Opgelicht

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mullog
Ervaren pen

Opgelicht

Bericht door Mullog » 10 apr 2017 15:14

Vorige week dinsdag kwamen wij (mijn vrouw en ik) al zappend langs het programma Opgelicht van de AVRO-TROS en in tegenstelling tot onze gewoonte bleven we plakken in het item dat op de site van de show wordt omschreven als “Een zwervende mannenverleidster die door heel Nederland een spoor van ellende achterlaat”.

Het item ging over een vrouw die Wilma heet (als ik mij goed herinner) en die, na een klaarblijkelijk stukgelopen huwelijk vanwege een koopverslaving, van de ene man naar de andere hopt, via de PC van haar slachtoffers de nodige zinloze internet aankopen doet en als de man in kwestie daarover begint te mopperen hem dan verlaat en op zoek gaat naar een nieuw slachtoffer. Het was indrukwekkend hoe het de vrouw lukt om van Vlissingen naar de Eemshaven en van IJmuiden tot Heerlen hiervoor mannen aan de haak te slaan (ten minste, zo werd het in het inleidende filmpje gebracht).

Dit is wat we te zien kregen in het item
  • Wilma kwam op mij over als een simpele ziel die door haar koopverslaving, die haar al haar huwelijk heeft gekost en waardoor ze geen contact meer heeft met haar dochter, een weinig benijdenswaardige levensstijl heeft zonder vaste verblijfplaats en menselijke warmte om haar te helpen
  • Een reeks van mannen (twee die geïnterviewd werden en een die bij de confrontatie op de achtergrond stond, maar er zijn er meer!) die blijkbaar zo eenzaam zijn dat ze een willekeurige vrouw gelijk in huis nemen en na een dag of twee hun pincode overhandigen en wiens ondersteuning van Wilma bestond uit het haar weer buiten zetten als ze erachter kwamen dat er nogal wat op hun kosten gekocht werd
  • Een “keiharde” confrontatie op straat waar Wilma natuurlijk alles ontkende, haar meest recente verovering geen idee had wat hem overkwam en de presentatrice natuurlijk met onweerlegbare bewijzen van de grote oplichterij stond te zwaaien. Helaas bloedde het een beetje dood want er was geen ME-busje aanwezig om de oplichtster te arresteren en als kijker zag je ook wel dat Wilma hulp nodig had en geen confrontatie. Ik had sterk de indruk dat de presentatrice na een paar minuten ook het idee begon te krijgen van "wat sta ik hier nu eigenlijk te doen?"
  • Een ritje van Wilma met een ex die haar bij een nieuw slachtoffer ging afzetten nadat ze door de “keiharde” confrontatie door haar “vriend” op straat was gezet. Dat ritje eindigde uiteindelijk bij een politieauto die haar naar het Leger des Heils ging brengen voor een overnachting en een wat vage toezegging over hulp om haar leven weer in het spoor te krijgen
  • Twee mannen (slachtoffers) die in de studio diepgaand werden geïnterviewd. Dat ging ongeveer als volgt:
  • Jaap Jongbloed; “Bent u slachtoffer van deze vrouw?”
  • Slachtoffer; “Ja”
  • Jaap Jongbloed; “Bent u voor veel opgelicht?”
  • Slachtoffer; “Voor een paar duizend euro”
  • Jaap Jongbloed; “En dan gaan we nu naar ons volgend onderwerp”
Het hele item was van een menselijke triestigheid die mij doet afvragen of je dit soort dingen wel moet uitzenden en wat de programmamakers hier nu mee willen bereiken. Het was inderdaad een spoor van ellende, maar volgens mij niet in de zin zoals de programmamakers hem bedoelden.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Opgelicht

Bericht door Dat beloof ik » 10 apr 2017 16:04

Ja, uiteindelijk heeft elk tv-programma of -onderwerp een eind.
Ik heb ooit meegemaakt dat een team waar ik in zat, met Jongbloed samenwerkte voor een programma en dat was (toen) goed geregeld.

Ik zit met de vraag waarom er niets mee is gedaan. Hebben al die slachtoffers geen aangifte gedaan, en waarom niet. In dat geval namelijk, had ze wél opgepakt kunnen worden (als één en ander is samenwerking en overleg met de politie was opgezet).
Nu komt er wel politie aan te pas, maar ze wordt niet aangehouden; dat betekent dat ze niet wordt gezocht voor deze zaken.
En hoe, in vredesnaam, krijgt één van de slachtoffers het voor elkaar om haar af te zetten bij een nieuwe slachtoffer ?!
Wellicht is het dat dan ook, en wil men de kijker alleen maar waarschuwen om niet al te goedgelovig te zijn.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 10 apr 2017 16:18

Mullog schreef:
  • Wilma kwam op mij over als een simpele ziel die door haar koopverslaving, die haar al haar huwelijk heeft gekost en waardoor ze geen contact meer heeft met haar dochter, een weinig benijdenswaardige levensstijl heeft zonder vaste verblijfplaats en menselijke warmte om haar te helpen
Het hele item was van een menselijke triestigheid die mij doet afvragen of je dit soort dingen wel moet uitzenden en wat de programmamakers hier nu mee willen bereiken. Het was inderdaad een spoor van ellende, maar volgens mij niet in de zin zoals de programmamakers hem bedoelden.
"Opgelicht" ik denk dan meer aan keiharde oplichters, niet aan mensen die diep in de ellende zitten. Het riekt erg naar sensatie en weer een programma gevuld.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 12 apr 2017 13:45

Storm schreef:
"Opgelicht" ik denk dan meer aan keiharde oplichters, niet aan mensen die diep in de ellende zitten. Het riekt erg naar sensatie en weer een programma gevuld.
Denk ook dat de vorm en toon meer aandacht krijgen dan de inhoud inderdaad een "goedkope" manier om een programma te vullen. Gelukkig zijn we niet tot kijken verplicht :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie