Waarom mensen downloaden

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Samante

Waarom mensen downloaden

Bericht door Samante » 14 jul 2012 15:48

http://www.thebuzzmedia.com/wp-content/ ... -video.jpg

Op de website van bovenstaande link zie je in 1 oogopslag waarom steeds meer mensen geen dvd's meer kopen maar steeds vaker gaan downloaden van het internet.

Vreemd he?

Jagang
Ontoombaar

Re: Waarom mensen downloaden

Bericht door Jagang » 14 jul 2012 17:02

O, gelukkig.
Toen ik de topictitel las, dacht ik al even dat het ging om het downloaden van de menselijke persoonlijkheid.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 14 jul 2012 19:34

Samante schreef: Vreemd he?
toen we geen geld hadden was het allemaal download
nu we wel geld hebben kopen we terug
downloaden, wirussen, geen ondertitels, slechte kwaliteit (ergens uit rusland),al dat gezeik met wel/niet werkende stilvallende torrents,..
1, 2 en 5 euro films bij mediamarkt dragen mijn voorkeur

cd's idem
heb je een mooie muziekinstallatie dan heb je cd's en platen nodig om dat ding tot zijn recht te laten komen. mp3/4 is allemaal hopeloos gecomprimeerd

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 jul 2012 19:44

Jagang schreef:O, gelukkig.
Toen ik de topictitel las, dacht ik al even dat het ging om het downloaden van de menselijke persoonlijkheid.
Is dat geen downgraden?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 14 jul 2012 21:20

appelfflap schreef:
downloaden, wirussen,
Ik heb breedband sinds 1995, nog nooit een virus gezien bij audio of video materiaal (bij software wel)
geen ondertitels
Heel vaak erbij, engels sowieso en NLsubs ook wel als je de juiste torrent pakt . Is wel een puntje, soms moet je bv wat moeite doen om ze goed synchroon te krijgen
, slechte kwaliteit (ergens uit rusland)
Dat geldt misschien voor erotisch materiaal, maar bioscoopfilms die bestaan op DVD blueray zijn in 95% van de gevallen makkelijk te vinden in dezelfde kwaliteit.
,al dat gezeik met wel/niet werkende stilvallende torrents,..
Nooit last van, behalve bij heel obscuur materiaal waarbij je van te voren zie dat er nauwelijks seeders zijn.
Klassieke films uit de jaren 60-70 die niet in die imdb top 100 lijstjes staan zijn moeilijker te vinden, maar die vind je normaal ook niet bij de mediamarkt en consorten. Een online Amazon of bol is dan vaak de oplossing.

cd's idem
heb je een mooie muziekinstallatie dan heb je cd's en platen nodig om dat ding tot zijn recht te laten komen. mp3/4 is allemaal hopeloos gecomprimeerd
Ik geloof meestal niet dat men echt verschil hoort, maar als jij een van die zeldzame auditief hoger ontwikkelde uitzonderingen bent, kun je altijd nog in FLAC of OGG formaat gaan luisteren. (Je PC kun je uiteraard aansluiten op je mooie muziekinstallatie)

Overigens zijn mp3s van tegenwoordig ook veel beter dan die uit de jaren 90, toen was het verschil in kwaliteit wel beter hoorbaar omdat een lagere bitrate werd gebruikt.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

Samante

Bericht door Samante » 14 jul 2012 21:30

Blackadder schreef:
appelfflap schreef:
geen ondertitels
Heel vaak erbij, engels sowieso en NLsubs ook wel als je de juiste torrent pakt . Is wel een puntje, soms moet je bv wat moeite doen om ze goed synchroon te krijgen
Ik maak gebruik van nieuwsgroepen. Ik heb dan de film of serie inclusief de ondertitels in 1 keer te pakken. In een tijdsbestek van ongeveer 25 minuten, in prima kwaliteit. De ondertitels zijn niet altijd even goed, omdat sommige mensen de vreemde taal niet beheersen, de Nederlandse taal niet beheersen of eigenlijk een typediploma zouden moeten halen.

Virussen heb ik gelukkig nooit binnengehaald, maar alles laat ik tevoren scannen voordat het wordt uitgepakt.
Voor het gebruik van nieuwsgroepen betaal ik een bescheiden bedrag van 18 euro per kwartaal aan Hitnews per kwartaal. Ik kan dan downloaden wat ik wil.

Vroeger kocht ik de dvd's keurig netjes in de winkel. Dacht ook altijd dat downloaden ingewikkeld was en dat viel dus reuze mee. En ik ergerde me rot, als ik een dvd had gekocht, aan alle waarschuwingen en reclame die je niet kunt doorspoelen op een gekochte dvd.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 15 jul 2012 10:38

Blackadder schreef: Ik heb breedband sinds 1995, nog nooit een virus gezien bij audio of video materiaal (bij software wel)
ik heb toch wel wat binnengehaald met napster, kazaa en aanverwanten :)
wrss te veel leek :)

ach, elke keer ik vuze open is er wel iets dat niet lukt.
te veel leek en geen zin om me er mee bezig te houden denk ik.

maar ja, na al die jaren heb ik itunes nog steeds niet volledig door en begrepen :)

Jinny

Bericht door Jinny » 15 jul 2012 10:46

Napster heb ik nog via de telefoon gebruikt.
Was voor mij de reden om over te schakelen op kabelinternet. (geen flatrate, er zat een max van 600 MB per maand aan, en dat voor 100 gulden per maand, koopje)
Dat napster wegvioel heb ik nog wat binnengetrokken met andere progs, maar vraag me niet hoe die dingen heette.
Kazaa heb ik niet gebruikt.
Virussen heb ik nooit last van gehad, na W98 ben ik overgegaan op linux.

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 15 jul 2012 11:43

Ik heb nooit napster, kazaa etc hoeven te gebruiken want nog voor dat bestond was ik in de gelukkige situatie dat ik een veel betere bron had:

Ik ging in 1994 in Twente studeren, en we kregen nog dat jaar daar het snelste interne netwerk van Europa, het fameuse Campusnet. Dit netwerk dat grote onderwijskundige en wetenschappelijke mogelijkheden bood, had als neveneffect al gauw de functie van groot internationaal warez distributiecentrum. (warez = illegale software) Tot grote ergenis van uilsKUIKen Tim en consorten.

Zelf ken ik heel veel IT-ers die in die tijden studeerden en er massaal op los kopieerden. Vrijwel iedereen betaald nu keurig voor zowel zakelijk software en games. Het zijn geen losgeslagen criminelen geworden. Opvallend is dat men minder bezwaar heeft bij het downloaden van audio en video. (Wat volgens mij overigens ook volkomen legaal is voor prive gebruik) Maar hier zijn verschillen. Een goede vriend van me heeft dit jaar zijn hele cd collectie van 20 jaar naar mp3 overgezet zodat hij alles kan afspelen via bluetooth met zijn smartphone op de hifi. Monnikenwerk. ik vroeg waarom hij niet gewoon alles ging downloaden, dat was makkelijker en veel sneller. Maar dat doet hij niet, uit principe.

Toen ik ging verhuizen van de campus was het wel even slikken, de stad had nog lang niet zo'n goede IT infrastructuur. Het zou nog jaren duren voor mijn verbinding weer hetzelfde niveau had, maar ik had de eerste jaren nog wel een achterdeur ingang naar het walhalla van 130.89...

Zelf beschouw ik alle oude media content als public domain. Hier is geen duidelijke grens in te trekken. Een jaren 60 verzamel CD duidelijk wel, en de eerste CD van een nieuwe band uit 2011 duidelijk niet. ik zou ze beiden downloaden, en als ik de nieuwe band me aanspreekt zou ik hun CD kopen om mijn waardering uit te drukken en die jaren 60 CD niet kopen. (In de praktijk niet de CD, ik doe niet meer aan CDs, maar de muziek via een betaald kanaal zoals Spotify of iTunes)

Bij het kopen van een DVD heb ik niet het gevoel dat ik voor de inhoud betaal (die is immers gratis te krijgen) maar ik betaal voor de verpakking, het bevredigen van de verzamelbehoefte van de mens, het gebruikersgemak en eventueel leuke extraatjes. Als het gebruikersgemak te laag wordt (zie OP) dan zal ik het niet meer kopen. Gelukkig is het in Nederland nog niet zo bar als in het geschetste plaatje

Op dezelfde manier ga ik graag naar de bioscoop, waar ik niet betaal voor de film (die was 3 weken eerder al te downloaden) maar voor de gezellige ervaring met vrienden en het veel betere beeld en geluid.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 jul 2012 10:10

De meeste mensen zijn geen echte muziek- en/of filmliefhebber en het zal ze een zorg zijn of iemand wel of geen geld verdient aan zijn/haar muziek of film. Het is een mentaliteitskwestie en als het je makkelijk wordt gemaakt, tsja, waarom zou je dan de officiële weg bewandelen?
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat je gratis een gedeelte van een film en enkele nummers van een artiest gratis zou kunnen downloaden. Met Youtube kom je al een heel eind. Vergelijk het met het luisteren van een CD bij de platenboer. Ga je akkoord dan betaal je voor je download. Uiteraard is dit allang mogelijk en daarom zou illegaal downloaden niet meer moeten kunnen. Want de artiesten zelf bepalen niet wat je kunt downloaden van bijv. Piratebay. Dat is een site waarbij de industrie niet betrokken is.
Ik ken de verhalen over mensen die films hebben gemaakt en die het goed vinden dat hun films gratis worden gedownload, want anders hadden ze nooit de aandacht gekregen omdat ze waren ondergesneeuwd in alle commerciële releases. Maar ook daarvoor kun je een platform verzinnen; als iemand een film maakt en deze gratis wil aanbieden dan is dat hun goed recht, het is hun eigendom.
Uiteraard willen de grote filmmaatschappijen de markt beheersen en graag het publiek vertellen wat ze wel of niet moeten luisteren en/of kijken. Daar kun je je tegen verzetten. Maar hoeveel van die mensen die zich verzetten downloaden nu net die films? Daarnaast denk ik dat het maar een hele kleine groep is die zo principieel is, de rest download omdat iedereen het doet en omdat het zo makkelijk is. Mentaliteit dus.
De films/series die ik waardeer koop ik altijd op DVD. Dat er eerst reclame verschijnt dat boeit me niet, dan ga ik naar het toilet of pak ik wat te eten en te drinken. In de bioscoop is het ook niet anders, en heeft men soms haast om een film te bekijken? Reclame is altijd en overal.
Mainstreammuziek beluister ik al jaren niet meer, die commerciële troep is vaak niet om aan te horen. Ik luister bijna alleen maar DJ-Mixen die ik download, maar ja, die zijn ook niet commercieel te verkrijgen. Vaak zijn het opnames van uitzendingen van radiostations. Wil ik echt graag iets hebben dan koop ik het als het beschikbaar is.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 16 jul 2012 11:06

Koop nog steeds heel ouderwetsch CD's en DVD's. Verder is bij de bibliotheek ook veel te verkrijgen. Heb met ooit laten uitleggen hoe te downloaden. Moest meen ik lid worden van nieuwsgroep torrents en meer van dat soort zaken. Besloot toen dat dit te vermoeiend was en deze tijd beter met een boek bij een knappend haardvuur en een glas port doorgebracht kon worden.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 16 jul 2012 12:22

Ik begrijp er niet zoveel van. Sinds ik download op piratebay ben ik niet minder muziek, boeken en dvd's gaan kopen. Bij muziek en dvd's let ik wel meer op de prijs; die waren vroeger sowieso veel te duur, en nu soms nog.
Peer2peer downloaden verschilt feitelijk niet van het uitwisselen van gekopiëerde cassettebandjes; je maakte een kopie van een LP of CD en gaf die aan iemand anders, en de ander had weer ander materiaal waar jij belang bij had. Dit was nooit verboden.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 16 jul 2012 12:35

Als het om een drager gaat zoals CD of cassettebandje dan kun je daar een heffing voor kopiëren voor vragen en dat gebeurt ook. Maar digitaal downloaden en opslaan en afspelen betekent dat je geen heffing betaalt.
De financiële schade in Nederland wordt geschat op 315 miljoen per jaar, dus gevolgen heeft het wel degelijk. Om vroeger te kunnen kopiëren moest je een drager hebben, dus of het origineel of een exemplaar van iemand die je kende. Nu log je in staat de hele wereld tot je beschikking.

Artiesten verdienen geen stuiver meer aan de verkoop van CD's. Soms moet men zelf de kosten daarvoor betalen, een platenmaatschappij doet dat al jaren niet meer. Artiesten zijn genoodzaakt om hun inkomsten uit optredens te halen, en dat betekent een wildgroei aan festivals, concerten, etc. Die blijken nu niet meer rendabel te zijn omdat er gewoon teveel zijn. Ook gaan de prijzen hard naar beneden en is het voor een professioneel artiest moeilijk om aan de bak te komen. Ik ken persoonlijk een aantal professionele artiesten die hun brood moeten verdienen in de muziek. Ik weet hoe momenteel de stand van zaken is wat hun betreft en die is niet al te rooskleurig. Ik heb het niet over DJ's (daarvan zijn er maar heel weinig die ervan kunnen leven - dat is al 40 jaar het geval) maar over mensen die landelijk in talloze bands hebben gespeeld.

Samante

Bericht door Samante » 16 jul 2012 12:59

Ik heb ook heel lang, tot een half jaar geleden ongeveer, principieel mijn dvd's gekocht in de winkel.
En regelmatig ga ik nog steeds naar de bioscoop met vrienden.

Maar het is echt irritant als je ongevraagde meuk verplicht moet bekijken op een gekochte dvd. Eerst waarschuwingen van brein en ook vaak de FBI, dan een sloot aan voorstukjes van films die je zou willen doorspoelen maar dat meestal niet mogelijk is, en dan een menuutje dat niet altijd doet wat ik wil en dan pas de film.

Films die ik voor eigen gebruik download zet ik op lege dvd's of op externe harde schijf. Voor beide dragers wordt standaard een kopieerheffing in rekening gebracht. Ik heb niet de illusie overigens dat die kopieerheffing terecht komt bij filmmakers, maar dat het gewoon in de kas van zo'n mee-eter als Brein terecht komt.

Een andere reden om te downloaden is het gebrek aan geduld om te wachten op het vervolg van een serie.
Breaking Bad is in de winkel verkrijgbaar voor de eerste twee seizoenen. Dat zal te maken hebben met het uitzendschema op televisie. Maar ik kan alle seizoenen in 1 handeling downloaden. Dit geldt voor de meeste series. Ook gaat dit voor films op. Je kunt nieuwe films vaak al bekijken voordat ze in de bioscoop komen. En je ziet of ze de moeite waard zijn. En zijn ze de moeite waard, dan is het leuk om met vrienden naar de bioscoop te gaan. Goede films wil ik hoe dan ook vaker zien.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 16 jul 2012 13:28

lanier schreef:Als het om een drager gaat zoals CD of cassettebandje dan kun je daar een heffing voor kopiëren voor vragen en dat gebeurt ook. Maar digitaal downloaden en opslaan en afspelen betekent dat je geen heffing betaalt.
Er zijn heffingen voor blanco cd's en dvd's, en op andere opslagmedia kun je ook heffingen vragen. Kleinere artiesten en DJ's hebben het altijd al zwaar gehad. Het grote geld gaat naar de platenmaatschappijen en een paar celebrities. Dat Madonna's banksaldo iets minder snel groeit zal mij om eerlijk te zijn worst wezen.
De financiële schade in Nederland wordt geschat op 315 miljoen per jaar, dus gevolgen heeft het wel degelijk. Om vroeger te kunnen kopiëren moest je een drager hebben, dus of het origineel of een exemplaar van iemand die je kende. Nu log je in staat de hele wereld tot je beschikking.
Ja, maar het gegeven komt feitelijk op hetzelfde neer. Het is het uitwisselen van materiaal zonder financieel winstoogmerk. Zodra je er geld voor gaat vragen wordt het een andere zaak. Vroeger was het ook verboden om kopieën van cd's of lp's te verkopen vanuit de kofferbak bij festivals. Maar uitwisselen onder vrienden was nooit een probleem. Nu het gemakkelijker is geworden raakt men in paniek; vooral die grote maatschappijen. Het dubbele is dat grote concerns die muziek uitgeven óók de dragers en opname-apparatuur op de markt hebben gebracht (Sony, Philips, et cetera). Nu gaan ze klagen en willen eigenlijk van twee walletjes blijven eten, en dat werkt niet. We zijn een pad ingeslagen waarop geen weg terug is. Het internet aan banden leggen is denk ik veel schadelijker. Dat is mijns inziens een hellend vlak.
Ik heb het niet over DJ's (daarvan zijn er maar heel weinig die ervan kunnen leven - dat is al 40 jaar het geval) maar over mensen die landelijk in talloze bands hebben gespeeld.
Hoe jammer dat ook is voor die mensen, soms moet je door technologische, politieke of demografische ontwikkelingen gewoon ander werk zoeken. Iemand die in de jaren 70 of 80 een dure opleiding tot telexist had gevolgd, moest jaren later ook gewoon ander werk zoeken toen steeds minder mensen van een telex gebruik gingen maken. Vroeger waren er geen geluiddragers en moesten artiesten hun brood verdienen met optreden. Daar gaan we nu weer naar terug, of men dat nu leuk vind of niet. Degenen die niet meer aan de bak komen zullen dan ander werk moeten gaan zoeken, net als ieder ander. 't is niets anders.

Groet,
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Plaats reactie