Last Night.

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 23 dec 2007 16:14

Devious schreef:. Ware dat het geval geweest, dan had Marinus in zijn hoedanigheid van digibeet (ik weet het want ik ben ook een onwetende klungel met computers) écht niet zoveel moeite gedaan, en was hij gewoon naar de winkel gegaan.
Vind je niet dat je een beetje overdrijft?

Grtz..
De ironie is idd dat het laatste wat ik wilde doen was een film downloaden. Ik heb me daar toch wel een paar uur lopen frustreren achter die comp en ik had veel liever 25 Euro uitgegeven om me dat gezeik te besparen idd. Maar aangezien ik geen andere manier wist dan downloaden dan houd het snel op heh?

Overigens is al die ophef in dit draadje bijzonder goede reclame voor dit topic en dus de film :D
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 23 dec 2007 16:33

Het zou dank zij ons nog wel eens commercieel interessant kunnen worden :D Een culthit.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 23 dec 2007 16:47

Devious schreef:Het zou dank zij ons nog wel eens commercieel interessant kunnen worden :D Een culthit.
De film kostte ongeveer 2.000.000 euro om te schieten. Comercieel gezien zal de film al wel een ruime winst gemaakt hebben gok ik. Maar goed er is zeker een cult rondom de film. Met name de aard van de ramp is reden voor een niet aflatend bron van debat.

Zo heb je de rampagnosten die denken dat de ramp onkenbaar is. De Arampisten die niet geloven dat de ramp plaatsvind. Onder de Rampisten maken met name de supernovisten en de astroidisten de dienst uit. Kortom de cult heeft meer stromingen dan de protestanste kerk

Ik ben overigens een rampagnostische samenopwegist. (Ik geloof dat er een ramp is, maar niet wat voor ramp en ik vind de aard vd ramp niet zo belangrijk)
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 23 dec 2007 17:21

Indien de film en muziekindustrie verstandiger zouden zijn dan zijn er via P2P miljoenen te verdienen. Jammer genoeg blijven ze internet als een vijand beschouwen.

Organisaties als BREIN of de belgische Sabam kun ej beter opdoeken. dat zijn gewoon dieven

Theoloog

Bericht door Theoloog » 23 dec 2007 17:41

Als je iemand uitmaakt voor 'dief' moet je aantonen dat ze zich wederrechtelijk andermans eigendom toe-eigenen, appelfflap. Anders moet je er een toevoeging bij zetten..: "dat zijn gewoon dieven, vind ik", of je pleegt smaad.

Ik vrees dat BREIN en SABAM het recht aan hun kant hebben. Wat m.i. aantoont dat het recht krom is.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 23 dec 2007 19:08

theoloog

bijvoorbeeld.
de extrataksen op lege dvd's. Sabam heeft mee afgedwongen dat iedereen extra moet betalen voor lege dvd's ivm oa auteursrechten.al gebruik je die DVD voor vakantiefoto's. Je bent dus zelf de auteur maar denk je nu dat je die taks terugkrijgt?

ander voorbeeld.
Ik zat mee in de organisatie van een stomme studentenfuif en onze toenmalige DJ bracht Sabam op de hoogte :)
bon, ze vroegen 250 euro voor 1 avond (2001).
onze vraag om de prijsbepaling te verduidelijken bleef onbeantwoord.
Op onze vraag hoe het zit met artiesten die niet aangesloten zijn bij Sabam kwam het antwoord dat we dan ook moesten betalen.

Dit houdt geen steek en je hebt waarschijnlijk gelijk als deze, vind ik, diefstal perfect legaal is. Toch voel je aan dat er één en ander niet klopt.

[/quote]

botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes » 23 dec 2007 20:05

Theoloog schreef:
botjes schreef:Het is trouwens opmerkelijk dat het aankaarten van dit issue voor sommigen 'not done' is; de wereld op z'n kop.
Onzin, zedenpreker. Er gaan miljarden om in de entertainmentindustrie en ik zie niet in waarom ik die woekeraars nog meer zou moeten betalen dan ik al doe omdat ik zo af en toe een filmpje wil zien dat ik niet bijzonder genoeg vind om vijf euro voor te betalen.
Kon je het niet laten, een ad hominem? Jammer. Het is overigens een opmerkelijke redenering die je hier ten berde brengt: "ik ben het niet eens met de prijs die de verkoper vraagt, dus jat ik het maar of maak gebruik van gejat materiaal.".
Theoloog schreef:Informatie zou vrij moeten zijn.
Het uitgangspunt van de Auteurswet is enerzijds dat de maker van een werk moet worden beschermd, zodat deze zijn inspanning op enigerlei wijze te gelde kan maken. Anderzijds beoogt de Auteurswet ook de informatievrijheid en -informatie-uitwisseling te ondersteunen. De Auteurswet streeft naar een optimale balans tussen de rechten van de auteur en de vrijheid van informatie.
http://www.dare.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=185#2
Dat de auteurswet zou moeten worden aangepast aan het digitale tijdperk lijkt me evident, maar alle informatie vogelvrij verklaren is een stap te ver. Als semi-professioneel fotograaf houd ik een eigen portfolio en foto-webblog (fotoblog) bij op het internet. Ik ben ertegen dat mijn creatie's (al dan niet zonder credit) onbevraagd gebruikt of misbruikt worden, zeker in commerciële context. Met mij vele auteurs, componisten, musici, en anderen die intellectueel goed produceren. Er zijn ook enkele series foto's die ik gepubliceerd heb onder de creative commons licentie, die het mogelijk maakt dat deze foto's zonder problemen onder bepaalde condities makkelijker gekopieerd en verspreid kunnen worden en zelfs dat anderen er verder aan kunnen werken. Deze keuze ligt echter bij de auteur en dat is waarom auteursrecht relevant is.
Theoloog schreef:Om op jouw laatste vraag in te gaan: Ik zie BREIN als een Gestapo-organisatie. Wat maakt dat jou, denk je?
Ga rustig verder met je ad homini. Gut, je valt wel door de mand zeg.

Theoloog

Bericht door Theoloog » 23 dec 2007 20:17

Ad homini? Als je Latijn gaat verbuigen is het wel handig je verbuigingen te kennen.

Bovendien ben ik niet met je in discussie over dit onderwerp, botjes, aangezien jij dat ook niet bent. Je dreigt namelijk verklikker te spelen bij BREIN en bij dreigen is de discussie voorbij.

Als je een discussie wenst over piraterij kan dat in een apart topic. Dat had je, als je fatsoen had gehad, natuurlijk uit jezelf wel kunnen bedenken: dat je niet moet gaan dreigen, maar een discussie starten met als inleiding:

'Hé, gewaardeerde forumgenoten, ik zie dat er hier licht omgegaan wordt met het uitwisselen van links naar torrentsites. Ik vind dat niet koosjer, eerlijk, gepast, fatsoenlijk, want ... ' en dan volgt je argumentatie.

Dat is zoals we hier met elkaar omgaan, en niet: als jullie niet doen wat ik verkeerd vind dan loop ik naar de meester hoor, en die geeft jullie straf. Dat is namelijk niet alleen kinderachtig, maar je geeft ook nog eens aan dat je schijt hebt aan je medegebruikers.

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 23 dec 2007 20:25

Theoloog schreef:Ad homini? Als je Latijn gaat verbuigen is het wel handig je verbuigingen te kennen.

Argumenta ad hominem? :-k

botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes » 23 dec 2007 20:40

Devious schreef:Hallo Botjes.

Om eerlijk te zijn schrok ik een beetje van jouw reactie. Ja, het downloaden van torrents is illegaal, zoals zoveel dingen illegaal zijn. De torrent wordt echter niet aangeboden op deze site. Er is alleen maar aangewezen waar de torrent te downloaden is, en hoe een digibeet dat moet doen. Daar is bij mijn weten niets illegaals aan.
Stel je voor, een doos met pc's is door iemand gejat van iemand anders en de dief heeft deze doos in een loods achtergelaten. Als jij, op de hoogte gekomen van de aanwezigheid van de doos en wetende dat het om gejat spul gaat, hier alleen maar aanwijst waar de doos met pc's te halen is opdat anderen een gejatte pc voor zichzelf kunnen 'ophalen' lijkt me hier sprake van heling. Dit is niet alles. Buiten dat help je deze 'anderen' een handje met hoe ze de gejatte pc's aan de praat moeten krijgen. Jij kunt dit 'normaal' vinden, ik vind het bedenkelijk.
Devious schreef:Het betreft in ieder geval geen film die je zo even bij de videotheek haalt, of bij Freerecordshop.
Bij de betere videotheek kan hij uit een ander filiaal worden gehaald. Hij is online via vele sites te koop (Amazon, Barnes&Noble), en als Marinus het via bittorrent, unzip, installeren van een codec etc. etc. voor elkaar krijgt lukt hem vast iets veel laagdrempeligers als een internetbestelling. Ik wil Marinus best wel geloven als hij zegt zijn best te hebben gedaan de film te vinden via de legale kanalen (alhoewel er dus genoeg middelen zijn), maar het zeldzaam zijn ervan rechtvaardigt nog niet het gebruik van een illegale versie. Maar ja, uiteindelijk moet Marinus dat zelf weten natuurlijk. Daar ging het mij ook niet om.
Devious schreef:Vind je niet dat je een beetje overdrijft?
Wellicht had ik wat tactischer kunnen reageren, maar ik vind het gewoon stuitend
:bounce: dat wanneer hier illegale content aangeprijsd wordt, dit door onze moderators gewoon wordt toegestaan, of zelfs niet eens gevraagd wordt dit niet te doen. Sterker nog, er wordt een handje bij geholpen.
Laatst gewijzigd door botjes op 23 dec 2007 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes » 23 dec 2007 20:54

Theoloog schreef:Ad homini? Als je Latijn gaat verbuigen is het wel handig je verbuigingen te kennen.
Ad homina dus, bedankt Socrateles.
Theoloog schreef:Bovendien ben ik niet met je in discussie over dit onderwerp, botjes, aangezien jij dat ook niet bent.
Je voorlaatste reactie deed anders vermoeden.
Theoloog schreef:Dat is zoals we hier met elkaar omgaan, en niet: als jullie niet doen wat ik verkeerd vind dan loop ik naar de meester hoor, en die geeft jullie straf. Dat is namelijk niet alleen kinderachtig, maar je geeft ook nog eens aan dat je schijt hebt aan je medegebruikers.
Ik zet hier niemand in de hoek, maar appelleer aan het moderatorgedrag. Sterker nog, de meeste medeforumleden heb ik hoog staan als discussiepartners. Als jij meent dat ik het schijt heb aan mijn medeforumleden mag je me wijzen waar ik dat expliciet maak. Kun je dit niet, dan mag je ophouden. Opvallend overigens dat je nu stellig meent te weten hoe we hier met elkaar om moeten gaan, iets met een pot en ketel enzo....

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 23 dec 2007 21:01

botjes schreef: Stel je voor, een doos met pc's is door iemand gejat van iemand anders en de dief heeft deze doos in een loods achtergelaten. Als jij, op de hoogte gekomen van de aanwezigheid van de doos en wetende dat het om gejat spul gaat, hier alleen maar aanwijst waar de doos met pc's te halen is opdat anderen een gejatte pc voor zichzelf kunnen 'ophalen' lijkt me hier sprake van heling. Dit is niet alles. Buiten dat help je deze 'anderen' een handje met hoe ze de gejatte pc's aan de praat moeten krijgen. Jij kunt dit 'normaal' vinden, ik vind het bedenkelijk.
Slechte vergelijking. Laten we het zo proberen:
Stel je voor, een pc is door meneer W gekocht en hij vind het apparaat na tien jaar, als het model commercieel al niet meer interessant is, terug op zolder. Hij is zo verrukt over de pc dat hij er een duplicaat van vervaardigt en die gratis aanbied aan wie er ook maar belangstelling voor zou hebben. Mevrouw X weet hier toevallig vanaf en als zij meneer Y tegen komt die juist op zoek is naar zo'n soort pc dan verwijst ze hem daarheen. Hij heeft dan weliswaar geen originele en de kwaliteit is ook niet optimaal, maar hij is er toch blij mee.

Maar daarmee is het verhaaltje nog niet afgelopen. Want meneer Y weet niet hoe hij de pc aan de praat moet krijgen. Gelukkig weet een kennis Z dat wel en die vertelt hem een spannend verhaal over stekkers en stopcontacten.

Diefstal? Heling? Medewerking bij illegale activiteiten? Bedenkelijk?

Samante

Bericht door Samante » 23 dec 2007 21:08

botjes schreef:en als Marinus het via bittorrent, unzip, installeren van een codec etc. etc. voor elkaar krijgt lukt hem vast iets veel laagdrempeligers als een internetbestelling.
Laatst ook een muziek cd via internet besteld. Muziek legaal gedownload, voor dezelfde prijs als de cd in de winkel kost. Het was een probeerseltje en niet voor herhaling vatbaar. Uren en uren kwijtgeraakt in het legaal downloaden van de cd, het ging ongelooflijk moeizaam. Verder blijkt het niet mogelijk de muziek te branden op cd voor eigen gebruik. Dus voortaan zal ik geen muziek meer legaal downloaden, ook geen films. Ik kijk wel of ik ze in de winkel kan krijgen of bestellen en anders laat ik het maar zo.
Wel denk ik, digibeet als ik ben, dat illegaal downloaden veel soepeler zou kunnen gaan dan legaal downloaden. Als ik kijk om me heen zie ik vele mensen die illegaal downloaden en ken ik eigenlijk niemand die dat legaal doet.

En dat de prijs hetzelfde is van legaal downloaden als aanschaffen in de winkel, inclusief een geluidsdrager en mooi hoesje, is natuurlijk ook bezopen.
Maar ja, ik heb het legaal tenminste eenmaal geprobeerd.

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 23 dec 2007 21:08

botjes schreef:
Ad homina dus, bedankt Socrateles.
Nee, het meervoud van argumentum is argumenta. Argumentum ad hominem wordt dan argumenta ad hominem. Beter lezen hoor, ook waar het mijn nickname betreft [-X

botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes » 23 dec 2007 21:13

Socratoteles schreef:Stel je voor, een pc is door meneer W gekocht en hij vind het apparaat na tien jaar, als het model commercieel al niet meer interessant is, terug op zolder.
Auteursrecht is iets anders dan het al dan niet commercieel interessant zijn. Voor een uitleg, zie b.v. wikipedia.
Socratoteles schreef:Hij is zo verrukt over de pc dat hij er een duplicaat van vervaardigt en die gratis aanbied aan wie er ook maar belangstelling voor zou hebben.
Op auteursrechtelijk beschermd materiaal dus [-X

Plaats reactie