Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

FransP
Forum fan

Re: Wat lees je nu?

Bericht door FransP » 15 okt 2017 20:05

Begin gemaakt met "Deining in de Ruimtetijd" van Govert Schilling.
Op het eerste gezicht leest het als een avonturenboek.
Maar ondertussen veel uitleg over de gevolgde koers richting het waarnemen van de zwaartekrachtgolven.
Ook de relativiteitstheorie komt uitvoerig aan bod.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 19 okt 2017 12:38

Doppelgänger schreef:
10 jul 2017 10:13
Fictie:
Dust of Dreams - Steven Erikson
Deel negen van een tiendelige fantasyreeks. Ben bijna 15 jaar geleden begonnen bij deel 1, maar het zit de laatste jaren wat in het slop. Hopelijk lukt het me in de zomervakantie om 'm uit te lezen.
Inmiddels in het tiende en laatste deel bezig: The Crippled God.

Afbeelding

Het ziet ernaar uit dat ik na al die jaren dan eindelijk te weten kom hoe het afloopt. Nog 288 pagina's te gaan... :study:
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 19 okt 2017 20:31

Doppelgänger schreef:
19 okt 2017 12:38
Afbeelding

Het ziet ernaar uit dat ik na al die jaren dan eindelijk te weten kom hoe het afloopt. Nog 288 pagina's te gaan... :study:
Ben wel een SF/Fantasy fan maar er is veel bagger. Ik durf aan te nemen dat deze reeks die ik niet ken de moeite waard is?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 19 okt 2017 21:05

Doctor,

Heb je starship troopers al gelezen? Vrij fantastisch boek!
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 19 okt 2017 21:08

pallieter schreef:
19 okt 2017 21:05
Doctor,

Heb je starship troopers al gelezen? Vrij fantastisch boek!
Neen ook nog niet ik krijg het nog druk :study:
Edit
Van de onvolprezen Heinlein en gelukkig als E book te krijgen. Heb toch de indruk dat er destijds een generatie goede SF schrijvers was.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 19 okt 2017 21:49

Ik beloof dat je er niet alleen van gaat genieten maar ook dat je een hele hoop zaken die vanzelfsprekend zijn (tijdelijk) in vraag gaat stellen.

Het is een boek dat je werkelijk mee trekt in een gedachtegang die je normaal zelfs nooit zou willen in overweging nemen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 20 okt 2017 12:25

doctorwho schreef:
19 okt 2017 20:31
Ben wel een SF/Fantasy fan maar er is veel bagger. Ik durf aan te nemen dat deze reeks die ik niet ken de moeite waard is?
Tja, dat hangt volledig van je persoonlijke voorkeur af. Ik vind het zelf een geweldige reeks. De boeken zijn wel dik: tien keer grofweg zo'n 900 pagina's. En er zijn zo ontzettend veel personages en verhaallijnen dat het je af en toe duizelt. Als je de reeks een tijdje opzij legt, kan het lastig zijn om de draad van het verhaal weer op te pakken. Het had niet veel gescheeld of ik was na deel 7 afgehaakt. Toch ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Zelf lees ik de Engelse versie, maar als ik het goed heb zijn in elk geval de eerste vier delen naar het Nederlands vertaald. Het plot is echt meesterlijk.

Of misschien ben ik niet heel veeleisend als het op fantasy aankomt. :lol: De enige absolute baggerfantasy die ik ooit heb gelezen was de Artefacts of Power-reeks van Maggy Furey. Dat was echt hemeltergend slecht. Aurian: "Help, ik verzuip! Of wacht, toch niet: ik kan ineens onder water ademen, zonder mijn magische krachten te gebruiken! Gewoon, omdat ik magiër ben." F*ck me. Dat was toch wel de meest flagrante en tenenkrommende Deus Ex Machina die ik ooit in een boek voorbij heb zien komen. Ik heb het meteen dichtgeslagen en er nooit meer naar gekeken.

Steven Erikson kan ik daarentegen aanraden. Net als R. Scott Bakker en zijn Prince of Nothing-serie. Die vind ik minstens zo goed als die van Erikson.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 01 nov 2017 10:04

Twee weken geleden op vakantie Origins van Dan Brown gelezen. Heel vreemd, er is een originele versie (die heb ik gelezen) en er is een UK versie (alsof die geen US engels kunnen lezen ??) en dan nog de vertaling. Zoals altijd was de US versie (gebonden uitvoering) slechts €15,- terwijl de NL vertaling €25,- moet kosten.

Het boek zelf was spannend en is een aanrader. Ik had hem in twee dagen uit. Ik ga geen spoilers plaatsen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 25 apr 2018 14:34

Om nog even voort te borduren op het thema fantasy: ik heb de afgelopen weken erg genoten van het lezen van de First Law-trilogie van Joe Abercrombie. Momenteel bezig in Best Served Cold, dat zich in dezelfde wereld afspeelt, met een aantal karakters uit de trilogie.

Voor
Vlot leesbaar (in tegenstelling tot bijv. Erikson en Bakker). Bij tijd en wijle hilarisch! Ik lag gisteren nog in een deuk om een moordplot dat volledig uit de hand liep. Abercrombie vliegt af en toe heerlijk uit de bocht.

Tegen
Personages zijn niet altijd even geloofwaardig en gedragen zich soms out-of-character. Qua verhaal niet altijd even sterk en ietwat cliché. Desondanks erg vermakelijk.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 25 apr 2018 17:07

Ik lees momenteel het 4e en laatste deel van de Napolitaanse Romans van Elena Ferrante, "Het verhaal van het verloren kind".
Ik heb alle delen in chronologie gelezen, maar daar is de nodige tijd overheen gegaan, trage lezer als ik ben.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 25 apr 2018 18:01

Doppelgänger schreef:
20 okt 2017 12:25
En er zijn zo ontzettend veel personages en verhaallijnen dat het je af en toe duizelt.
Inderdaad vooral het eerste deel was om die reden even doorbijten. Maar vanaf het tweede wordt het makkelijker. NB lees ook de engelse versies maar ben blij met het ingebouwde woordenbook in mijn E-reader, alhoewel je het begrip " warren" enkel uit de context kan herleiden. Maar erg prettig om te lezen. Voorlopig nog even onder de pannen dus dank voor de leestip. :study:

Plaats reactie