Der oerknal op DWDD

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Der oerknal op DWDD

Bericht door Fish » 17 mei 2012 19:34

Nu op Ned 3, De Oerknal door Robert Dijkgraag.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Re: Der oerkaml op DWDD

Bericht door Peter van Velzen » 17 mei 2012 23:57

Uitzending gemist !
(daar ben ik dus vervolgens naar toe gesurfd)
Overigens vertelde de professor niets dat ik al niet kende (uit het boek "The 4% universe")
Hij vertelde het wel heel beeldend, en met de nodige humor.
Dijkgraag maakte overigens één foutje dat mij opviel:

Einstein had niet ontdekt dat het heelal moest uitdijen, hij had ontdekt dat het moest ineenstorten óf uitdijen. (het enige verschil zit denk ik in de tijdrichting :) ) omdat geen van beide hem beviel, heeft hij toen de cosmologische constante bedacht.

Een kolossale blunder (want ter grootte van het universum :lol: )
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 mei 2012 00:27

Peter van Velzen schreef:Een kolossale blunder (want ter grootte van het universum :lol: )
Niet vertellen dan maar bij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Institute_ ... nced_Study" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar wordt hij directeur.

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 18 mei 2012 10:17

Ik mocht omdat ik voormalig masterstudent van Dijkgraaf ben bij de uitzending aanwezig zijn. Ik moet zeggen dat hij het allemaal leuk wist te brengen. Geen nieuwe inzichten opgedaan, behalve dat ik zijn manier om de geschiedenis van het heelal in 14-delige boekvorm nog niet op die manier gepresenteerd heb zien worden.
Shut up Murdock, crazy fool!

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 mei 2012 13:42

The Black Mathematician schreef: Geen nieuwe inzichten opgedaan, behalve dat ik zijn manier om de geschiedenis van het heelal in 14-delige boekvorm nog niet op die manier gepresenteerd heb zien worden.
Het was dan ook vooral voor de leek bestemd dacht ik?

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 18 mei 2012 16:04

Dat is zo, maar praatjes voor leken kunnen nog altijd interessant zijn vanwege de manier waarop het wordt uitgelegd, de analogieën die gebruikt worden etc. En wat dat betreft heb ik dus ook niet veel nieuws gezien en gehoord.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 mei 2012 19:30

Wat denk jij van de fout, volgens Peter (zie boven), die Dijkgraaf maakte?

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 18 mei 2012 21:41

Ik denk dat hij bewust heeft weggelaten dat krimp ook een optie was, simpelweg omdat als hij was begonnen over krimp hij er nog meer woorden aan vuil zou moeten maken, terwijl het verder weinig toevoegt. Ja, tenzij je het over de Big Crunch wilt gaan hebben, maar alle experimentele data lijken erop te wijzen dat die nooit zal plaatsvinden. Het verhaal wordt er denk ik voor de leek begrijpelijker op als je het alleen over uitdijing hebt.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 mei 2012 21:51

Dus uiteindelijk dooft het heelal gewoon uit, net als een vuurpijl? Onbevredigend.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 mei 2012 22:55

Fish schreef:Dus uiteindelijk dooft het heelal gewoon uit, net als een vuurpijl? Onbevredigend.
Maak je geen zorgen Fish; je kunt er in elk geval lang op wachten. Zelfs om ook maar een fractie van zo'n uitdoving te kunnen waarnemen (bijvoorbeeld een toename van de afstand tot een verafgelegen melkwegstelsel met een duizendste van een promille moet je geloof ik 13.700 jaar geduld hebben. Het Heelal ziet sinds mensenheugenis globaal hetzelfde uit, want ik betwijfel of we zelfs nu een dergelijk verschil zouden kunnen meten.

Is mijn vermoeden dat de universele roodverschuiving niet wordt veroorzaakt door expansie, maar door kromming van de ruimtijd bevredigender voor jou ? Voor wat de waarnemingen betreft (en dat is het enige dat de relativiteitstheorie pretendeert te verklaren) maakt het de eerste zoveel millenia absoluut geen verschil.
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 mei 2012 23:48

Ja, dat ik dat niet meer meemaak is mij bekend. :)

Met onbevredigend bedoel ik dat een uitdovend heelal een soort einde impliceert, dat vind ik onbevredigend.
Voor het heelal heb ik zelf een soort perpetuum mobileum in gedachte. Een heelal dat uit niets onstaat en vervolgens weer uitdooft lijkt mij te veel op iets dat gecreëerd is. 8*)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 mei 2012 01:03

Ja wat is nu je probleem? Het begin og het einde :)
Een expanderend heelal houdt nooit op met expanderen hoor, het heeft uitsluitend een begin en geen einde
Een ineenstortend heelal heeft daarentegen en duidelijk einde, maar geen begin.
Als je de tijdvector omdraait, isvervolgens het verschil tussen deze beiden verdwenen.
Om je je zin te geven interpreteren we de kromming dvan de tijd in de singulariteit als een omkering. Dat wil zeggen, binnen de singulariteit is de tijdfactor omgedraaid, en is de expantie dus omgezet in een ineenstorting en andersom.
Kijken we naar een zwart gat, dat vindt er binnen het zwarte gat dus een geweldige expansie plaats.
Kijken we naar de oerknal, dan vindt er binnen de singulariteit dus een geweldige ineenstorting plaats.
Is dat het perpetuüm mobile waar je naar zoekt?
Je ziet, ik doe erg mijn best om je gelukkig te maken. :lol:
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 19 mei 2012 09:36

Eén van de vragen die langskwam, wist ik zelf eigenlijk ook niet, en heb hem ook nog niet kunnen vinden:
Hoe komt het dat wij de kosmische achtergrondstraling kunnen meten? Weerkaatst de straling?
Toen kwam ik in mijn zoektocht ook nog de opmerking tegen dat de uitdeiing van het heelal sneller kan gaan dan lichtsnelheid, en ik had weer vragen te over.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 19 mei 2012 09:57

Er zijn wel meer zaken in de natuur die sneller dan het licht gaan. Een ander voorbeeld is (als ik het me goed herinner) de groepssnelheid van een lichtgolf.

Belangrijk is echter dat je nooit informatie sneller dan het licht kan versturen. Ook al kan de groepssnelheid van het licht sneller dan het licht, het is waardeloos om informatie mee te versturen. Zo ook met quantum teleportatie waarbij men door middel van verstrengeling de toestanden van deeltjes die ver van elkaar verwijderd zijn kan overdragen. Dat kan allemaal, maar zodra je echt informatie wilt uitwisselen blijkt dat er een beperking is waardoor dit niet sneller dan het licht kan.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 19 mei 2012 14:19

Peter van Velzen schreef:Je ziet, ik doe erg mijn best om je gelukkig te maken. :lol:
:)

Een bevredigende gedachte zou zijn dat het heelal pulserend zou zijn. Dus uiteindelijk, in de zeer verre toekomst, een weer samentrekkend heelal waarna er weer een oerknal zou volgen, enzv.

Plaats reactie