopathische misdaden van die god.
Off topic : @Gershom. Uiteraard vind ik het prima als je dit anders waardeert, ieder zijn mening. Ik zal over jouw standpunt in dit topic nadenken.
Los daarvan wil ik nog even kwijt dat ik jouw bijdragen heel erg waardeer.
End Off topic.

Plaats reactie