Youtube lezingen/debatten

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Youtube lezingen/debatten

Bericht door Peter van Velzen » 08 jun 2018 17:37

Yuval Noah Harari over het verschil tussen Nationalisme en Fascisme. En het gevaar van de moderne IT

Ik wens u alle goeds

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 08 jun 2018 21:54

@Petervan Velzen
Yuval Hariri.
Schildert helder beangstigende toekomstbeelden.
Dank voor deze mini lezing van mijn favoriete schrijver.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 10 jun 2018 21:09

Nochmaals Yuval Noah Hariri. Hier over de nabije toekomst, Nationalisme en Globalisme. En het (echte) gevaar van artificiële intelligentie.

Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 10 jun 2018 21:58

ANil Seth over bewustzijn.

Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 jun 2018 23:12

Lang geleden (fragment atheist experience), maar uitermate vermakelijk!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 jan 2019 16:31

The Future of Education - Yuval Noah Harari & Russell Brand
En heel goede vragen van de studenten
Ik wens u alle goeds

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 06 jan 2019 17:42

Super interessante video over een bijzonder belangrijk onderwerp!

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 07 jan 2019 14:22

Carlo Rovelli een expert in quantum-Zwaartekracht bespreekt het verschijnsel tijd.

Hij vertelt in zekere zin alles wat ik zelf reeds had bedacht.

Mijn uitgangspunt "time=times", is volgens hem reeds door Aristoteles bedacht. (ik heb vrijwel nooit een echt originele gedachte), en op quantum-niveau is tijd inderdaad niets anders dan een volgorde van gebeurtenissen.
Hij verhaalt ook mijn standpunt dat de tijdrichting wordt bepaald door de toename van entropie en door de sporen van lagere entropie in het verleden die wij kunnen waarnemen (fossiele resten, gevolgen van het foto-electrisch effect, herinneringen etc) en dat voor ons het verschil tussen verleden en toekomst dus niets anders is dan het verschil tussen herinnering en verwachting.
Volgens mij echter hecht hij teveel speciale betekenis aan onze psychologie in deze. Elk ding met geheugen dat ook de toekomst enigzins kan voorspellen, zal dezelfde indeling kennen. In dit opzicht ben ik het met Heeck eens dat wij niet esentiëel verschillen van enige machine die hetzelfde doet.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 10 jan 2019 04:56

Peter van Velzen schreef:
06 jan 2019 16:31
The Future of Education - Yuval Noah Harari & Russell Brand
En heel goede vragen van de studenten
Ik hoor bij veel dingen mezelf terug, van vraag naar vraag naar vraag.
Opvallend op 12 min... "if we know what we are facing we can adapt to it and find solutions..."

Eerst aanpassen en dan naar oplossingen zoeken, hoe wonderlijk en onzinnig is dat?
Als je al aangepast bent heb je geen oplossing meer nodig hè.

Zegt Russel het m.i. een stuk beter rond de 49e min. ....."how can we make society fit in with us"

Ik denk dat deze omslag het verschil zal maken tussen het wel of niet voortbestaan als mensheid.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 10 jan 2019 10:37

Petra schreef:
10 jan 2019 04:56
Eerst aanpassen en dan naar oplossingen zoeken, hoe wonderlijk en onzinnig is dat?
Jawel. Aanpassen is over het algemeen een korte termijn "oplossing", die het probleem niet ten gronde oplost maar de gevolgen van het probleem enigszins leefbaar houdt.

Als een epidemie uitbreekt, dan kan je je aanpassen door allerlei extra hygiëne maatregelen in te voeren en quarantaines in te stellen. Maar de echte oplossing is toch eerder om op zoek te gaan naar vaccinaties en geneesmiddelen om de ziekte te bestrijden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Mcmadtasty
Forum fan

Bericht door Mcmadtasty » 10 jan 2019 11:52

axxyanus schreef:
10 jan 2019 10:37
Petra schreef:
10 jan 2019 04:56
Jawel. Aanpassen is over het algemeen een korte termijn "oplossing", die het probleem niet ten gronde oplost maar de gevolgen van het probleem enigszins leefbaar houdt.

Als een epidemie uitbreekt, dan kan je je aanpassen door allerlei extra hygiëne maatregelen in te voeren en quarantaines in te stellen. Maar de echte oplossing is toch eerder om op zoek te gaan naar vaccinaties en geneesmiddelen om de ziekte te bestrijden.
Aanpassen kun je inderdaad zien als een kortetermijnoplossing.
Echter in je voorbeeld is vaccinaties en geneesmiddelen slechts een oplossing voor het uitbreken van een epidemie.
Op het moment dat je bijvoorbeeld geneeskunde gaat gebruiken verander je iets.
Bijvoorbeeld geneeskunde zorgt er voor dat de mens veel langer leeft. Momenteel hebben we te maken met het fenomeen overbevolking.
Overbevolking is het resultaat van niet aanpassen.
We proberen nog op dezelfde manier te leven zoals op het moment dat mensen nog een gemiddelde levensverwachting hadden van 50 jaar i.p.v. 72 jaar.... Op het moment dat je volledig aangepast zou zijn op de situatie, zou er geen sprake meer zijn van overbevolking
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 jan 2019 05:06

Waarom denk je dat "adept and find solutions" betekent éérst aanpassen en daarná oplossingen vinden?
Het kan ook óf óf zijn. Sommige dingen zijn onvermijdelijk en daar zul je je aan moeten passen, sommige dingen kun je veranderen en beide kan een oplosing zijn. Maar waar het in die zin om draaide, is dat je beide pas kan doen als je weet waar je mee te maken hebt/krijgt. Neem de opwarming van de aarde, Je kunt de dijken verhogen én de CO2-uitstoot verminderen, en dat kan nog tegelijkertijd ook, maar als je niet weet dat het landijs zal smelten. . .
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 12 jan 2019 04:12

Peter van Velzen schreef:
11 jan 2019 05:06
Waarom denk je dat "adept and find solutions" betekent éérst aanpassen en daarná oplossingen vinden?
Dát dacht ik niet... al zou bij nader inzien *adept misschien wel beter zijn. :)

Hij zal het vast niet zo bedoeld hebben maar m.i. was een andere woordkeus beter geweest.(Die van Brand bv). Hij zei eventjes daarvoor "...reinvent yourself and stay ahaid of the algorithms". Dat is heul andere koek dan adapt to it.

Het grote verschil hier tussen hem en Brand: Fit in with it versus make it fit in with us.
(Overigens... vond ik het reuze knap van mezelf dat ik nog kon horen wat ie zei nadat ie zo gezellig z'n truitje uittrok :lol: )

Adapt:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/adapt
Definition of adapt
transitive verb
: to make fit (as for a new use) often by modification
adapt the curriculum to students' needs
intransitive verb
: to become adapted
adapt to a new enviroment

Did You Know?
Rooted in the origins of "adapt" is the idea of becoming specifically "fit" for something..

* Adept:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/adept
She dealt with the changes adeptly.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts."
― Anne Rice, The Vampire Chronicles

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 jan 2019 17:15

Een geweldig idee
Pasgeboren baby's van kapitaal voorzien!
Heb je 12 minuten?

Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 jan 2019 08:48

Ik heb de film niet gezien en deze vragen en antwoorden waren niet genoeg om de inhoud te achterhalen, maar het is me nu wel duidelijk waarom zoveel mensen met deze volksvertegenwoordigster weglopen. ze is echt een verademing.

Ik wens u alle goeds

Plaats reactie