Foundation Trilogie - Isaac Asimov

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Foundation Trilogie - Isaac Asimov

Bericht door Cluny » 17 jul 2009 20:25

The Foundation Trilogie - Isaac Asimov

Één van de boeken die het meeste indruk op mij hebben gemaakt is The Foundation Trilogie.
Al voor mijn tiende jaar ben ik vrij fanatiek Science Fiction gaan lezen.
Eigenlijk al voor mijn zevende jaar, maar dat waren vooral jongensboeken.
Al gauw kreeg ik voorkeurschrijvers. Op 1 Jack Vance. Op 2 Isaac Asimov.
De laatste vooral dankzij zijn Foundation boeken.
De Foundation Trilogie was een gebonden dik rood boek en ik weet nog van wie ik het geleend heb toen.
Later heb ik nog wel eens herlezen en er kwamen ook nog 2 delen erna uit, Hoeksteen en Aarde.
Het kan aan mij liggen, maar deze vond ik een stuk minder. Ik heb ze dan ook beide maar 1 keer gelezen al weer heel wat jaren terug.
Enige jaren geleden zag ik dat mooie rode ingebonden boek op een rommelmarkt liggen en heb deze voor weinig geld meegenomen. Maar nog niet gelezen. Deel 4 en 5 kwam ik later ergens anders ook tegen, ik heb ze meegenomen, ik ga ze nog een keer de tweede keer lezen.
Maar wat zie ik deze week?
Voor 1 eurootje 2de hands in de kringloopwinkel.
Deel 6, prelude op de Foundation.
Wat een leuke verrassing dus, deel 0 van de trilogie.
Ik heb de andere 2 delen in pocketvorm ook maar meegenomen
3 euro Asimov.
Prelude ben ik nu voor het eerst aan het lezen, het is best wel een aardig en boeiend SF-boek.
Nieuw en toch jeugdsentiment.
Soms heb je veel lol van 1 €.
Laatst gewijzigd door Cluny op 31 jul 2009 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 17 jul 2009 21:22

Heel gek. Ik heb ooit een aantal boekjes van Asimov in het Nederlands gekocht, en heb het na 2 bladzijden weggelegd. Later kocht ik boekjes van Asimov in het Engels (titles die ik me herinner zijn 'Pebble in the sky' en 'Fantastic Voyage', en deze las ik in één ruk uit.
Een schrijver die ik daarna heb ontdekt is Robert A. Heinlein (zie oa mijn onderschrift). Naar mijn mening niet alleen één van de grootste science fiction schrijvers, maar één van de grootste schrijvers aller tijden. Zijn boeken zijn niet alleen fantasierijk, maar ook filosofisch en vooral erg provocerend, en dat is precies waar ik van hou. Voor mensen die niet gewend zijn om Engels te lezen kan het wat lastig zijn, want Heinlein gebruikt veel slang (inofficieel engels) in zijn dialogen.
Zijn boeken (vooral 'Stranger in a strange land') waren populair in de hippie beweging, en hebben deze ook beïnvloed; ten positieve en ten negatieve. Charlie Manson identificeerde zich met Valentine Michael Smith, 'de man van Mars' (de hoofdpersoon uit 'Stranger in a strange land').
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 17 jul 2009 21:38

Volgens mij heb ik deze nog ergens liggen.
Het is wel heel lang geleden dat ik dit boek gelezen heb.

Afbeelding
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Vin
Forum fan

Bericht door Vin » 18 jul 2009 11:13

Ik heb tussen mijn 12e en 20e ook heel veel SF gelezen, ik denk dat ik het meeste van
James Holbrook Vance wel gelezen heb en ook veel van Greg Bear, Ringwereld van
Larry Niven en boeken van Vernor Vinge.
Ik kan me tegenwoordig er nauwelijks meer toe zetten om een boek te lezen, misschien komt
dat weer :study:

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 18 jul 2009 11:23

Vin schreef:Ik heb tussen mijn 12e en 20e ook heel veel SF gelezen, ik denk dat ik het meeste van
James Holbrook Vance wel gelezen heb en ook veel van Greg Bear, Ringwereld van
Larry Niven en boeken van Vernor Vinge.
Ik kan me tegenwoordig er nauwelijks meer toe zetten om een boek te lezen, misschien komt
dat weer :study:
Ik heb eigenlijk dezelfde kwaal.
Ik kan me herinneren dat ik in één dag een gezellige Jack Vance uitgelezen heb, ik had toen vakantie van school.
Tegenwoordig doe ik minstens een maand over eenzelfde boek. Als het meezit.
Met uitzondering van de periode van zonvakanties ver weg, dan gaat het sneller.
Ringwereld heb ik pas weer 2de hands gekocht, als het meezit ga ik die weer een keer herlezen. Volgens mij waren er meerdere delen, hoeveel weet ik dan weer niet.
Eigenlijk is SF, vooral de boeken, al tientallen jaren een passie van mij, ik zou er meer tijd voor vrij moeten maken.

Vin
Forum fan

Bericht door Vin » 18 jul 2009 17:50

Cluny schreef: Ik heb eigenlijk dezelfde kwaal.
Ik kan me herinneren dat ik in één dag een gezellige Jack Vance uitgelezen heb, ik had toen vakantie van school.
Tegenwoordig doe ik minstens een maand over eenzelfde boek. Als het meezit.
Met uitzondering van de periode van zonvakanties ver weg, dan gaat het sneller.
Ringwereld heb ik pas weer 2de hands gekocht, als het meezit ga ik die weer een keer herlezen. Volgens mij waren er meerdere delen, hoeveel weet ik dan weer niet.
Eigenlijk is SF, vooral de boeken, al tientallen jaren een passie van mij, ik zou er meer tijd voor vrij moeten maken.
Leuke omschrijving 'gezellige Vance'. Ik begrijp wat je bedoelt.
Ringwereld heeft 4 delen.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 18 jul 2009 18:45

Vin schreef:
Dat is dan weer leuk om te weten.
Ik heb deel 1 en waarschijnlijk 2 lang geleden gelezen.
Maar de herinnering eraan is niet echt scherp meer.
Deel 1 heb ik dus al, die ligt klaar om gelezen te worden. Waarschijnlijk leest die als redelijk nieuw.
En nu maar heel geduldig afwachten totdat ik 2, 3 en 4 op een rommelmarkt of kringloopwinkel tegenkom.

Vin
Forum fan

Bericht door Vin » 20 jul 2009 19:33

Cluny schreef:
Vin schreef:
Dat is dan weer leuk om te weten.
Ik heb deel 1 en waarschijnlijk 2 lang geleden gelezen.
Maar de herinnering eraan is niet echt scherp meer.
Deel 1 heb ik dus al, die ligt klaar om gelezen te worden. Waarschijnlijk leest die als redelijk nieuw.
En nu maar heel geduldig afwachten totdat ik 2, 3 en 4 op een rommelmarkt of kringloopwinkel tegenkom.
Ik heb 3 en 4 nog in mijn boekenkastje. In goede staat.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 23 jul 2009 09:27

Bicentennial Man van Asimov is goed (butlerrobot wil mensenrechten krijgen), de robotethiek gaat binnenkort wel spelen.

Wel grappig: als de robot belaagd wordt door vijanden, heeft hij geen mobieltje bij zich om hulp in te roepen (maar ja het boek is uit 1976) :wink:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Vin
Forum fan

Bericht door Vin » 23 jul 2009 09:59

collegavanerik schreef:Bicentennial Man van Asimov is goed (butlerrobot wil mensenrechten krijgen), de robotethiek gaat binnenkort wel spelen.

Wel grappig: als de robot belaagd wordt door vijanden, heeft hij geen mobieltje bij zich om hulp in te roepen (maar ja het boek is uit 1976) :wink:
Hoe zat dat ook weer met die drie richtlijnen voor robots ?

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 23 jul 2009 10:29

collegavanerik schreef:Bicentennial Man van Asimov is goed (butlerrobot wil mensenrechten krijgen), de robotethiek gaat binnenkort wel spelen.

Oude SF heeft onvermijdelijk dit soort 'grappen'.
Wel eens 1984 gelezen?

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 31 jul 2009 19:52

Deel 6, prelude op de Foundation.
Die heb ik in 1 week uitgelezen.
Ik moet zeggen het was leuk om te lezen, echt het ouderwetse foundationsfeertje.
Heel toevallig zag ik verleden week uit dezelfde serie 1 deel op een boekenmarkt liggen.
Daar vroegen ze nog 5 € voor. 5 Euro! Dat geeft me dan altijd een goed gevoel dat ik voor 3 € 3 pockets in de kringloop heb gevonden.
Vanwege het toen-vroeger sfeertje, ik was ongeveer 15 toen ik de trilogie voor het eerst las, ben ik direct na Prelude weer aan het mooie dikke rode boek begonnen.
Deze had ik al een jaar in huis, ik kwam dat boek heel toevallig tegen op een rommelmarkt van een kerk.
Ik heb er een eurootje voor gegeven, dat vond de NH-boekenkraamdame prima (zij had natuurlijk geen idee).
Voor 4 Euro de complete Asimov Foundation. Ik word daar vrolijk van.
En dan beweren sommigen nog dat atheïsten geen inhoud en geen lol in het leven vinden.
Overigens na de dood van Asimov is er nog het één en ander gepubliceerd met het onderwerp Foundation, ik ben benieuwd wanneer ik daar iets tweedehands van tegenkom.

Crossing-over
Geregelde verschijning

Re: Foundation Trilogie - Isaac Asimov

Bericht door Crossing-over » 07 aug 2009 16:26

Ik ga binnekort beginnen in een boek van Arthur C. Clarke namelijk 2001: A Space Odyssey.
Ik ken niet veel van sf, maar Clarke is toch één van de groten in de sf, niet?
Nu ook nog ergens een boek van Asimov bemachtigen. Heb wel interesse in zijn werk gekregen.

Cluny
Banned

Re: Foundation Trilogie - Isaac Asimov

Bericht door Cluny » 07 aug 2009 17:39

Eerlijk gezegd ken ik de SF van Arthur C. Clarke niet zo goed.
Ooit heb ik de film gezien en het bekendste boek van hem gelezen.
A Space Odyssey.
Maar van de rest van zijn boeken en verhalen is mij weinig bijgebleven.
En ik zie ook weinig van deze schrijver in de 2de hands winkels.
John Wyndham is mijn meest favoriete engelse Science Fiction schrijver.
Een paar van zijn boeken zijn ook 'verfilmd', maar de boeken zelf hebben meer indruk op mij gemaakt.
De getekenden van John Wyndham is het eerste volwassenen SF boek wat ik ooit gelezen heb.

Afbeelding

doctorwho
Ontoombaar

Re:

Bericht door doctorwho » 11 aug 2009 09:32

Goed boek maar ook de film met Robin Williams als de robot is niet te versmaden.
Heb lange tijd alleen maar sf gelezen zal wel een vorm van escapisme geweest zijn om aan het huiswerk te ontsnappen :wink: . Ongecompliceerde maar zeer prettig leesbare boeken van Keith Laumer. En natuurlijk Asimov, Ursula le Guin (goed gespeld?) Stanislaw Lem.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie