Definitief naar Thailand

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Definitief naar Thailand

Bericht door Peter van Velzen » 17 dec 2014 12:38

Virginie schreef:Ik ga wel eens naar Spanje op wat op te bruinen.
Dan lees ik van Nigeria en Thailand en denk ik, wordt het niet eens tijd voor wat anders.
Ik zie nu dat ik mij de moeite kan besparen, hoewel ik alle inlanders prachtig vindt.
Ach ik klaag niet hoor.
Maar moet je mijn vrouw horen!
Ik wens u alle goeds

Virginie
Forum fan

Bericht door Virginie » 17 dec 2014 12:44

Mij lijkt het ook niets maar soms doe je dingen enkel om je van de baan te houden.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 24 dec 2014 06:30

Visum

Het begon allemaal met mijn bezoek aan de immigratiedienst in Katang eind augustus. Ik kreeg weer een briefje in mijn paspoort geniet dat aangaf dat ik in november terug moest komen. Ik overzag helemaal dat op die datum mijn jaarvisum afliep, ook al was het door de politieke problemen in Bangkok pas op 7 december verstrekt.

Nadat we op 7 november onverrichterzake het kantoor daar verlieten, kwam er een man naar buiten die nog wat goede adviezen dacht te verstrekken-Volgens hem zou het veel makkelijker zijn om niet het saldo van mijn Thaise bankrekening te gebruiken om mijn visum te verlengen, maar om een inkomstenverklaring aan te bieden, die was afgestempeld door de Nederlands Ambassade in Bangkok. Dat zou niet elk jaar herhaald hoeven te worden, zoals het aantonen van het banksaldo.-

De Nederlands Embassade had daartoe een standaard formulier dat ik kon downloaden van de website, in kon vullen en met geld en retourenveloppe op kon sturen naar Bangkok. Aldus gedaan.

2.
Op 12 november werd het formulier afgestempeld retour gezonden, en op 17 november boden we het aan bij de immigratiedienst in Katang. Die hielden de visumaanvraag in beraad tot en met 17 december. Al met al hadden ze me dus 40 dagen uitstel gegeven. Op die datum - zo stond er moest ik persoonlijk weer in Kantang verschijnen. Aldus gedaan, maar op toen kregen we te horen dat het formulier van de Ambassade een voorbehoud maakte, en dat op grond daarvan de aanvraag werd geweigerd. Ik e-mailde de embassade daarover, en besloot teven alsnog een verklaring in het Engels omtrent mijn pensioen aan Zwitserleven te vragen.

De volgende dag vertrokken we ’s morgens naar Hat-Yai. Daar was een kantoortje dat reizen naar Penang en Maleisië regelde ,voornamelijk voor mensen met Visum problemen. We boekten een retour voor twee personen met een minibus, en op naar de grens. Daar aangekomen hoorde ik dat ik een boete moest betalen omdat ik niet meteen de vorige dag was afgereist. De 500 bath waren niet zo erg, maar de hoeveelheid handtekeningen en stempels die nodig waren, waren een echte crime. Vervolgens moest Kesinee weer achter in de rij aansluiten en ze vroeg mij achter de controle te wachten. Maar het minibusje stond aan de andere kant van de controlehokjes, en dus uit mijn zicht, en dat leidde ertoe dat ik 10 minuten te laat weer in de bus was.

3
De weg naar Penang ging eerst over een soort sluiproute, dan langs een stel stoplichten en tenslotte over een tolsnelweg. Penang is een eiland verbonden met het vasteland via een dijk en een brug. We werden afgezet bij het kantoor van de minibusdienst in Penang, en er naast was een kantoortje (met internet) dat Het visum voor je regelde. We waren mijn bankboekje vergeten, maar de papieren van Zwitsterleven die ik al had, en die in Kantang geen indruk hadden gemaakt, bleken ruim voldoende voor het consulaat. Het visum zou maandag op half drie klaar zijn, en we hadden dus vier nachten en drie dagen vakantie.

We vonden een hotelletje “Pin-seng” om de hoek in ”love lane”, met kamers zonder toilet (daarvoor moesten we de trap af) maar met douche, voor 8 Euro 75 per nacht. We aten “Thaise “ Nasi Goreng, terwijl ik nog een Kip-Tandori er bij at, en een glas Mango-sap nuttigde. Kesinee regelde nog een dekentje (want standaard hadden de bedden er géén) en een stekker met Thaise ingang en Maleise uitgang om haar telefoon op te laden, maar in Maleisie deed het ding verder alleen dienst als klok. Bellen naar Thailand lukte niet.

4

Vrijdagochtend at ik een veel te grote pannekoek half op, en ’s avond gebeurde hetzelfde met een veel te grote pizza-Marguerita. De koffie bij het “Deense” restaurant was nauwelijks te zuipen, maar het Mango-sap bleef lekker. Kesinee hield het bij gedroogde Mie, gekocht bij de 7-eleven, waar we er ook heet water bij konden krijgen. Ze was na de reis en haar anti-wagenziektepil, behoorlijk van slag. Het was ook veel te warm op ook maar wat te doen.

We vonden een eethuisje dat kip met rijst verschafte voor 2 Euro 50, en Kesinee besloot dat ik de volgende ochtend koffie moest gaan drinken bij “mugshot”. Daar kreeg ik voor datzelfde geld een enorm broodje met roomkaas (leek haast slagroom), en een heel goede bak zwarte koffie. Ondanks de lage prijzen maakte ik nog een forse wandeling naar een flappentapper, waar ik 100 Rikket (zo heet het geld daar) extra pinde. We zouden er precies meer uitkomen.

5
Vervolgens begon het te regenen, en waar het eerst te heet was, op buiten op straat te komen, was het nu meestal te nat. Desalniettemin hebben we zondag toch nog wandelingen gemaakt. Eerst naar een moskee uit 1805. Daar vlakbij vergreep Kesinee zich aan aan grote garnaal. Dat was wel even meer dan 3 Euro. Toen naar het Historisch museum (maar dat ging helaas net dicht toen we daar aankwamen). We hebben nog wel een Rolls buiten bewonderd die nog ouder was dan ik en ooit met kogels doorzeeft was, toen de Engelse gouverneur in 1951 werd vermoord.

Later hebben we nog heerlijk vers sap gedronken (Mango en Ananas) en patat gegeten voor 80 Eurocent, waarbij we de finale herbeleefden van een Zorro-film met Antonio Banderas, die daar op TV te zien was. Terug in het hotel ontdekte ik een boek in het Nederlands, dat ik heb zitten lezen, totdat iemand mij vroeg het licht uit te doen (dat scheen door kieren in de muur door tot in zijn kamer). Ik heb de rest maandagochtend gelezen.

6
We verlieten het hotel rond 12 uur maar vanwege de regen waren we gauw weer terug. Uiteindelijk ging ik weer naar het internet, om wat mails te beantwoorden en bericht op het facebook van Kiauw te zetten (we konden haar immers niet bellen). Ik ben weer tot 18 maart legaal. Daarna bleven we bij het reisburo wachten. Eerst op het visum dat met een halfuur vertraging maar volledig correct arriveerde. Toen op de mini-bus die om vier uur zou vertrekken.

Bij de grens was het een heel gedoe. Eerst werd de bus gecontroleerd door het leger. (we zagen later op TV hoe men een gesmokkelde miereneter op die manier had bevrijd). De Maleisische grenscontrole was een kwestie van stempel en sticker, maar de Thaise was een crime. Ze vroegen iedereen om aan te tonen dat hij voldoende geld had. Om geen landloper te zijn. De eis bleek dat je 20.000 bath bij je moest hebben. Maar Kesinee legde uit dat ik een Thaise vrouw had. Dan heb je uiteraard geen geld :). Ik hoefde dus niet te pinnen maar we moesten daarop wel samen op de foto!

7
Na de grenspassage werkte Kesinee’s telefoon weer . Maar Kiauw had de auto geparkeerd bij de verkeerde vestiging van Tesco-Lotus, dus het duurde in Hat-Yai even voor ze ons had gevonden. Vervolgens moest ze nog eens de weg vragen om de stad uit te komen, maar ze bracht ons veilig thuis, ondanks dat ze heel moe moest zijn (ze heeft drie uur héén en drie uur terug moeten rijden.)

Nu dacht ik dat buro-stoelen geen ouders hadden, maar de mijne had blijkbaar wel een opa of oma, want thuisgekomen was hij duidelijk naar zijn grootje. Ondanks dat ik haar had trachten te vermoeien door draaimolen te spelen bleek Nong –Pim nog genoeg energie over te hebben om een flacon kleurspoeling te gebruiken om de wastafel zwart te verven. Uiteindelijk ging toch iedereen naar bed.

Vooralsnog echter kan ik dit bericht niet versturen. Want de internetverbinding doet het niet. Zodra dat over is ga ik aan de slag voor jullie. Het is zo ver woensdagmorgen en er is weer een signaal!
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 dec 2014 08:58

Ik weet niet of ik geschikt zou zijn om in Thailand te gaan wonen. :wink:

Voor jou...veel sterkte.
Maar misschien heb je er minder moeite mee.
Jij hebt Kesinee.
Dubbel prachtig.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 27 dec 2014 19:41

Ik hoor over wateroverlast en overstromingen in Maleisië en Thailand. Heb je nog droge voeten?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 dec 2014 05:17

Bonjour schreef:Ik hoor over wateroverlast en overstromingen in Maleisië en Thailand. Heb je nog droge voeten?
De wateroverlast is het groots aan de oostkant van het schiereiland. Wij zitten aan de westzijde, aan de kant dus van de Indische oceaan. Daar is aanzienlijk minder wateroverlast. Dus wij houden het vooralsnog wel droog. Als er hiet overstromingen zijn, vinden die enkele honderden meters verdrop plaats. (zie de foto uit november vorig jaar)
Bijlagen
ovetstroming.jpg
De overstroming van november 2013
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 aug 2015 18:20

SAM_2218.JPG
Mijn verjaarsdinertje
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 aug 2015 18:50

Van harte nog! Ziet er smakelijk uit allemaal.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 05 aug 2015 19:34

van harte gefeliciteerd : :occasion1: :occasion4: :occasion5: :occasion9: :occasion7:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 05 aug 2015 20:44

Je zus lijkt op jouw.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 aug 2015 20:51

Elders al gefeliciteerd, maar hier nog eens.
Je kunt idd. zien dat het je zus is. :)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 06 aug 2015 17:35

Ook hier van harte proficiat Peter! :occasion4: :occasion5:
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 mei 2016 20:14

Een jongen!

EIndelijk nu ook een achterkleinzoon. Hij kwam een maand vroeger dan verwacht, maar alles schijnt OK te zijn. In ben benieuwd hoe ze hem gaan noemen. Nadat de meisjes Pim en Tim zijn genoemd, verwacht ik nu logischerwijs een Hollandse meisjesnaam, of misschien wordt het wel gewoon Jim (Thais voor een glimlach).
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 03 mei 2016 20:31

Gefeliciteert.
Begrijp ik het goed en wordt er een Hollandse kolonie gesticht in Thailand?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 03 mei 2016 20:55

Wim?

Van harte gefeliciteerd!!!!!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie