Der oerknal op DWDD

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Der oerkaml op DWDD

Bericht door Peter van Velzen » 19 mei 2012 14:43

Fish schreef: Een bevredigende gedachte zou zijn dat het heelal pulserend zou zijn. Dus uiteindelijk, in de zeer verre toekomst, een weer samentrekkend heelal waarna er weer een oerknal zou volgen, enzv.
Wel, dat kun je uiteraard bedenken, maar bij die omkering keert ook de richting waarin de entropy toeneemt. Oftwel als de singulariteit een toestand is van minimale entropy dan ligt ze voor een waarnemer altijd in het verleden, ongeacht of je in jouw bevredigende gedachte in de samentrekkende of in de expanderend fase meent te zijn, Als de singulariteir daarentegen een toestand is van maximale entropy dan ligt ze voor een waarnemer altijd in de toekomst. Dus de waarnemer zal ongeacht de feitelijke richting, dezelfde waarneming doen. Aangezien dat expansie lijkt te zijn, moet de singulariteir welhaast minimale entropy vertegenwoordigen, en is expansie waarschijnlijk altijd wat men waarneemt. Omdat in een situatie van minimale entropy geen herinneringen kunnen bestaan, zal overigens niets van wat er in een samentrekkend heelal bestaat enige invloed kunnen hebben op wat er in de epansiefase gebeurt. Ergo:praktisch gezien is er niet zo heel veel bevredigends aan jou bevredigende gedachte :twisted:
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 19 mei 2012 22:18

The Black Mathematician schreef:Er zijn wel meer zaken in de natuur die sneller dan het licht gaan. Een ander voorbeeld is (als ik het me goed herinner) de groepssnelheid van een lichtgolf.

Belangrijk is echter dat je nooit informatie sneller dan het licht kan versturen. Ook al kan de groepssnelheid van het licht sneller dan het licht, het is waardeloos om informatie mee te versturen. Zo ook met quantum teleportatie waarbij men door middel van verstrengeling de toestanden van deeltjes die ver van elkaar verwijderd zijn kan overdragen. Dat kan allemaal, maar zodra je echt informatie wilt uitwisselen blijkt dat er een beperking is waardoor dit niet sneller dan het licht kan.
Nee, het is net andersom. De fasesnelheid kan sneller dan het licht. De groep bevat eventueel de informatie. Voor de mensen die een voorbeeldje van het verschil willen hebben: Het verschil tussen fase en groepssnelheid zorgt ervoor dat er rond de boeg van een schip geen perfecte V vormt, maar en serie lijntjes.

De informatie zit in de groepssnelheid. Maar de rand van het heelal geeft informatie dat er een oerknal geweest is. En zou dus niet sneller moeten kunnen dan het licht.

Dus ik ben nog niet verder met mijn vraag.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 20 mei 2012 12:04

Fish schreef:Nu op Ned 3, De Oerknal door Robert Dijkgraag.
Heb het gezien. En buitengewoon boeiend.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 22 mei 2012 15:32

HenkM schreef:Heb het gezien. En buitengewoon boeiend.
Absoluut! Ik ben een leek op het gebied van alles wat ook maar enigszins riekt naar exacte wetenschappen en vind het erg prettig als iemand zoiets ingewikkelds in zo'n korte tijd zo helder kan verwoorden.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 22 mei 2012 15:58

Ik hoop dat er nog vele zullen volgen.

DNA - Genen - Bijbel (lol) - Evolutie
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

vegan-revolution
Superposter

Re: Der oerknal op DWDD

Bericht door vegan-revolution » 25 mei 2012 06:52

Interessant is de mogelijkheid dat ons universum asymmetrisch expandeert, zoals bijvoorbeeld vermeld in Is the universe expanding asymmetrically? en New evidence for a preferred direction in spacetime challenges the cosmological principle.

Die mogelijkheid wordt vooralsnog met de nodige skepsis ontvangen.

Mogelijke implicaties hiervan worden beschreven in 'Accelerating universe' could be just an illusion.

Een citaat:
Now, a new theory suggests that the accelerating expansion of the universe is merely an illusion, akin to a mirage in the desert. The false impression results from the way our particular region of the cosmos is drifting through the rest of space, said Christos Tsagas, a cosmologist at Aristotle University of Thessaloniki in Greece. Our relative motion makes it look like the universe as a whole is expanding faster and faster, while in actuality, its expansion is slowing down - just as would be expected from what we know about gravity.

If Tsagas' theory is correct, it would rid cosmology of its biggest headache, dark energy, and it might also save the universe from its harrowing fate: the Big Rip. Instead of ripping it to bits, the universe as Tsagas space-time envisions it would just roll to a standstill, then slowly start shrinking.
Daarmee lijkt het scenario van een alsmaar uitdijend heelal en uiteindelijk "stervend" heelal nog niet geheel vast te staan.

Het volgende citaat bevat een andere speculatie:
Some cosmologists remain skeptical about the newfound "dark flow," as it's called, and say that more evidence is needed to persuade them that the strange phenomenon is real. But the evidence that does exist is compelling. Based on light collected from galaxy clusters, our enormous bubble of space-time appears to be drifting at a rapid clip of up to 2 million miles per hour. No one knows why, exactly - there may be something beyond the part of the universe we can see, tugging on us - but Tsagas argues that the dark flow is skewing our perspective on the behavior of the universe as a whole.
Concreet kan dit neerkomen op de speculatie dat er buiten ons universum nog andere universums zijn (waarmee het woord “universum” feitelijk dan niet meer staat voor wat er oorspronkelijk mee bedoeld werd) en dat een ander universum met ons universum in botsing zou kunnen komen. Wetenschappers zijn serieus op zoek naar deze mogelijkheid, getuige het volgende artikel:

Will the Planck Satellite Find Evidence that We Exist in a Vast Multiverse?

Citaat:
British scientists are searching for disk-like patterns in the cosmic microwave background (CMB) radiation - heat radiation left over from the Big Bang - which could provide evidence of collisions between other universes
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 05 jun 2012 21:34

Robbert Dijkgraaf geridderd

AMSTERDAM - Scheidend KNAW-president Robbert Dijkgraaf is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Dat maakte premier Mark Rutte dinsdag bekend tijdens het afscheid van Dijkgraaf.

''Het vertrek van Robbert Dijkgraaf naar Princeton is niet alleen een aderlating voor de KNAW en De Wereld Draait Door, maar ook voor mij persoonlijk", aldus Rutte. "Een goed gesprek met Robbert Dijkgraaf is inspirerend én relativerend."

[LEES VERDER]
Volkomen terecht. Een inspirerend mens. Cheers, Robbert! :occasion9:
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 05 jun 2012 22:30

Doppelganger schreef:
Robbert Dijkgraaf geridderd

AMSTERDAM - Scheidend KNAW-president Robbert Dijkgraaf is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Dat maakte premier Mark Rutte dinsdag bekend tijdens het afscheid van Dijkgraaf.

''Het vertrek van Robbert Dijkgraaf naar Princeton is niet alleen een aderlating voor de KNAW en De Wereld Draait Door, maar ook voor mij persoonlijk", aldus Rutte. "Een goed gesprek met Robbert Dijkgraaf is inspirerend én relativerend."

[LEES VERDER]
Volkomen terecht. Een inspirerend mens. Cheers, Robbert! :occasion9:
En nog innemend ook.

Altijd beheerst, overtuigend .... en mogelijk weet ie ook waar ie over praat ..... lolol

(enigszins in mezelf mompelend ..... wat heeft die Robbert nu wat ik niet heb ????? )
Oh ... hersens

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 05 jun 2012 23:01

HenkM schreef:(enigszins in mezelf mompelend ..... wat heeft die Robbert nu wat ik niet heb ????? )
Oh ... hersens
Jij en ik hebben ook zo'n bal vet in ons hoofd hoor. :)
De bedrading is beter.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam » 06 jun 2012 12:29

Ik herinner mij ooit eens gelezen te hebben dat de massa van een stel menselijke hersenen niet correleert met meer/betere 'hogere' breinfuncties.

Ik heb een vraag over die expansie van het universum. Ik kan niet is zinnigs er over vinden.
Galaxieën e.d. verwijderen zich vanwege expansie van de ruimte.
Een atoom is ook voor het grootste deel lege ruimte. (tussen kern en electronen-schil)
Zal die ruimte ook toe nemen en wat zijn dan de gevolgen voor de natuurlijke constanten (gosh-numbers) en de eigenschappen van een atoom?
Die zouden veranderen in de tijd? Of niet?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 06 jun 2012 13:02

Die twee hebben niets met elkar te maken.

De grootte vaneen atoom wordt bepaald door natuurconstanten en niet andersom. Omvang van hebben geen invloed op de constanten. (anders zouden ze niet constant zijn)

Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam » 06 jun 2012 16:34

De grootte van een atoom wordt vaak gegeven als 1 angstrom 10^-10 m en van de nucleus als 1 fm 10^-15 m .
Bij gelijkblijvende constanten dus gelijkblijvende lading van electron en daarbij de aantrekkingskracht van de positieve nucleus ook gelijk blijft maar de afstand (ruimte) groter wordt, het atoom ook groter wordt. Maar aantrekkingskracht hangt af van afstand. Die wordt groter, dus het atoom zal een beetje extra groter worden dan door toename van de ruimte.
Dat moet veranderingen in het gedrag van electronen geven (ionisatie, chemische binding)
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 06 jun 2012 21:06

Ik kan je redenatie totaal niet volgen.
Electronen moeten in bepaalde banen om de kern zitten. De banen hebben een soort van trilling. Vergelijk het eens met de trilling in een gitaarsnaar. De meeste frequenties doven gelijk uit. Sommige veroorzaken een een staande golf, en kunnen zich handhaven. Het betekent dat niet elke willekeurige baan voor een electron beschikbaar is, maar dat slechts specifieke bewegingen mogelijk zijn. Het is dus niet vergelijkbaar met een sateliet, die op praktisch elke hoogte van de aarde kan bewegen. De vorm van de banen wordt gegeven door de massa's en ladingen van de kern en electronen met nog wat constanten. Hieruit volgt ook dat electronen om de kern slechts bepaalde energieën kunnen hebben. Er geldt hoe verder van de kern, hoe meer energie.
De afstand tot andere atomen speelt hierin geen rol.
Als je hierover meer wilt weten zul je de quantummechanica in moeten duiken.

In ieder geval kan een atoom dus niet zomaar oprekken. Dan moet er energie bij en dat is niet zo maar voorhanden.

Plaats reactie