Niet te geloven - Willie van Peer

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Re: Niet te geloven - Willie van Peer

Bericht door lost and not found yet! » 12 jul 2019 19:44

Labyrint schreef:
Dat is mijn 2 cents
Inderdaad, meer dan 2 cent niet waard! Duidelijk nooit de indoctrinatie van een religie meegemaakt!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 12 jul 2019 20:22

lost and not found yet! schreef:
12 jul 2019 19:44
Labyrint schreef:
Dat is mijn 2 cents
Inderdaad, meer dan 2 cent niet waard! Duidelijk nooit de indoctrinatie van een religie meegemaakt!
Dus is het misschien juist verstandig en gezond je er na die tijd waarin je geloof verdween je er verre van te houden. Maar ieder zijn hobby en interesse natuurlijk. Ik zie het nut er niet van in fantasieën te blijven handhaven waardoor je al die jaren als in een droom hebt geleefd. Ik heb ook een geloofsperiode meegemaakt. Daarna stopt dat en zet je je er een periode tegen af. Daarna is dat, bij mij in ieder geval, geheel verdwenen.

Het bestaat niet. Het is niet nuttig. Dus klaar en in de vuilnisbak.

Een diep lege bezigheid. Zo zie ik dat zelf tenminste. Of het verstandig is je hele verdere leven mee bezig te blijven houden en jezelf te blijven afvragen hoe het toch mogelijk is geweest een periode zo knetter te zijn geweest moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Je kunt op dezelfde wijze exegeses fantaseren en uitbouwen met de boeken en personages van Tolkien.

Daarbij zie ik ook geen rendement of doel dan anti-religieuze zelfgenezing of bevestiging.
Of het ontgaat me voor een deel.

De waarschuwende factor? De bijbel openslaan is voldoende om de hedendaagse jeugd dit boek onmiddellijk schaterlachend weer dicht te doen slaan. De enkelen die er in trappen. Ach. Die stoppen er een paar jaar later weer mee. Die er blijven? Die verdienen het.
Bijvoorbeeld: Eventuele bekeringen met het orthodoxe christendom zijn nihil in deze maatschappij. En wie er toch aan verslaafd raakt kan alleen zichzelf betreuren want dan heb je echt niet opgelet. Wie moet er in deze tijden nog gewaarschuwd worden voor het getuigend christendom? Een handvol dwazen? Het christendom is in Nederland geen ‘open tbc’ meer en voor elk soort coalitie moet een christelijk partijleider zijn ziel weer aan de duivel verkopen en het afleggen tegen de seculiere meerderheid. Immers hebben we nu wel een ander probleem van een ander opdringerige en dominante religie die haar vlaggen overal plaatst zoals we weten. Het is een trotse en fiere religie. Zeg er maar niets van als je een vredige dag wil houden.

Maar goed.Je kunt misschien alleen door de Heere Jezus Christus gevangen worden door, een gelovige familie (?) Daar zit misschien wel werk, zo je er veel belang in stelt het christendom lokaal in je straat te bestrijden.

Niet dat het heul belangrijk is.

Stel dat je nou toch een lokale dorps-waan wil gaan bestrijden door met heel veel moeite en mappen vol met exegeses en meters bijbel verzen, met weer een zoveelste boekje van een ex-christen of christen erbij , alleen maar om het simpele probleem uit te leggen dat een slang niet spreken kan. Dan is de moeite geheel tevergeefs. Dan helpt niets meer.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 jul 2019 20:32

Labyrint schreef:
12 jul 2019 20:22
Een diep lege bezigheid. Zo zie ik dat zelf tenminste. Of het verstandig is je hele verdere leven mee bezig te blijven houden en jezelf te blijven afvragen hoe het toch mogelijk is geweest een periode zo knetter te zijn geweest moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Je kunt op dezelfde wijze exegeses fantaseren en uitbouwen met de boeken en personages van Tolkien.

Stel dat je nou toch een lokale dorps-waan wil gaan bestrijden door met heel veel moeite en mappen vol met exegeses en meters bijbel verzen, met weer een zoveelste boekje van een ex-christen of christen erbij , alleen maar om het simpele probleem uit te leggen dat een slang niet spreken kan. Dan is de moeite geheel tevergeefs. Dan helpt niets meer.
Tja, zo hebben verschillende mensen verschillende hobby's.
Soms familiair en soms aangeleerd.
De één doet aan Bijbel exegese en de ander in UFO's.
Begrijpen doen ze elkaar zelden. :)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 12 jul 2019 20:45

Maria schreef:
12 jul 2019 20:32
De één doet aan Bijbel exegese en de ander in UFO's.
Maar kunnen en konden op zondag zonder angst voor de hel uitslapen. :wink:
Maria schreef:
12 jul 2019 20:32
Begrijpen doen ze elkaar zelden. :)
Hiervoor hoef je elkaar niet perse te begrijpen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 12 jul 2019 21:32

Labyrint schreef:
12 jul 2019 20:22

Dus is het misschien juist verstandig en gezond je er na die tijd waarin je geloof verdween je er verre van te houden. Maar ieder zijn hobby en interesse natuurlijk. Ik zie het nut er niet van in fantasieën te blijven handhaven waardoor je al die jaren als in een droom hebt geleefd. Ik heb ook een geloofsperiode meegemaakt. Daarna stopt dat en zet je je er een periode tegen af. Daarna is dat, bij mij in ieder geval, geheel verdwenen.
Tja....niet bij iedereen staan de zaken er zo eenvoudig voor. Middels een proces van een paar jaar heb ik het christelijk geloof inmiddels achter mij gelaten. In die zin komt het dus steeds verder van mij te staan. Maar een groot deel van mijn sociale omgeving (kinderen, familie, vrienden) staat nog steeds stevig in het geloof. Mensen van wie ik hou. Geloof kun je misschien in de vuilnisbak gooien zoals jij zegt, maar die mensen niet. Binnen deze context (in contact, gesprekken, ceremonies) speelt geloof tot op zekere hoogte dus nog altijd een rol. Je ongeloof kenbaar maken aan gelovige dierbaren is al een hindernis op zich. Toegegeven; ergens blijft het onderwerp mij fascineren. Noem het hobby, noem het interesse. Maar het intrigeert mij in elk geval niet uit frustratie of wrok.
I sat by the ocean.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 12 jul 2019 21:52

Ronaldus67 schreef:
12 jul 2019 21:32
Tja....niet bij iedereen staan de zaken er zo eenvoudig voor. Middels een proces van een paar jaar heb ik het christelijk geloof inmiddels achter mij gelaten. In die zin komt het dus steeds verder van mij te staan. Maar een groot deel van mijn sociale omgeving (kinderen, familie, vrienden) staat nog steeds stevig in het geloof. Mensen van wie ik hou.
Daarin heb je gelijk. Daar heb ik nauwelijks weerstand gehad. Daarom ben ik nu eigenlijk tegen bestrijden want het helpt niet.
Mensen moeten het uiteindelijk helemaal zelf inzien. Dat gaat helemaal vanzelf. Of het gebeurd nooit. Dat kan ook.
Laat het innerlijk ervan dat in jou zat gaan. Daarom denk ik dat bijbelteksten uit je hoofd moeten verdwijnen in plaats van ze de rest van je leven te blijven rondpompen doormiddel van het lezen van allerlei uitleg. Het moet een "2e dood sterven".

Daarnaast. Je kan gelovigen buiten jou niet makkelijk overtuigen.
Ronaldus67 schreef:
12 jul 2019 21:32
Geloof kun je misschien in de vuilnisbak gooien zoals jij zegt, maar die mensen niet. Binnen deze context (in contact, gesprekken, ceremonies) speelt geloof tot op zekere hoogte dus nog altijd een rol. Je ongeloof kenbaar maken aan gelovige dierbaren is al een hindernis op zich. Toegegeven; ergens blijft het onderwerp mij fascineren. Noem het hobby, noem het interesse. Maar het intrigeert mij in elk geval niet uit frustratie of wrok.
Het is ook een kant vanwaaruit ik het zie. Ieder moet het uiteindeljk voor zichzelf uitmaken. Het lijkt me zo'n zonde van de tijd en je moet je verleden niet (altijd maar) gebruiken om het verleden te duiden. Dat kost bergen nutteloze tijd naar mijn idee.

PS. Anders gezegd samengevat: Van je geloof af komen behoeft m.i. geen lange bijbelstudie
Mits men er voor openstaat natuurlijk.

Praat eens met de jeugd. De snelste overstap service zonder exegeses

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 12 jul 2019 23:46

Labyrint schreef:
Je praat alsof een ex gelovige dit standpunt nog in zijn genen heeft zitten! Heb je echt de secularisatie gemist door niet meer met je ex geloof bezig te zijn geweest?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 13 jul 2019 00:10

lost and not found yet! schreef:
12 jul 2019 23:46
Labyrint schreef:
Je praat alsof een ex gelovige dit standpunt nog in zijn genen heeft zitten! Heb je echt de secularisatie gemist door niet meer met je ex geloof bezig te zijn geweest?
In het begin nog wel even mopperen en ach en wee, en daarna was het gewoon helemaal klaar met de bijbel. Weg ermee. Dat leek me een verstandig besluit. Of eigenlijk nam het besluit mij. Ik zelf neem geen standpunt in. Niet perse. Dat zal variëren in ieders (gelovige) opvoeding me dunkt. Ieder die stopt met geloven heeft een eigen verhaal. Het vervolg ervan is dan vooral belangrijk. Ook dat varieert. Wanneer het gezin in geheel gelovig is zal het een heel stuk moeilijker verlopen.

Maar wat mijn inbraak in de discussie even was is dat ik denk dat ex gelovigen er verstandig aan doen niet te blijven hangen aan het idee dat het allemaal ontzettend moeilijk is om mensen en henzelf duidelijk te moeten maken dat geloven in de bijbel niet rendabel is.

Dus dan zijn hele onderzoeken in de bijbel om al je twijfel tot volledig wasdom te brengen een enorme omweg.
Heel gewichtig doen met tekst of om een sprekende ezel is dus onnodig. De sprekende ezel moet de druppel zijn.
Als dat niet zo is dan is de peer nog groen en moet je nog een paar jaar wachten

In het makkelijkste geval lach je ze gewoon uit. Dan kan het zijn dat je abrupt wakker schrikt uit je geloof wanneer dat geloof al ergens onderweg beschadigd is. Zonder zelfs een enkel argument te hebben gebruikt. Het kan net dat laatste zetje zijn. Maar dat is dan weer niet aardig.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 13 jul 2019 02:54

Labyrint schreef:
12 jul 2019 21:52
Daarom ben ik nu eigenlijk tegen bestrijden want het helpt niet.

Mensen moeten het uiteindelijk helemaal zelf inzien. Dat gaat helemaal vanzelf. Of het gebeurd nooit. Dat kan ook.
Ik ben het voor het grootste deel met je eens Labyrint.
Ik vroeg me ook af waar die behoefte toch vandaan kwam om op religieuze sites gelovigen te gaan bashen/pesten/uitlachen/helpen. Laat die mensen lekker met mekaar en onder mekaar doen waar zie zich goed bij voelen. Als ze geholpen of bestreden willen worden vinden ze hun weg wel.
Mijn gedachte was ook dat mensen zich misschien niet realiseren dat ze denken anderen te helpen maar dat ze eigenlijk nog zichzelf aan het helpen zijn.
Het is misschien ook makkelijker om je op anderen te storten dan je met jezelf bezig te houden. Maar in wezen... ben je, op welke manier dan ook, altijd met jezelf in de weer.

Aan de andere kant... was al die tegenspraak er niet geweest dan hadden we nu nog onder het religieuze juk geleefd. En juks moeten IMO wel degelijk bestreden worden.
Ik denk dus dat sinds de trias politica in NL is ingesteld het bestrijden van religies niet meer zo noodzakelijk is. Maar misschien denk ik daar wel te licht over.

P.S.
Ja natuurlijk heeft ze weer een liedje! Wel 2. :angel12:
https://www.youtube.com/watch?v=iOxYmMNOE-o
https://www.youtube.com/watch?v=dZkbhA1NcTM
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 13 jul 2019 03:41

We hebben bijna allemaal wel eens christenen gebashed of uitgelachen om ze proberen over te halen uit een soort genoegdoening of bevestiging of misschien wel wraak of leedvermaak of juist begrip. Uiteindelijk gaat je geloof nooit stuk uit tekst geneuzel maar meestal door een heftige omstandigheid die alle twijfel doe je ooit ervoer of diep ban binnen in de jaren gewaar bent geworden in 1 keer als stortvloed over je heen valt

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 13 jul 2019 03:52

Labyrint schreef:
13 jul 2019 03:41
We hebben bijna allemaal wel eens christenen gebashed of uitgelachen om ze proberen over te halen uit een soort genoegdoening of bevestiging of misschien wel wraak of leedvermaak of juist begrip.
Uitlachen, leedvermaak, wraak.. ik heb het niet en snap het nut ook niet. Wat ik wel snap is dat het uit een zeer/pijn ontspruit.

Labyrint schreef:
Uiteindelijk gaat je geloof nooit stuk uit tekst geneuzel maar meestal door een heftige omstandigheid die alle twijfel doe je ooit ervoer of diep ban binnen in de jaren gewaar bent geworden in 1 keer als stortvloed over je heen valt
Ik denk dat je gelijk hebt.
En daar zit het verschil met UFO's
God of Alllah heeft nog nooit voor m'n neus gehangen, die UFO wel. :roll:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 13 jul 2019 10:44

Petra schreef:
13 jul 2019 03:52
God of Alllah heeft nog nooit voor m'n neus gehangen, die UFO wel. :roll:
Je weet hoe het hier gaat met anekdotes. Mij mag je ze wel vertellen hoor. :D

Overigens.
Allah doet men als gelovig collectief anders wel een heel stuk beter mimen hoor. Allah is in tegenstelling tot Jaweh wel degelijk in staat Zijn alomwetendheid en alomertegenwoordigheid beter te organiseren in deze maatschappij en daadwerkelijk ongelovigen fysiek te straffen. Daarnaast doen hele volkswijken, met hulp van een gedweeë wethouder hun uiterste best het bestaan van Allah te bewijzen. Ze doen het zeker heel aardig. Je voelt en ziet ziet Allah bijna. Knappe prestatie.

Maar nergens zo goed zichtbaar als in een afgesloten moslim land. Dat duurt hier nog even.

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 13 jul 2019 11:27

Labyrint schreef:
We hebben bijna allemaal wel eens christenen gebashed of uitgelachen om ze proberen over te halen uit een soort genoegdoening of bevestiging of misschien wel wraak of leedvermaak of juist begrip. Uiteindelijk gaat je geloof nooit stuk uit tekst geneuzel maar meestal door een heftige omstandigheid die alle twijfel doe je ooit ervoer of diep ban binnen in de jaren gewaar bent geworden in 1 keer als stortvloed over je heen valt
Ik kan het hier niet helemaal met je eens zijn. Wanneer men in mijn gelovige omgeving verneemt dat ik na jaren van wikken en wegen het geloof achter mij heb gelaten, hoor ik altijd deze reflex: "Ach ja, we hebben allemaal met teleurstellingen te maken gehad in het leven." Alsof dat welhaast de definitieve en enige reden moet zijn dat mensen van hun geloof vallen. Voor sommigen zal dit zo gelden, maar voor mij juist niet. Teleurstellingen in het leven genoeg, daar niet van. Maar het was wat jij noemt "tekstgeneuzel" dat precies de doorslag gaf. Gewoon door mijzelf op enig moment de eerlijke vraag voor te leggen: "Klopt het eigenlijk allemaal wel wat je gelooft en durf je daar voor jezelf onderzoek naar te doen?" Hiermee sloeg ik een weg in met een uiteindelijk onvermijdelijke uitkomst. De God van mijn opvoeding achter mij laten, ging niet zonder slag of stoot. Van die God ben je bovendien niet zomaar af. Lange tijd bevond ik mij in een soort van 'niemandsland' maar kreeg ik 'Kanaän' steeds meer in zicht. Waarbij Kanaän een metafoor is voor mijn bevrijde geest die een levenlang belegerd werd met tal valse aannames en onlogische redeneringen. Het is mij sindsdien helemaal niet te doen om het christelijk geloof (of welk geloof dan ook) te bashen of belachelijk te maken. Al ga ik een flauwe grap zo nu en dan niet uit de weg. Maar flauwe grappen mogen over mij ook gemaakt worden. Aan tere zieltjes hebben we niets. Wel blijf ik uitermate kritisch staan tegenover geloof en vind ik het (nog steeds) blijvend interessant de zaak grondig uit te diepen. Ik wil immers op verjaardagen en partijen goed beslagen ten ijs komen, mocht de nood aan de man zijn (grapje). Recensies zoals Rereformed ten uitvoer brengt (want daarom zijn we o.a. in dit topic) beschouw ik dus nog altijd als zeer waardevol Het is niet anders.
I sat by the ocean.

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 13 jul 2019 11:44

Ronaldus67 schreef:
13 jul 2019 11:27
Maar het was wat jij noemt "tekstgeneuzel" dat precies de doorslag gaf. Gewoon door mijzelf op enig moment de eerlijke vraag voor te leggen: "Klopt het eigenlijk allemaal wel wat je gelooft en durf je daar voor jezelf onderzoek naar te doen?" Hiermee sloeg ik een weg in met een uiteindelijk onvermijdelijke uitkomst. De God van mijn opvoeding achter mij laten, ging niet zonder slag of stoot. Van die God ben je bovendien niet zomaar af.
Ik kan me dat voorstellen. Maar heb je niet gemerkt (dat was bij mij zo) dat sinds je niet meer geloofd dat je vele teksten plotseling in 1 keer hebt kunnen afschrijven? Of heb je je geloof moeten afpellen per tekst? In een paar jaar tijd zoals je eerder aangaf. Bij mij was het geloof in enkele weken helemaal weg.

Ronaldus67 schreef:
13 jul 2019 11:27
Wel blijf ik uitermate kritisch staan tegenover geloof en vind ik het (nog steeds) blijvend interessant de zaak grondig uit te diepen. Ik wil immers op verjaardagen en partijen goed beslagen ten ijs komen, mocht de nood aan de man zijn. Recensies zoals Rereformed ten uitvoer brengt (want daarom zijn we o.a. in dit topic) beschouw ik dus nog altijd als een groot genot. Het is niet anders.
Ik heb zijn boek hier al jaren liggen hoor. Ik vind het oprecht een geweldig boek. Samen met zijn theologische studie zou ik er niet aan kunnen tippen.
Ene Antoon, vroeger op dit forum hield ook van oeverloos debatteren over teksten. Met een traagheid waar je jeuk van kreeg.
Rereformed was altijd maar weer bereid deze man te woord te staan met evenzo lange lappen tekst.
De consensus waarop ze beiden waarschijnlijk nog steeds hopen is als het overgaan van ons eigen melkwegstelsel met Andromeda

Ach

Misschien is het omdat ik inmiddels al heel lang klaar ben met de bijbel. Ook het achterhalen van teksten. Het ach en wee. Ik heb er nauwelijks nog interesse voor. En eigenlijk mijn neus uit. Zou het er nog in hebben gezeten.

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 13 jul 2019 12:35

Labyrint schreef:
13 jul 2019 11:44

Ik kan me dat voorstellen. Maar heb je niet gemerkt (dat was bij mij zo) dat sinds je niet meer geloofd dat je vele teksten plotseling in 1 keer hebt kunnen afschrijven? Of heb je je geloof moeten afpellen per tekst? In een paar jaar tijd zoals je eerder aangaf. Bij mij was het geloof in enkele weken helemaal weg.
Voor iets dat een levenlang leidend is geweest, mag je best zorgvuldig te werk gaan vind ik. Mijn nieuwe bevindingen moest ik immers ook aan mijn eerdere kritische vraagstelling blootstellen (klopt het nieuwe denken wel?). Daarom werd het afscheid van het geloof een geleidelijk proces van een aantal jaar voor mij. Knap dat het jou in een paar weken is gelukt.
Om dit nu woord voor woord afpellen te noemen, weet ik niet. Het is meer een ontwikkeling van nieuw denken met daarbij een opeenstapeling van 'aha-erlebnissen' en een losweken van oude denkbeelden. De grote schoonmaak.
I sat by the ocean.

Plaats reactie