Youtube docu's

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

MoreTime
Bevlogen

Re: Youtube docu's

Bericht door MoreTime » 28 mei 2014 15:06

JohanT schreef:Niet louter youtube, maar hier is een grote verzameling aan documentaires te vinden:

http://topdocumentaryfilms.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wow! Dat zijn er heel veel! Nu nog een manier bedenken om ze op TV vanuit de luie stoel te bekijken. Heb wel een tablet maar die is niet aan te sluiten op de 42" breedbeeld :(
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 jun 2014 06:56

Misschien niet helemaal een documentaire, maar mijns inziens wel een innteressante visie op het verschijnsel religie. Ik ontdekte het toen ik zocht naar Youtube filmpjes omtrent “ancient astronomy”

Ik was altijd al van mening dat de religie in de oudheid voor een zeer groot deel was gebaseerd op waarnemingen van de hemel. (de zon de maan en de sterren!)

De oude Egyptenaren bijvoorbeeld hadden ontdekt dat de lijn die de drie sterren van de gordel van Orion met de ster Sirius verbind, tijdens de Equinox altijd naar de opgang van de zon wijst. (ze loopt namellijk paralele met het vlak waarin de aarde rond de zon draait). Aangezien de precessie van de aard ongeveer 25.800 jaar nodig heeft op een volle cirkel (360 graden) af te leggen, is het gevolg van de precessie al te merken als je ongeveer 72 jaar lang vastlegt waar de sterren van de zodiac stonden op dat moment. Die verschuiven in die tijd namelijk precies een graad.

Vele volkeren waren daarom waarschijnlijk reeds in prehistorische tijden met die precessie bekend. Het moment waarop het sterrenbeeld Orion haar laagste stand zou bereiken hadden de Egyptenaren berekend. Dit moment beschouwden ze blijkbaar als het begin van de tijd, en aangezien het dicht bij het einde van de ijstijd en de opkomst van de landbouw ligt, zou het inderdaad ook op grond daarvan in mondelinge overleveringen kunnen zijn genoemd, als begin van alles. Op dat moment (10.598 BC) kwam de zon op in het sterrenbeeld Leeuw. (Dat sterrenbeeld lijkt meer op een Sphinx dan op een Leeuw trouwens). Uiteraard zijn er ook fanatiekelingen die dit als bewijs opvatten dat de Sphinx 12000 jaar oud is, maar dat acht ik een tikje kort door de bocht. Ook wij kunnen datzelfde moment berekenen, maar dat wil niet zeggen dat we dat weten omdat we dat 12000 jaar geleden hebben ontdekt! We hebben het feitelijk pas enige tientallen jaren geleden (her)ontdekt!

Daarvoor kwam de zo’n drieduizend jaar lang op in het sterrenbeeld Maagd. Of dat enig verband heeft met de mythe dat de zon door de godin noet (nacht?) werd opgegeten, en door haar vervolgens weer – via de vagina - ter wereld werd gebracht, weet ik niet. De overgang van Stier naar Ram vond ongeveer plaats in rond de tijd van Hammurabi en het einde van het Egyptische middenrijk. Als Mozes daar wat mee te maken had, dan was dat in elk geval zo’n 570 jaar voor Ramses II en niet erna zoals men doorgaans verondersteld.

Maar ik vermoed dat in het Exodus verhaal meerdere oudere mythes werden samengebracht, dus waarschijnlijk is er niet een uniek moment in de tijd waar het naar verwijst. Er zijn in het boek Exodus verwijzingen gevonden dan wel verondersteld naaLr Ramses; Echnaton, de uitbarsting van Santorini (Thera), Hammurabi en Sargon van Akkad, de verwoesting van Hazor Jericho en Ai(verwoest (rond 2400) en naar gedomesticeerde kamelen(bestaan sinds ongeveer (900) en die belopen gezamelijk dus een tijdspanne van ongeveer 1500 jaar!

LEt op! er zijn dus nog twee aansluitende fimpjes op youtube te vinden!
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 jun 2014 05:05

vegan-revolution schreef:Een impressie van de "radicale" islam :
als zij (degenen die tegen u strijden) ophouden dan moet ook u ophouden.

Helaas; sommigen houden niet op!
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 18 jun 2014 06:22

Het is alweer van Youtube verwijderd. Blijkbaar moeten mensen tegen de waarheid "beschermd" worden.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 jun 2014 09:50

vegan-revolution schreef:Het is alweer van Youtube verwijderd. Blijkbaar moeten mensen tegen de waarheid "beschermd" worden.
Alleen lees ik dat het verwijderd is i.v.m. (youtube)beleid t.o.v. geweld.
Echter, Islam is liefde en vrede?? Hoe kan dit?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 27 jul 2014 14:42

https://www.youtube.com/watch?v=aUlMrjKN60A" onclick="window.open(this.href);return false;

Deel 1 van 9. Geweldige docu m.b.t. de melkweg!
Philip K. Dick

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 26 aug 2014 15:16

dikkemick schreef:Veel beter dan welke speelfilm dan ook. Vol humor! Begint na ongeveer 10 minuten introductie.
Ga ik kijken, bedankt!
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 12 dec 2014 03:25

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 jan 2015 05:12

Naar aanleiding van deze reactie van lost and not found yet, in het onderwerp "zelfmoord terrorist" in "religie in het nieuws", plaats ik hier een youtube fimpje over twee Amerikanen die hebben geprobeert de reizen van Marco Polo na te doen. De slotconclusie was dat de meeste mensen – waar ook ter wereld – vriendelijk zijn en gastvrij. Ik denk dat dat grotendeels waar is.

Jammer genoeg zien we meestal de minderheid die dat niet is in het nieuws komen.

Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 jan 2015 12:07

Racisme en slavernij in moslimlanden :

Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 » 13 jan 2015 17:39

"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 17 jan 2015 19:00

Onze zon stelt op kosmische schaal niets voor!
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 jan 2015 14:09

Dacht deze docu van de Griekse schone was..Franscesca Popudopulus of zoiets...Moet je ook maar eens opzoeken.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 22 jan 2015 19:20

Maar laat maar!
Ik ben eruit.

Hi-la-risch!
(en triest)
Philip K. Dick

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 26 jan 2015 13:46

[National Geographic] The Bible's Buried Secrets Documentary

Is dit een 'echte' archeologische documentaire? Voordat ik mijn tijd verdoe met Bijbels giswerk. :wink:

Plaats reactie