Heb blijkbaar over deze posting heen gelezen. Hierbij:
Bonjour schreef: ↑13 aug 2019 19:55
Er is geen wetenschappelijke mainstream. Ten eerste is een groot deel van de historici christelijk en daarvan kan je niet verwachten dat ze een mythische Jezus promoten. Bart Ehrman heeft al zoveel boeken over Jezus geschreven dat hij niet met Carrier meer mee kan. De rest is ontzettend verdeeld.
Het gros van de Bijbelhistorici en tekstkritici gaat uit van een historische Jezus.
Het eerste evangelie is niet van voor 70 CE. Voor 130 CE zijn er geen referenties. Stellen dat ze in de daaropvolgende generatie geschreven zijn is niet te bewijzen.
Rond 70 na Chr. is hetgeen de meeste Bijbelhistorici en tekstkritici aanhouden (zie pagina 241, Pheme Perkins: "
The Synoptic Gospels and the Acts of the Apostles'' -- Telling the Christian Story" ISBN 978-0-521-48593-7).
Paulus vertelt helemaal niets over een rondlopende Jezus. Hij zegt dat hij geen informatie heeft anders dan uit geschriften. Zelfs de christenen die hij vervolgde hebben hem niets verteld. Ik zet mijn vraagtekens bij die christenvervolging. Een historische Jezus verklaart helemaal niet waarom er zo snel zoveel verschillende versies van het christendom waren en hoe vroeger jij de evangeliën plaatst, hoe eerder die varianten er al waren, want ze worden in het NT benoemd. Zelfs Paulus moet de Korintiërs al corrigeren. Die hadden blijkbaar al een ander verhaal gehoord.
Heb zelf eveneens m'n twijfels bij de Christenvervolging door Paulus en ook bij z'n claim een Farizeeër te zijn geweest aan de school van Gamali'el.
Goed, de rest is op dezelfde manier ook te bespreken. Josephus aanhalen is vreemd, want mainstream wordt dat juist als vervalsing beschouwd. Het punt is dat je echt niet zo eenvoudig kan stellen dat Jezus geleefd heeft en gekruisigd is.
Nee, mainstream wordt het Testimonium Flavianum niet als een volledige vervalsing bschouwd (
klik), maar voornamelijk als een deels bewerkte passage. En indien de passage over Jacobus - de broer van Jezus - in Joodse Oudheden 20.9.1 niet authentiek zou zijn (wat mogelijk is), dan betreft het een zeer vroege toevoeging, aangezien zowel Origenes, Eusebius als Hiëronymus ernaar verwezen.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.