Als je je helemaal laat ombouwen verandert dan ook je persoonlijkheid?

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Carpediem

Als je je helemaal laat ombouwen verandert dan ook je persoonlijkheid?

Bericht door Carpediem » 19 sep 2020 15:53

Stel dat je je lichaam dus helemaal van boven naar beneden laat ombouwen, verandert dan ook jouw persoonlijkheid, Waarom wel/niet?

Maria
Site Admin

Re: Als je je helemaal laat ombouwen verandert dan ook je persoonlijkheid?

Bericht door Maria » 19 sep 2020 16:23

Welkom Carpediem, ook namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 19 sep 2020 17:08

Carpediem schreef:
19 sep 2020 15:53
Stel dat je je lichaam dus helemaal van boven naar beneden laat ombouwen, verandert dan ook jouw persoonlijkheid, Waarom wel/niet?
Een veel opkomende en voorkomende vraag, denk ik.
Vooral met de associatie bij "ombouwen" aan de gedachte van geslachtsverandering.

Maar je schrijft "van boven naar beneden".
Dat maakt het antwoord eenvoudiger.

Gesteld dat daar ook het brein bij zou horen en ook vervangen zou worden, dan is er een duidelijk ja.
Alleen incl. het brein is er een geheugen en zijn er vaste patronen, die grotendeels een basis vormen gedurende de ontwikkeling van een persoonlijkheid de rest van het leven.

Maar misschien bedoel je letterlijk alleen het lichaam.
Aangenomen, dat een mens zijn hele leven aan veranderingen onderhevig is, en dat dat normaal gesproken ook veranderingen in persoonlijkheid teweeg kan brengen.

Naast het brein is het lichaam ook van enorme invloed op de persoonlijkheid door de specifieke lichamelijke functies.
Dus het is de realiteit van het heden, de organen van nu, dus ook ingeval van gewisselde organen, die daarop verder invloed zullen hebben.
Niet in het minst door het inruilen van de organen, die voor de hormonen zorgen.
Hormonen op zich blijven hetzelfde, maar de afstelling van kwantiteit, dus de vraag naar de hoeveelheid en het tijdstip van afgifte, zal anders zijn.
Laten hormonen nu één van de belangrijkste fysieke redenen zijn van wat wij als drijfveer hebben in het leven, en in ons gevoel en dus ook reacties daarop.
Zo zijn er nog een aantal dragers van fysieke eigenschappen, die uiteindelijk van invloed zijn op de eigen wijze van leven en dus ook identiteit.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 19 sep 2020 17:18

Dit experiment heet leven zo kan een blije peuter een sjacherijnige bejaarde worden en vice versa.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 19 sep 2020 17:59

doctorwho schreef:
19 sep 2020 17:18
Dit experiment heet leven zo kan een blije peuter een sjacherijnige bejaarde worden en vice versa.
Recht in de roos!

Ook voor hen die menen dat ze na 80 jaar toch ergens wel dezelfde zijn en dat met het trouwboekje van hun ouders en een pre-natale DNA-test denken te onderbouwen.

Roeland
PS
Met buiging naar Derek Parfit
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 20 sep 2020 09:38

doctorwho schreef:
Ja dat is de lange termijn, maar wat gebeurt er op korte termijn met je persoonlijkheid als de verbouwing op korte termijn gebeurt? Ik vermoed weinig. Zo lijkt het erop dat mensen die redelijk snel afgevallen zijn, zich vaak nog (een tijdje) dik blijven voelen. De kaart die de hersenen hebben van het lichaam, is nog niet aangepast.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 20 sep 2020 10:07

axxyanus schreef:
20 sep 2020 09:38
doctorwho schreef:
Ja dat is de lange termijn, maar wat gebeurt er op korte termijn met je persoonlijkheid als de verbouwing op korte termijn gebeurt? Ik vermoed weinig. Zo lijkt het erop dat mensen die redelijk snel afgevallen zijn, zich vaak nog (een tijdje) dik blijven voelen. De kaart die de hersenen hebben van het lichaam, is nog niet aangepast.
In het voorbeeld dat je hier geeft gaat het meer om lichaamsbeeld dan persoonlijkheid lijkt mij :idea:
Er zijn wel snel optredende veranderingen in persoonlijkheid bekend als gevolg van hersenletsel.
https://link.springer.com/article/10.1007/BF03070983
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 20 sep 2020 10:27

doctorwho schreef:
20 sep 2020 10:07
axxyanus schreef:
doctorwho schreef:
In het voorbeeld dat je hier geeft gaat het meer om lichaamsbeeld dan persoonlijkheid lijkt mij :idea:
Laat we dan even in de tijdgeest blijven. :wink: Een transseksueel die de nodige transitie-operaties heeft ondergaan, ik vermoed dat die nog steeds grotendeels de zelfde persoonlijkheid heeft.
doctorwho schreef:
Er zijn wel snel optredende veranderingen in persoonlijkheid bekend als gevolg van hersenletsel.
Ik vermoed wel dat de OP, niet dit soort ombouwingen in gedachte had.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 20 sep 2020 12:46

axxyanus schreef:
20 sep 2020 10:27
doctorwho schreef:
axxyanus schreef:

Laat we dan even in de tijdgeest blijven. :wink: Een transseksueel die de nodige transitie-operaties heeft ondergaan, ik vermoed dat die nog steeds grotendeels de zelfde persoonlijkheid heeft.
doctorwho schreef:
Ik vermoed wel dat de OP, niet dit soort ombouwingen in gedachte had.
Dit alles hoort bij de argumentatie van je mening.
Ook dat is waar de TS in de OP om heeft gevraagd.

En daarvan kun je een heel forum volschrijven, als je alles wil uitwerken, wat misschien de bedoeling is geweest.
Doe je best. :)

Ik hoop dat ook de TS daarin vertegenwoordigd wil zijn met zijn mening.

Frits
Forum fan

Bericht door Frits » 20 sep 2020 14:07

Carpediem schreef:
19 sep 2020 15:53
Beste,
Ik wil een andere benadering kiezen omdat jouw vraag een aanname veronderstelt die ik in twijfel trek. De vraag of onze persoonlijkheid verandert als gevolg van een ingreep van buiten af (=ombouwen of letsel) impliceert namelijk de veronderstelling, dat wij onze persoonlijkheid zouden kennen. Ik meen dat zoiets niet mogelijk is. Noch een ander, noch ikzelf kan kennis dragen van mijn persoonlijkheid, mijn ware Ik. Het blijft altijd beperkt tot beeldvorming en projectie. Wat ik waarneem zijn uiterlijkheden (gedrag). Ik zal proberen dat toe te lichten:

Kan ik gekend worden door een ander?
De mens is een vat vol tegenstrijdigheden; een dynamische hoeveelheid van driften en instincten. Er kan geen sprake van één Ik, maar van vele Ikken. Het begrip persoonlijkheid is daarom een verkeerde voorstelling van zaken, omdat het beeld dat ik en anderen over mij hebben, voortdurend verandert. Het is afhankelijk van mijn gemoedsbewegingen, geestelijke ontwikkeling en interpretatie van mijn verleden.
Het ‘elkaar (her)kennen’ wordt enkel bepaald door de manier waarop wij ons tijdens een ontmoeting tot elkaar verhouden. Hoewel de indrukken van anderen zich beperken tot die specifieke momenten, knutselen ze wel een beeld over mij in elkaar. Maar niemand kan tot op de bodem van mijn ziel kijken! Niemand kent mijn diepste verlangens, mijn verloren dromen en idealen; niemand weet wat mij echt gelukkig maakt! Niemand ziet mijn agressie, mijn kwaadaardigheid, mijn verbittering, wraakgevoelens of frustraties.
Omdat iedereen zich toch een beeld over mij vormt, wordt ik een bonte verzameling van Ikken, zoveel als het aantal mensen dat ik in mijn leven heb ontmoet. De indrukken van anderen verschillen bovendien ook nog aanzienlijk van de kennis die ik over mezelf meen te hebben! Iedere beschrijving die anderen van mij geven is daarom een fictie. Mijn betoog leidt tot de conclusie dat mijn ware Ik onzichtbaar blijft voor anderen, verborgen achter de maskers van heel veel verschillende identiteiten.

Kan ik mezelf kennen?
Om mezelf te kennen is kritisch zelfonderzoek nodig en een blik naar het verleden, want dat heeft gemaakt wie wij nu zijn! Wij zijn opgevoed met de ‘waarheden’ van onze ouders, leraren etc. Hun opvattingen over religie, cultuur en moraal, zijn mede bepalend geweest voor hoe wij nu over onszelf denken. Met de kennis en ervaring uit het verleden hebben we een mentaal programma ontwikkeld, waarmee wij ons denken en handelen onderscheiden in ‘goed of verkeerd’! De meeste mensen reageren onnadenkend op grond van deze conditionering, een soort moreel automatisme.
We zullen daarom ook onbekenden voor onszelf blijven, want het beeld dat we krijgen, kan nooit gelijk zijn aan wie we in essentie zijn. De verschillende interpretaties van gebeurtenissen uit ons verleden leiden tot weer tot andere inzichten en nieuwe beelden over onszelf.
De filosoof Søren Kierkegaard stelt dat het niet mogelijk om jezelf waar te nemen! Zodra we dat doen ontstaan er namelijk twee Ikken: een Ik dat kijkt en een Ik waarnaar gekeken wordt. Als de Ik waarnaar gekeken wordt, de kijkende Ik wil zien, worden de rollen onmiddellijk omgedraaid. Hoewel ik krampachtig probeer om een glimp van mijn ware Ik op te vangen, blijk ik op iets te jagen dat niet te vangen is! Iedere vorm van zelfreflectie levert een verdubbeling op van mijn Ik.
Ik kan dus zoveel kijken en observeren als ik wil, maar mijn ware Ik komt nooit in zicht. Ik zie mezelf hooguit in de spiegel van mijn verbeelding.

Er zijn een paar leuke boekjes over geschreven: Identiteit van Milan Kundera, en Iemand, niemand en honderdduizend van Luigi Pirandello.

Dus of de persoonlijkheid verandert na een totale lichaamsverbouwing....ik weet het niet. Maar om andere redenen dan die terug te voeren zijn op de lichamelijke ingreep.

Groet Frits
Er bestaan geen feiten, alleen interpretaties (Nietzsche)

Plaats reactie