Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

doctorwho
Superposter

Re: SF en fantasy

Bericht door doctorwho » 25 jul 2017 07:23

Petra schreef: Maar juist heel graag de serietjes SF uit de jaren 50 en 60. (J.G. Ballard, Poul Anderson)
En dan vooral om wat ze allemaal wel of niet bedachten. Vrouwen met zeer gewichtige taken; afstoffen e.d. Naar andere planeten reizen, onderling contact hebben via een mic en dan op aarde geen contact op kunnen nemen omdat de telefoon in de herberg het niet deed. :lol:

Hier nog een SF fantasy liefhebber (alhoewel ik nu meer non fictie lees) Keith Laumer, Fritz Leiber, E. Howard en anderen mijn boekenkast puilde vroeger uit van de pockets en ik ging speciaal tweedehands boekenzaakjes af om onbekend werk te verschaffen. Qua fantasy staat Tolkien natuurlijk op eenzame hoogte. Deze ontdekte ik reeds als 11 jarige en vond het direct een geweldig en heb ik daarna nog vaak herlezen. Met uitzondering van de Silmarillion waar ik maar niet echt in het verhaal kan komen. Heb natuurlijk naderhand de biografie van Tolkien gelezen ook leuk. En heb natuurlijk boekjes met Doctor Who verhalen :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Re: Wat lees je nu?

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 25 jul 2017 09:07

Ik ben in het bezit van alle afleveringen van Doctor Who van voor 2016, voor zo ver ze niet verloren zijn gegaan.

Ik ben er nog niet aan begonnen ze te bekijken, er liggen ook nog al wat boeken op de plank.
Meeste SF die ik nog niet lezen heb zijn E-books en dikke duizend schat ik.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 jul 2017 01:44

doctorwho schreef:
Hier nog een SF fantasy liefhebber (alhoewel ik nu meer non fictie lees) Keith Laumer, Fritz Leiber, E. Howard en anderen mijn boekenkast puilde vroeger uit van de pockets en ik ging speciaal tweedehands boekenzaakjes af om onbekend werk te verschaffen. Qua fantasy staat Tolkien natuurlijk op eenzame hoogte. Deze ontdekte ik reeds als 11 jarige en vond het direct een geweldig en heb ik daarna nog vaak herlezen. Met uitzondering van de Silmarillion waar ik maar niet echt in het verhaal kan komen. Heb natuurlijk naderhand de biografie van Tolkien gelezen ook leuk. En heb natuurlijk boekjes met Doctor Who verhalen :)
Sjonge, op je 11e al. Toen was ik alleen nog bezig met de vraag wie kan er het hardste kon rennen bij tikkertje :lol:
Ik kende Tolkien niet. Pas na de Hobbits films, (waar ik niet veel aan vond) ben ik 'm gaan lezen. Meestal vind ik boeken mooier dan films. Maar toch, Tolkien doet 't niet voor mij. Waarschijnlijk toch een gemis aan humor zoals bij Douglas Adams.
Tegenwoordig hoef je niet meer te struinen, en kun je alles digitaal bnnenhalen. Best wel een gemis. Want die geur van oude boeken gaat toch niks tegenop. Helemaal als ze beduimeld zijn, heerlijk. Ik sleep m'n boekenkast met inhoud de hele wereld over, en dat is best een gedoe. Zelfs woningen moeten afkeuren omdat m'n boekenkast te hoog was. :roll:
Overigens is Harry Mulisch voor mij de enige die ook echt op eenzame hoogte staat, en daarbij ook nog arrogant op alle andere simpele zielen neer mag kijken. :lol:
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 jul 2017 08:04

Petra schreef:Overigens is Harry Mulisch voor mij de enige die ook echt op eenzame hoogte staat, en daarbij ook nog arrogant op alle andere simpele zielen neer mag kijken. :lol:
Dat mag hij wel, maar waarschijnlijk kan hij dat niet. Dikke Hein (Donner) mag hem de hemel in geprezen hebben, maar hij is nu bij magere Hein.
Ik wens u alle goeds

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 26 jul 2017 09:23

Oh heerlijk sentiment. Ik las ook de hobbit toen ik 11 was. En daarna 'in de ban van de ring' Eén van de zeer weinige boeken die ik tweemaal gelezen heb. En Silmarillion was voor mij ook niet door te komen. De verfilming van 'Lord of the rings' vind ik overigens nog steeds briljant. Die van de Hobbit wat minder trouwens.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 26 jul 2017 11:23

Petra schreef:
Sjonge, op je 11e al. Toen was ik alleen nog bezig met de vraag wie kan er het hardste kon rennen bij tikkertje :lol:

Tikkertje ? Neen als rechtgeaarde boekenwurm was ik in de bibliotheek te vinden waar ik tussen op de " volwassenen" afdeling dit ontwaarde. Daar stonden overigens ook de, SF en OBB literaire reuzenpockets (ben liefhebber van het werk van Marten Toonder wat op veel vlakken nog steeds actueel is) . Mulisch tsja ik ga dan meer voor een andere pedante kwast W.F. Hermans :)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jul 2017 03:01

Peter van Velzen schreef:
Petra schreef:Overigens is Harry Mulisch voor mij de enige die ook echt op eenzame hoogte staat, en daarbij ook nog arrogant op alle andere simpele zielen neer mag kijken. :lol:
Dat mag hij wel, maar waarschijnlijk kan hij dat niet. Dikke Hein (Donner) mag hem de hemel in geprezen hebben, maar hij is nu bij magere Hein.
Ik zei niet voor niks 'zielen'. #-o

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 jul 2017 03:13

doctorwho schreef:
Petra schreef:

Tikkertje ? Neen als rechtgeaarde boekenwurm was ik in de bibliotheek te vinden waar ik tussen op de " volwassenen" afdeling dit ontwaarde. Daar stonden overigens ook de, SF en OBB literaire reuzenpockets (ben liefhebber van het werk van Marten Toonder wat op veel vlakken nog steeds actueel is) . Mulisch tsja ik ga dan meer voor een andere pedante kwast W.F. Hermans :)
:oops: Hermans.. o boy, wat ken ik daarvan? Ik heb een hoop in te halen.
Toen ik dan eindelijk ook de leesverslaving kreeg had ik 't te druk met de zusjes Brontë en Wolkers. :lol:
Maar na Voskuil's Bureau was ik dan ook ff genezen van onze NL literaire vrienden. :roll:

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 28 jul 2017 05:17

Voorbij goed en kwaad. Friedrich Nietzsche.
Ik wens u alle goeds

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 08 aug 2017 13:24

HOMO DEUS by Yuval Noah Harari

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/25/he ... 7-a1551831" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.academia.edu/31146379/Homo_ ... ari_1_.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Over geluk voelen..het najagen van geluk. De toekomst van de mens.
Een boek wat ik erg interessant vind.

"If science is right and our happiness is determined by our biochemical system, then the only way to
ensure lasting contentment is by rigging this system."

Past misschien ook nog bij , wij zijn onze hersenen....

"However, once technology enables us to re-engineer human minds,  Homo sapiens  will disappear,
human history will come to an end and a completely new kind of process will begin, which people
like you and me cannot comprehend. Many scholars try to predict how the world will look in the year 
2100 or 2200. This is a waste of time. Any worthwhile prediction must take into account the ability to
re-engineer human minds, and this is impossible"

maar ook een leuk inzicht in bijbelse mythologie
"After all, when ‘the Lord saw how great the wickedness of the human race had become’ He
resolved to ‘wipe from the face of the earth the human race I have created – and with them the
animals, the birds and the creatures that move along the ground – for I regret that I have made them’
(Genesis 6:7). The Bible thinks it is perfectly all right to destroy all animals as punishment for the
crimes of  Homo sapiens, as if the existence of giraffes, pelicans and ladybirds has lost all purpose i
humans misbehave. The Bible could not imagine a scenario in which God repents having created
Homo sapiens, wipes this sinful ape off the face of the earth, and then spends eternity enjoying the
antics of ostriches, kangaroos and panda bears."
liefde doet pijn

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 08 aug 2017 19:02

Een auto voor iedereen door Maarten van Rossem net binnen :)

Korte inhoud

De autorevolutie begon op 1 december 1913 in Detroit, Michigan. Vanaf die dag produceerde de Ford-fabriek de simpele en relatief goedkope T-Ford aan de lopende band. Ford stelde de Amerikaanse middenklasse en de beter verdienende arbeider in staat een eigen auto te kopen.
In Europa voltrok de revolutie zich pas na 1960, na de snelle welvaartsgroei in de jaren vijftig. Elk Europees industrieland leverde een eigen bijdrage aan de ‘automobilisering’. De Duitse Bondsrepubliek produceerde de luidruchtige, maar uiterst solide vw kever, die de meest geproduceerde auto ter wereld zou worden. De Fransen kwamen met de ingenieuze 2cv en de Engelsen met de briljante Mini. Het allerliefste autootje was zonder meer de Fiat 500. Binnen vijftien jaar stond Europa op de wielen.
https://www.nieuwamsterdam.nl/boeken/ee ... 9046821169" onclick="window.open(this.href);return false;

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 09 aug 2017 03:21

Arjen2015 schreef:HOMO DEUS by Yuval Noah Harari

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/25/he ... 7-a1551831" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.academia.edu/31146379/Homo_ ... ari_1_.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Over geluk voelen..het najagen van geluk. De toekomst van de mens.
Een boek wat ik erg interessant vind.

"If science is right and our happiness is determined by our biochemical system, then the only way to
ensure lasting contentment is by rigging this system."

Past misschien ook nog bij , wij zijn onze hersenen....
Die heb ik ook gelezen, had hem daarna gelinkt in het topic wat daar volgens mij ook over gaat:
"Het einde van de menselijke menselijkheid."
viewtopic.php?p=529827#p529827" onclick="window.open(this.href);return false;

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 aug 2017 20:27

Waarom mannen niet luisteren, en vrouwen niet kunnen kaartlezen.

Lekker boek om te lezen er zit humor in en het is zelfs na vijftig jaar huwelijk nog zeker leerzaam. Kleine ergernissen worden opeens begrijpelijk. Bijvoorbeeld waarom een vrouw altijd als eerste de ruitenwisser aanzet. :)
Maar ook dat als je vrouw een probleem aan je meld je je als man je niet verplicht moet voelen om met een oplossing te komen. Die heeft ze waarschijnlijk al. Ze wil alleen met je praten.
Ook wordt nog eens uitgediept waarom homoseksualiteit geen keuze is, niet dat ik daar aan twijfelde maar leerde toch weer wat nieuws. Verder wordt vrouwen uitgelegd waarom een man niet luistert als hij de krant zit te lezen, zijn gehoor staat dan min of meer uit. Een man kan maar een ding tegelijk. Bij vrouwen is dat niet zo dus ergernis al om.
Echt een aanrader.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 17 aug 2017 01:12

Fish schreef:
16 aug 2017 20:27
Waarom mannen niet luisteren, en vrouwen niet kunnen kaartlezen.

Lekker boek om te lezen er zit humor in en het is zelfs na vijftig jaar huwelijk nog zeker leerzaam. Kleine ergernissen worden opeens begrijpelijk. Bijvoorbeeld waarom een vrouw altijd als eerste de ruitenwisser aanzet. :)
Maar ook dat als je vrouw een probleem aan je meld je je als man je niet verplicht moet voelen om met een oplossing te komen. Die heeft ze waarschijnlijk al. Ze wil alleen met je praten.
Ook wordt nog eens uitgediept waarom homoseksualiteit geen keuze is, niet dat ik daar aan twijfelde maar leerde toch weer wat nieuws. Verder wordt vrouwen uitgelegd waarom een man niet luistert als hij de krant zit te lezen, zijn gehoor staat dan min of meer uit. Een man kan maar een ding tegelijk. Bij vrouwen is dat niet zo dus ergernis al om.
Echt een aanrader.
Vond 'm ook leuk. Mars en Venus e.d. ook trouwens.
Hoe fout het ook moge zijn, d'r klopt best wel een hoop. :lol:

Zit een plaatje bij van een man die de koelkast opendoet, je ziet het helemaal vol liggen met pakjes BOTER. 'Schat, waar ligt de boter' zegt die man.
Zo'n exemplaar heb ik nou thuiszitten. De heeeeeele dag door; Petraaaaaaaaa... :roll: :lol:
Dus dan spring ik maar weer op, want we willen het natuurlijk wel gezellig houden hè. :wink:
Heb die boeken als verplichte kost bij man neergelegd en natuurlijk met leuke kleurtjes aangegeven waar ie in het bijzonder op moest letten.

Weleens hier opgemerkt, het verschil in het gebruik van smilies? :)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 17 aug 2017 17:17

Petra schreef:
17 aug 2017 01:12

Vond 'm ook leuk. Mars en Venus e.d. ook trouwens.
Hoe fout het ook moge zijn, d'r klopt best wel een hoop. :lol:
Had het vandaag met mijn dochter over het boek, ze kwam toen met dit YouTube filmpje wat aardig overeenkomt met wat in het boek staat.

https://www.youtube.com/watch?v=0KrOZe2 ... e=youtu.be
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie