Salaam! Een jaar onder orthodoxe moslims

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Salaam! Een jaar onder orthodoxe moslims

Bericht door Kitty » 30 apr 2008 23:51

Pas uitgekomen en ook net uitgelezen:

Patrick Pouw
Salaam!
Een jaar onder orthodoxe moslims
ISBN 978 90 468 0368 4
Nieuw Amsterdam Uitgevers

Patrick Pouw (journalist) volgde ruim een jaar lang de lessen gegeven door het Islamitisch Instituut voor Opvoeding en Educatie. Zijn leermeester was Suhayb Salaam, zoon van Ahmed Salaam de imam die Rita Verdonk weigerde een hand te geven. Echtgenoot van Samira, de lerares die ook besloot handen geven te weigeren en daardoor ontslagen werd.
Dezelfde Salaam die bij Bimbo's en Burka's de studio verliet omdat hij niet geconfronteerd wilde worden met een vrouw in een minirok.

Als je je afvraagt wat zich afspeeld in de gedachtewereld van de As Soenah moskee en nog twee andere orthodoxe moskeeën in Nederland binnen dezelfde salafistische stroming, dan is dit boek een aanrader.

Zie hoe leerlingen langzaamaan uit het maatschappelijk leven weg worden getrokken. De lessen volgen is belangrijker dan een baan, belangrijker dan schooltentames, belangrijker dan alles. Hoe geprobeerd wordt ze te isoleren van de westerse maatschappij. Begeef je niet onder ongelovige, wordt van hen geen vrienden, maar haat ze tot in het diepst van je hart.
Hersenspoeling is hier het juiste woord. Ook Fawaz Jneid komt in beeld, die zich begeeft binnen dezelfde stroming.
In het begin heb je het idee te maken te hebben met vroom Islamitsch gedachtegoed, gaandeweg het boek wordt wat men aangeleerd krijgt steeds radicaler. Uiteindelijk is het Patrick genoeg en neemt hij afstand van alles wat hij heeft gehoord en meegemaakt met zijn medestudenten. Toen werd het tijd het op te gaan schrijven. Dit boek is het resultaat.

Een aanrader voor ieder die zich afvraagt wat er nu werkelijk zich afspeelt en wat er nu werkelijk gedacht wordt door de voorgangers en leermeesters en de meest prominente verspreiders van het orthodoxe salafisme in Nederland. En hun invloed op jonge moslims.
Hun leidraad is kennis verspreiden. Door dit boek te lezen verwerf je ook kennis en inzicht in hoe de meest orthodoxe moslims hun geloof beleiden en de utlieme opdracht en de verplichting krijgen dit te verspreiden met als doel dat op een gegeven moment iedereen denkt zoals zij.

Want zoals ze zelf stellen, er zijn 73 stromingen in de Islam, maar er is maar één juiste en dat is die van hun, de rest zijn dwalende, nieuwlichters en in hun ogen allen ongelovig. Vooral die moslims moeten bereikt worden om ze op het juiste pad te brengen, de enige ware Islam zoals de profeet het laat zien. Daar is geen discussie over mogelijk. Discussie of filosoferen over de bedoeling van de teksten is haram. Er staat wat er staat en alleen hun eigen geleerden weten wat er bedoeld is.

De AIVD vermoedt dat er momenteel rond de 30.000 jongeren in Nederland gevoelig zijn voor dit gedachtegoed.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 06 mei 2008 14:52

Het blijkt dat Utrechts PVDA-raadslid Bert van de Roest het boek ook gelezen heeft, hij wil na een interview met de schrijver Patrick Pouw dat er iets gedaan wordt aan de salafistische lessen aan het Islamitische Instituut voor Opvoeding en Educatie van Suhayb Salam.
Deze lessen worden echter al geruime tijd gegeven. Heeft men tegenwoordig een boek nodig en een journalist, voor men in de gaten heeft wat er zoal gebeurt in de stad?

PvdA-raadslid wil aanpak Utrechtse islamcursus
dinsdag 6 mei 2008 09:03

Het Utrechtse PvdA-raadslid Bert van der Roest wil dat burgemeester Aleid Wolfsen (PvdA) gaat onderzoeken of er iets gedaan kan worden aan de salafistische cursussen die in de Domstad gegeven worden. De cursussen worden gegeven door het omstreden Islamitische Instituut voor Opvoeding en Educatie.

Islamcursus Utrecht moet worden aangepakt, aldus PvdA-raadslid Bert van der Roest
Van der Roest vindt dat Wolfsen maatrgegelen moet nemen tegen de lesbijeenkomsten, zo meldt hij aan het ANP.

Lees de rest van het artikel hier
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 06 mei 2008 15:08

Heeft men tegenwoordig een boek nodig en een journalist, voor men in de gaten heeft wat er zoal gebeurt in de stad?
Ja, een 2e kamerlid is slechts het controlerend orgaan. Echter, je kan niet van een volksvertegenwoordiger verwachten dat die het onderzoek doet want dat behoren de journalisten te doen in een vrije samenleving. De parlementarier zou de oren van de samenleving moeten zijn en de journalist de mond van de samenleving. Kortom: je verwacht van een volksvertegenwoordiger zaken waar hij/zij de middelen meestal niet voor heeft.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 06 mei 2008 15:14

Goh, de AIVD is anders al heel lang op de hoogte, dat weet elke lezer van het nieuws. Maar AIVD rapporten zijn kennelijk geen reden om iets aan te pakken, daar is een interview met een journalist voor nodig en een boek.

Dit is trouwens geen 2e kamerlid, maar een gemeenteraadslid van de PVDA in Utrecht.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 06 mei 2008 16:17

Maakt niet zoveel uit of het nu gemeenteraad is of landelijke politiek. Het is niet de taak van een volksvertegenwoordiger om nieuws te (onder)zoeken. Een onderzoeksjournalist heeft wel die taak. Enneh, mag ik weten hoe jij aan die kennis komt dat de AIVD op de hoogte zou zijn?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 06 mei 2008 16:24

Sararje schreef:Maakt niet zoveel uit of het nu gemeenteraad is of landelijke politiek. Het is niet de taak van een volksvertegenwoordiger om nieuws te (onder)zoeken. Een onderzoeksjournalist heeft wel die taak.
Het gaat er helemaal niet om wie de taak heeft om nieuws te onderzoeken, dit was gewoon al lang bekend, daar hoefde helemaal niets voor onderzocht te worden. Men wist allang wat het gedachtegoed van deze salafistische beweging was, en dan zal je dat als raadslid niet weten? Je weet dus gewoon niet wat er in je stad gebeurt? Het is toch te idioot dat er nu er een boek op tafel ligt, zodat nu 'iedereen' hiervan uitgebreid kennis kan nemen, ineens opgeroepen wordt tot actie. Denk je nu echt dat dit al niet bekend was? Kom nou. Ik denk eerder dat het idee dat het nu breed bekend is geraakt hem heeft aangespoord om te laten zien dat ze wel degelijk hier iets aan willen doen. Aangezien hier nooit iets aan gedaan is, verwacht ik hier ook totaal niets van.

Het is bekend dat de AIVD de salafistische gemeenschap op de voet volgt, dat heeft uitgebreid in de kranten gestaan en is ook al meerdere keren in het nieuws geweest. Verder zijn er artikelen van de AIVD verschenen over dit Instituut, Salaam was daar ook niet blij mee, en had het idee dat er dus al infiltranten op zijn opleiding aanwezig geweest moesten zijn. Hij heeft zelfs Patrick Pouw, gevraagd, in de tijd dat hij daar lessen volgden, om als journalist een positief tegen artikel te schrijven. Waar hij trouwens nooit op in is gegaan.
En nu doet een raadslid of hij iets nieuws hoort. Tuurlijk.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 06 mei 2008 16:30

Het gaat er helemaal niet wie de taak heeft om nieuws te onderzoeken, dit was gewoon al lang bekend, daar hoefde helemaal niets voor onderzocht te worden. Men wist allang wat het gedachtegoed van deze salafistische beweging was, en dan zal je dat als raadslid niet weten? Je weet dus gewoon niet wat er in je stad gebeurt? Het is toch te idioot dat er nu er een boek op tafel ligt, zodat nu 'iedereen' hiervan uitgebreid kennis kan nemen, ineens opgeroepen wordt tot actie. Denk je nu echt dat dit al niet bekend was? Kom nou. Ik denk eerder dat het idee dat het nu breed bekend is geraakt hem heeft aangespoord om te laten zien dat ze wel degelijk hier iets aan willen doen. Aangezien hier nooit iets aan gedaan is, verwacht ik hier ook totaal niets van.
Nou, gezien het feit dat dergelijke salafistische bewegingen zich over het algemeen (helaas) niet tot nauwelijks mengen in het openbare debat of in het politieke democratische leven, vraag ik hardop aan je hoe een volksvertegenwoordiger dan aan de kennis had moeten komen volgens jou. "het is bekend dat" is een algeme term voor "iedereen weet dat het zo is, maar officieel weten we het niet". Geef mij dan eens de onderzoeken waaruit men dat dan had moeten weten/concluderen.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 06 mei 2008 16:42

De AIVD heeft zijn blik al een tijd op dit Instituut. En hoe radicale salafisten denken is ook niet geheel onbekend. Dat weet niet alleen de regering maar een zich een beetje in dat gedachtegoed verdiepende burger weet dat ook.

http://www.nieuwsfeit.nl/content/view/5618/43/

Hier al een artikel in Trouw uit juli vorig jaar, waar al duidelijk is dat de AIVD zich bezig houdt met het salafisme en ook met Suhayb Salam.

http://www.trouw.nl/deverdieping/overig ... _provincie

Het is echt niet iets dat uit de lucht komt vallen hoor.

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 » 07 mei 2008 02:44

Als je dit (nieuws) combineert met die jongedame die aan de Zwitserse grens is aangehouden met een stelletje machinepistolen die gerevideerd waren ergens in Zwitserland, dan vraag je je af "Waren die voor de e.o.a. drugsbende of..........??"
In dát verband vraag ik mij ook af, "Zijn de ons vertegenwoordigende politieke partijen bezig met het zich rijkrekenen met stemvee (oftewel met partijbelang) of houden ze het landsbelang vast in het vizier?
Het uit de wind houden en potten thee verslinden totdat zo'n verdomd boek ineens de lezende bevolking weer eens opschrikt?
"Enfin", zullen onze bestuurders denken, "Er zijn niet zoveel lezende Nederlanders meer, dus waarom zouden wij ons daarover druk maken?" (het betere onderwijs hebben we al jaren geleden om zeep geholpen, ergo?)
[bij dit 'ei' hoefde ik niet eens hard te kakelen zó makkelijk gleed het eruit :lol: )

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 07 mei 2008 08:54

Deze technieken lijken op die welke door sektes worden gebruikt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 07 mei 2008 16:17

The Prophet schreef:Deze technieken lijken op die welke door sektes worden gebruikt.
Het heeft zeker sektarische trekjes, vooral het weghouden uit de maatschappij en ook de conditionering dat je als moslim alleen hier in Nederland mag zijn indien je je belangrijkste taak als moslim uitvoert, namelijk het verspreiden van de Islam, dit is een verplichting. Verder zegt Suhayb dat leven in Nederland tussen al die ongelovigen haram is. Gelovige jongeren die dat geloven die storten zich dus op het evangeliseren om, heel basaal, hier te mogen zijn en op die manier de hel te ontlopen. Verder wordt ze banen die niet volgens de Islam zijn , afgeraden. Dus mensen die zich kunnen handhaven in deze maatschappij lever je hiermee bepaald niet af. Dat is eigenlijk de grote zwakte van dit gedachtegoed, want ook gelovige jongeren willen toch wel hun geld verdienen en een leven opbouwen. Ik kan me dan ook niet zo goed voorstellen dat er echt massa's zullen zijn die zich in dit gedachtegoed zouden kunnen vinden en dit vol kunnen houden.
Waar dit gedachtegoed wel gevaarlijk voor is, is dat het een eigen leven kan gaan leiden onder jongeren die hier een eigen invulling aan gaan geven, dat zou mensen kunnen afleveren als Mohammed B.
Ook kun je samenlevingen in een samenleving krijgen die hun eigen wetten en regels invoeren. Omdat de regering en de politiek als haram beschouwd wordt, want niet volgens de Islam. Zo wordt ook het bellen van de pollitie afgeraden, want je moet geen ongelovigen over zaken van moslims laten beslissen. Je werkt dan eigenrichting in de hand.
Ook het burgerlijk, en hier dus wettelijk, huwelijk wordt ten zeerste afgeraden. Zelfs zo sterk dat voor de wet gehuwden wordt gesommeerd zo snel mogelijk te scheiden en hun huwelijk opnieuw te sluiten in de Moskee. Mensen die dus volgens de Nederlandse wet getrouwd zijn worden gezien als levend in zonde. Echter een huwelijk in een moskee door een imam zonder wettelijke bevestiging, wordt in Nederland niet erkent als een rechtsgeldig huwelijk. Maar daar heeft Suhayb en zijn achterban geen boodschap aan. Zij erkennen dat namelijk wel, en zien het zelfs als het enige juiste huwelijk. Dat is dus gewoon Sharia, die ze zelf invoeren en dus ook uitvoeren.
Op die manier kun je dan natuurlijk ook meerdere vrouwen 'trouwen' , is dat probleem ook meteen opgelost. Aan de rechten die hier aan het wettelijk huwelijk verbonden zijn, hebben ze ook geen boodschap, daar staat men toch al niet achter.
Suhayb heeft zelf trouwens, naast zijn vrouw in Nederland, ook nog een vrouw in Syrië en daar ook een paar kinderen van die in Syrië worden opgevoed.

Suhayb zegt zelf met zijn huidige vrouw in Nederland ook 'getrouwd' te zijn, maar dat zal, als hij volgens zijn eigen gedachtegoed leeft, vast niet volgens de Nederlandse wet gebeurd zijn, maar in de moskee door een imam. Op die manier heeft hij dus nu 'twee' vrouwen. Hij maakte ook, volgens het boek, de opmerking, dat een vrouw in het buitenland 'wel handig' was want veel minder duur. En uiteraard worden zijn kinderen in Syrië opgevoed, want Nederland is, behalve als evangelisatiedoel, haram voor kinderen om in op te groeien.

De Nederlandse wetten en regering wordt dus zeker niet erkend door deze groepering maar er wordt rekening mee gehouden omdat geen rekening houden met de wet negatieve gevolgen heeft. Verder doet men er alles aan om zoveel mogelijk afstand te nemen van democratie en wet en zoveel als mogelijk volgens de Sharia te leven indien deze niet op een, voor hen schadelijke manier, botst met onze wetten. Daarom wordt aangeraden je in veel gevallen aan de wet te houden, uit eigenbelang, en dus zeker niet omdat men hier achter de wet staat want die wordt in principe verworpen.

biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas » 07 mei 2008 17:41

Ik heb de discussie gevolgd op DWDD.
Wanneer wij geïnteresseerd zijn, mogen wij ons inschrijven op de school waarover geschreven wordt.
Oowh ja, en we moeten gehaat worden,... niet om de persoon die wij zijn, maar om ons ongeloof :lol:
tuuurlijk,... en wij zijn allemaal zooooo blondt dat we het geloven ook
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 17 mei 2008 08:52

Ik heb het boek Salaam! meteen na Kitty’s aankondiging van dit topic een paar weken geleden besteld via de Bruna (uitstekende zaak trouwens, ze versturen boeken naar het buitenlannd zonder verzendkosten!), en heb het nu net voor het weekend ontvangen. Ik ben inmiddels op bladzijde 60 aangekomen, en ik moet zeggen dat ik zelden zo geniet van een boek als nu. Het is in één woord een geweldig boek. Het idee van Patrick Pouw –iemand die niet in God gelooft- zich een jaar onder orthodoxe moslims te begeven is om te beginnen al subliem. Maar de manier waarop hij alles vertelt vind ik ook zeer boeiend.

Er zijn heel veel dingen die me aan dit boek vastnagelen. De uitgever is Nieuw Amsterdam, dat vind ik om een bepaalde reden interessant. Alles speelt zich af in Utrecht, de stad waar ik vroeger gewoond heb, en het gaat om vrome moslimjongeren, die in Nederland geboren werden nadat ik het land verliet. Het is voor mij dus als een echte 'integratiecursus', om te leren wat er allemaal is veranderd sinds ik wegging uit Nederland. Mijn emigratiedatum was 20 mei 1978, volgende week precies 30 jaar geleden merk ik nu toevallig op! Ik sta er opeens bij stil dat ik in al die 30 jaar eigenlijk vrijwel nooit nederlandse boeken heb gelezen. Ooit één roman van Vestdijk, en de laatste jaren een paar boeken van Nietzsche en een paar moderne theologische boeken. Ik zal speciaal voor Sararje even vermelden hoe het gaat met m’n nederlands: ik ben al twee woorden tegengekomen die ik niet kende: colofon en kringloopwinkel. Dat laatste kan ik wel raden natuurlijk, maar het woord bestond nog niet vroeger; maar het eerste woord is mij een raadsel. Ook ben ik voor het eerst sinds dertig, veertig jaar het woord spichtig tegengekomen. Wanneer mij zoiets overkomt, je kent een woord uit je jeugd, maar weet heel zeker dat je het nooit in je leven meer bent tegengekomen, dan kan ik er erg van genieten. Ik loop het aldoor maar te herhalen “een spichtige Somalische jongen, een spichtige Somalische jongen...” Nog een vreemd woordgebruik: de schijver heeft het herhaaldelijk over ‘gestencilde ringbanden’, of ‘stencils’. Ik denk dan altijd aan wat ze in de 60-er en 70-er jaren hadden: leesvoer gemaakt met een stencilmachine. Maar tegenwoordig heb je computer printers. Noemt men wat daaruit komt nog steeds stencils? Maar goed, Patrick Pouw heeft een Masters in Narrative (in Sheffield behaald). Ik wist nooit dat die studierichting bestond, maar ik ben voorlopig erg onder de indruk.
Maar heel wat meer dan mijn nederlands ophalen moet ik me nu bezighouden met het leren van moslimtaal. Het boek wemelt ervan: dawah, selefi’s, dishdasha, djellaba, tawheed, fiqh, sierrah, bismillah, taghut, taib, shahadah...

Wat me nog meer vastnagelt is op elke bladzijde te merken hoezeer een jaar in de orthodoxe moslimwereld bijzonder veel lijkt op een jaar in een evangelisch of zeer streng orthodoxe christelijke wereld. Dat is voor mij het interessantst om op te merken. Het is bij het lezen van het boek alsof je wordt ondergedompeld in het christelijke geloof wat je een paar eeuwen of nog langer geleden in Europa kon aantreffen. Telkens sta je paf van de kinderachtigheid van het bijgeloof of van de extremiteit van overtuigingen, maar de algemene atmosfeer van vroomheid kun je ook vandaag de dag aantreffen in vroomchristelijke kringen, het is precies dezelfde sfeer die ik ken uit mijn eigen evangelische jaren. Ook veel geloofsvragen die gelovigen vaak angstig bezighouden zoals “Wat gebeurt er nu precies met de kinderen van slechte moslims, van zondaars, als die kinderen op jonge leeftijd overlijden, dus zonder dat ze het licht van Allah hebben kunnen zien?”

Er staat een enorme hoeveelheid details in het boek die je een inkijkje geven in de orthodoxe islamitische geloofswereld. Wát en hóe er gelooft wordt. Op een toiletdeur staat “Zittend urineren (plassen)”. Geweldig die verborgen humor als je die vat. Even later in het boek krijg je ook nog de ‘uitleg’:
“De islam heeft op alles een antwoord. Dat is zó mooi... Het maakt je leven gemakkelijker. Overal zijn regels voor. Neem regels voor het urineren. Wij moslims moeten zittend urineren. Als je dat weet, maakt dat je leven makkelijker.”
Ik vroeg aarzelend naar de reden van dat zittend plassen.
“Allah weet waarom. Ik ben geen dokter, maar volgens mij krijg je ziektes als je staande plast.”
Ik vroeg me af welke ziektes hij bedoelde, maar ik bedacht me en vroeg wat je moest doen als alle toiletten bezet waren.
“Als het niet kan, dan kan het niet”, antwoordde A. stellig. “Als je intentie maar goed is, want Allah weet of je van plan was te gaan zitten of niet.”
Zelfs één zo’n voorbeeldje zegt eigenlijk al alles over dat geloof. Het interessante is dat het jeugdige volwassenen zijn die zich tot deze orthodoxe onzin hebben laten bekeren. Hun ouders (en broers/zusters) worden herhaaldelijk neergezet als ongelovigen.
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 17 mei 2008 12:56

De eerste moslimles.

Suhayb spreekt dit uit: “Broeders, de wereld is vervloekt! De wereld en alles daarin is vervloekt – behalve de aanbidding van Allah en het vergaren van kennis over Allah! De mensheid leeft in diepe duisternis! We zijn allemaal gekken en verspillers, omdat wij onze energie en hersenen gebruiken voor andere zaken dan waarvoor Allah ze voor maakte. Laten we eerlijk zijn! Laten we eerlijk zijn! Het leven draait niet om lol hebben. Niet om werken, niet om eten. Het draait om punten verzamelen voor je graf, voor het hiernamaals. Kennis is belangrijk om jezelf van het hellevuur van het wereldse te redden en je de bestraffing in het graf te besparen.”

Wij dienden te leren zonder te filosoferen, benadrukte hij. We moesten zijn uitleg zo letterlijk mogelijk overnemen in onze schriften en daar geen persoonlijke interpretaties aan geven: dat was islamitisch leren. “Dit is echt heel belangrijk, vooral omdat we in Nederland gewend zijn een beetje mee te denken. Zo doen we dat hier niet. Jullie moeten precies opschrijven wat ik zeg.”
Born OK the first time

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 17 mei 2008 15:56

Rereformed schreef:De eerste moslimles.

Suhayb spreekt dit uit: “Broeders, de wereld is vervloekt! De wereld en alles daarin is vervloekt – behalve de aanbidding van Allah en het vergaren van kennis over Allah! De mensheid leeft in diepe duisternis! We zijn allemaal gekken en verspillers, omdat wij onze energie en hersenen gebruiken voor andere zaken dan waarvoor Allah ze voor maakte. Laten we eerlijk zijn! Laten we eerlijk zijn! Het leven draait niet om lol hebben. Niet om werken, niet om eten. Het draait om punten verzamelen voor je graf, voor het hiernamaals. Kennis is belangrijk om jezelf van het hellevuur van het wereldse te redden en je de bestraffing in het graf te besparen.”
Gòh, waar ken ik dit toch van?

Overspeligen, weet gij niet, dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend der wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God.

Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.

Indien wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus gebouwd hebben, zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen.

Verzamelt u geen schatten op aarde, waar mot en roest ze ontoonbaar maakt en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamelt u schatten in de hemel, waar noch mot noch roest ze ontoonbaar maakt en waar geen dieven inbreken of stelen.
Wij dienden te leren zonder te filosoferen, benadrukte hij. We moesten zijn uitleg zo letterlijk mogelijk overnemen in onze schriften en daar geen persoonlijke interpretaties aan geven: dat was islamitisch leren. “Dit is echt heel belangrijk, vooral omdat we in Nederland gewend zijn een beetje mee te denken. Zo doen we dat hier niet. Jullie moeten precies opschrijven wat ik zeg.”
:twisted:
Yep, verstand op nul en blik op de imam/leraar!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

Plaats reactie