Voor vrijheid dus tegen islamisering

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: Voor vrijheid dus tegen islamisering

Bericht door vegan-revolution » 05 nov 2018 03:59

Naar aanleiding van het boek een discussie/vraaggesprek waarin het een en ander wordt uitgediept :

Voor vrijheid, dus tegen islamisering; Paul Cliteur en Sam van Rooy

Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 05 nov 2018 09:03

Voor al diegenen die willen zien, wat er wordt uitgediept.
Aanklikken en eerst een uur kijken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 23 dec 2018 00:37

Op het moment dat men ergens tegen is, is men al niet meer voor vrijheid...
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 dec 2018 02:06

Mcmadtasty schreef:
23 dec 2018 00:37
Dus wie tegen censuur is niet voor vrijheid?
Wie tegen slavernij is niet voor vrijheid?
Wie tegen een verbod is niet voor vrijheid?

Als vrijheid inhoudt dat je een anders vrijheid mag inperken dan bestaat er geen vrijheid.
Absolute vrijheid bestaat dan ook niet. slechts relatieve.

Ik ben tegen het inperken van vrijheden die niemand anders schaden, maar tegen de vrijheid om anderen kwaad te doen. Uiteraard is er dan nog de vraag hoeveel kwaad, want het is onontkoombaar dat jij niet het koekje krijgt dat ik opeet. Nochthans sta ik mijzelf dat koekje toe,maar ik misgun jou het jouwe niet.
Ik wens u alle goeds

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 23 dec 2018 02:56

Peter van Velzen schreef:
23 dec 2018 02:06
Mcmadtasty schreef:
23 dec 2018 00:37
Dus wie tegen censuur is niet voor vrijheid?
Wie tegen slavernij is niet voor vrijheid?
Wie tegen een verbod is niet voor vrijheid?

Als vrijheid inhoudt dat je een anders vrijheid mag inperken dan bestaat er geen vrijheid.
Absolute vrijheid bestaat dan ook niet. slechts relatieve.

Ik ben tegen het inperken van vrijheden die niemand anders schaden, maar tegen de vrijheid om anderen kwaad te doen. Uiteraard is er dan nog de vraag hoeveel kwaad, want het is onontkoombaar dat jij niet het koekje krijgt dat ik opeet. Nochthans sta ik mijzelf dat koekje toe,maar ik misgun jou het jouwe niet.
tegen de censuur zijn betekent tegen de vrijheid van censuur te zijn
tegen slavernij zijn betekent tegen de vrijheid van slavernij te zijn
Tegen zijn betekent het inperken van vrijheid en genoemde vrijheid is dan ook geen vrijheid maar een andere vorm van onderdrukking.
Of absolute vrijheid bestaat niet..........niet weten hoe absolute vrijheid zou kunnen bestaan lijkt me logischer. Het begint er denk ik mee te beseffen dat toestemming daar geen deel van uitmaakt
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 dec 2018 09:40

Mcmadtasty schreef:
23 dec 2018 02:56
Tegen zijn betekent het inperken van vrijheid en genoemde vrijheid is dan ook geen vrijheid maar een andere vorm van onderdrukking.
Of absolute vrijheid bestaat niet..........niet weten hoe absolute vrijheid zou kunnen bestaan lijkt me logischer. Het begint er denk ik mee te beseffen dat toestemming daar geen deel van uitmaakt
Verder weer gericht on topic graag en in verband met "Voor vrijheid dus tegen islamisering".
Voor dit een vervolg van een "filosofisch" taalspel gaat krijgen.
Bespreking van uitsluitend het begrip en het woord "vrijheid" kan in een nieuw topic onder filosofie.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 23 dec 2018 10:56

de wet van de polarisatie
er zijn nog maar 2 opties
ofwel islamverbod ofwel ultiem de boerka voor alle vrouwen, tussenwegen bestaan neit meer

en als je dan pleit voor restricties op bepaalde islmatische gebruiken ben je onmiddellijk een islamofoob
heb je dan kritiek op extremistische ideeën anti-islam ben je automatisch een boomknuffelende allah-aanbidder

maar is overal en bij elk onderwerp zo
je kunt niet voor iets zijn en tegelijk bedenkingen uiten over dat onderwerp. het menselijk brein anno 2018 kan dat niet aan.
je kunt bv niet voor migratie en integratie zijn en tegelijk dat vn-pact maar onzin vinden.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 23 dec 2018 11:59

Maria schreef:
23 dec 2018 09:40
Mcmadtasty schreef:
23 dec 2018 02:56
Verder weer gericht on topic graag en in verband met "Voor vrijheid dus tegen islamisering".
Voor dit een vervolg van een "filosofisch" taalspel gaat krijgen.
Bespreking van uitsluitend het begrip en het woord "vrijheid" kan in een nieuw topic onder filosofie.
Het gaat mij niet om een taalspel. de titel is incorrect het betreft niet voor vrijheid zijn.
kijk maar naar de volgende bewering:
appelfflap schreef:
23 dec 2018 10:56
de wet van de polarisatie
er zijn nog maar 2 opties
ofwel islamverbod ofwel ultiem de boerka voor alle vrouwen, tussenwegen bestaan neit meer
het gaat hier over twee verschillende vormen van onderdrukking.

Je kunt tegen islamisering zijn, wat inhoud dat je voor onderdrukking bent, alleen een andere onderdrukkingsvorm dan die van de islamisering...

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 dec 2018 14:29

Mcmadtasty schreef:
23 dec 2018 11:59
...... de titel is incorrect het betreft niet voor vrijheid zijn.

Je kunt tegen islamisering zijn, wat inhoud dat je voor onderdrukking bent, alleen een andere onderdrukkingsvorm dan die van de islamisering...
Rechtstreeks inhoudelijk antwoord geven op wat wordt bedoelt in topic start en duidelijkheid vragen en geven is prima.

Overigens.
Een modinfo is er ter kennisgeving en niet om mee in discussie te gaan.
Daarvoor kun je in het feedback forum terecht.
Lees ook de Snelcursus quoten eens door.
Steeds een antwoord geven via een totaal quote leidt tot misverstanden, als je niet duidelijk aangeeft wat het is waar je op reageert en wat je bedoelt.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 23 dec 2018 15:31

Maria schreef:
05 nov 2018 09:03
Voor al diegenen die willen zien, wat er wordt uitgediept.
Aanklikken en eerst een uur kijken.
Gedaan. Interessant gesprek.

Ik hink eveneens op twee gedachten wat betreft de Islam: de godsdienstvrijheid die ieder mens zou moeten hebben tegenover de beperkingen die deze godsdienst mensen oplegt. Probleem is, dat na decennia braaf praten de maatschappelijke onverenigbaarheid van deze religie allesbehalve is verdwenen en ik zie het geduld van mensen langzamerhand almaar meer uitgeput raken; het mijne in ieder geval wel. De emotionele reactie die vlagverbrandende schijnbaar hersenloze volgelingen teweegbrengen als ze op westerse bodem tereur uitoefenen en onschuldigen vermoorden in naam van hun Allah, begint relevant te worden. Als redelijkheid en woorden zijn uitgeput, zal de machtigste factor op andere wijze een doorgang moeten forceren uit dit sociale enigma en ik vind in toenemende mate dat een persoon als Sam van Rooy goed bezig is. Het boek lonkt naar me.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 dec 2018 16:40

Dansen op een dun koord: Islam and the Future of Tolerance
Sam Harris: filosoof en prominent religiecriticus
Maajid Nawaz: voormalig fundamentalistisch moslim, nu voorman van de anti-extremistische denktank Quilliam
Een gesprek als een koorddans: het is een beeld dat meerdere keren terugkomt in de onlangs verschenen documentaire Islam and the Future of Tolerance, geregisseerd door Jay Shapiro en Desh Amila. De eerste stem aan de telefoon is die van neurowetenschapper, filosoof en prominent religiecriticus Sam Harris – samen met Richard Dawkins, Christopher Hitchens en Daniel Dennett beschouwd als een van de gezichten van het ‘nieuwe atheïsme’. De stem aan de andere kant van de lijn is die van Maajid Nawaz: voormalig fundamentalistisch moslim, nu voorman van de anti-extremistische denktank Quilliam en een voorvechter van universele democratische, liberale, seculiere waarden – om die reden verzorgde hij onder meer een inleiding tijdens het Vrij Links-debat in De Balie.

De fragmenten komen uit een telefoongesprek dat Harris en Nawaz voerden in 2014. De conversatie was destijds bedoeld als basis voor een blogpost. Uiteindelijk werd het een dun boekje, dat in 2015 is gepubliceerd: Islam and the Future of Tolerance – A Dialogue. Harris en Nawaz bespreken daarin of de islam een religie van vrede is, of dat door hervorming zou kunnen zijn – en hoe die hervorming er dan uit zou moeten zien.

Respectvol gesprek
Dat het een boekje in plaats van een blogpost is geworden, is omdat ze samen zeldzaam veel terrein winnen in een respectvol gesprek over dit gepolariseerde onderwerp. Het gaat niet alleen om de inhoud van deze dialoog: ze hopen ook een voorbeeld te stellen, om anderen te inspireren soortgelijke gesprekken te voeren. In diezelfde geest is de documentaire ontstaan, waarin Harris en Nawaz vertellen over hun eigen achtergrond en aandeel in de discussie, gelardeerd met fragmenten uit het opgenomen gesprek. Daarnaast komen anderen aan het woord die geïnspireerd zijn door het voorbeeld dat de twee hebben gesteld, zoals de seculiere activisten Ali Rizvi, Faisal Saeed al Mutar (die met zijn organisatie Ideas Beyond Borders een gratis Arabische vertaling van het boekje beschikbaar stelt), Yasmine Mohammed en de voormalige islamitische extremist Adam Deen.
Hoe de mening van mensen in de loop an de tijd kan veranderen, als wereklijk nar elkaar geluisterd wordt.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 23 dec 2018 18:45

Maria schreef:
23 dec 2018 16:40
Dansen op een dun koord: Islam and the Future of Tolerance
Sam Harris: filosoof en prominent religiecriticus
Maajid Nawaz: voormalig fundamentalistisch moslim, nu voorman van de anti-extremistische denktank Quilliam (...)

Hoe de mening van mensen in de loop an de tijd kan veranderen, als wereklijk nar elkaar geluisterd wordt.
Eens. Heb het debat tussen Hirschi Ali & Maajid Nawaz bekeken (klik): twee intelligente mensen die ondanks het onderlinge verschil van mening een constructief gesprek weten te voeren. Daar staat de harde realiteit tegenover dat de tijd op begint te raken en het mensen moeilijk kwalijk valt te nemen helemaal klaar te zijn met de buitenissigheden die eveneens aan deze religie kleven.

In een vrije samenleving zal de hang naar verwezenlijking van onverenigbaar Islamitisch gedachtengoed in moeten boeten op dezelfde wijze als homofobie, racisme en antisemitisme in hebben moeten boeten. Het betreft hier geen deal waarover te praten valt. Dat er iets moet gebeuren dat een decennia lang politiek correct dialoog overstijgt, wordt me almaar duidelijker. De harde werkelijkheid klopt aan en Sam van Rooy heeft wat dat betreft m.i. een overtuigend punt aangeroerd tijdens de bespreking van z'n boek met Paul Cliteur.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 23 dec 2018 20:48

zulke gesprekken kunnen interessant zijn maar vaak ontbreekt het aan zelfkritiek

deze ochtend een christen en imam gehoord.
op de moment dat men durft krabben aan eventuele problemen trekken ze onmiddellijk de paraplu dat die slechteriken geen echte ... zijn.

zo raak je nergens

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 23 dec 2018 20:56

ChaimNimsky schreef:
23 dec 2018 18:45
Heb het debat tussen Hirschi Ali & Maajid Nawaz bekeken (klik): twee intelligente mensen die ondanks het onderlinge verschil van mening een constructief gesprek weten te voeren. Daar staat de harde realiteit tegenover dat de tijd op begint te raken en het mensen moeilijk kwalijk valt te nemen helemaal klaar te zijn met de buitenissigheden die eveneens aan deze religie kleven.
Laten we hopen dat de polarisaties hun hoogtepunt hebben bereikt.
Dan kan hierna, samen met de wijzen der aarde die gerespecteerd worden en die hun mond opendoen, misschien de negatieve spiraal omgekeerd worden.
Maar het lijkt er op dat die steeds weer de mond gesnoerd worden.
Niet door hen het zwijgen op te leggen, maar door hen te overschreeuwen.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 24 dec 2018 00:09

Maria schreef:
23 dec 2018 20:56
Laten we hopen dat de polarisaties hun hoogtepunt hebben bereikt. Dan kan hierna, samen met de wijzen der aarde die gerespecteerd worden en die hun mond opendoen, misschien de negatieve spiraal omgekeerd worden.
Dat zou mooi zijn. We wensen - neem ik aan - iedereen oprecht het beste toe, en prettige feestdagen & een prachtig 2019. Ondertussen ligt er een reëel maatschappelijk issue voor ons dat niet opzij gaat voor gemeenschappelijke hoop en beste wensen.
Maar het lijkt er op dat die steeds weer de mond gesnoerd worden. Niet door hen het zwijgen op te leggen, maar door hen te overschreeuwen.
Overschreeuwen is niet noodzakelijkerwijs een afkeurendswaardige reactie binnen een democratie waar alle stemmen meetellen. Je hebt evenmin m'n tweede alinea geciteerd, waar staat dat in een vrije samenleving de hang naar verwezenlijking van onverenigbaar Islamitisch gedachtengoed in zal moeten boeten op dezelfde wijze als homofobie, racisme en antisemitisme in hebben moeten boeten. Het betreft hier geen deal waarover te onderhandelen valt. Hoe sta je daar tegenover?

Plaats reactie