Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Wat lees je nu?

Bericht door Rereformed » 29 mar 2017 20:19

Arjen2015 schreef:vandaag weer wat aan het doorlezen van pelgrimsreis naar volwassen geloof. door albert Vollbehr ;)

Is deze trouwens evenals volwassen geloof in het engels vertaald?
Nee, niet vertaald.

Overigens zelf net het boek Insane Clown President uit, een boek dat het verhaal vertelt hoe een idioot tot president van het machtigste land gekozen kan worden. Er zullen later vast kostelijke films over gemaakt worden.
Het boek is zeer informatief en wat literaire stijl betreft buitengewoon goed geschreven.
Born OK the first time

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 29 mar 2017 20:29

Moab Is My Washpot het eerste deel van Stephen Fry’s autobiografie. Prettig leesvoer.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 29 mar 2017 23:27

moet het even plaatsen... mooi geschreven...

Volwassen Geloof Hoofdstuk 21a: De pelgrimsreis naar volwassen geloof.. http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/21a.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
40 van 46 21-8-2015 13:57

k ben precies dezelfde persoon als toen ik 5,
10, 20, 30 jaar was. Ik ben in de tijd dat ik christen was een volkomen oprecht christen
geweest. Al de gedachten die ik nu in dit boek schrijf leefden gewoon niet voor mij, ze
kwamen eenvoudig niet in me op. Ik had er daarom ook geen moeite mee. Daarom was het in
het geheel niet een leven dat ik eigenlijk niet wilde leiden. Integendeel, er is niets heerlijkers
dan je leven leven in ‘zalige onwetendheid’, dwz in een waan of fantasiewereld te leven
waarvan je je niet bewust bent dat het een waan/fantasie is.
Ik denk dat een mens eigenlijk geen keuzes doet in het leven; hij is die hij is, en al verder
levend wordt hij tot de mens waartoe hij groeit. Een mens is als een bloem die opengaat. Een
roos is een roos, zowel in de knop als later wanneer hij helemaal open is en geurt, en ook
wanneer hij z’n blaadjes laat vallen.
De mens die ik nu ben lijkt misschien voor jou een mens die eerst christen was en zich nu
daartegen verzet, dus hopeloos in de war is. Maar de mens die ik zie is de persoon die zijn
gehele leven in dienst van God en de liefde wilde stellen. En dit is de kern die nooit
verandert, de mens die zich heel voelt.
Ik moet met het verder leven alleen voortdurend mijn gedachten over liefde en God bijstellen,
net zoals de gehele mensheid de kijk op het leven alle eeuwen door telkens moet bijstellen.
We kunnen als mensen niet anders, omdat we leven in een veranderende wereld, in een
wereld waarin we steeds verder bouwen op de kennis die voorouders al vergaard hebben.
Wanneer ik mijn oude persoon tegen zou komen zou het precies zo zijn als wanneer ik
verplaatst zou worden naar een vroegere eeuw: ik weet dat ik nu anders ben, ik ben gegroeid,
opengegaan, maar toch ben ik in alles verwant met de ander die ik ontmoet, ik begrijp de
ander volkomen, omdat ik door dezelfde stadia ben gegaan.
Ook dit hoort bij de bevrijding van de mens wanneer hij het dogmatische geloof de rug toe
keert: het is helemaal niet nodig om ‘gelijk te hebben’, om ‘de waarheid gevonden te
hebben’. Zoiets bestaat voor ons eenvoudige mensen namelijk helemaal niet, en is slechts
weer een onderdeel van de waan waarin gelovigen leven. Het is heerlijk om te glimlachen over
jezelf en al je ‘inzichten en wijsheden’.
liefde doet pijn

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 31 mar 2017 10:47

In aanvulling op mijn voorstelling in Even Voorstellen en onder het motto "Toon mij uw boekenkast en ik zeg u wie u bent" twee boeken:
  • Net uit: Jelle Reumer, Opgeraapt Opgevist Uitgehakt, Fossielen vertellen de geschiedenis van Nederland, Amsterdam/Antwerpen, Uitgeverij Contact, 2008, ISBN 978 90 254 2628 6
    De verpakking zegt wat er in staat.
  • Nu aan het lezen: Ian Buruma, De uitvinding van Japan, 1853-1964, Amsterdam, De Bezige Bij, 2003, ISBN 90 234 1097 1
    Een politieke geschiedenis van Japan van de door commodore Matthew Perry afgedwongen openstelling van dat land tot aan de Olympische Spelen van Tokio.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

caius
Technologist

Bericht door caius » 07 jul 2017 22:12

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Day_i ... Denisovich" onclick="window.open(this.href);return false;
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 08 jul 2017 14:14

Ik les altijd in verschillende boeken tegelijk.

De hoofdmoot is nu echter:

Furst und Junker

van

Friedrich Axman.

Het is een verhaal dat dateert ui omstreeks 1870.

Het werd oorspronkelijk als een soort feuilleton uitgebracht.

Het is zijn drie delen maar niet alles is van hem, hij overleed en Karl May heeft het door geschreven die stopte er ook naa een tijdje mee en het wed door een derde afgemaakt.

De stijl lijkt veel op die van May.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 08 jul 2017 16:27

Net terug van twee weekjes vakantie en daar eindelijk making history van Stephen Fry gelezen
http://www.goodreads.com/book/show/3174 ... ng_History" onclick="window.open(this.href);return false;
En herlezen Darwins gevaarlijke idee van Daniel C. Dennett
http://www.evolutietheorie.ugent.be/node/155" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarnaast stond er in de overigs schitterende gite te Seillans met uitzicht op bos en bergen en enkel het geluid van de cigales een boekenkast. Hier ook de serie van 3 van Murakami, Haruki - 1q84 wilde de serie wel uitlezen maar begreep niet helemaal waar de lovende recensies vandaan kwamen. Prima leesvoer hoor maar volgens mij niet meer dan dat.
Nu verder met my not so perfect life van Sophie Kinsella. Helaas maandag weer aan de arbeid dus minder leestijd. Wel gemerkt veel tijd te hebben door grotendeels verstoken te zijn van mail en internet. Wil proberen dit te matigen en zit hier nu ongemerkt weer op FT te tikken. :?

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 09 jul 2017 14:55

The Diamond Cutter; Geshe Michael Roach
The Tibetan book of living and dying; Sogyal Rinpoche
Maan en Zon; Stefan Brijs.

Esther Verhoef, Lieve mama, wachtend, als kers op de taart.
Pierre Jarawan, De Zoon van de Verhalenverteller; wachtend op z'n beurt.

P.S.
De Encyclopedist schreef: In aanvulling op mijn voorstelling in Even Voorstellen en onder het motto "Toon mij uw boekenkast en ik zeg u wie u bent"
Ik denk dat je van mijn boekenkast erg in de war raakt. :lol:
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 10 jul 2017 10:13

Fictie:
Dust of Dreams - Steven Erikson
Deel negen van een tiendelige fantasyreeks. Ben bijna 15 jaar geleden begonnen bij deel 1, maar het zit de laatste jaren wat in het slop. Hopelijk lukt het me in de zomervakantie om 'm uit te lezen.

Non-fictie:
The Shock Doctrine - The Rise of Disaster Capitalism - Naomi Klein
Over de opkomst van het economische vrijemarktfundamentalisme en de daarmee gepaard gaande wreedheden.

Your Money Or Your Life - Vicki Robin & Joe Dominguez
The Four Hour Workweek - Timothy Ferriss
Over de balans tussen werk, geld en vrije tijd en daarmee samenhangende mythen.

A Mind For Numbers - Barbara Oakley
Methoden om beter te leren/informatie te verwerken op basis van wetenschappelijk neurobiologisch onderzoek.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 10 jul 2017 16:07

"Baudolino" van Umberto Eco. Is, naar mijn mening, een mooi beschrijving van het wereldbeeld van mensen die in de 12e eeuw leefden waarin werkelijkheid en fantasie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 11 jul 2017 01:44

Doppelgänger schreef: A Mind For Numbers - Barbara Oakley
Methoden om beter te leren/informatie te verwerken op basis van wetenschappelijk neurobiologisch onderzoek.
Vind je dit wel interessant denk ik:
'Bio-informatica: Hoe algoritmen tot leven brengen?'
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... yZaeDonNuw" onclick="window.open(this.href);return false;

(uit: viewtopic.php?p=529853#p529853" onclick="window.open(this.href);return false; )

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jul 2017 19:56

Ik wilde Nijntje voorlezen voor mijn kleinzoon!
Was snel klaar.
Afbeelding

Dan maar een baby-evolutieboekje om de indoctrinatie zo snel mogelijk te starten.
Afbeelding
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

SF en fantasy

Bericht door De Encyclopedist » 24 jul 2017 16:24

Al sinds mijn vroege jeugd lees ik sciencefiction en fantasy. Mijn kennismaking met SF was Isaac Asimov, die met fantasy Tolkien. Er zijn veel slechtere schrijvers, zo ondervond ik later, zowel veel schrijvers als veel slechter. Toch ben ik beide genres min of meer trouw gebleven. Er zit tussen heel veel kaf bijzonder goed koren.

Vorige week geleden leende ik uit de bibliotheek twee boeken in het Engels uit deze genres. Beide hebben zo hun gebreken. Laat me met de fantasy beginnen. Dat genre lees ik mondjesmaat, omdat tegenwoordig voornamelijk werk in series geschreven wordt. Boeken in series van 3, 5 of 13: de schrijvers weten van geen ophouden en het is allemaal puin. Het fantasyboek dat ik leende is Foul tide's turning van Stephen Hunt. Dit bleek deel 2 uit een serie van -tot nu toe- 3 delen, maar niets wijst er op dat het er geen 17 gaan worden, de voortgang in dit deel is er traag genoeg voor. Dat het deel van een serie is staat alleen op de titelpagina, niet op de omslag, anders had ik het niet geleend. Ongeveer de helft van de woorden is een herhaling van wat er in deel 1 is gebeurd. Het is een verhaal in een steampunkwereld die vooral erg groot is, zeg maar het formaat van een gemiddeld zonnestelsel. De karakters zijn zo plat als postzegels en zo cliché als de clichémannetjes. De ontvoerde prinses, de boze stiefmoeder, de tegen haar wil uitgehuwelijkte erfgename, de daardoor gefnuikte minnaar, de tot priester bekeerde piraat die bijklust als gunslinger, de koning die door moord en misdaad op de troon zit en een lelieblanke troonpretendent: ze zijn er allemaal. Dit boek heeft bijna alle problemen van slechte SF en vooral slechte fantasy. Het is een slecht boek. Bespaar je de moeite. Ik heb het na driekwart opgegeven.

Ik schreef net bijna alle problemen omdat het er één niet heeft: de karakters hebben gewone, uitspreekbare namen. Het andere boek dat ik leende, Windhaven van George R.R. Martin en Lisa Tuttle heeft daarmee wel een probleem. De meeste hoofdpersonen hebben redelijk uitspreekbare namen, maar helaas zitten er een paar tussen met de in deze genres zo populaire apostrof erin, zoals S'Rella. Schrijvers, doe dit toch niet! Een apostrof betekent dat er iets is weggelaten, maar wat? Een enkele klinker? Eén of meer woorden? In dit geval "'tupid Cunt"'? We moeten er naar raden - net zoals naar de preciese uitspraak.

Het boek is een collectie van drie novellen met dezelfde hoofpersoon in een winderige wereld vol zee met een paar eilanden. Er leven mensen die nazaten zijn van gestrande ruimtereizigers, die onderling contact houden door met aan de armen bevestigde vleugels van eiland naar eiland te zweefvliegen - varen kunnen ze ook, maar is erg gevaarlijk door de dagelijkse zware stormen. De verhalen bevatten een paar glorieuze 'plot holes' (waarom kennen de nazaten van ruimtevaarders het schrift bijvoorbeeld niet?) en het mechaniek voor dat vliegen is dubieus, maar het is tenminste goed geschreven, met vaart en boeiende personages met diepgang. Beslist de tijd en moeite van het lezen waard.

Stephen Hunt, Foul Tide's Turning, Londen 2015, Gollancz, ISBN 978 0 575 09210 5
George R. R. Martin en Lisa Tuttle, Windhaven, 1981. London 2015, Gollancz, ISBN 978 1 473 20895 7
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 24 jul 2017 18:53

The Subtle Art of Not Giving a F*ck: A Counterintuitive Approach to Living a Good Life
cuts through the crap to show us how to stop trying to be "positive" all the time so that we can truly become better, happier people.
http://www.goodreads.com/book/show/2825 ... ing-a-f-ck" onclick="window.open(this.href);return false;

Petra
Superposter

Re: SF en fantasy

Bericht door Petra » 25 jul 2017 01:59

De Encyclopedist schreef:Al sinds mijn vroege jeugd lees ik sciencefiction en fantasy. Mijn kennismaking met SF was Isaac Asimov, die met fantasy Tolkien. Er zijn veel slechtere schrijvers, zo ondervond ik later, zowel veel schrijvers als veel slechter. Toch ben ik beide genres min of meer trouw gebleven. Er zit tussen heel veel kaf bijzonder goed koren.
Leuk!
Ik ben ook zo'n SF/Fantasy freak.
(Ik schrijf zelf 'n futuristische roman; kreeg van 'n proeflezer commentaar over de namen. :lol: )
Natuurlijk Douglas Adams.. who else. :)
Peter den Haring (De Belofte; aanrader)
Jack Vance
J.M. Auel
Maar juist heel graag de serietjes SF uit de jaren 50 en 60. (J.G. Ballard, Poul Anderson)
En dan vooral om wat ze allemaal wel of niet bedachten. Vrouwen met zeer gewichtige taken; afstoffen e.d. Naar andere planeten reizen, onderling contact hebben via een mic en dan op aarde geen contact op kunnen nemen omdat de telefoon in de herberg het niet deed. :lol:

Plaats reactie