YouTube Klassieke Muziek

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: YouTube Klassieke Muziek

Bericht door vegan-revolution » 24 mei 2012 11:44

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 24 mei 2012 12:36

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck » 29 mei 2012 11:14

Slechts de prelude. De twee andere delen zijn makkelijk te vinden.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.

Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck » 31 mei 2012 21:14

Niet voor niets is het stuk door zoveel goede pianisten opgenomen. Zie hier het tweede deel (Chorale) door Richter.

En tot slot de fuga door Rubinstein.

Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 15 jun 2012 20:09

Voor Petals en Rereformed.

Finland kent verschillende grote componisten, in het verleden maar zeker ook in het heden.
Een klein stukje uit Petals.

Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 jun 2012 13:44

Kaija Saariaho woont al tientallen jaren in Parijs. Met haar Franse man (die ook componist is) kwam ze eens in de zomer naar Jyväskylä in Finland, waar ik een zomercursus "muziek en computer" volgde, dat was allemaal heel bijzonder toen. Aangezien ze toen al alles wist van computers en muziek werd ze uitgenodigd om ons te vertellen over haar componeertechnieken. Het was de merkwaardigste lezing die ik ooit bijgewoond heb. Ze is een zog. Asperger (toen wist ik daar niets van), en wel precies zoals een leek daar een clichee beeld van kan hebben: buitengewoon begaafd, maar geen enkele sociale vaardigheid.
Ze zat aan de tafel met wij luisteraars er in een grote kring omheen, en ze begon half in zichzelf tegen de tafel te praten, soms zo zacht dat je het maar moeilijk kon volgen, zelfs al was het hele gezelschap muisstil. Na een uur ging er iemand op de horloge kijken, maar zij had nergens erg in. En ze praatte nog meer dan een uur door. Niemand durfde haar te onderbreken, en niemand durfde haar daarna nog een vraag te stellen. 8*)
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 jun 2012 14:04

Dit is al jaren mijn favoriet. Qua techniek een van de geniaalste composities uit de gehele muziekgeschiedenis, terwijl het tezelfdertijd de diepzinnigste gevoelens oproept.
De uitvoering van Richter in een kathedraal met een hoop echo maakt het des te mystieker en perfecter:

Born OK the first time

KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk » 23 aug 2012 21:28

Niet alleen goede muziek en een prachtige stem maar ook nog een leuk filmpje:

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 23 aug 2012 21:47

Één van mijn favorieten:

"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 18 okt 2012 14:52

En deze is ook wel een voorbeeld van aardige Bach piano muziek.
http://www.youtube.com/watch?v=Y-vMq9XU ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom ik deze linkjes geef?
Hierom!
http://www.ed.nl/uitcultuur/cultuur/118 ... sfemie.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://supportfazilsay.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie neemt Turkije nog serieus als EU-kandidaat?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

MariekeV

Bericht door MariekeV » 20 okt 2012 08:48

http://www.youtube.com/watch?v=qB76jxBq_gQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Godzijdank hebben we Kuitert

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 21 okt 2012 12:12

Rereformed schreef:Dit is al jaren mijn favoriet. Qua techniek een van de geniaalste composities uit de gehele muziekgeschiedenis, terwijl het tezelfdertijd de diepzinnigste gevoelens oproept.
De uitvoering van Richter in een kathedraal met een hoop echo maakt het des te mystieker en ]
Welk stuk is het?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 21 okt 2012 16:22

Vilaine schreef:Je kan zeggen wat je wil, maar het christendom heeft wel geïnspireerd tot geweldige muziek.

Vooral als er een bijzonder voorstelling van gemaakt wordt is het leuk.
http://www.youtube.com/watch?v=SXh7JR9oKVE" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel leuk idee. Alleen, deze muziek gaat direct af, bij mij.

Over inspiratie: ik heb het idee dit soort muziek, incl alle liturgische muziek, op een bepaalde manier zijn gecomponeerd. Maar ik denk dat dat buiten het bestek van dit onderwerp gaat.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 21 okt 2012 16:24

Fish schreef:Pavarotti - Una Furtiva Lagrima, Donizetti.
http://www.youtube.com/watch?v=Funp7JTW" onclick="window.open(this.href);return false; ... re=related
Prachtig nummer. Deze link werkt niet meer, maar dat is zo opgelost.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 21 okt 2012 16:53

Prachtig!
Staat in mijn top 10

Plaats reactie