Foundation Trilogie - Isaac Asimov

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Kiwi
Forum fan

Re: Foundation Trilogie - Isaac Asimov

Bericht door Kiwi » 11 aug 2009 09:58

Het mooie aan Asimov vind ik dat de verhalen tijdloos zijn, maar dat de setting daarbij heerlijk achterhaald is. Het is mooi om te zien hoe men in de jaren vijftig dacht hoe de toekomstige wereld eruit zou zien. Een leuke vind ik de tikmachine met stem/woordherkenning die exact de teksten opschreef zoals je ze uitsprak. Maakte je een foutje in je betoog, dan ging het exact zoals het ging in de jaren vijftig: Verkeerd blad uit de tikmachine, blanco blad erin en opnieuw beginnen (-:.

Cluny
Banned

Re: Re:

Bericht door Cluny » 12 aug 2009 07:20

doctorwho schreef: Heb lange tijd alleen maar sf gelezen zal wel een vorm van escapisme geweest zijn om aan het huiswerk te ontsnappen.
SF verdient beter dan dit.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 12 aug 2009 07:24

Kiwi schreef:Het mooie aan Asimov vind ik dat de verhalen tijdloos zijn, maar dat de setting daarbij heerlijk achterhaald is. Het is mooi om te zien hoe men in de jaren vijftig dacht hoe de toekomstige wereld eruit zou zien. Een leuke vind ik de tikmachine met stem/woordherkenning die exact de teksten opschreef zoals je ze uitsprak. Maakte je een foutje in je betoog, dan ging het exact zoals het ging in de jaren vijftig: Verkeerd blad uit de tikmachine, blanco blad erin en opnieuw beginnen (-:.
De beste gok op de toekomst komt van de Star Trek serie.
De mobiele telefoon.
De slechtste gok van een jaren 60 serie waarbij de koers van het ruimteschip uitgezet werd met een rekenlineaal.
Maar het blijft moeilijk om de toekomst goed te voorspellen.
Ook voor de meest geniale SF-schrijvers.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 18 aug 2009 13:58

Kiwi schreef:Het mooie aan Asimov vind ik dat de verhalen tijdloos zijn, maar dat de setting daarbij heerlijk achterhaald is. Het is mooi om te zien hoe men in de jaren vijftig dacht hoe de toekomstige wereld eruit zou zien. Een leuke vind ik de tikmachine met stem/woordherkenning die exact de teksten opschreef zoals je ze uitsprak. Maakte je een foutje in je betoog, dan ging het exact zoals het ging in de jaren vijftig: Verkeerd blad uit de tikmachine, blanco blad erin en opnieuw beginnen (-:.
De redders van het galactisch imperium moeten het opnemen tegen een machtige mutant met telepathische geestkracht.
De frustratie van deze nieuwe betere mens is dat hij nooit het begin van nieuw ras kan worden omdat als mutant ook onvruchtbaar is.
Het verhaal is dan ook uit de eerste jaren 50.
Maar toch leuk om te (her)lezen.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 18 aug 2009 14:22

Het transgalactisch liftershandboek
alle afleveringen van het radiohoorspel:
http://jan.myahk.nl/hoorspelen/The%20hi ... %20versie/

Afbeelding
vlnr: Fred de Beer (techniek), Vincent van Engelen (regie), Marnix Kappers (Hugo Veld), Jan Simon Minkema (Zefod Bijsterbuil), Willy Maasdam (Trema), Wigbolt Kruyver (Meneer Stijselaar), Luc van de Lagemaat (Amro Bank). (fotoarchief Luc van de Lagemaat, 1979)
http://www.lucvandelagemaat.nl/2007/09/ ... shandboek/
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Kiwi
Forum fan

Bericht door Kiwi » 18 aug 2009 14:41

Oh, ik kende het engelse hoorspel wel, maar niet de nederlandse. Wat grappig! Is het wat? Ik vond de NLse vertaling van het transgalactisch liftershandboek namelijk dramatisch. Misschien moeten ze het eens opnieuw laten doen door Venugopalan Ittekot.
De film vond ik trouwens ook erg tegenvallen. Dan kijk ik liever de serie uit '81 nog een keer.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 19 aug 2009 13:40

Ha. Mazzeltje vandaag. Ik heb bijna het hele oeuvre van Robert A. Heinlein in de plaatselijke kringloopwinkel gevonden. Een meter aan boeken voor een tientje.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 19 aug 2009 14:52

Devious schreef:Ha. Mazzeltje vandaag. Ik heb bijna het hele oeuvre van Robert A. Heinlein in de plaatselijke kringloopwinkel gevonden. Een meter aan boeken voor een tientje.
Er is een tijd geweest dat ik bijna elke rommelmarkt in mijn verre omgeving bezocht.
Een SF pocket kocht ik vaak voor een kwartje per stuk. Een paar keer een doos vol.
Tegenwoordig betaal ik meestal een euro voor een kleine pocket en bijna 2 voor een dikke Meulenhoff.
Jouw mazzeltje is best wel jaloersmakend. Het doet me denken aan vroeger toen bijna alles beter was.
Ik wens je veel leesplezier, Devious.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 20 aug 2009 12:51

Cluny schreef:
Devious schreef:Ha. Mazzeltje vandaag. Ik heb bijna het hele oeuvre van Robert A. Heinlein in de plaatselijke kringloopwinkel gevonden. Een meter aan boeken voor een tientje.
Er is een tijd geweest dat ik bijna elke rommelmarkt in mijn verre omgeving bezocht.
Een SF pocket kocht ik vaak voor een kwartje per stuk. Een paar keer een doos vol.
Tegenwoordig betaal ik meestal een euro voor een kleine pocket en bijna 2 voor een dikke Meulenhoff.
Jouw mazzeltje is best wel jaloersmakend. Het doet me denken aan vroeger toen bijna alles beter was.
In de kringloopwinkel bij ons denkt men dat 'buitenlandse boeken', minder waard zijn. Ik zeg maar niets en laat ze in die waan. Dat levert mij wel vaker mazzeltjes op.

Het mooiste mazzeltje was een puntgaaf exemplaar van Darwin's 'De oorsprong van den Mensch', uit 1871, voor een tientje. Dat was bij de Slegte overigens. De man achter de balie had wel door dat iemand een grote blunder had gemaakt bij het prijzen.
Ik wens je veel leesplezier, Devious
.
Dank je.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Crossing-over
Geregelde verschijning

Bericht door Crossing-over » 24 sep 2009 19:38

Gisteren 'Dune' zien liggen van Frank Herbert. Schijnt ook een populair SF-boek te zijn. Denk dat ik het eens ga kopen. :)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 24 sep 2009 19:46

Crossing-over schreef:Gisteren 'Dune' zien liggen van Frank Herbert. Schijnt ook een populair SF-boek te zijn. Denk dat ik het eens ga kopen. :)
Dat is een populaire serie.
Deels door de film natuurlijk.
Deel 1 blijft het beste. Er zijn daarna nog een stuk of 5 (?) delen verschenen die niet echt helder in mijn herinnering liggen. Ik denk dat ik er ook maar 3 helemaal gelezen heb.

Dune

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 28 sep 2009 09:36

Cluny schreef: Afbeelding
Is dit dat post-apocalyptische verhaal over begaafde kinderen die opgroeien tussen godsdienstwaanzinnige gemuteerden? Het is inderdaad één van Wyndham's beste werken, al vind ik 'The Day of the Triffids' het allerbeste.

Ik zoek overigens nog meer van dit soort boeken/verhalen over het einde van de huidige wereld, en het overleven in de wereld na een nucleaire oorlog of natuurramp.

Ik doe zelf overigens ook wat met het schrijven van dit soort dingen. Is een hobby van mij: http://www.ikvertel.nl/tableaux/index.p ... toryId=891

Gr. Marcel.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 28 sep 2009 09:49

Cluny schreef:
Crossing-over schreef:Gisteren 'Dune' zien liggen van Frank Herbert. Schijnt ook een populair SF-boek te zijn. Denk dat ik het eens ga kopen. :)
Deel 1 blijft het beste. Er zijn daarna nog een stuk of 5 (?) delen verschenen die niet echt helder in mijn herinnering liggen. Ik denk dat ik er ook maar 3 helemaal gelezen heb.

Dune
De film Dune bevat een van de meest onsmakelijke scenes die ik ooit gezien heb. De heerser is een soort vampier en krijgt regelmatig bloedtransfusies van levende slachtoffers die een ventiel op hun lichaam hebben en helemaal worden leeggezogen . 8-[
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 28 sep 2009 12:52

collegavanerik schreef:
Cluny schreef:

Dune
De film Dune bevat een van de meest onsmakelijke scenes die ik ooit gezien heb. De heerser is een soort vampier en krijgt regelmatig bloedtransfusies van levende slachtoffers die een ventiel op hun lichaam hebben en helemaal worden leeggezogen . 8-[
Een hartplug.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 27 apr 2010 19:24

Al weer een tijdje geleden was er uitverkoop afgeschreven biblotheekboeken.
Heb ik toch voor .50 € per stuk een metertje SF boeken op de kop kunnen tikken.
En daarbij 2 Foundation delen die niet door Asimov zelf geschreven zijn maar door collega SF schrijvers lang na het overlijden van deze SF-grootheid", de bedenker van de Foundation.
Gisteren Foundation en Chaos uitgelezen.
Binnenkort ga ik die andere lezen.
Maar eerst een stukje neanderthaleravonturen, de stam van de holebeer.
Tweede poging.

Plaats reactie