Niet te geloven - Willie van Peer

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Bonjour
Site Admin

Re: Niet te geloven - Willie van Peer

Bericht door Bonjour » 20 jun 2019 08:39

Ik zag deze:
Willie van Peer bij Radio 2 over "Niet te geloven. De werkelijkheid achter het Nieuwe Testament"
https://www.youtube.com/watch?v=TIhXYdYYiBA

(ik heb hem zelf nog niet bekeken.)

En de eerste pagina's
https://media.standaardboekhandel.be/-/ ... 042012.pdf
(Die ik nog niet gelezen heb.)
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 20 jun 2019 10:42

Bonjour schreef:
20 jun 2019 08:39
Ik zag deze:
Willie van Peer bij Radio 2 over "Niet te geloven. De werkelijkheid achter het Nieuwe Testament"

Ontkennen dat Jezus bestaan heeft is volgens van Peer net zo dom als ontkennen dat de aarde rond is. We hebben immers Josephus.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 jun 2019 15:12

Bonjour schreef:
20 jun 2019 10:42
Bonjour schreef:
Ik zag deze:

Ontkennen dat Jezus bestaan heeft is volgens van Peer net zo dom als ontkennen dat de aarde rond is. We hebben immers Josephus.
Bedankt voor deze link. Heb hem beluisterd. Er kwam een aantal punten naar voren die ik kan gebruiken in mijn commentaar.
Born OK the first time

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 20 jun 2019 20:32

Bonjour schreef:
En de eerste pagina's
https://media.standaardboekhandel.be/-/ ... 042012.pdf
(Die ik nog niet gelezen heb.)
Hier heb ik ook even in zitten lezen.
Ik heb het gevoel dat van Peer 2 boeken in 1 probeert te schrijven.
Het ontstaan van het christendom
De effectiviteit en impact van het christendom

Het lijkt alsof hij met het laatste een soort rechtvaardiging en ondersteuning voor het eerste zoekt.

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 20 jun 2019 20:54

Rereformed schreef:
19 jun 2019 21:21
Ronaldus67 schreef:
19 jun 2019 11:58
Desalniettemin heb je dit toch gedaan en heb je wat mij betreft opnieuw een uitstekend verslag afgeleverd, waarvoor dank en respect.
't Is nog maar de inleiding, Ronaldus. Ik zal op elk hoofdstuk commentaar leveren, dus daar ben ik wel de hele zomer mee zoet. Ik zal het commentaar geleidelijk aanvullen.
Ertussendoor ook nog mijn huis schilderen en een houten terras in de tuin vernieuwen, en de laatste sonate van Schubert en eerste Ballade van Chopin oefenen.
Dan zat ik niet goed op te letten. Ik vond deze recensie al behoorlijk genoegzaam, maar we mogen deze zomer dus nog meer verwachten? Mooi! Veel succes rondom het huis en de klassieke meesterwerken. Veel 'sisu' ook.
I sat by the ocean.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 21 jun 2019 11:57

Net het vervolg gelezen Re =D> Onderhoudend en je stopt er veel voorbeelden in. Het is goed dat mensen in aanraking komen met Carrier.
Ik denk dat Willie van Peer dit soort analyses niet verwacht. Meestal blijft het beperkt tot een mager a4-tje waarbij de diepgang ver te zoeken is.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 21 jun 2019 13:01

Wat me in de radio uitzending opviel was dat van Peer zei dat Maria Magdalena ook een apostel was en dat we een evangelie van haar hadden. Beseft van Peer wel dat we niet weten wie de evangeliën schreef?

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 21 jun 2019 20:00

PietV. schreef:
21 jun 2019 11:57
Net het vervolg gelezen Re =D> Onderhoudend en je stopt er veel voorbeelden in. Het is goed dat mensen in aanraking komen met Carrier.
Ik denk dat Willie van Peer dit soort analyses niet verwacht. Meestal blijft het beperkt tot een mager a4-tje waarbij de diepgang ver te zoeken is.
Er zit al zoveel diepgang in de recentie dat ik besloten heb het boek niet ga kopen. Iets waar ik wel serieus over gedacht heb maar mee gewacht heb omdat rere met zijn aankondiging kwam. Bedankt voor het uitsparen van een paar tientjes :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 23 jun 2019 10:57

Ook het woord 'peer-reviewed' krijgt met deze recensie plotseling nieuwe inhoud.
I sat by the ocean.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 jun 2019 07:17

Mensen die hebben gevolgd hoe mijn commentaar op Niet te geloven opschiet zullen gemerkt hebben dat ik de afgelopen week een leven heb geleid als een monnik in z'n cel. Een stapel boeken, bijbels en aantekeningen liggen her en der verspreid op de tafel met computer waar ik de gehele dag aan zit te werken. 's Avonds ga ik naar bed met een boek om één en ander nog even na te kijken hoe het ook weer in elkaar zat, om 's morgens vroeg meteen te beginnen met het opnieuw doorlezen, aanvullen en corrigeren wat ik de vorige dag schreef. Ertussendoor loop ik met mijn honden in het bos, maar zie ik weinig of geen bomen omdat in mijn gedachten enkel de zaken rondfladderen die ik becommentarieer. Deze manie is me altijd als een verrassing overkomen, maar verbaast me ditmaal grondig aangezien ik de laatste jaren heb gedacht dat ik wel zo'n beetje uitgeschreven ben over en uitgekeken ben op het christelijk geloof. Ook al omdat het boekje van Van Peer me op enkele bladzijden na niets interessants aanbiedt. Ik word maar steeds getriggerd door iets wat hij zegt of nalaat te zeggen. En ik sta er zelf verbaasd van wat er allemaal uit mijn hoofd komt rollen.

Maar vandaag komt daar een eind aan aangezien ik een weekje op vakantie ga. Of ik daarna weer met energie het commentaar vervolg durf ik niet te beloven. Een monnikenleven heeft me altijd wel aangetrokken, maar de discipline ervoor is bij maar moeilijk te vinden.
Born OK the first time

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 28 jun 2019 07:29

Je hebt je vakantie wel verdient.

Ik kan me voorstellen dat zo'n boekje veel bovenhaalt. Allerlei vragen komen dan boven. Waarom vertelt hij het zo? Waarom dit niet?
Allemaal oude discussies worden weer bovengehaald.

Neem je wel je boeken mee?

Prettige vakantie.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 jun 2019 07:48

Rereformed schreef:
28 jun 2019 07:17
Mensen die hebben gevolgd hoe mijn commentaar op Niet te geloven opschiet zullen gemerkt hebben dat ik de afgelopen week een leven heb geleid als een monnik in z'n cel.
.......
Ik word maar steeds getriggerd door iets wat hij zegt of nalaat te zeggen. En ik sta er zelf verbaasd van wat er allemaal uit mijn hoofd komt rollen.
Dat is te merken RR.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Dat blijkt uit de mate waarin je er nu weer in duikt.
Misschien moet de titel aangepast: "Niet te geloven - recensie met overdenkingen van Rereformed"
Maar vandaag komt daar een eind aan aangezien ik een weekje op vakantie ga. Of ik daarna weer met energie het commentaar vervolg durf ik niet te beloven. Een monnikenleven heeft me altijd wel aangetrokken, maar de discipline ervoor is bij maar moeilijk te vinden.
Soms heb je een retraite nodig en jij lijkt aan je natuurlijke neiging te voldoen.
Maar niet te lang.
Veel plezier en ontspanning tijdens de retraite van je monnikenleven.

NB
Ik hoop voor ons op FT, dat je na je vakantie niet hiervan bent afgekickt.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 28 jun 2019 10:16

Rereformed schreef:Wat ik dan weer niet snap is dat Van Peer zijn beschouwing over de geboorteverhalen eindigt met:
Van Peer schreef: Nogmaals, het is een prachtig verhaal bij Matteüs, en ik had het als kind niet willen missen. Maar het is een verhaal. Een symbolisch verhaal. Mooi en stichtend. Mensen samenbrengend. Maar niet echt gebeurd. Mooie verhalen hebben wij mensen beslist nodig. En het verhaal van Matteüs is oneindig mooi.
Oneindig mooi?
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom deze verhalen zo mooi gevonden worden. Ik vind dat namelijk van niet. Ik vind het geboorteverhaal een vrij knullig verhaaltje, een sprookje zonder clou. Hetzelfde heb ik met het paasverhaal. Agatha Christie schrijft beter en spannender en zonder allerlei fouten en onmogelijkheden in de verhaallijn. Ik waardeer de verhalen vanwege hun leeftijd en hun culturele waarde in onze maatschappij. Maar mooi, oneindig mooi?

IK heb sterk de indruk dat hier iets speelt wat bij de koran ook speelt, namelijk dat er gesteld wordt dat deze de mooiste dichtregels aller tijden bevat (die dan alleen weer toegankelijk zijn als je in het originele dialect leest). Als je elkaar maar vaak genoeg vertelt dat iets mooi is wordt het vanzelf mooi gevonden, zoals de kleren van de keizer. Niet islamitische kenners van de koran zeggen volgens mij ook dat het wel meevalt met de kwaliteit van de rijmelarij in de koran.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 28 jun 2019 11:00

Maria schreef:
28 jun 2019 07:48
Misschien moet de titel aangepast: "Niet te geloven - recensie met overdenkingen van Rereformed"
Haha, misschien deze titel: Niet te geloven - Rereformed schrijft nog steeds boekdelen. :lol:
Born OK the first time

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 jun 2019 11:14

@RR,
Een fijne vakantie, "je hebt het verdient" :wink:

Ik geef je een woord mee van Friedrich Nietzsche; ~~De liefde is de toestand waarin de mens de dingen het meest ziet zoals ze niet zijn~~.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Plaats reactie