Niet te geloven - Willie van Peer

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Niet te geloven - Willie van Peer

Bericht door Maria » 05 mei 2019 16:46

Rereformed schreef:
05 mei 2019 10:37
Wie weet heeft Freud gelijk, en behoor ik bij het indelen van de mensheid tot mensen die op de grens van infantiliteit en volwassenheid staan. Misschien kan ik uiteindelijk toch niet van bijgeloof afkomen, of heeft het tenminste nog vele jaren van ‘opgroeien’ nodig. Misschien heeft het ook te maken met het feit dat ik een diep emotioneel mens ben. In Gethsemane is het afgelopen met 'Jezus Gods Zoon'; Hij is opeens mens zoals ik. Ik voel heel concreet in mijzelf de afschuwelijkheid van het kruis zoals het de kern van ons menszijn aantast: tot dusver had Jezus een voorbeeldig leven geleid. Maar nu smeekt hij dat hij het volgende niet zal behoeven te ervaren. Zijn wil kwam totaal niet meer overeen met de wil van God. Maar zijn wil is voor hem niet doorslaggevend. Hij voegt er toch aan toe: ‘Niet mijn wil, maar de Uwe, geschiede!’ (Lukas 22:42). Het meest mysterieuze en verschikkelijkste van al zijn lijden was het verlies van de gemeenschap, het afgewende gezicht, de actieve vijandschap van God zelf, dat uit hem de verweesde uitroep wrong, ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?’ De verschrikking van die drie ijselijke uren, toen de Vader van zijn gehele leven voor zijn diepste ziel verborgen was kan ik op de een of andere manier vatten, het is de schreeuw van de moderne mens. Het is de schreeuw van de radeloosheid en geeft me tranen in mijn ogen. Het doet me liefde voelen voor hem. Dát is de enige boodschap van het verhaal die voor mij nog overblijft. Ik word opgeroepen om liefdevol mens te zijn in deze wereld, zelfs al spreekt alles wat ik tegenkom in mijn leven dit tegen. Als God zo met zijn zoon handelt, begrijp ik ook iets van Gods handelen met mijzelf."
Wat begrijp ik dit goed.

Toch was ik eerder af van het idee van het goddelijke.
Voor mij was het zo herkenbaar als een metafoor voor diep menselijke gevoelens van afgewezen worden.
Of de martelende gang naar het proces om je over te kunnen geven aan iets wat onafwendbaar is.
En wat is er wezenlijk verschillend met het afgewezen worden door je vader (en/of moeder)?
Afgewezen door mensen waar je van houdt en die je vertrouwt is het ergste wat je kan overkomen, nog erger dan door mensen waar je diep respect voor hebt.

Een totale verlorenheid van een kind, wat nergens terecht kan met zijn diepste gedachten en gevoelens.
Wat een mens meeneemt tot diep in zijn volwassen wording en misschien wel nooit meer echt kwijt raakt, dan in perioden dat hij voldoende gezond en zelfverzekerd is, dat hij geen steun in de rug meer nodig heeft.

Maar bij wie is dat ten allen tijde en het levenlang door?
Wie wordt er niet in zijn hele leven af en toe afgewezen?
De heftigheid van die gebeurtenissen blijven terugkomen.
Met het ouder worden soms weer meer, maar terugvallen op een hemelse vader kan nooit meer.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 06 mei 2019 11:13

PietV. schreef:
04 mei 2019 18:31
Storm schreef:
04 mei 2019 11:56
@RR,
Ik heb het allemaal weer met belangstelling tot mij genomen. Maar het begint alweer heel irrationeel te kriebelen; ''KOM niet aan Jezus JIJ''.
Maar ik weet nu hoe we je af en toe kunnen lokken naar 'Freethinker'; heel hard roepen; " Jezus, heeft hij bestaan"?? :wink:
Dat irrationele kriebelen moet je toch eens goed aanpakken. Je bent er al sinds atheistenhyves mee bezig* .

*Na teruglezen van dit topic zag ik dat Maria hier al een opmerking over had gemaakt. Vervolgens kwam het in me op dat ik het maar beter weg kan halen. Echter je hebt "ons" samen met Henk Karsenberg jarenlang op Hyves de blijde boodschap uitgelegd. Hoop nog een keer mee te maken dat het residu van deze blijdschap in het afvoerputje van freethinker gaat.

Echter je hebt "ons" samen met Henk Karsenberg jarenlang op Hyves de blijde boodschap uitgelegd.

@PietV,
Je reageerd niet meer ik zou toch willen weten of dit jouw persoonlijke ervaring is. Gisteren heb ik een aantal mensen -die lid waren van de atheistenhyve- gevraagd of zij dit herkenden van mij. Niemand herkende dit en ik vertrouw erop dat ze eerlijk zijn. Als jij eerlijk bent kun je misschien die zin veranderen en ''ons'' weglaten, of doorgeven of het via roddel tot je gekomen is, daar kan ik me iets bij voorstellen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 06 mei 2019 11:25

@Storm: dat was mijn persoonlijke ervaring. Op atheistenhyves heb ik aangedrongen op het verwijderen van Henk. Die jonge nieuwkomers lastig viel. Op freethinker heb ik me stevig ingezet om hem hier te laten verblijven. Jouw rol was meer aan de zijlaan maar ook in jouw geval kwamen er stelselmatig positieve kretologie die met het geloof te maken had. Ik herkende het hier boven tussen de zinnen door; kom niet aan Jezus etc. Hopelijk weerleg je het in je recensie die je gaat schrijven van het bovenstaande boek en breek je het personage Jezus helemaal af. Vind je het fijn als je over een goddelijke kracht kan praten omringd door atheïsten?
Over andere godsdiensten heb ik me altijd minder uitgesproken. Daar heb ik gewoon te weinig kennis over. Wel altijd de voorwaarden gecreëerd dat er forse kritiek opgeleverd kan worden. Dus op deze plek kan de islam ongecensureerd aangepakt worden. Op het moment dat elders cartoons van Mohammed werden verwijderd bleven ze hier staan. Het Jodendom zegt me niet zoveel het is klein en tamelijk onschuldig. In Nederland wel te verstaan in de VS zie ik dus meer lobbygroepen. De politieke rol van Israël neem ik wel stevig onder de loep. Maar elders omdat het het hier al snel op ruzie uitdraait.
Een paar vragen van jouw kant beantwoordt, nu ben jij aan de beurt om vragen te beantwoorden.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 06 mei 2019 11:35

@PietV,
Bedankt, jouw persoonlijke ervaring.
Waarom is het vreemd om me te begeven onder voornamelijk atheisten? Ik hou ervan. Ik hou van een dialoog, het liefst met mensen van allerlei godsdiensten, uit allerlei culturen. Zoek er geen evangelisatiedrift achter. En het excuus van -in dit geval jij- dat je niet zoveel over de Islam kunt zeggen is een slap excuus.
Ik zou jou dan ook kunnen voorstellen; lees er wat over....er zijn best mensen die je een boekentip kunnen geven.

stelselmatig positieve kretologie die met het geloof te maken had
Nou één persoontje die dat doet omdat ze hierover niet wil liegen,dat is toch wel te harden op een forum vol atheisten en sommige Vrijdenkers. Die kunnen haar wel aan joh.

Maar jij staat niet achter de regels van Freethinker dat is mij wel duidelijk, weren die hap al zijn het maar opmerkingen van één christen.
Bob Dylan

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 06 mei 2019 16:41

PietV. schreef:
06 mei 2019 11:25
@Storm: dat was mijn persoonlijke ervaring. Op atheistenhyves heb ik aangedrongen op het verwijderen van Henk. Die jonge nieuwkomers lastig viel. Op freethinker heb ik me stevig ingezet om hem hier te laten verblijven. Jouw rol was meer aan de zijlaan maar ook in jouw geval kwamen er stelselmatig positieve kretologie die met het geloof te maken had. Ik herkende het hier boven tussen de zinnen door; kom niet aan Jezus etc. Hopelijk weerleg je het in je recensie die je gaat schrijven van het bovenstaande boek en breek je het personage Jezus helemaal af. Vind je het fijn als je over een goddelijke kracht kan praten omringd door atheïsten?
Dag PietV,

Geen idee wat het atheistenhyves was....altijd verre gehouden van die sociale media.
Beetje verbaasd over je uithaal naar Storm,...en zeker met stelselmatig positieve kretologie die met het geloof te maken had..Storm is altijd positief en betrokken zeker op het persoonlijke vlak..
Zie je: dat "geloof van Storm" heeft in mijn ogen NIETS meer met geloof te maken, of op z'n hoogst een verschijning van post-theïsme,.....cultureel atheïsme of cultureel christendom....feel good gevoel..of hoe je het ook een naam wilt geven. Er is zoveel naast de "new atheïsme" ( wat de rationele, dogmatische tak is van atheïsme) waarbij het geloof even dood is als een pier maar die geen afscheid willen nemen van hun geliefde restanten (zoals het christendom/rituelen ook vol zit met restanten van andere religies)

En wat betreft afbreken personage van Jezus: Ik ken teveel atheïsten die positief denken en spreken over hem , net als over Boeddha, Augustines en anderen...en die toch totaal ongelovig zijn.. Het is het perspectief, achtergrond kader, ervaringen in verleden, etc die bepalen hoe je over iemand denkt en schrijft. Een Boedistische gelovige in bijvoorbeeld Sri Lanka, of Thailand,etc laat een totaal ander gelaat zien van Boedisme dan iemand die in Nederland werken van Boeddha leest en daar wel "goede" dingen in vindt.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 06 mei 2019 17:17

@Waarom?
Het doet me goed dat je het voor mij "opneemt".
En de atheistenhyve??? De mooiste tijd van mijn leven. Sprakkelend soms tegen schenen schoppend, soms fel,soms kwetsend maar we kwamen er wel uit. En de meetings hier waren een feestje; weekenden met kampvuur, BBQ, goede gesprekken en ahum veel drank. Men sliep in de kamer, in de achterkamer in de kampeerbus. Er is zelfs een liefde ontloken die nu jaren later nog steeds een relatie is, ontstaan in de tuin van een christen/zeker mijn man. :lol: Het kan verkeren.

Vandaar dat ik grote vraagtekens zette bij Piet V zijn verhaal.
Bob Dylan

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 06 mei 2019 20:34

PietV. schreef:
Hopelijk weerleg je het in je recensie die je gaat schrijven van het bovenstaande boek en breek je het personage Jezus helemaal af. Vind je het fijn als je over een goddelijke kracht kan praten omringd door atheïsten?
Ik kan me goed voorstellen dat iemand die zich met pijn en moeite ontworstelt heeft aan het christelijk geloof, een zekere allergie ertegen houdt.

De andere kant is dat - zoals Waarom? terecht zegt - een mens weldegelijk inspiratie of minimaal waardering kan voelen voor een personage zonder de religie aan te hangen. Met Boeddha is dit (in het westen) heel geaccepteerd en normaal. Met Jezus ligt dat kennelijk veel moeilijker, ik denk door de allergie die veel ex-christen met zich mee dragen. Iets anders kan ik er niet van maken.

Er wordt wel gezegd dat het beeld van Jezus feitelijk niet klopt, maar dat geldt in het algemeen voor inspirerende personen. Er wordt een beeld neergezet dat nooit volledig of objectief is.
Ik heb zelf wel iets met Mandela en Gandhi, maar het schijnt dat die in hun persoonlijke kring niet te genieten waren. Doet het er iets toe? Is er iets mis mee als mensen in (een beeld van een) persoon iets positiefs zien, zelfs als het om een religieuze figuur gaat?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 07 mei 2019 03:00

Storm, jij behoort tot mijn favoriete posters. Ik vond het erg jammer dat je wat minder aanwezig was.
Niet omdat je evangeliseert. Wel omdat je het voor mekaar krijgt om religie of Jezus een warm plekje te geven en toch ruimte te houden en te geven aan andersdenkenden. Volgens mij heb jij voor iedereen een warm plekje in je hart. Ik vind je een voorbeeld!

Mij persoonlijk heeft het geholpen om een weg te zoeken uit die religiestrijd door me af te vragen wat ik nou precies zo vervelend vond aan religieuze mensen en hoeveel daarvan bij mezelf zat en hoeveel bij die ander. Hoe gevoelig moet je zijn? Waar moet je allemaal over vallen? Hoeveel uitspraken zijn goed bedoeld en kun je ook zo laten. Hoe belangrijk is het? Hoe schadelijk is het?
Ik heb m'n nep-zussie en m'n twinnie. Hele lieve dinnetjes, beide gelovig. Als die twinnie zei "ik ga voor je bidden" hadden we weer helse toestanden. Maar ze zegt het nu eenmaal altijd. En ze doet het ook. Het is haar manier om je bij te staan. Toen mijn kattenmannen zo gehavend waren, zei ze het weer. Ging ze voor m'n katten bidden. :lol: Toen kon ik gewoon zeggen, je bent een schat hoor. Dankjewel. Met zussie en mij gaat het ook weer fijn.
Ik ben blij.
Als het aan mij lag had ik nu weer geëindigd met een knuffelpoppetje, wat zeg ik... een hele rits. :lol: Denk ze er maar bij. :)
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 07 mei 2019 11:50

gerard_m schreef:
06 mei 2019 20:34
PietV. schreef:
Hopelijk weerleg je het in je recensie die je gaat schrijven van het bovenstaande boek en breek je het personage Jezus helemaal af. Vind je het fijn als je over een goddelijke kracht kan praten omringd door atheïsten?
Ik kan me goed voorstellen dat iemand die zich met pijn en moeite ontworstelt heeft aan het christelijk geloof, een zekere allergie ertegen houdt.

De andere kant is dat - zoals Waarom? terecht zegt - een mens weldegelijk inspiratie of minimaal waardering kan voelen voor een personage zonder de religie aan te hangen. Met Boeddha is dit (in het westen) heel geaccepteerd en normaal. Met Jezus ligt dat kennelijk veel moeilijker, ik denk door de allergie die veel ex-christen met zich mee dragen. Iets anders kan ik er niet van maken.
Dag Gerard_m,

Ik ben ook een ex gelovige vanuit een behoudend christelijke milieu. En klassiek christelijk geloof is in mijn ogen niets anders dan chantage en geestelijk geweld....en in de geschiedenis gekoppeld aan letterlijk geweld en terreur. Tot in de jaren vijftig / zestig vorige eeuw mainstream voor alle christengelovigen wereldwijd. En de meeste geloofsrichtingen willen ook geen afscheid nemen van die roots in hun dogma's en geloofsbelijdenissen ( sla de laatste Kathechismus van de RKK maar even open) . In de praktijk van alle dag voor het gros van gelovigen totaal verdampt en blijft er alleen nog "Onze lieve Heer" over. Een hutspot godsdienst als eigengemaakt prakkie...totaal onschuldig.
Uiteraard denken teveel mensen in deze tijd dat daarmee ALLE religie uitingen onschuldig zijn.....omdat ze met hun moderne westerse ogen naar kijken....( zoals bijvoorbeeld naar Boeddha)....nou nee.

Zie je: het grote gevaar van een ex-gelovige is dat hij even drammerig en evangeliserend en uitsluitend wordt als toen hij gelovig was. Een utopie bestaat niet,..het nastreven daarvan heeft de mensheid alleen maar verwoestingen opgeleverd. Ik heb geen behoefte om in die verzuring te blijven hangen.

Inspiratie van Jezus is inderdaad gewoon een lastige, de terreur en chantage van eeuwen laat zich niet makkelijk wegpoetsen...en elke gelovige meent een brug te zien als je sommige uitspraken positief vind..
En dan laten we er ons maar niet over uit of dit uitspraken van Jezus ZELF waren....dat is toegesloten historie....op basis van de huidige technieken die ons beschikbaar zijn. Vandaar dat ik gestopt ben om o.a ook dit soort boeken te lezen als onderwerp van dit topic, vruchteloos worstelen die niet verder helpen.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 07 mei 2019 12:31

@Waarom?
Wijze Waarom?

@Petra,
Verdorie dat jij me nog aan het janken krijgt, niet te GELOVEN. :-({|= \:D/ :-" :sunny: :thumbright: :blackknight: :diabloanifire: :ogre: :angel8: :angel8: :angel8: :angel8: Oeps de kat liep over mijn toetsenbord.
Bob Dylan

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 07 mei 2019 13:02

Storm schreef:
07 mei 2019 12:31
@Waarom?
Wijze Waarom?
Dag Storm,

Mwah,...met dat wijze valt het helaas nog erg vaak tegen...De gelovige die de "pech" heeft om met mij een gesprek aan te knopen om knollen voor citroenen te verkopen......vinden hun knollen toch wat respectloos behandeld worden.....en als ik dan zeg dat het maar knollen zijn......dat zijn de rapen (ook een soort knollen ) pas echt gaar.....

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 07 mei 2019 13:26

Waarom? schreef:
07 mei 2019 13:02
Storm schreef:
07 mei 2019 12:31
@Waarom?
Wijze Waarom?
Dag Storm,

Mwah,...met dat wijze valt het helaas nog erg vaak tegen...De gelovige die de "pech" heeft om met mij een gesprek aan te knopen om knollen voor citroenen te verkopen......vinden hun knollen toch wat respectloos behandeld worden.....en als ik dan zeg dat het maar knollen zijn......dat zijn de rapen (ook een soort knollen ) pas echt gaar.....
Ik vind het prima dat je schrijft dat het maar knollen zijn, maar af en toe is er zo'n lief klein knolletje die als je hem afwast een klein beetje op een citroen lijkt. :) Nee, ik begrijp je. En ik begrijp PietV ook wel, het is irritant allemaal.

@PietV
Ik ga eerst een ander boek lezen ik krijg deze over 2 weken. ~~De avond is ongemak~~ geschreven door Marieke Lucas Rijneveld
Dit boek gaat over de donkere kant van geloven, de donkere kant waarvan jij zou willen dat velen er van verlost raken als ze er onder gebukt gaan. En ik zou dat ook willen.

@Maria,
Misschien ook een boek voor jou, of misschien....liever niet.
Bob Dylan

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 mei 2019 13:51

Storm schreef:
07 mei 2019 13:26
@Maria,
Ik heb de intro gelezen.
Liever niet.
Ik heb de laatste tijd weer wat teveel gelezen over de gevolgen van dit soort jeugd, die ik gedeeltelijk herken bij anderen, maar lang niet altijd.
Ik ga me teveel inleven, terwijl ikzelf de helft nog niet daadwerkelijk heb meegemaakt.
Ik er nu ook totaal anders mee omga.
Bij tijd en wijle geeft het een bevestiging van je eigen diepste gedachten, vooral als je dat nodig hebt, maar meestal wil ik er tegenwoordig op tijd afstand van nemen.
Voor alles is er een plaatst en een tijd.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 07 mei 2019 14:02

Maria schreef:
07 mei 2019 13:51
Storm schreef:
07 mei 2019 13:26
@Maria,
Ik heb de intro gelezen.
Liever niet.
Ik heb de laatste tijd weer wat teveel gelezen over de gevolgen van dit soort jeugd, die ik gedeeltelijk herken bij anderen, maar lang niet altijd.
Ik ga me teveel inleven, terwijl ikzelf de helft nog niet daadwerkelijk heb meegemaakt.
Ik er nu ook totaal anders mee omga.
Bij tijd en wijle geeft het een bevestiging van je eigen diepste gedachten, vooral als je dat nodig hebt, maar meestal wil ik er tegenwoordig op tijd afstand van nemen.
Voor alles is er een plaatst en een tijd.
Ik begrijp het; https://www.atlascontact.nl/boek/de-avond-is-ongemak/. Ik ken dit niet uit mijn opvoeding, alleen van de zijlijn.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 07 mei 2019 14:09

@Waarom?
Jij schreef; En dan laten we er ons maar niet over uit of dit uitspraken van Jezus ZELF waren....dat is toegesloten historie.

Dat denk ik ook en ik begrijp soms niet hoe de bewijzen voor zijn niet bestaan, duidelijk moet worden door het lezen van een boek. Dit bedoel ik niet als reden om me er niet in te willen verdiepen.
Ik weet het niet/wij weten het niet is wat tot nu toe voor mij geldt.
Bob Dylan

Plaats reactie