Waarom mensen downloaden

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Samante

Re: Waarom mensen downloaden

Bericht door Samante » 16 jul 2012 13:35

lanier schreef:Dat er eerst reclame verschijnt dat boeit me niet, dan ga ik naar het toilet of pak ik wat te eten en te drinken. In de bioscoop is het ook niet anders, en heeft men soms haast om een film te bekijken? Reclame is altijd en overal.
Nou reclame is anders de reden dat ik commerciële televisie mijd en daar al helemaal niet naar films kijk die om de haverklap worden onderbroken. Als ik betaal voor een film op dvd wil ik verschoond blijven van verdere reclame. Wat ze kunnen doen is een foldertje bijvoegen, maar ze moeten me niet er mee lastig vallen.
Soms heb ik inderdaad haast om een film te bekijken en dat kan zijn als ik bijvoorbeeld vrienden op visite heb waar ik ook nog mee uit wil gaan.
Reclame in de bioscoop neem ik op de koop toe. Films kijken in de bioscoop is regelmatig ook geen pretje omdat het publiek zich soms misdraagt.

Samante

Bericht door Samante » 16 jul 2012 13:38

Devious schreef: Hoe jammer dat ook is voor die mensen, soms moet je door technologische, politieke of demografische ontwikkelingen gewoon ander werk zoeken. Iemand die in de jaren 70 of 80 een dure opleiding tot telexist had gevolgd, moest jaren later ook gewoon ander werk zoeken toen steeds minder mensen van een telex gebruik gingen maken. Vroeger waren er geen geluiddragers en moesten artiesten hun brood verdienen met optreden. Daar gaan we nu weer naar terug, of men dat nu leuk vind of niet. Degenen die niet meer aan de bak komen zullen dan ander werk moeten gaan zoeken, net als ieder ander. 't is niets anders.
Zo heb ik ooit een baan gehad bij een reclame service bureau. Daar maakten we voor reclamestudio's kleurenprints, litho's en matchprints. De komst van hoogkwalitatieve en goedkope kleurenprinters zorgde ervoor dat de kleurenprints niet meer werden afgenomen en het rechtstreeks digitaal aanleveren bij drukkerijen maakte dat de litho's en matchprints volstrekt overbodig waren. En toen moest ik inderdaad weer ander werk zoeken. Die ontwikkelingen gebeurden overigens razendsnel en daar is inderdaad niets tegen te doen.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 jul 2012 15:04

Vroeger was het ook verboden om kopieën van cd's of lp's te verkopen vanuit de kofferbak bij festivals. Maar uitwisselen onder vrienden was nooit een probleem.
Het grote verschil is dat er nu massaal illegaal wordt gedownload en dat vroeger er veel meer originelen werden verkocht. Die verhouding is nu helemaal zoek.
Het internet aan banden leggen is denk ik veel schadelijker. Dat is mijns inziens een hellend vlak.
De verantwoordelijkheid van het illegaal downloaden ligt toch echt bij de gebruiker en niet bij de overheid of distributeur van film/muziek. Het is én makkelijk én iedereen doet het, dus denkt men dat het geen probleem is. Als ik een bouwvakker laat komen, een klus laat uitvoeren en ik hem daarna niet betaal omdat mijn buurman het ook niet doet, ben ik dan goed bezig? Of maakt het soms uit welk beroep je uitoefent?
Hoe jammer dat ook is voor die mensen, soms moet je door technologische, politieke of demografische ontwikkelingen gewoon ander werk zoeken.
Iemand die 50 jaar is en 30 jaar professioneel muziek, wat wil je die laten doen? In een call-center achter de telefoon zetten? Daarnaast heeft deze doelgroep er niet om gevraagd. Als je als artiest geen toestemming geeft dat men jouw materiaal klakkeloos download, kopieert, distribueert, dan is het diefstal.
Vroeger waren er geen geluiddragers en moesten artiesten hun brood verdienen met optreden. Daar gaan we nu weer naar terug, of men dat nu leuk vind of niet.
Die vlieger gaat niet op want niet elke artiest kan live-optreden. Er zijn artiesten die een studioband inhuren, anderen wil je niet live zien want door de techniek valt er niets te zien en anderen kunnen het niet opbrengen om live op te treden. Je kunt niemand die muziek maakt verplichten om live op te treden, dat is ook nooit zo geweest, of je moet al terug gaan naar de jaren 20 van de vorige eeuw. Ook gaat deze vlieger niet op voor de filmindustrie. En hoe zit het dan met iemand die schrijver is en wiens werk illegaal op een ereader wordt gezet? Die persoon kan moeilijk in een theater gaan voorlezen uit eigen werk.
Een andere reden om te downloaden is het gebrek aan geduld om te wachten op het vervolg van een serie.
Natuurlijk spelen er belangen zoals de verkoop van de serie aan omroepen en dat ook nog eens in verschillende landen. Wanneer de serie digitaal wordt aangeboden langs een officieel kanaal en je betaalt er voor dan is er niet zoveel aan de hand. Maar doet men dat? Welnee, want ook al is het te verkrijgen en betaal je weinig voor de muziek (1,- per nummer), toch blijven mensen illegaal downloaden. Je kunt dan niet anders verwachten dan dat er maatregelen worden genomen. De film- en muziekwereld krijgen veel minder inkomsten, betalen dus veel minder belasting en er worden mensen ontslagen, dus moet de overheid uitkeringen gaan verstrekken.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 16 jul 2012 16:24

Dat van de economische schade gaat niet helemaal op. Het geld dat mensen besparen op cd's en dvd's wordt wel weer elders uitgegeven. In de ene sector worden mensen ontslagen, maar in andere sectoren wordt winst gemaakt en heeft men extra personeel nodig.
En het uitwisselen van bestanden via het internet is geen diefstal - dat is écht nonsens, bedacht door clubjes als Stichting Brein. Het is diefstal als je een exemplaar steelt uit de winkel. Als ik een exemplaar koop en deze door anderen laat kopieëren dan is het mijn goede recht om dat te doen; ik heb er immers voor betaald.
En nogmaals, de situatie van werkloze muzikanten verschilt niet van andere beroepsgroepen die het moeilijk hebben door de technologische veranderingen. De vijftigjarige telexist heeft in de jaren 80 ook ander werk moeten zoeken. Niet dat dit leuk is, maar soms vermindert de vraag naar bepaalde produkten en diensten, en dan zijn er mensen die, hoe spijtig dit ook is, op zoek zullen moeten gaan naar ander werk. Het is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod.
Het is niet alleen het zogenaamde 'illegale' downloaden waardoor de inkomsten van de muziekindustrie omlaag zijn gegaan. Het is sowieso een verschijnsel dat optreedt zodra men digitale versies op de markt brengt ('legaal' downloaden). Voor een binair bestandje dat mensen van een server kunnen downloaden kun je nu eenmaal veel minder geld vragen dan voor een fysiek schijfje in een winkel. Tijden zijn veranderd, en ook clubs als Stichting Brein kunnen de klok niet terugdraaien.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 jul 2012 16:37

Dat van de economische schade gaat niet helemaal op. Het geld dat mensen besparen op cd's en dvd's wordt wel weer elders uitgegeven. In de ene sector worden mensen ontslagen, maar in andere sectoren wordt winst gemaakt en heeft men extra personeel nodig.
Dat is nog geen reden om illegaal te downloaden.
En het uitwisselen van bestanden via het internet is geen diefstal - dat is écht nonsens, bedacht door clubjes als Stichting Brein. Het is diefstal als je een exemplaar steelt uit de winkel. Als ik een exemplaar koop en deze door anderen laat kopieëren dan is het mijn goede recht om dat te doen; ik heb er immers voor betaald.
Dat is het probleem, dat doen mensen dus niet tenzij je betaalt voor het downloaden van de Pirate Bay.
oor een binair bestandje dat mensen van een server kunnen downloaden kun je nu eenmaal veel minder geld vragen dan voor een fysiek schijfje in een winkel.
Dat gebeurt ook al zoals ik aangaf en dat is ook logisch. Maar dat staat wederom los van Pirate Bay.
Tijden zijn veranderd, en ook clubs als Stichting Brein kunnen de klok niet terugdraaien.
Op de website van Brein staat een lange lijst met sites waar je legaal boeken, muziek en films kunt downloaden. Ik weet niet wat je bedoelt met terugdraaien, maar Brein weet drommels goed dat de tijden verandert zijn en publiceert waar je legaal kunt downloaden.

Het gaat helemaal niet om dat nu muziek, films en boeken digitaal beschikbaar zijn, maar om het illegaal downloaden, zonder ervoor te betalen van deze zaken.

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 16 jul 2012 16:47

Devious schreef:Ik begrijp er niet zoveel van. Sinds ik download op piratebay ben ik niet minder muziek, boeken en dvd's gaan kopen. Bij muziek en dvd's let ik wel meer op de prijs; die waren vroeger sowieso veel te duur, en nu soms nog.
Peer2peer downloaden verschilt feitelijk niet van het uitwisselen van gekopiëerde cassettebandjes; je maakte een kopie van een LP of CD en gaf die aan iemand anders, en de ander had weer ander materiaal waar jij belang bij had. Dit was nooit verboden.

downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal is nog steeds niet verboden in Nederland, dat is in onze Auteurswet opgenomen. (kopieen maken voor privé gebruik is toegestaan) Uploaden wel verboden. Torrents mag dus eigenlijk niet, want dan ben je zowel up als downloader. Het is natuurlijk hartstikke krom, net zoals dat je wel softdrugs mag kopen, maar de coffeeshop mag eigenlijk helemaal geen voorraad hebben om te verkopen.

Je kunt bij torrents wel instellen dat je 0 upload, maar dan ben je een parasiet en als iedereen dat zou doen zou het netwerk helemaal dood zijn.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 16 jul 2012 16:54

lanier schreef:
Artiesten verdienen geen stuiver meer aan de verkoop van CD's.

Top 10 jonge artiesten onder de 30 jaar:

#1 Naam Taylor Swift
Leeftijd 22
Salaris $57 miljoen
Info Swift heeft de eerste positie veroverd van Lady Gaga mede door haar enorme tour. Ze haalde hier meer dan een miljoen dollar per nacht mee op. Ook haar album uit 2010 brengt nog steeds geld in het laatje. De vierde cd van de country-zangeres wordt in de herfst uitgebracht.

#2 Naam Justin Bieber
Leeftijd 18
Salaris $55 miljoen
Info Bieber heeft meer dan 12 miljoen albums weten te verkopen sinds 2009.

#3 Naam Rihanna
Leeftijd 24
Salaris $53 miljoen
Info Rihanna staat voor het eerst in de top 10 door het succes van de hits 'We Found Love' en 'Talk That Talk'.

#4 Naam Lady Gaga
Leeftijd 26
Salaris $52 miljoen
Info Vorig jaar stond Lady Gaga nog op nummer 1 van de Forbes lijst. Doordat ze minder heeft opgetreden is ze gezakt naar de vierde plaats.

#5 Naam Katy Perry
Leeftijd 27
Salaris $45 miljoen
Info Katy Perry en Michael Jackson zijn de enige artiesten ooit waarvan vijf nummers van een album de eerste plek hebben bereikt in de hitlijsten. Haar album 'Teenage Dream' was dan ook een grote hit. Haar California Dreams Tour leverde maar liefst $60 miljoen op.

#6 Naam Adele
Leeftijd 24
Salaris $35 miljoen
Info Adele wist meer dan 23 miljoen exemplaren van haar album 21 te verkopen.

#7 Naam Kristen Stewart
Leeftijd 22
Salaris $34,5 miljoen
Filmster, slaan we over

#8 Naam Lil Wayne
Leeftijd 29
Salaris $27 miljoen
Info Lil Wayne heeft zijn meest lucratieve jaar tot nu toe beleefd. Dit komt mede door de verkoop van zijn album Carter IV. Het meeste geld verdiende hij met 50 optredens binnen 12 maanden tijd. Dit leverde $600.000 per nacht op.

#9 Naam Taylor Lautner
Leeftijd 20
Salaris $26,5 miljoen

#10 Naam Robert Patinson
Leeftijd 26
Salaris $26,5 miljoen
Filmster, slaan we over

Ach die arme artiesten.

Op lager niveau werkt het ook zo. Men verdiend nog steeds een deel aan verkoop van media dragers en een groeiend deel aan optredens of andere nevenactiviteiten. Normale bedragen van tienduizenden euro's ipv de miljoenen van deze topverdieners.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 16 jul 2012 16:57

Nogmaals, de bestanden op Piratebay is wel voor betaald. De situatie zit zo: iemand koopt een cd en laat deze door anderen kopieeren. Dat is zijn goed recht. Niemand maakte mij uit voor dief toen ik vroeger kopieën maakte van LP naar cassette en deze aan anderen gaf. Oók was ik geen dief wanneer ik cassettebandjes kreeg van anderen. Nu het kopieeren en uitwisselen opeens gemakkelijker is geworden plakt men er het predikaat diefstal op, maar feitelijk gezien slaat dat nergens op.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 jul 2012 19:02

@blackadder: wat moet ik met zo'n lijst? Als mensen bereid zijn voor een product geld te betalen dan heb ik daar geen moeite mee. Maar laten we niet onze kop in er zand steken en doen alsof er niets aan de hand is.

We weten allemaal dat we nu gemiddeld minder uitgeven aan boeken, muziek en films dan 10 of 20 jaar geleden. Niet omdat we er minder gebruik van maken maar omdat we er minder geld aan besteden. We leven in een graaicultuur en vreemd genoeg lees ik (in zijn algemeenheid) nergens als reden gierigheid en hebberigheid.
Binnen elke sector wordt toegestaan dat e.e.a. zwart gebeurt maar het moet niet de spuigaten uitlopen.

siger

Bericht door siger » 16 jul 2012 19:43

Feitelijk zijn dit soort auteursrechten fictief en kwalijk.

Stel dat iemand de auteursrechten had gehad op de brieven van Paulus: dan zaten we nu niet met het christendom. Of op de uitvinding van de drukmachine: dan zaten we nu nog in de veertiende eeuw, en hoefde niemand zich zorgen te maken over copieën van hun CD.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 jul 2012 21:59

Stel dat ik een e-book zou schrijven en hier op het forum zou aanbieden. Zou ik dan zitten wachten op een PB van een lid die mij schrijft het e-book illegaal te hebben gedownload, en dat ik van hem geen stuiver hoef te verwachten?

Samante

Bericht door Samante » 16 jul 2012 22:56

lanier schreef:Stel dat ik een e-book zou schrijven en hier op het forum zou aanbieden. Zou ik dan zitten wachten op een PB van een lid die mij schrijft het e-book illegaal te hebben gedownload, en dat ik van hem geen stuiver hoef te verwachten?
Als je een e-book schrijft, loop je een enorm risico dat het eenvoudig wordt gekopieerd. Dat risico loop je minder als je een papieren boek uitgeeft. Je maakt gebruik met een e-book van een digitale uitvinding die inmiddels ook al ten prooi valt aan het downloaden.

Op lege dvd's en cd's wordt een kopieerheffing in rekening gebracht waardoor je als downloader zou kunnen denken: ik heb betaald voor de kopieerheffing dus hoef ik mezelf niets te verwijten als ik ga downloaden.
Op externe harddisks wordt ook een kopieerheffing in rekening gebracht, deze apparaten zijn enkele tientjes duurder geworden daardoor. Met een dergelijke heffing, geïncasseerd door Brein en als het goed is verdeeld over alle producenten van muziek en films, werk je in de hand dat het downloaden algemeen geaccepteerd wordt.

Een vriend van me heeft een bedrijfje en maakt gebruik van een kopieermachine. Een mee-eter als Brein, maar dan onder andere naam, verwacht dat hij gaat betalen voor een kopieerheffing. Waarom? Omdat hij weleens een boek of tijdschrift zou kunnen kopiëren. Het gaat er niet om of hij dat doet, maar dat die mogelijkheid er is.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 jul 2012 23:58

Ik heb een zoon die al jaren bezig is met een boek over wenyanwen, klassiek chinees. Hij heeft zelf software geschreven wat hem er bij helpt (vraag me niet hoe).
Hij denkt er aan om het als E-book uit te geven omdat zo'n boek waarschijnlijk alleen door een kleine groep gelezen gaat worden.
Ik moet er niet aan denken dat zijn werk van jaren maar even illegaal gedownload en verspreid wordt.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 17 jul 2012 00:42

lanier schreef:@blackadder: wat moet ik met zo'n lijst? Als mensen bereid zijn voor een product geld te betalen dan heb ik daar geen moeite mee. Maar laten we niet onze kop in er zand steken en doen alsof er niets aan de hand is.

We weten allemaal dat we nu gemiddeld minder uitgeven aan boeken, muziek en films dan 10 of 20 jaar geleden. Niet omdat we er minder gebruik van maken maar omdat we er minder geld aan besteden. We leven in een graaicultuur en vreemd genoeg lees ik (in zijn algemeenheid) nergens als reden gierigheid en hebberigheid.
Binnen elke sector wordt toegestaan dat e.e.a. zwart gebeurt maar het moet niet de spuigaten uitlopen.

Het is waar dat de omzet al jaren daalt. Een mooi rapport hierover is http://www.nvpi.nl/assets/nvpi/DMR2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Hier staat ook veel in over nieuwe verkoopkanalen die wel een sterke groei doormaken.

De omzet daalt dus, dat weet iedereen. Maar iedereen is het er ook over eens dat in de jaren 80-90 de Sony's en EMI's van de wereld hun machtspositie zwaar misbruikten en zowel het publiek als de artiesten zoveel mogelijk uitknepen. fl 43,95, gecorrigeerd voor inflatie zou dat nu zo'n €25,- zijn is echt belachelijk vele voor een CD-tje , vooral als de artiest daar maar 8% ofzo van terug zag.

Die lijst van Bieber en co zette ik erbij om te illustreren dat artiesten nog steeds bergen met geld kunnen verdienen met hun kunst. De manieren waarop veranderen wel..

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 17 jul 2012 00:50

lanier schreef:Stel dat ik een e-book zou schrijven en hier op het forum zou aanbieden. Zou ik dan zitten wachten op een PB van een lid die mij schrijft het e-book illegaal te hebben gedownload, en dat ik van hem geen stuiver hoef te verwachten?

misschien vertelt* hij het wel aan 10 vriendjes die het ook elk aan tien vriendjes vertellen die....

als er van die 100 mensen ook maar 2% het ook lezen en besluiten dat ze de schrijver willen ondersteunen met een aankoop heb je al winst.

Ik koop regelmatig dingen die ik eerst al gratis had verkregen. Juist van kleine vissen, die iets moois maken en het in eigen beheer op een of andere manier uitgeven.

Ik betaal voor 2 websites die geheel gratis zijn, maar met een premium abonnement steun ik de makers en heb ik geen last van reclame banners.

* Like op Facebook etc......

Plaats reactie