Wie wil zijn skeptische mening geven?

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Re: Wie wil zij skeptische mening geven?

Bericht door Maria » 12 feb 2020 14:55

Floris1976 schreef:
12 feb 2020 14:25
collegavanerik schreef:
10 feb 2020 18:23
Floris, een openbaring aan anderen is geen openbaring aan jou. Wat doe je met de openbaringen van Mohamned en van Lourdes? Die zijn blijkbaar niet overtuigend genoeg om je tot de islam of de moederkerk te bekeren, waarom?
Goede vraag. Ik wou zelfs dat er vanuit Islamitische hoek dingen gebeuren die ik niet kan verklaren. Dat er gewoon onverklaarbare dingen in het algemeen gebeuren. Ik heb altijd het gevoel dat christenen alleen zich bezig houden met profetieën en "zogenaamde" wonderen en gebedsgenezing.
Eigenlijk zie je in de Bijbel al het afstraffen van alle valse waarzeggers/zieners/profeten.
Alleen, als die bewezen van God komen zijn ze heilig.
En dat zijn alleen de "gevestigde profeten" vernoemd in de Bijbel.
De rest is bijgeloof, waarzeggerij en tovenarij.

De Koran gaat alleen maar over profetieën.
Die van Mohammed en in de Islam is Mohammed de laatste profeet.
Dat garandeert ook dat de rest wat komt als valse profetieën worden aangemerkt.

Dat die er zeer velen zijn en er in wordt geloofd, wordt bewezen door de vele teksten die hierover gaan.
Het is een constinue strijd tussen valse voorspellingen en de echte, die alleen van de grote profeet kunnen komen.
https://islamnu.nl/messias/profetieen/
https://www.answering-islam.org/Dutch/s ... etieen.htm
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Floris1976
Forum fan

Re: Wie wil zijn skeptische mening geven?

Bericht door Floris1976 » 12 feb 2020 18:02

Wat ik eigenlijk bedoelde is of Moslims onderling ook doen aan profetiën.

Ik kom hier gewoon zo slecht uit. Ik geloof eigenlijk niet dat mijn vrienden bewust liegen, maar als ze de waarheid spreken is er een wonder gebeurd en zou hun god toch echt zijn zegt mijn gevoel me. Misschien is dat wel het probleem en moet ik feiten boven gevoel laten gaan.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 12 feb 2020 18:07

Floris1976 schreef:
collegavanerik schreef:
Floris, een openbaring aan anderen is geen openbaring aan jou. Wat doe je met de openbaringen van Mohamned en van Lourdes? Die zijn blijkbaar niet overtuigend genoeg om je tot de islam of de moederkerk te bekeren, waarom?
Goede vraag. Ik wou zelfs dat er vanuit Islamitische hoek dingen gebeuren die ik niet kan verklaren. Dat er gewoon onverklaarbare dingen in het algemeen gebeuren. Ik heb altijd het gevoel dat christenen alleen zich bezig houden met profetieën en "zogenaamde" wonderen en gebedsgenezing. Alsof hun het alleenrecht op wonderen hebben. Dit verhaal van profetie van mijn vrienden kan ik gewoon niet bevatten. Bij een vreemde had ik meteen gezegd "Leugens!!!" Maar nu raak ik verward. Ik weet dat de bijbel niet klopt. De verhalen uit het oude testamenten zijn niet waar. Wat Jezus betreft. Als buiten de bijbel en Josephius (waarschijnlijk een vervalsing) niemand praat over al die fantastische wonderen, hoe groot is de kans dan dat ze echt gebeurd zijn? Niet heel groot toch. Dan hadden anderen er ook over geschreven. Evolutie dat haaks op de bijbel staat. Alles in mij schreeuwt dat de bijbel niet waar is. Maar als vrienden dan zo'n verhaal houden heb ik de neiging ze te geloven. Ga ik daar te ver in wat jou betreft? Ik kan me zo slecht voorstellen dat ze liegen over belangrijke zaken. Ik denk dat ik toch gewoon te goedgelovig ben. Aan de andere kant denk ik: "Misschien is er wel iets en deelt het info met diverse gelovigen van allerlei religies. Dat moet ik dan ook weer terzijde schuiven, want er lijkt geen goed wezen te zijn dat geeft om deze wereld en de pijn die er dagelijks op gevoeld wordt. Als ik mijn vrienden geloof schuif ik keihard bewijs terzijde. Maar ze niet geloven lijkt ook niet te lukken. Maar naar dat punt moet ik wel heen. Dat of erop vertrouwen dat 2x dezelfde naam noemen door toeval kan ontstaan. Maar dat voelt als teveel toeval.
Het lijkt erop dat deze mensen hun eigen fantasieën zijn gaan geloven, dan wil ik ze niet voor leugenaars uitmaken maar voor goedgelovigen. Je zegt zelf dat ze niet meer weten welke profetie eerder was en of de tweede profeet niet gewoon de naam van de ouder had gehoord.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 feb 2020 18:49

Floris1976 schreef:
12 feb 2020 18:02
Wat ik eigenlijk bedoelde is of Moslims onderling ook doen aan profetiën.

Ik kom hier gewoon zo slecht uit. Ik geloof eigenlijk niet dat mijn vrienden bewust liegen, maar als ze de waarheid spreken is er een wonder gebeurd en zou hun god toch echt zijn zegt mijn gevoel me. Misschien is dat wel het probleem en moet ik feiten boven gevoel laten gaan.
Dat hoef je niet te geloven.
Zij liegen niet.
Zoals ik eerder schreef: Zij geloven het.

Alle tijden door zijn er al voorspellers/profeten geweest.
Ook binnen de bekende religies.
Ik schreef al: Waarom zouden er zoveel teksten zijn om dit te verbieden en waarom steekt het altijd weer de kop op?
In de Abrahamitische religies is het bij mijn weten niet toegestaan.
Alleen een enkele sektarische sekte maakt er een gewoonte van iedereen die zg. God hoort spreken serieus te nemen.
In het calvinisme kom je het niet tegen, want daar worden alle voorspellingen als influistering van de duivel gezien, omdat niemand kan bewijzen dat het van God komt.
In de RK kerk is het mondjesmaat bekend, maar alleen na gedegen onderzoek en "bewijzen" door het Vaticaan officieel bevestigd, dat het gaat om een iets bovennatuurlijks, dus als een wonder gezien mag worden.
Alleen, bij mijn weten, in de evangelische en pinkster kerken worden profetieën juist als bijzonder vroom gezien.
Sommige culturen hebben hun aloude tradities geïntegreerd binnen het christendom.

Toch blijven er altijd mensen, die bijgelovig zijn.
Of dat nu gelovigen in een god zin of anderszins spiritueel sterk beïnvloed, zoals veel levensbeschouwingen doordrenkt zijn van het spiritisme met behulp van diverse soorten mediums.

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 12 feb 2020 19:21

collegavanerik schreef:
12 feb 2020 18:07
Floris1976 schreef:
collegavanerik schreef:
Goede vraag. Ik wou zelfs dat er vanuit Islamitische hoek dingen gebeuren die ik niet kan verklaren. Dat er gewoon onverklaarbare dingen in het algemeen gebeuren. Ik heb altijd het gevoel dat christenen alleen zich bezig houden met profetieën en "zogenaamde" wonderen en gebedsgenezing. Alsof hun het alleenrecht op wonderen hebben. Dit verhaal van profetie van mijn vrienden kan ik gewoon niet bevatten. Bij een vreemde had ik meteen gezegd "Leugens!!!" Maar nu raak ik verward. Ik weet dat de bijbel niet klopt. De verhalen uit het oude testamenten zijn niet waar. Wat Jezus betreft. Als buiten de bijbel en Josephius (waarschijnlijk een vervalsing) niemand praat over al die fantastische wonderen, hoe groot is de kans dan dat ze echt gebeurd zijn? Niet heel groot toch. Dan hadden anderen er ook over geschreven. Evolutie dat haaks op de bijbel staat. Alles in mij schreeuwt dat de bijbel niet waar is. Maar als vrienden dan zo'n verhaal houden heb ik de neiging ze te geloven. Ga ik daar te ver in wat jou betreft? Ik kan me zo slecht voorstellen dat ze liegen over belangrijke zaken. Ik denk dat ik toch gewoon te goedgelovig ben. Aan de andere kant denk ik: "Misschien is er wel iets en deelt het info met diverse gelovigen van allerlei religies. Dat moet ik dan ook weer terzijde schuiven, want er lijkt geen goed wezen te zijn dat geeft om deze wereld en de pijn die er dagelijks op gevoeld wordt. Als ik mijn vrienden geloof schuif ik keihard bewijs terzijde. Maar ze niet geloven lijkt ook niet te lukken. Maar naar dat punt moet ik wel heen. Dat of erop vertrouwen dat 2x dezelfde naam noemen door toeval kan ontstaan. Maar dat voelt als teveel toeval.
Het lijkt erop dat deze mensen hun eigen fantasieën zijn gaan geloven, dan wil ik ze niet voor leugenaars uitmaken maar voor goedgelovigen. Je zegt zelf dat ze niet meer weten welke profetie eerder was en of de tweede profeet niet gewoon de naam van de ouder had gehoord.
Ze wisten in het begin niet welke profetie eerder was. Na even denken zei hij die van zijn moeder (die trouwens zelf geen christen was). Hij zei over de predikant dat zijn vrouw hun kinderwens niet had verteld en later dat hij dat niet zeker wist. Het gesprek met de predikant was in het scheld, hetgeen de man zelf niet spreekt, maar wel enigzins verstaat. Navraag hoeveel tijd er tussen de 2 profetieën zat konden beiden niet beantwoorden. Wel vaag. De inhoud van het gesprek zeggen te weten, maar zulk soort info dan weer niet.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 feb 2020 19:34

Floris1976 schreef:
12 feb 2020 19:21
Ze wisten in het begin niet welke profetie eerder was. Na even denken zei hij die van zijn moeder (die trouwens zelf geen christen was). Hij zei over de predikant dat zijn vrouw hun kinderwens niet had verteld en later dat hij dat niet zeker wist. Het gesprek met de predikant was in het scheld, hetgeen de man zelf niet spreekt, maar wel enigzins verstaat. Navraag hoeveel tijd er tussen de 2 profetieën zat konden beiden niet beantwoorden. Wel vaag. De inhoud van het gesprek zeggen te weten, maar zulk soort info dan weer niet.
Verdere uitleg van details is mi.niet relevant voor je verhaal.
Wat je vertelde moet voldoende zijn om een beeld te vormen van de gebeurtenissen.

Je hebt al veel reacties gehad.
Ieder met zijn eigen gedachten hierover.
Je schrijft de mensen, die reageren te bedanken. :)
Wat is het waar je voor bedankt?
Wat vind je van de argumentaties, die zijn geven?
In hoeverre kun je daar wat mee?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 12 feb 2020 21:04

Floris1976 schreef:
Alles in mij schreeuwt dat de bijbel niet waar is. Maar als vrienden dan zo'n verhaal houden heb ik de neiging ze te geloven. Ga ik daar te ver in wat jou betreft? Ik kan me zo slecht voorstellen dat ze liegen over belangrijke zaken.
Waarom zie jij enkel deze twee mogelijkheden, namelijk dat ze de waarheid spreken of dat ze liegen? Verwacht jij dat je vrienden onfeilbaar zijn op dit vlak, zodat als hun verhaal niet waar is, de enige mogelijkheid die overblijft, is dat ze bewust liegen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 12 feb 2020 22:22

Verdere uitleg van details is mi.niet relevant voor je verhaal.
Wat je vertelde moet voldoende zijn om een beeld te vormen van de gebeurtenissen.

Je hebt al veel reacties gehad.
Ieder met zijn eigen gedachten hierover.
Je schrijft de mensen, die reageren te bedanken. :)
Wat is het waar je voor bedankt?
Wat vind je van de argumentaties, die zijn geven?
In hoeverre kun je daar wat mee?
Ik denk dat men gelijk heeft dat ik teveel vertrouwen in mijn "vrienden" stel. Denk inderdaad dat het geheugen ook feilbaar is een ongans dat ik moeite heb te geloven dat ze beiden liegen deel ik wel dat hun verhaal moet afwijken van wat er werkelijk gebeurd is. Dat zegt mijn verstand, omdat alles wat ik weet van de wetenschap anders onderuit gekiept word. Dan is het waarschijnlijker dat hun verhaal niet klopt. Dat zegt mijn verstand. Mijn gevoel wil moeilijk mee, maar dat is wel wat het moet.

Floris1976
Forum fan

UPDATE!!!! Re: Wie wil zijn skeptische mening geven?

Bericht door Floris1976 » 14 feb 2020 15:36

Na best een aantal dagen in angst gezeten te hebben en mijn oude angsten proberen weg te redeneren heeft mijn vrouw het voor mij op de man af gevraagd aan onze vriendin hoe beide voorvallen nu precies waren verlopen. Wat blijkt?

ER IS IN HET GESPREK MET DE PREDIKER HELEMAAL GEEN NAAM GENOEMD!!!!

Dit in tegenstelling wat haar man mij eerder vertelde. Zelfs al zou de man nu zeggen dat hij zeker weet van wel geloof ik dat niet meer, want zoiets had ze zeker wel onthouden. Blijkt dat jullie suggestie dat niemand met opzet loog, maar het verhaal toch niet juist was inderdaad het geval was. Ik denk dat het geloofsdeel van mijn hersenen gewoon veel te groot is.

Helaas is hier wel iets achter weg gekomen, dat ik nu probeer te tackelen. Ik hoop nogmaals op jullie serieuze hulp hierbij.

Toen mijn vrouw wilde gaan bellen met onze vriendin besloot ik met onze hond te gaan lopen. Tijdens het wandelen kwam ik een oude bekende tegen die ik wel vaker ergens tegenkom, maar niet erg vaak. Het is de broer van de dansleraar van mijn dochter. Ik noemde hem in de jaren dat we vroeger met een groep buiten speelden altijd Jozua. Mijn dochter vertelde me enkele maanden geleden dat hij het blijkbaar nogal grappig vond dat ik hem al die jaren Jozua had genoemd. Zijn broertje vertelde me eens dat hij weigerde Joshua te zeggen en hield het altijd ook gewoon op Jozua. Toen hij voorbij fietste had hij iemand aan de telefoon en hoorde ik hem zeggen Joshua, niet Jozua. Omdat ik besloten had dat als uit mijn vrouw haar vragenvuur een negatieve uitkomst kwam had ik het er vooraf met mijn vrouw over gehad dat ik het dan als laatste redmiddel maar op toeval moest schuiven dat 2 mensen dezelfde naam hadden genoemd (hetgeen achteraf dus ook niet zo was), maar daar had ik wel veel moeite mee. Net iets teveel toeval. Toen ik deze jongen zag en hoorde wat hij zei schoot het meteen door me heen dat dit wel heel veel toeval was. Ik probeerde het weg te redeneren al wandelend met mijn hond. Ik heb in het verleden veel angsten gehad, omdat ik toevallige zaken als te toevallig (en dus een boodschap bestempelde). Kreeg het gevoel dat dit god's weg was me te vertellen dat hij met toeval kan werken. Thuis vertelde ik mijn vrouw dat er vast een lading toeval zou komen. Daarna haalden we mijn dochtertje van school.Bij de school dook mijn oude angst weer op. Hier zou vast meer toeval komen. Gebeurde niet. Toen ik weer thuis was ging het wel vrij snel mis. Ik was telkens al zenuwachtig over wanneer de vriendin thuis was, zodat het gesprek plaats kon vinden. Ik was net thuis en dacht zou ze al thuis zijn en hup zo'n halve seconde daarna ging de telefoon, de vriendin belde terug. Ik schoot weer in angst en dan weet ik uit het verleden ga ik automatisch scannen op toevalligheden. Ik zit op de bank en denk hoe laat zou mijn oudste dochter vrij zijn? Tegelijkertijd zie ik op de klok dat het 12.25 uur is. De angst bekroop me alweer. Haar rooster nagekeken en ja hoor volgens het rooster vrij om 12.25 (is ze alleen vrijdags, maar ze komt wel vaker rond het middaguur thuis). Nu wist ik wel zeker te veel toevalligheid. 6 minuten later is mijn oudste dochter al thuis en blijkt dat ze eerder weg mocht. Al om 12.15 uur. Die toevalligheid is dan niet echt een toevalligheid meer of nog wel?

Daarna zat mij jongste dochter een tijdje op haar tablet. Ik keek telkens mee en verwachtte narigheid, maar er gebeurde niets.Daarna ging mijn oudste dochter naast me zitten en ik keek af en toe mee in haar magazine. Ik had hier en daar een paar keer een blik geworpen, omdat ik me niet bang wilde laten maken, maar ondertussen wel bang voor toevalligheden. En ja hoor enkele minuten later valt mijn oog op een opvallend vormgegeven intro van een artikel en daarna zie ik 1 regel daaronder DE NAAM VAN MIJN JONGSTE DOCHTER!!! Ik nog verder over de rooie.

Weer enkele minuten roept mijn dochter iets over een artikel over joyriden. Niks bijzonders! Nog enkele minuten later kijk ik nogmaals toevallig naar de voorkant van het magazine dat mijn dochter intussen al op de tafel had gelegd. Valt mijn oog op de naam Joy. Die viel denk ik op, omdat haar vriendin ook Joy heet. Ik dacht dat heb ik net ook gehoord. Vraag ernaar en inderdaad dat was genoemd in joyriden, maar had er eigenlijk dus niks mee te maken. Nu 2 uur verder heb ik nog wel 1 a 2 toevalligheden opgemerkt. Ik weet uit ervaring dat als je erop gaat letten , maar ook als je er niet echt op let je best veel toevalligheden op een dag treft. Dat heb ik geleerd door vroeger. Ik probeerde mezelf nu ervan te overtuigen dat dit alles gewoon toeval was en niks bovennatuurlijks. Ben ik eindelijk uit die profetie, maak ik me hier weer druk om.

Mijn vraag:
Vinden jullie dit bijzonder veel toeval of scan ik op toeval en tref ik het toevallig dan ook een aantal keer?

Ik wil gewoon weer vasthouden aan wat ik weet. De wetenschap verteld me wel evolutie dus geen scheppingsverhaal. Geen bewijs van de grote leiders van Israel. Geen sppor na zoveel archeologisch onderzoek, een enkele naam daargelaten. Geen spoor van de tocht in de woestijn. De Egyptenaren schreven alles zorgvuldig op, maar nergens hun Joodse slaven vermeld. Weinig tot geen getuigen over Jezus. Conclusie GEEN GOD! Dat is mijn verstand, nu mijn gevoel nog mee. Dit alles voelt wel als heel veel toeval.

Graag jullie input!!

er nu wel een reeks van toeval zou komen.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 feb 2020 21:56

Andre Hazes schreef: Je zegt ik ben vrij maar jij bedoelt ik ben zo eenzaam
Je voelt je te gek zeg jij maar ik zit niet te dromen
Want die blikken in je ogen zeggen alles tegen mij
Ik voel me precies als jij dus jij kan eerlijk zijn.

Je voelt je heel goed zeg jij je mond, begint te trillen
Ik denk dat ik jou kan helpen maar je moet zelf willen.
Elkaar nu een dienst bewijzen dat is alles wat ik vraag
Zet weg nu die angst ik wist het al het is mijn dag vandaag.

Geef mij nu je angst ik geef je er hoop voor terug.
Geef mij nu de nacht ik geef je de morgen terug.
Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel de weg met jou.

Kijk mij nu eens aan nee zeg maar niets je mag best zwijgen.
Het valt nu nog zwaar maar ik weet dat ik jou kan krijgen.
Dit hoeft nooit meer te gebeuren als je bij me blijft vannacht.
Want dan zul je zien als je straks wakker wordt dat jij weer lacht.

Geef mij het gevoel dat ik er weer bijhoor voortaan.
Ik ga met je mee want ik laat je nu nooit meer gaan

Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou

geef mij het gevoel dat ik er weer bij hoor voortaan
Ik ga met je mee want ik laat je nu nooit meer gaan

Zolang ik je niet verlies vind ik heus wel een weg met jou
Je bent bang voor het monster onder het bed floris.

Er is geen monster, echt niet.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 14 feb 2020 22:07

“Floris1976” schreef: Mijn vraag:
Vinden jullie dit bijzonder veel toeval of scan ik op toeval en tref ik het toevallig dan ook een aantal keer?
Floris,
Als je terugleest naar:

viewtopic.php?p=571304#p571304

en daarbinnen vooral het eerste punt, dan snap je vast en zeker dat ik de gave van profetie heb.
Voor mij niet zo vreemd want mijn ouders wisten dat ik “met de hem geboren” *) ben.

Roeland
*). In het volksgeloof werden dergelijke kinderen geacht een gelukskind of ziener te zijn.[1] Wie "met de helm geboren" is werd geacht het tweede gezicht te hebben.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 feb 2020 03:13

Get verbaast mij niets Floris.
Wat mij welverbaasd is dat de vergissing voorjou zo belangrijk blijkt.
We vergissen ons allemaal wel eens.vooral als het om herinneringen gaat,
Ik vermoed dat de belangrijkste reden is dat onze hersenen helemaal niet bedoeld zijn om herinneringen te bewaren, maar om er kleine programmas in te bouwen voor toekomstig gedrag. Wie die programmas aanzien voor exacte weergaves van het verleden, vergist zich waarschijnlijk geweldig. Het verschikt uiteraard per persoon en per situatie, maar de meesten zijn slechts matig betrouwbare ooggetuigen.
Ik wens u alle goeds

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 17 feb 2020 11:42

Beste Floris

Ik kan me denk ik goed inleven met je innerlijke strijd...gevoel en verstand...die elkaar zo tegenspreken…

ik heb ook zoveel dingen meegemaakt dat het jaren bleef knagen het was toch niet allemaal nep? ….en dat bleef doorzeuren ….zooo lang.
gelukkig ging bij mij het verstand de boventoon voeren…maar ook ik heb dingen die ik niet kon/kan verklaren..
en inderdaad het geheugen is beinvloedbaar…maar ook zelf bijzondere dingen meegemaakt in me lichaam...

andere dingen zijn letterlijk gebeurd….zoals mijn broer tegenkomen die ik slecht 1 x per jaar zie ..onderweg op vakantie verkeerde snelweg naar het zuiden gepakt...geen idee dat hij op vakantie was een dag eerder vertrokken 1000 km verderop lyon -bij een tankstation stond hij naast ons te tanken met 20 vulstations in een rij…...2 minuten later of 20 meter verderop en ik had hem niet gezien..die tijd had ik een groot verlangen om elkaar meer te zien...en al behoorlijk ver in het verliezen van me geloof…

dus ik weet waar je het over hebt als je voelt dat twijfel zo sterk kan zijn…

wat me over de streep heeft getrokken is de logica hier op freethinker....met veel dank aan de vele bijdragen van degenen hier en vooral een grote dank een rereformed zonder de bedoeling hem een grote veer op te steken ;) en me eigen besef dat als hij dan mocht bestaan hij de grootste misdadiger moet zijn die er ooit heeft bestaan…;)..vraag je zelf gewoon 1 vraag af…..als god bijv kan genezen ..toon me 1! geamputeerde of mismaakte die weer normale lichaamsdelen heeft ontvangen , zolang dat niet gebeurt ..ben je vrij!

op een gegeven moment leer je los te laten ook van de dingen die je niet begrijpt….als al het andere krom is en een verklaring heeft dan ook voor die 1 of 2 dingen die je nog niet begrijpt…..

sterkte...en leer los te laten ..zolang je naar een verklaring blijft zoeken blijf je erop gefocused… ik weet het , het is moeilijk
Love hurts - ;)

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 17 feb 2020 14:21

Ik denk niet dat je hier uit komt eigenlijk. Onze hersenen creëren onze herinneringen en zijn niet erg betrouwbaar als het om feiten gaat. En profetieën zijn makkelijk te maken. Ik herinner me, in de tijd lang lang geleden dat ik mij nog af en toe in christelijke sferen bevond. Er was een serieus gelovige jongen die twijfelde wat hij na zijn school moest gaan doen. Toen heeft hij gebeden, deed zijn Bijbel open en stak zijn vinger uit. De eerste tekst die hij tegenkwam zou hij als Gods woord zien. Daar had hij voor gebeden. Dit soort dingen wordt vaker gedaan in evangelische kringen. De tekst waar hij op landde was "De Heer zei tegen Jeremia: Ga naar het huis van de pottenbakker. Daar zal Ik verder tot je spreken." Hij vatte dit op als aansporing om naar de Bijbelschool te gaan die de naam droeg 'Huis van de Pottenbakker'. Tja, hij was er blij mee. Ik was alleen verbaasd, want op deze manier kun je alles verklaren en in het grote Boek opzoeken. Het eerste probleem is met zijn keuze dat hij rechtshandig is. Je bidt wat, vraagt leiding van heilige geest, slaat het Boek open en steekt je vinger erin. 50% kans dat je op een rechter bladzij terechtkomt. Puur toeval, en bovendien had hij elke leiding die nergens op had geslagen in de wind geslagen. Meer dan 50% kans om in het OT te struinen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 17 feb 2020 18:42

Dat heet bijbeltje-prik
Afbeelding Hebr 6:

Plaats reactie