Bonte bessenvlinder.

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cluny
Banned

Bonte bessenvlinder.

Bericht door Cluny » 28 jun 2012 19:10

Deze zag ik vanmiddag in de ligusterhaag van mijn achtertuin.
Bonte bessenvlinder.
.
.
Afbeelding
.
Altijd sensatie om zo iets moois voor de eerste keer in je leven te zien.
En met dat internet is ook gemakkelijk te achterhalen hoe het beestje heet.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Fish
Moderator

Re: Bonte bessenvlinder.

Bericht door Fish » 28 jun 2012 20:44

Mooie foto van een schitterend insect.
Ik zit te denken waarom die kleuren, waarop leeft dit insect? Hij zit er in iedergeval niet als een bes uit. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 21 sep 2014 11:47

De Bonte Bessenvlinder heb ik 1 keer in mijn leven "in het wild" gespot.
De gemiddelde Nederlander zal deze vlindersoort dus gemiddeld ongeveer eens in de 50 jaar tegenkomen.
Dit zeldzame kriebelbeest ben ik in Nederland nog nooit tegengekomen.
Afbeelding
Ik kwam dit bericht tegen. Het gaat over de spinnenteldag in Nederland.
Veel zeldzame wespspinnen bij spinnentelling

Ik herinner mij dat ik zo 'n 14 jaar geleden deze spin ben tegengekomen bij het bramenplukken in Frankrijk, een kilometer of 20 zuidelijk van Vezelay.
Ik had toen geen idee wat voor spin dat was. Maar na 14 jaar weet ik eindelijk hoe dat beestje heet. Het is de in Nederland zeldzame wespspin, die dus tegenwoordig minder zeldzaam is dan 14 jaar geleden.
Deze spin gaat samen met de eikenprocessierups en het feit van een groeiende productie van Nederlandse wijnen in mijn argumentenpakket van de stelling dat het Nederlandse klimaat steeds meer gaat lijken op die van noordelijk Frankrijk.
En als ik zelf deze spin in Nederland spot, jullie zijn de eersten die ik op de hoogte breng.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 sep 2014 11:58

Dank je Cluny, van mij mag je nog 7000 van dit soort berichten plaatsen!
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 21 sep 2014 12:58

Bijzonder web, net alsof er een foutje in de brei software zat gezien het vreemde zigzagpatroon onder de spin.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 sep 2014 21:19

Geweldig Cluny ik heb deze vlindersoort nog nooit gezien. Mooi moment!!
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 22 sep 2014 00:11

PietV. schreef:ik heb deze vlindersoort nog nooit gezien.
Dat komt omdat het geen vlinder is Piet. :wink:

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 22 sep 2014 10:04

Ik zag onder het tuinieren deze voor mij onbekende grote rups dit bleek van de nachtvlinder het groot avondrood te zijn
rupsIMG_00000644.jpg
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 01 okt 2014 09:12

Peter van Velzen schreef:Dank je Cluny, van mij mag je nog 7000 van dit soort berichten plaatsen!
Dito.

Waarom mis ik deze topics nou altijd, als ik alleen "Toon actieve onderwerpen" aanklik?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =7&t=14109" onclick="window.open(this.href);return false;
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 okt 2014 09:30

Mariakat schreef:
Waarom mis ik deze topics nou altijd, als ik alleen "Toon actieve onderwerpen" aanklik?
Even getest, het is bij mij zichtbaar in "Toon Actieve onderwerpen". Ik ben zelf trouwens ook erg gecharmeerd van dit soort onderwerpen. De rubriek "spotten" doet het altijd goed.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 01 okt 2014 14:20

Afbeelding

Ik dacht vorig jaar wat bijzonders te zien, wel stuk of 10 van bovenstaande vlinders onder mijn perenboom.
Bij nader onderzoek bleek het de gehakkelde aurelia te zijn, een algemeen voorkomend soort.
Toch heb ik er na de ene keer niet meer zoveel tegelijk gezien.
Overigens een klein wonder hoe uit een rups na verpopping zulke mooie vleugels kunnen groeien.
En altijd symetrisch, alsof er DNA-tool "spiegelen" aanwezig is.
Maar ook een vlinder heeft niet het eeuwige leven:
https://www.youtube.com/watch?v=RuzURu2pAIk" onclick="window.open(this.href);return false;
NB: Doe wel en zie niet om.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 10 aug 2015 20:07

Paddenstoelen afgesplitst en geplaatst in het Subforum Ditjes en Datjes.

Hier verder over de bonte bessenvlinder van Cluny.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 21 jan 2016 12:07

Afbeelding
.
Altijd sensatie om zo iets moois voor de eerste keer in je leven te zien.
En met dat internet is ook gemakkelijk te achterhalen hoe het beestje heet.[/quote]

Ter mijmering:
Wat zoeken wij voor miljarden toch op andere planeten zolang we al onze eigen aardbewoners hun oorsprong en evolutie niet begrijpen of althans zo weinig daarvan weten?
Voortdurend ontdekken we nieuwe dieren waarbij we nog maar heel weinig van onze eigen levende zeebodem op 11 km diepte weten. Nieuwe geluiden waar we naar moeten gissen wat het was en waar het vandaan kwam. Doet mij denken aan een buurvrouw van iemand die alles van iedereen wil weten, tot in de diepste intimiteiten, terwijl deze dame geen idee heeft wie zijzelf zonder haar masker van cosmetica en valse vriendelijkheden is.
Wat moeten de dieren de mens een vreemd wezen vinden.
Maar boeiend vind ik de onbekende aarde heel wat meer dan, of er nu wel of geen leven ooit op mars geweest is of is. Die weetgrage buurvrouw geeft aardig weer de onzinnige denk'wijze' van de mensheid, zolang die doorgaat met miljarden dollars te verspillen aan die enkele voordelen die de ruimtevaart in verhouding ons geleverd hebben.
De aarde heeft nog zoveel mysteries, moois en raadsels die veel meer de moeite van onze prioriteitonderzoeken waard zijn.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 21 jan 2016 14:40

Afgelopen zomer zag ik dit indrukwekkende insect in de vrije natuur rondscharrelen. Ik had deze zwart-gele kever nog nooit gezien. Na deze zeldzame ontmoeting met de kleine wespenbok heb ik mij voorgenomen om de volgende zomer de camera in de buurt te houden als ik in de tuin ben.

Plaats reactie